Oprava klávesnice Atari 600XL. Atari 600XL keyboard repair.

By Administrator at March 24, 2025 08:45
Filed Under: Atari

Včera pred obedom som si sadol k Atari 600XL, zapol mašinu, spokojne nabootovala do Turbo Basicu a chcel som napísať LOAD "D:atď - ale chyba lávky, klávesnica sa nesprávala celkom štandartne ako by som čakal. Prekvapenie dokonalé, deň predtým som napísal zopár programových riadkov bez najmenších problémov, všetko fungovalo tak ako treba, jednoducho fakt "milé" prekvapenie ktoré som naozaj nečakal.

Po chvíli bádania som zistil že je trvale zopnutý ľavý Shift čiže nezostávalo nič iného ako rozobrať klávesnicu. Po odstránení krytu a odpojení klávesnice - jej pripojovací káblik na konektor festovne drží, po tých rokoch by som povedal že sa to tam dokonale zapieklo ... ale zase raz po chvíli sila zvíťazila a i keď neochotne ale predsa len sa podarilo prívodný káblik vyslobodiť z jeho konektoruu na motherboarde.

Použitá klávesnica používa mylarovú fóliu ktorá má v svojich dvoch vzájomne preložených vrstvách vloženú ešte jednu, tretiu oddeľovaciu fóliu ktorá má zabezpečovať aby sa naparené kontakty v kľude vzájomne nedotýkali. No, tu sa to ale zjavne na ľavom Shifte časom "unavilo" a vzájomné kontakty tu klesli tak že zostali trvale zopnuté. Klávesnica na potrebné miesta tlačí pomocou malej pružinky takže klávesnicu treba rozoberať na rovnom, veľkom stole, aby ste všetky pružinky našli ak to náhodou obrátite nesprávnym smerom ... mne sa to našťastie nestalo. V tej strednej fólii ktorá neobsahuje kontakty ale má v sebe iba vyrazené potrebné diery pre umožnenie spínania kontaktov som na mieste otvoru pre ľavý shift na jeho okraj pridal rovnomerne dokola tenučké 3 pásiky lepivej fólie (určená do samolepiacich textových termopások), teda som vlastne na tomto mieste prinútil klávesu k tomu že tu treba teraz na stlačenie väčšiu dĺžku dráhy aby prišlo k zopnutiu kontaktu. Síce je to možno na výšku  teraz asi o 0.15mm vyššie, ale Shift už konečne začal fungovať a zopne len vtedy keď to treba. Umiestnenie pridaných prúžkov je možné aplikovať buď na vrchnej strane tejto fólie, alebo na jej spodnej strane  = jednoducho tu to nerozhoduje.

Po opätovnom zložení klávesnice - je to spolu 14 šróbikov + ďalšie 4 ktoré držia klávesnicu vo vrchnom kryte (pozor, časť RESET, OPTION, SELECT atď., tu sú ďalšie 4 šróbiky, tá sa prikladá posledná a na jej osadenie treba fóliu klávesnice mierne "prikrčiť", inak nesadne táto časť na svoje miesto). Ešte nasledujú 4 spodné šróby kryty klávesnice ktoré sú na spodnej strane počítača a celú "šróbikovú show" máme za sebou, ale teda najprv to otestujem, až potom záverom kompletne zošróbujem.

Poskladal som to, nanovo pripojil klávesnicu - dostať fóliu klávesnice do konektoru klávesnice je naozaj fuška - zapol som počítač - a niektoré klapky nefungovali, dobré na tom bolo to že som to ešte celé napevno nezašróboval.

Takže zase išla fólia od klávesnice von z konektoru - a na jej konci tam kde je fólia zosilnená sa nachádzali zvyšky nejakého sajrajtu, najlepšie by som to asi popísal ako lepkavú hmotu ktorá sa ponáša na lepidlo zo zadnej strany pásky menom Izolepa, nebola síce všade ale iba na pár kontaktoch, ale aj tak bolo jasné že tu bude asi jadro problému. Vlastný konektor na doske motherboardu bol čistý, to som si skontroloval, tam nebolo čo riešiť.

Stačilo zobrať chumáčik vaty, namočiť ho v technickom liehu, oprieť klávesnicu na pevnú podložku a opatrne pomaly niekoľkokrát pretrieť jej vývody ktoré sú určené na prepojenie s konektorom na doske počítača ... hotovo.

Nasledovalo nové pasovanie sa s pripojením klávesnice na konektor, po zapnutí počítača všetko konečne funguje tak ako má - a až teraz som prišróboval vrchný kryt s klávesnicou k počítaču.

Na celú túto prácu bolo treba tak cca 20 minút, odmenou je zase dokonale funkčná klávesnica.

A už zase môžem riešiť iné veci.

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Turbo OS for Atari XF551 - TurboWIgi.

By Administrator at March 19, 2025 12:12
Filed Under: Atari

Atari XF551

 

Tak som si dnes našiel čas a zamyslel som sa nad Turbo OS pre disketovú jednotku Atari XF551, ktorý napísali pred rokmi v Poľsku. Jeho nedostatkom bolo tak ako u originálneho OS že automaticky nerozpoznáva zmenu hustoty pri novozaloženej diskete, čo spôsobuje občas neskutočné patálie - toto bol jediný dôvod prečo som tento OS fakticky prestal používať. Až dnes ani neviem prečo som porovnal pôvodný OS od Atari a Turbo OS (zaujímavé je že toto urobiť doteraz nikoho nenapadlo). Tie práve potrebné sekvencie sú úplne rovnaké a tak som len nahradil potrebných pár byte čo je vlastne v reáli aplikovaný patch od Boba Wooleyho a - svete div sa, tento poľský Turbo operačný systém pre Atari XF551 začal perfeknte rozpoznávať hustoty založených diskiet. Možno to niekoho poteší kto má rád k dispozícii viacero OS, ja som to vcelku "skromne" po tejto oprave nazval ako TurboWIgi OS ...

Čo stojí za zmienku je to že pri prepínaní hustôt sa nezobrazí známa hláška "Boot error" ako pri originálnom firmware v.7.7 s patchom od Boba Wooleyho.

 

Ale poďme po poriadku:

 

Najprv sem dám pôvodný TURBO OS bez úprav (má tie isté trable pri zmene hustoty ako má pôvodný OS v.7.7 bez použitia opravného patchu od Boba Wooleyho):

XF551_Turbo.bin (8,00 kb)

 

Nasleduje upravená verzia Turbo WIgi, určená pre Eprom 2732, t.j. 4kB Eprom:

TurboWIgi4.bin (4,00 kb)

 

+ upravená verzia Turbo WIgi, určená pre Eprom 2764, t.j. 8kB Eprom:

TurboWIgi8.bin (8,00 kb)

 

Tento operačný systém bol testovaný na disketovej Atari XF551 (s radičom WD1772) a počítačom Atari 600XL/64kB RAM s externým rozšírením RAM o ďalších 512kB od autora TFHH. Testoval som to na Eprom pamäti 2732, ktorú som založil na miesto pôvodnej Eprom. Pre menej znalých - pripomínam že pre plnú funkčnosť tohoto firmware stačí iba nahradiť pôvodnú Eprom v tejto disketovej jednotke, netreba urobiť nič ďalšie a správne rozpoznáva hustotu novozaloženej diskety.

Zatiaľ som nenašiel žiaden ďalší problém, formátovanie a čítanie funguje na S/M/D/XF hustote. Je to síce drobnosť, ale aj tak ma potešila pretože konečne aj tento firmware nemá problémy zo zmenou hustoty. Na nejaké ďalšie uzávery je príliš skoro, chce to riadne ďalej otestovať (za pár hodín sa to nedá), takže kto má chuť tak do toho !

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.1. Part6.

By Administrator at March 14, 2025 09:20
Filed Under: Atari

 

Verzia 1.1  - PGM:

Táto verzia oproti doterajšej základnej verzii 1.0 prináša to že predvoľby pre PGM pulz sa teraz dajú nastaviť už na 6 rozdielnych hodnôt, pribudla tu možnosť nastaviť PGM pulz na novú hodnotu =50ms.

 


Ale pozor - použitie módu 50ms pre PGM pulz je na Vaše vlastné riziko, je to už mimo špecifikácie výrobcu !  Sprievodným javom pri tomto móde je dlhšie trvanie doby napaľovania, tu sú už v programe vkladané wait stavy pre následné zotavenie PROM.
(I keď ak sa nedarí napáliť potrebné hodnoty pri PGM pulze =20ms  vlastne inú možnosť ako to skúsiť aj s 50ms pulzom už aj tak nemáte ..., buď sa podarí dostať do PROM správny obsah pri 50ms pulze alebo samotná PROM by aj tak potom išla do koša.)
Mám otestované na 2x PROM 74188 že PGM pulz s hodnotou =50ms napáli všetky bity ktoré predtým "odolali" PGM pulzu dĺžky 20ms.

 

Programová verzia TOPP V.1.1 PAL (05.04.2025):

Turbo-BASIC PAL 1.5 TOPPV11.atr (130,02 kb)

 

Programová verzia TOPP V.1.1 NTSC (05.04.2025):

Turbo-BASIC NTSC 1.5 TOPPV11.atr (130,02 kb)

(05.04.2025 - posledné úpravy tejto verzie programového vybavenia, tu už nebudú prevedené ďalšie zmeny. Vo vyšších verziách nad V.1x bude odstránené podstatné striktné obmedzenie v tzv. demo móde., bude sa týkať iba príkazu Write a vstupu do Igiho verifikácie.)

____________________________________________________

Prvá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Part1.

Druhá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Hardware. Part2.

Tretia časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.0. Part3.

Štvrtá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Picture manual. Part4.

Piata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Own construction. Part5.

Šiesta časť:

Tú práve sledujete ...

Siedma časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.0. Part7.

Časť číslo  osem:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.1. Part8.

Deviata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.2. Part9.

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Own construction. Part5.

By Administrator at March 04, 2025 10:10
Filed Under: Atari

 

TOPP - Tesla Old PROM Programmer pre Atari 8bit.

 

Pokec k vlastnej stavbe programátoru a veciam čo s tým súviseli (a súvisia):


Prvý a základný problém ktorý sa prejavil bol ten že SH doma používa na prácu počítač Atari 800XLF, na rozdiel odo mňa (XLF doma nemám) - ja najradšej používam Atari 600XL/64kB RAM alebo 800XL. Áno, v Atari 800XLF je obvod FREDDIE, v XL mašinách nie. Čo jemu doma fungovalo tak u mňa ani za toho boha nefungovalo - teda myslím tým sériové prenosy. Nakoniec ma napadlo že jediný rozdiel medzi počítačmi je v uvedenom čipe a tak som vytiahol z poličky aj počítač Atari 800XE prerobený na 320XE - a všetko okamžite šlapalo na prvú dobrú - nechcite vedieť koľko času som predtým strávil hľadaním chyby na mašinách XL ... toto bol aj hlavný dôvod prečo sa SH rozhodol postaviť si taktiež svoj pracovný TOPP programátor a teda aby sme vedeli porovnať vzájomné rozdiely.

Zásadnou vecou ktorá komplikovala funkčnosť programu sú trvale pripojené 1nF kondenzátory na pinoch 6520 v samotnom počítači - či je to už v režime vstupu a výstupu. Na to aby sa zo signálom dalo rozumne pracovať (a aj ho spracovať) bolo potrebné do cesty zaradiť TTL obvod 74LS14 ktorý jednoznačne definuje dobu prechodu z jednej úrovne na druhú, proste Schmittov klopný obvod nasadený v praxi, toto bola vec naozaj zásadná. Ďalšou vecou ktorá je rozdielna medzi 600XL a 800XL je to že 600-ka nemá pred spomenutými kapacitami zaradené odpory 100Ω, zato 800XL ich v sebe má, sú použité aj v rade XE.

Práve tieto veci a mierne odlišné generovanie jednotlivých signálov spôsobujú že pre jednotlivé typy počítačov treba voliť celkom iné nastavenie prepínačov D1÷D4 a aj prípadné zapojenie kapacity C18 (A800XL).

Postavil som 2 verzie základnej dosky TOPP, dôvod uvediem v ďalšom. Po postavení prvej verzie som zistil že mi z neznámych príčin "odchádza" druhý čip 4094 v poradí (je označený v schéme ako IC3), dokonca aj vtedy keď jeho vývody na ZIF päticu v doske ešte neboli vôbec zapojené. Zopakovalo sa to aj po postavení celého zapojenia (ešte 2x mi na tomto mieste "odišiel" čip 4094). Priznám sa že doteraz na to nemám celkom jasné vysvetlenie (teda predpokladám blbú radu obvodov 4094), ale nakoplo ma to tak že som celé zapojenie postavil ešte raz kompletne nanovo ... zase to stálo čas, súčiastky a ďalšie úsilie.
Vďaka týmto mojím problémom sa SH rozhodol a postavil na univerzálke aj svoju testovaciu verziu programátoru - pričom sa s mojimi problémami vôbec nestretol ... tak to ma iritovalo zo všetkého najviac. Kde sa stala chyba ? Postupne som to ale zistil a našiel som kde bol problém.
Po postavení druhého kusu som do neho zohnal ďalšie obvody 4094 - ale už od iného výrobcu (teraz mám nasadené čipy od výrobcu ST s označením HCF4094BE) a tu sa mi už nestalo ani jeden jediný krát že by mi niektorý čip 4094 "odišiel do kremíkového neba" 
(tieto čipy sú v programátore doteraz, bez jedinej výmeny) ..., tak to bola úľava. Samozrejme že mi to nedalo a použil som čipy z tejto novej várky aj do svojej prvej postavenej verzie programátoru - a problém z likvidáciou čipu 4094 na druhej pozícii v poradí sa už nikdy neobjavil, takže vďaka tomu mám teraz 100%-nú istotu že som aj v prvom zapojení programátoru nemal žiadnu chybu. Mať tieto čipy k dispozícii už od začiatku - ušetrilo by mi to minimálne týždeň života ...
Môj pravdepodobný záver je taký že mám teraz prevedenie čipu 4094 od iného výrobcu ktorý nie je náchylný na niektoré javy ktoré sa tu môžu vyskytnúť - rozumnejší záver nemám.

Pomocná doštička pre kontrolu signálu CS a zmeny napájania +5V na +10.5V a naopak.


Pre pohodlné meranie priebehov PGM pulzu a teda CS=0 alebo CS=1, +5V, +10.5V som si vytvoril pomocnú doštičku kde som sa pripájal pomocou osciloskopu a teda tu som si kontroloval potrebné priebehy. Pretože na ZIF pätici mám trvale pripojenú kapacitu M1 tak tá by mi bez pripojenej záťaže (PROM) pri meraní skresľovala priebehy pri prechode z +5V na +10.5V a naspäť - tak som si vytvoril umelú záťaž v podobe 4x 470Ω zapojených paralelne, čo mi nahrádza založenú PROM do pätice. Krpaté riešenie, ale je to plne funkčné - žeby som to nazval emulátorom PROM ? (ale to určite nie ...).

 

Pomocná doštička pre kontrolu signálu CS a zmeny napájania +5V na 10.5V a naopak.


No a idem na to čo som spomenul už na začiatku - ako sa dosiahol stav  že program funguje taktiež na počítačoch rady Atari 600XL, Atari 800XL a teda nielen na rade počítačov XE. Pri riešení tohto problému som dosť dlho zlyhával, pretože som do prvého programátoru osadil naraz štvoricu odporov 4k7 ktoré boli trvale pripojené na pinoch 1,2,3 a 4 na konektore CANNON - toto ale ako sa ukázalo k funkčnosti nijako pozitívne neprispelo, hja - chybami sa človek učí ... ale že to dá občas poriadne zabrať než sa na problém (chybu) príde ... takže tu pomohlo osadenie štvoritého DIP switchu D1÷D4, kde je teraz možné túto štvoricu odporov pripojiť alebo odpojiť. Ako sa postupom doby ukázalo, stači "cvičiť" pri nastavovaní iba zo switchmi D1÷D3, switch D4 zostáva trvale pripojený. Tak isto som v začiatkoch osadil na mieste kapacity C16 kondenzátor 22uF/10V (obyčajný elektrolyt) spolu s keramikou 100nF - čo sa ukázalo ako nedostačujúce. Tu treba nasadiť a použiť tantalovú kapacitu, minimálnej hodnoty 47uF a "zázračne" veľa problémov zrazu zmizlo a niektoré javy taktiež ustúpili do pozadia - a ušetrilo by mi to taktiež hóooodne času pri začiatočnom oživovaní ... teraz to už viem - a aj Vy.

 

Na fotografii vpravo hore je vidieť 5-miestny jednoradový  konektor do ktorého sa pripája switch D1÷D4 spolu

s odporovou sieťou RF3. Nachádza sa  hneď vedľa konektoru pre pripojenie na joyport2.

 

Počas stavby sa vyskytlo toľko neznámych a toľko zavádzajúcich zistení (a prekvapení) že som mal 2x obdobie kedy som chcel úplne "hodiť flintu do žita" a vrátiť sa naspäť k riešeniu cez PBI zbernicu. Našťastie, vždy mi pomohlo byť pár dní bez počítača a potom nasledovala ďalšia komunikácia z SH. To ma zase priviedlo k tomu že som bol problémy zase ochotný riešiť, nájsť a doriešiť. A SH taktiež pomohol pri testovaní, kontrole a úprave mojich podprogramov. Stano - máš to u mňa ! Bolo to časovo hodne, naozaj hodne náročné a tých prebdených nocí bolo taktiež viac ako by som si prial - hlavne to bolo dané problémami s rozličnými typmi počítačov a ich rozdielnym správaním sa pri testoch. Ak by sme sa sústredili iba na XLF a XE radu tak TOPP programátor mohol byť uvoľnený možno pred pol rokom ... No, nakoniec sa z toho predsa len stalo použiteľné zariadenie aj pre radu XL.

Ešte dodám - vyzerá to tak, že odber zariadenia pri pálení bitu neprekračuje hodnotu 450mA, takže 12V/DC/1A zdroj skutočne s bohatou rezervou postačuje (v niektorých materiáloch sa hovorí aj o čísle 750mA, ale to bude naozaj iba nejaká hraničná hodnota nepodareného kusu). Tento zvýšený odber je naozaj krátkodobý - je to iba do okamžiku prepálenia internej prepojky v čipe, čiže reálne a štandartne sa nejedná o číslo ktoré trvá dlhšie ako pár milisekúnd.

 

Na záver pridávam ešte pár fotografií:


Prvá verzia TOPP, ešte stále bez osadenia čipu 74LS14, na začiatku sa s ním na doske nerátalo. Nakoniec som ho tam taktiež dostal, ale miesta na jeho osadenie už veľa nezostalo ... Pekne vidieť odlišné rozmiestnenie súčiastok na tomto programátore a inak umiestnený konektor pre pripojenie na joystickový port č.2.


Druhá verzia TOPP - oživovacie testy, konektor je tu už pootočený v uhle 90°. Tu som testoval správnosť údajov na riadiacom čipe IC2. Tento stav sa "normálne" nedá dosiahnuť, bolo to prepojené takto iba v rámci testu oživovania. (Normálne ak svieti červená LED tak musí svietiť aj modrá LED ... vid ďalší obrázok kde je to už prepojené tak ako treba.)


Druhá verzia TOPP - oživovacie testy.

Na týchto snímkoch ešte nie sú osadené všetky ďalšie doplnky na doske  ktoré sa objavili počas realizácie.

 

Pod páčky ZIF pätičiek prišli gumové podložky.

Tu je už tých súčiastok na doske predsa len viac.


Ako vidieť kapacitami sa na doske nešetrilo ...


Tu je už osadený inak riešený DIP prepínač. Pri testovaní bol ale predchádzajúci switch lepšie otočený,

hodilo sa to pri potrebnom častom prepínaní, teraz to už tak intenzívne prepínať netreba.


Tento pohľad je už dosť známy.

 

Pracovná verzia TOPP - autor SH, je to urobené na menšej doske.

Šedý hranol s označením RGK je 12V jazýčkové relé.

 

Pracovná verzia TOPP - autor SH. Ako vidieť Stano osadil ZIF pätice v poradí ako na schéme, čipy sú osadené "opačne" oproti mojej verzii, dtto sa týka ZIF pätíc, LED-ky sú tu osadené v inom poradí, funguje to samozrejme taktiež, na univerzálke doske to nie je problém.

 

Touto časťou končí tento miniseriál, ak ešte bude nejaké pokračovanie tak to budú nové, rozšírené verzie programového vybavenia. Pôjde to stále priamo v TB, pretože to vyzerá tak že ak to chcem skompilovať tak v kompilátore stále narazím na nejaký ďalší skrytý bug (nevypíše sa žiadna chybová hláška, len to proste nerobí presne to čo má). Nevadí to, TB je na použitie dostatočne rýchly. A už je načase robiť aj niečo iné, mám rozpracované nejaké tie ďalšie verzie programu s rôznymi doplnkami, teda teraz sa sústredím na ich postupné dokončenie.

___________________________________________________________

Prvá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Part1.

Druhá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Hardware. Part2.

Tretia časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.0. Part3.

Štvrtá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Picture manual. Part4.

Piata časť:

Práve ju sledujete ...

Šiesta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.1. Part6.

Siedma časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.0. Part7.

Časť číslo  osem:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.1. Part8.

Deviata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.2. Part9.

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

03_2025 Blog, Notes.

By Administrator at March 01, 2025 11:48
Filed Under: Blog

01.03.2025

Štvrtá časť TOPP - Tesla Old Prom Programmer pre 8bit Atari:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Picture manual. Part4.

MOM - Malý Obrazový Manuál.

_____________________________________________________

04.03.2025

Piata časť TOPP - Tesla Old Prom Programmer pre 8bit Atari:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Own construction. Part5.

Pokec o stavbe.

___________________________________________________________

14.03.2025

Šiesta časť  - programové vybavenie verzia 1.1:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.1. Part6.

Pretože niektoré veci v budúcnosti vyžadujú použitie TIME$ tak sú odteraz k dispozícii oddelené verzie pre Turbo Basic PAL a Turbo Basic NTSC.

____________________________________________________

19.03.2025

Celkom slušná fičúrka - úprava poľského Turbo OS pre Atari XF551:

Turbo OS for Atari XF551 - TurboWIgi.

____________________________________________________

24.03.2025

Vcelku jednoduchá oprava klávesnice na Atari 600XL:

Oprava klávesnice Atari 600XL. Atari 600XL keyboard repair.

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Picture manual. Part4.

By Administrator at March 01, 2025 11:11
Filed Under: Atari

Nasleduje MOM - Malý Obrazový Manuál pre programátor TOPP, verzia 1.0:

 

Úvodná obrazovka.

(Pozor, program nespolupracuje s kazetovým magnetofónom.)

 

Po stlačení medzerníku sa spustí HW test programátoru - ešte predtým treba zapnúť napájanie pre programátor. (Do IC4 sa pošlú Data v rozsahu 0÷255d a sú potom čítané cez IC5, Data na výstupe sa následne invertujú a porovná sa vzájomný obsah, ak údaje sedia = programátor je pripojený, O.K. Ak údaje pri porovnaní nesedia - programátor buďto nie je pripojený, alebo pri prenose vznikla chyba, t.j. nie je možné programovať.)


Ak nie je zapnutý programátor, alebo nie je pripojený k počítaču tak sa prejde do demo módu, síce sa dostaneme do výberu typu PROM ale už iba s obmedzenými následnými funkciami. Upozornenia sú zrealizované zmenou farby na purpurovú. Chybové stavy v programe sú indikované zmenou farby na červenú.

 

Ak je pripojený programátor tak test HW zbehne s tu uvedenou hláškou a program pokračuje ďalej s plnou funkcionalitou.


Výber typu PROM, alebo nový reštart programu.

Klávesy sa nepotvrdzujú ENTER-om, reakcia na stlačenie klávesy je okamžitá.

 

Voľba č.1 - možnosti pre PROM 74188

Tu za zmienku stojí možnosť tvorby /editácie/ obsahu bufferu, táto voľba je aktívna len pre tento typ PROM.

 

Voľba č.2 - možnosti pre PROM 74S187

Nenastavujeme PGM pulz, nevieme editovať buffer a nevieme zapisovať.

 

Voľba č.3 - možnosti pre PROM 74S287

Nevieme editovať obsah.


Voľba č.4 - možnosti pre PROM 74S370

Nenastavujeme PGM pulz, nevieme editovať buffer a nevieme zapisovať.

 

Voľba č.5 - možnosti pre PROM 74S571

Nevieme editovať obsah.

 

Ďalej pokračujeme v ukážke výberu možností pre typ PROM 74188. V hornej časti obrazovky sú poskytnuté údaje pre daný typ PROM spolu s dodatočnými informáciami o tom či máme k dispozícii Ramdisk, informuje o obsahu buffra - či je prázdny alebo aktívny,, či je aktívny High alebo Low nibble (platí pre 2,3,4 a 5), informuje o dĺžke nastaveného PGM pulzu, type PROM, jeho organizácii a či sa jedná o PROM typu Read only, alebo Read/Write.

 

Voľby dĺžky PGM pulzu , máme k dispozícii spolu 5 možností.

Platí pre typy 1,3 a 5.

Po spustení programu a taktiež pri zmene typu PROM je automaticky nastavená dĺžka PGM pulzu na hodnotu =10msec.

 

Voľba Create /edit/ data buffer, spracované data sa na displeji postupne posúvajú smerom nahor. Máme možnosť vrátiť sa postupne po 1 pozícii naspäť, vieme vymazať obsah buffru, vieme tiež predčasne z voľby vyskočiť pričom obsah bufferu zostane zachovaný. Ak urobíme pri zadávaní chybu (zadáme znak mimo povoleného) nasleduje chybová hláška spolu zo zvýraznením chybne zadaného znaku. Pozor, táto voľba platí len pre PROM74188 !


Voľba Directory, pri práci s disketovými jednotkami sa mení farba displeja na modrú, dtto platí aj pre pozadie.

 

Výpis obsahu konkrétnej diskety.

Keď sa zaplní obrazovka tak stlačením medzerníku sa vypíše ďalšia časť directory.

 

Voľba Load binary Data.

Tu sa kontroluje pri nahrávaní či binárka má požadovaný extender pre konkrétnu PROM.

 

Voľba Save binary Data.

Tu sa vyžaduje zápis s požadovaným extenderom pre konkrétnu PROM.

 

Voľba Erase file.

 

Voľba Rename file.

 

Voľba Test PROM - výsledkom je buď PROM Active (PROM je už naprogramovaná) alebo PROM is Empty.

Vhodné na otestovanie či je pamäť prázdna predtým ako ju chceme naprogramovať.

Pri programovaní sa nekontroluje či vložená PROM je čistá, na toto slúži práve tento príkaz.

 

Voľba Read PROM, prvá časť, načítaný obsah PROM  do buffru.

 

Voľba Read PROM - na konci je vždy spustená tzv. fast verifikácia, druhá časť.

Tretia časť už len potvrdí správnosť alebo vydá chybovú hlášku.


Toto sa objaví pri voľbe Read PROM ak zvolíme typ  PROM a to 2,3,4 alebo 5.

Obsah je následne načítaný v režime High nibble alebo Low nibble, potom zase

nasleduje verifikácia - buď je obsah O.K., alebo nasleduje chybová hláška.

 

Voľba Read ,3.časť, zbehne načítanie, nasleduje verifikácia, ak je všetko O.K. objaví sa toto,

inak nasleduje chybová hláška.

 

Voľba Igiho podrobná verifikácia.

Možnosti práce v tomto režime sa zobrazujú priamo na displeji.


Voľba Are all bytes=0, tu sa buffer programátoru vyplní samými nulami.

Akcia prevedená - O.K.

 

Voľba Buffer content, ukážka obsahu. Zvolený obsah je testovací, zvolené postupné zvyšovanie obsahu buffru postupne o +1. Obsah sa pri 2,3,4 a 5 objavuje na viacerých obrazovkách, prepnutie na ďalšiu obrazovku sa potom realizuje stlačením medzerníku.

 

Voľba Write, na prevedenie príkazu sa vyžaduje naše potvrdenie, samotný zápis sa okamžite spustí po stlačení Y,

inak návrat do menu - platí pre 1,3 a 5.

 

Priebežný stav pri zápise do PROM, postupne sa zobrazuje adresa práve programovaných dát.

Platí pre 1,3 a 5.

 

Po ukončení zápisu je chvíľková pauza a zase nasleduje verifikácia obsahu pre buffer a PROM.

Platí pre 1,3 a 5.

 

Ak je všetko O.K, tak nasleduje potvrdenie tohoto stavu, inak nasleduje chybová hláška.

Platí pre 1,3 a 5.

 

Voľba zmeny typu PROM - New option atď.

 

Voľba pre skok do DOS-u alebo voľba návratu do TOPP programu.

Ak nasleduje skok do DOS-u tak sú nanovo inicializované joyporty do svojho štandartného stavu.


 Programátor je určený Atari 600XL/64kB RAM, 800XL, 800XE, 130XE, 320XE, 65XE, XEGS,

zo staršími verziami počítačov - Atari 400 a Atari 800 sa neráta.

 

Vo všeobecnosti platí - pri práci máme zelené pozadie, ak robíme úkony s diskom, alebo diskové operácie (alebo s ich novými náhradami) tak je modré pozadie. Fialové pozadie je výstrahou, upozornením na hraničný stav, červené pozadie sa objavuje pri chybovej hláške.

___________________________________________________________

V ďalšej časti bude nasledovať pokec o stavbe TOPP a niektoré poznatky získané pri jeho stavbe.

___________________________________________________________

Prvá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Part1.

Druhá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Hardware. Part2.

Tretia časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.0. Part3.

Štvrtá časť:

Práve ju sledujete ...

Piata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Own construction. Part5.

Šiesta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.1. Part6.

Siedma časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.0. Part7.

Časť číslo  osem:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.1. Part8.

Deviata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.2. Part9.

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: