Prvý elektromobil v rodine ... Land Rover.

By Administrator at októbra 09, 2021 09:00
Filed Under: Non-Atari

Tak už máme aj my elektromobil. A dostal som ho zadarmo, od suseda na chalupe. Poznáme sa roky a vzájomne si pomáhame pri prácach. Jeho vnučky už podrástli a tak sa už do autíčka nezmestia, takže už nejakú dobu stálo odstavené. Stretli sme sa a ponúkol mi to nech sa na to pozriem že akumulátor je už určite v háji a čo iné nefunguje tak to je vo hviezdach. Cena ? Za ďakujem, hodne lacný nákup.


Pozrel som sa na to, origo akumulátor je gelový 12V/7.2Ah, zapojil nabíjanie podľa návodu, išlo celú noc, ráno moje vnučky nažhavené sadli do autíčka a ... po 5 minútach bolo po jazde. Nebola šťava. No to bolo žiaľu ...

Našťastie som v zásobách vyhrabal starší gelový 10Ah akumulátor, trvale ho mám nabitý, používam ho pri el. zdviháku na auto a podobne. Akumulátor 10Ah je už rozmerovo väčší t.j. nezmestí sa na pôvodné miesto pod sedadlo a tak teda bol dočasne prichytený gumovým lankom priamo na podlahe, prepojil som ho na dlhšie kábliky, prívody zablendované tak aby ani náhodou detičky neprišli do kontaktu s 12V (istota je istota). Ako sa ukázalo ostatné na autíčku bolo v poriadku. Mladšia si potom dôležito dala nohy práve naň a vnúčence tak znovu vyrazili na "veľkú" cestu asi o 15 minút neskôr po tej prvej krátkej jazde elektromobilom. Bolože to radosti ! Cestou z kopca menšia vykrikovala: "Spomaľ !", poprípade "Stoj !". Kráčal som za nimi, staršia sa otočila a zdvihnutým palcom mi niekoľkokrát dala najavo aké je fajn mať vlastné autíčko. Po asi 1.5km jazde sme sa spokojne vrátili na chalupu. Autíčko s plným nákladom 2 slečien zvláda aj celkom slušné stúpanie bez nejakých viditeľných problémov. A akumulátor bol stále ešte celkom slušne nabitý, pravdepodobne by to vládalo na jedno nabitie takúto cestu zvládnuť aj 2x.

 

Potom som dal som nabíjať pôvodný aku na sofistikovanej nabíjačke Velleman pre gelové akumulátory prúdom 1A, bol som zvedavý čo nabíjačka ukáže:

Velleman-K8012-Intelligent-Lead-Accid-Battery-Charger.aspx

 

Keď som skontroloval pôvodný akumulátor po pár hodinách - keď už začal klesať nabíjací prúd z 1A na 430mA tak zrazu to začalo kolísať a nakoniec poskočilo na hodnotu  490mA a tam okolo tejto hodnoty to už zostalo trvale (viac ako 2 hodiny, potom som ho odpojil). Proste akumulátor je skutočne v háji (už je fyzicky v GME v správnom koši na odpad). Originálna nabíjačka je iba jednoduchý zdroj ktorý "rve" hodnotu prúdu bez ohľadu na to či  je aku už nabitý alebo ešte nie. Dodáva trvale prúd niečo cez 1A a to skutočne akumulátoru nemôže prospievať - tobôž ak je už nabitý.

 
Zohnal som nový gelový akumulátor rovnakých rozmerov (teda zmestí sa na pôvodné miesto) ale s jednou významnou zmenou - má o 20% vyššiu kapacitu - 12V/9Ah, už je na svojom mieste, bez problémov ho majú v GME.


Pritom som sa elektromobilu pozrel bližšie na zúbky (teda vlastne pod sedadlo) a išiel som si pozrieť elektriku. Budem stručný - vyhodil som prepojenie od výrobcu, bolo chybne zapojené, ochranná prúdová tepelná poistka bol zapojená do prívodu nabíjačky, takže to prepájal skutočne niekto kto nevedel čo robí. Akumulátor mal ešte origo zaliate prívody na zem a +12V takže zaručene tá blbosť bola urobená ešte vo fabrike. Konektor pre nabíjanie je sofistikovanejší, ak sa pripojí tak sa autíčko samo vypne. Ak sa vyberie - autíčko sa môže používať, jednoduchá a účinná ochrana. Odstránil som ochrannú diódu v sérii s výstupom z nabíjačky na akumulátor. Namiesto diódy som zaradil poistku (výmennú) 2.5A cez ktorú teraz prúdi šťava z nabíjačky do akumulátoru. Teraz do konektoru nabíjania pripájam iba spomenutú nabíjačku Velleman (tá má vlastnú ochranu proti prepólovaniu aku), pôvodnú nabíjačku som radšej vyhodil. A mám záruku že akumulátor bude nabitý tak ako treba a nemusím si vôbec robiť starosti s tým že sa niekedy prebije, to už naozaj nehrozí. A ešte si teraz môžem zvoliť pomalé nabíjanie (0.3A), alebo rýchlejšie (1A).


Má to 2 motory na zadné kolesá, vyžadovalo to trošku nanovo nastaviť vôľu pre volant (po chvíli sa to podarilo), má to aj diaľkové ovládanie - bezva vec keď s tým prekvapíte deti a auto sa dá samé na dvore do pohybu. Vstavané rádio, možnosť pripojenia USB kľúča - prehráva mp3. Čiže, všetko funguje tak ako má, vyriešené dobré a správne nabíjanie akumulátoru - no a tá výsledná radosť a spokojnosť - to treba vidieť na vlastné oči. Výhodou je že to nepotrebuje veľkú garáž ...

 

Doplnené:

Po výmene akumulátoru za nový - hodinová jazda na dĺžku tak cca 3km, potom jazdenie po trávniku na futbalovom ihrisku a záverečné strmé stúpanie k chalupe - autíčko vyšlo aj s detičkami naprosto bez najmenších problémov.

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, rate post:

Comments

9. 10. 2021 9:01:54 #

trackback

Directory Non-Atari.

Directory Non-Atari.

Igi blog |

9. 10. 2021 12:39:34 #

dex

Upravoval jsem podobně elektrickou motorku od TV Products, byla ve výprodeji asi za sedm set.
Ta byla na 6V a jezdilo to naprd, ale motor byl dvanáctivoltový, tak jsem vyměnil akumulátor za normální 12V pro motocykly (musel jsem trochu zvětšit v plastech otvor na akumulátor), vyhodil původní nabíjení a vyvedl kontakty pro připojení autonabíječky.
Hned to jezdilo mnohem líp. Jen ten odpich je děsivý, nemá to žádnou regulaci a motorka jede hned naplno.
Akorát troubení a světlo je napájené odděleně tužkovými bateriemi, to jsem nepředělával.

dex Czech Republic |

9. 10. 2021 17:08:22 #

Admin

Vďaka za info.
Možno by pomohla dodatočná PWM regulácia a dať ju tak na 70%, nepôjde to naplno a aj vlastný odpich nebude tak silný.

Admin Slovakia |

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: