História firmy ATARI.04. History of ATARI.

By Administrator at augusta 27, 2013 04:00
Filed Under: Atari

04.

Éra Warner Communications, časť 4.

Ružová budúcnosť ...

 

Zmeny v spoločnosti ATARI po odchode Nolana Bushnella boli okamžité a nevratné. Bola založená nová Home Computer Division (mala za úlohu vyrábať domáce počítače). Prenikavo sa zmenila aj firemná atmosféra, už sa netolerovali žiadne výstrelky v oblečení, musela sa dodržiavať pracovná doba, zaviedli sa pichacie karty ... dbalo sa na bezpečnosť pri práci a pod. Jednoznačne slobodný duch podnikania zo začiatku 70-tych rokov vzal za svoje.

Konzola VCS 2600 sa na Vianoce 1978 a potom aj na budúci rok stala trhákom a reklama na ňu bola skutočne všade kam ste sa pohli, toto bola taktika nového vedenia. Pretože sa dobre predávala, pre VCS začali postupne vznikať ďalšie a ďalšie hry, niektoré sa stali doslova kasovými trhákmi, napríklad PacMan, Space Invaders, Asteroids, Centipede, Battle Zone. Tieto a ďalšie hry boli natoľko populárne, že ľudia neváhali zakúpiť konzolu VCS 2600 práve preto, aby si mohli zahrať na nej svoju obľúbenú hru. V rokoch 1979 až 1982 firma ATARI kompletne ovládala trh s domácimi videohrami.


Príchod univerzálnej hracej konzoly 2600 predčasne ukončil radu plánov, napríklad na systém Atari Game Brain, ktorý mal využíť zásoby existujúcich obvodov a umožniť beh predchádzajúcich hier  na jednej konzoli. Tak isto už plánované herné handheldy Space Invaders a Super Breakout sa nezačali predávať.


ATARI Game Brain

Handheldy Super Breakout a Space Invaders

 

Len pripomeniem:

Herná konzola VCS (Video Computer System) 2600 bola pripravená na uvedenie už v roku 1976, ale pre dohodu s Magnavoxom bolo o rok jej uvedenie pozdržané, aby nemuseli platiť Magnavoxu licenčné poplatky.



V tej dobe hlavní konkurenti - firmy Coleco a Mattel boli okolnosťami prinútení dať do obehu adaptér, ktorý dovolil hrať VCS hry na ich systémoch (toto sa samozrejme okamžite stalo súdnym sporom medzi nimi a ATARI), tak isto pre ňu prerábali tiež aj vlastné hry. ATARI sa v tej dobe držalo pravidla, že nevyrábalo dve rovnaké hry, pre niektoré hry zakúpila licenciu od ich autorov, alebo priamo od výrobcov.

V tejto dobe vďaka "utužujúcej sa firemnej kultúre" odišlo z ATARI dosť zamestnancov, ktorým tento prístup vedenia vadil, niektorým ležalo v žalúdku to, že firma nepovolila vkladať do hier mená tvorcov hry, alebo proste mená autorov. Takíto pracovníci si potom po odchode z firmy zakladali svoje vlastné programátorske firmy a niektorým sa aj potom nadmieru darilo. Uvediem príklady - firma Imagic (Bill Grubb, Dennis Koble, Bob Smith, Rob Fulop),  firma Activision (David Crane, Larry Kaplan, Bob WhiteHead, Alan Miller). Zákazníci čoskoro zistili kde sa robia kvalitné hry a vyberali si potom už podľa svojich skúseností.

 

Na jar 1979 sa rozhodol Ray Kassar prepustiť niektorých zaslúžilých ATARI inžinierov - označil ich ako "high-strung prima donnas", týmto si ale ešte viacej rozhneval celé ostávajúce osadenstvo. Títo ľudia začínali reptať na to, čo sa deje vo firme, nepozdávalo sa im smerovanie firmy a Ray Kassar urobil krátky proces - vyriešil problém, zlikvidoval opozíciu vo firme. Teda myslel si to, pre ATARI ale najväčší problém stál pred ním, stačilo si zobrať zrkadlo ... Ray nebol bohužiaľ vizionár, čo sa onedlho prejavilo v tej najvypuklejšej možnej podobe. Osobne si myslím, že označenie niekoho ako primadona by viac sedelo na Raya ...

 

Odchodom inžinierov sa pochovali aj niektoré rozbehnuté projekty, poprípade sa ich realizácia natiahla na neúmerne dlhú dobu, čo sa v konečnom dôsledku poriadne vymstilo. Lenže v tej dobe to vyzeralo že Ray Kassar všetko zvláda ľavou zadnou ... zlaté vajíčka sa kotúľali do firmy pomaly samé a každý kto by chcel jeho vedenie v tej dobe spochybňovať mal mimoriadne ťažkú úlohu pred sebou, preto radšej ľudia začali postupne odchádzať, najpr po troške, potom už vo väčšom merítku.

 

Do tohoto obdobia zapadá aj jeden z čiernych dní ATARI - začiatkom 80-tych rokov odchádza z firmy ATARI aj Jay Miner, vedúci návrhár a kľúčový tvorca obvodov TIA, CTIA a nakoniec aj ANTIC. Odišiel preto, že vedenie firmy nebolo ústretové voči jeho návrhu nového 16-bitového systému.
V roku 1982 zakladá v Santa Clara Jay Miner vlastnú nezávislú vývojovú firmu, volala sa Hi-Toro. Neskôr ju premenoval, ako - to už vieme - volala sa Amiga. Tu potom svoj nápad aj nakoniec zrealizuje. V polovici 90-tych rokov zomrel po ťažkej nemoci, mal iba 62 rokov.

Že to vovnútri firmy potichu vrelo, je jasné a preto sa ani nedivíme kúsku čo vyviedol jeden z jeho kmeňových ATARI programátorov - Warren Robinett. Pretože sa cítil nedocenený a aj unavený firemnou politikou do hry Adventure (rok 1980) vložil tajne svoje meno. V jednej skrytej miestnosti bolo napísané: "Created by Warren Robinett." Bolo to prvé tzv. Veľkonočné vajíčko, odvtedy sa to  šírilo ako lavína do všetkých vytvorených programov. Vraj vtedy Robinetta nepotrestali, ale sám čoskoro opustil rady firmy ... sám hovoril že sa robilo od rána do noci, firma zarábala milióny dolárov na hrách, jeho plat - zo začiatku 14.000.-, po čase 22.000.- USD ... proste keď si niečo našetril tak keď mal 27, z firmy odišiel a venoval sa aj niečomu inému.

Warren Robinett v čase práce pre Atari.

 

Samozrejme pre VCS sa objavovali hry aj od iných firiem, ATARI sa spočiatku tomu bránila - ale nie dlho, pretože si uvedomila, že sa tým v konečnom dôsledku zvyšuje predajnosť samotných konzolí.

 

Za tejto éry, teda v roku 1981 bol u ATARI vyvinutý jeden zvláštny prístroj - holografický systém Cosmos. Autori: Allan Alcorn, Harry Jenkins a Roger Hector. Ale vedením bol odmietnutý ako neperspektívny. Toto rozhodnutie bola posledná kvapka v pohári pre Allana Alcorna a definitívne opúšťa rady ATARI, nechcel byť tam, kde sa podľa jeho názoru vyhýbali novinkám. Zaujímavé je to, že už bola rozbehnutá kampaň, boli už aj objednávky na toto zariadenie, ale ... pochovalo sa to zaživa.


V jednom z neskorších rozhovorov sa All Alcorn vyjadril že zotrvávanie na VCS konzoli namiesto rozvíjania nových vecí bola jedna vec za Ray Kassara, ktorá dostala Atari do kolien. Nuž je to komentár človeka priamo od zdroja, takže ťažko niečo dodať navyše. Ray Kassar sa vtedy všetkým smial, 2 miliardy USD mu vtedy pripadali ako dobrý protiargument (a pritom nakoniec nemal pravdu). Niekedy slepota a hluchota zapríčinená tým že sa darí neumožňuje vidieť dopredu a Ray bohužiaľ vizionár nebol, to už dnes vieme. Aj tak je fantastické, koľkých ľudí odmietol vypočuť, zvyčajne človek zapochybuje ak mu veľa ľudí tvrdí iné, jednoduchšie ich bolo prepustiť, alebo počkať až odídu na vlastnú žiadosť ...



Do dnešných dní sa zachovali iba 2 funkčné exempláre tohoto zariadenia, jeden vlastní atarimuseum.com, druhý kus vlastní jeden bývalý zamestnanec firmy ATARI.


 

V roku 1981 svet ležal firme ATARI pod nohami - stala sa najrýchlejšie sa rozvíjajúcou firmou v americkej histórii. Warner Communications zarobila polovicu všetkých jej ziskov.


1979 - obrat  238 mil. USD
1980 - obrat  512 mil. USD
1981 - obrat 2000 mil. USD, t.j 2 miliardy USD


ATARI bola na vrchole svojej slávy, v Sillicon Valley mala na 70 administratívnych budov, mala okolo 10.000 zamestnancov. Vyrábala konzoly, hry, videoautomaty, vyrábala domáce počítače ...

Atari Home Computers

Konkurencia nespala a tak sa aj konštruktéri firmy dali do práce a v termíne 10/1978 ohlásili prvé svoje 8-bitové počítače, mali označenie ATARI 400 (kódové označenie Candy) a ATARI 800 (kódové označenie Colleen). Táto rada počítačov vznikla ako reakcia na to, že sa po svete začali objavovať ako huby po daždi 8-bitové domáce systémy - teda  priama konkurencia. ATARI už v roku 1977 začalo plánovať novú hernú konzolu, práve preto začali aj práce na novom vylepšenom grafickom čipe CTIA  (Color Television Interface Adaptor), ktorý mal nahradiť už nevyhovujúci čip TIA. Z obvodu CTIA sa neskoršou úpravou vyvinul čip GTIA, ktorý sa potom už v rade XL a XE používal trvale. Zmienim sa o tom, že obvod CTIA/GTIA je špecializovaný na prácu zo spritami, jedná sa o pohyblivé objekty väčšinou malej veľkosti, uplatnenie spritov je hlavne v oblasti hier.
Pre problémy zo software a tým, že sa objavili aj výrobné problémy, sa výroba nakoniec zdržala až do 01/1979. Potom už boli počítače  verejne predstavené na Winter Consumer Electronics Show 1979 v Chicagu. Predajom sa mala zaoberať obchodná spoločnosť Sears. Práve v tejto dobe ATARI tiež konečne zrušilo výrobu pinballových stolov.


Sériová výroba počítačov ATARI v San Jose sa nám z neznámych príčin ale rozbiehala veľmi, veľmi pomaly - preto sa počítače objavili v katalógu firmy Sears až v 09/1979. Na vlastné počítače si ale zákazníci museli ešte počkať až do 11/1979. Dosť nezvyčajný a pomalý nábeh pri tom počte zamestnancov. Osobne si myslím že všetky sily sa venovali v tej dobe výrobe konzoly VCS 2600 a tak proste na počítače ATARI 400 a 800 proste neboli k dispozícii žiadne kapacity.

Obvod GTIA, alebo Graphics Television Interface Adaptor, tak isto George's Tele­vision Interface Adaptor - podľa mena svojho tvorcu George McLeoda. Zaisťoval niekoľko funkcií: generoval signály nesúce informáciu o farbách a svetlosti (luminancii) pixelov, riadenia a zobrazovanie spritov. Ďalej mal na starosť riadenie priority spritov a pozadia, detekciu kolízií medzi spritami navzájom, alebo kolízií medzi spritami a pozadím. Tento obvod naviac dokázal na pozadí zobrazovať bitmapu, generovanú obvodom ANTIC, ale tak isto vedel túto bitmapu interpretovať tak, že vznikli 3 nové grafické režimy s horizontálnym rozlíšením zníženým na 80 pixelov. Nechcem tu ale ísť do podrobností, toto nie je cieľom dnešného článku.

Nároky ktoré sa kladú na grafické schopnosti domácich počítačov sú ale rozdielne, poprípade väčšie ako je tomu u herných konzolí - je to predovšetkým preto, že je potrebné zobraziť text. Toto ale sprity logicky zabezpečiť nedokážu. ATARI na to išlo inou cestou, navrhlo nový obvod, ktorý vedel podporovať prácu v textovom režime a za druhé aj podporoval bitmapové grafické režimy. Dostal názov ANTIC a bol navrhnutý tak, že podporoval obvod CTIA/GTIA. Nebolo to vtedy obvyklé, aby v 8-bitovom počítači existovali dva pomocné obvody na prácu s grafikou, ale u ATARI sa to stalo skutočnosťou.

Asi najzaujímavejším obvodom je obvod ANTIC (Alpha-Numeric Television Interface Circuit), ktorý bol použitý v rade ATARI 400, 800, XL aj XE a tak isto aj v rade ATARI 5200. Tento obvod je relatívne samostatne pracujúci grafický procesor (GPU, dnes to má ale trošku iný význam). Dá sa riadiť vlastnou sadou inštrukcií a tak isto dokáže obsluhovať prístup do operačnej pamäte bez zásahu mikroprocesoru (ten je medzitým zastavený externým signálom). Inštrukcie pre čip ANTIC sú uložené v operačnej pamäti, tak isto aj vlastná obrazová pamäť (framebuffer). Umiestnenie týchto dvoch datových blokov sa mohlo meniť, t.j. programátor sám mohol rozhodnúť ako má vyzerať organizácia pamäte počítača - a to sa obvykle na iných počítačoch proste nedalo, tu áno. Odpadali tým niektoré obmedzenia, ktoré boli na iných typoch počítačov v tej dobe.
Na 8-bitových počítačoch ATARI (týka sa to aj ATARI 5200) sa obraz posielaný na CRT monitor (televízor) skladá z 2 častí. Jedna časť obrazu (framebuffer) sa nazývala ako pozadie (backround), tu bolo umiestnené aj hracie pole (playfield). Druhá časť obrazu bola zložená zo 4 spritov, šírka bola 8 pixelov doplnených 4 strelami. Hlavná úloha obvodu ANTIC bola vo vytváraní pozadia na základe programu tzv. "display list", pomocou ktorého bolo možné pre každý vykresľovaný obrazový riadok (scanline) nastaviť jeden zo 14 textových, alebo grafických režimov. Tieto režimy sa líšili  navzájom svojím rozlíšením, počtom súčasne zobraziteľných farieb a takisto aj veľkosťou zabratej (alokovanej) obrazovej pamäte pre framebuffer.

Aj o čipe ANTIC som sa zmienil len útržkovite, vie toho omnoho viac ako som popísal, ale toto je história a tak tu nebude nasledovať podrobný popis jedného obvodu.

Nasleduje obvod POKEY, ktorý sa stará o zvuk a aj o vzájomnú komunikáciu cez SIO port. SIO port a jeho komunikácia - zase sa objavuje meno Joe Decuir - ten je tvorcom SIO protokolu, nakoniec kto si to podrobne naštuduje zistí, že sa vlastne jedná o predchodcu USB rozhrania, nakoniec Joe Decuir po odchode z ATARI (myslím si, že to krátko bolo po príchode Jacka Tramiela) pracoval priamo na vytvorení USB protokolu.
A nasleduje mikroprocesor 6502, ATARI vyrábalo vlastnú upravenú verziu, takže originálnu 6502-ku ak osadíte do ATARI, počítač nebude fungovať ... tiež pekná s...ka, ale vtedy sa to tak robilo.
A už som to niekde spomínal, procesor 6502 bol omnoho lacnejší ako bol vtedy procesor od Intelu, takže tiež bolo jasné prečo práve 6502.

Atari 400

Procesor:
MOS 6502 frekvencia 1,773 alebo 1,79 MHz (PAL/NTSC)
RAM:
8 KB, až do 48 KB, nakoniec sa štandartne dodával zo 16kB RAM
ROM:
8 KB
Zvuk:
mono, 5 kanálov, 4 oktávy  (čip Pokey)
Grafické režimy:
160x192x2, 160x192x4, 160x96x2, 160x96x4, 320x192x2, 40x24x4, 80x192x16, 80x192x9, 80x48x2, 80x48x4
Textové režimy:
20x12x5, 20x24x5, 40x12x5, 40x19x2, 40x24x2, 40x24x5
Rozšíriteľnosť:
2 vnútorné rozširovacie sloty
 
1 slot na kartridž (spredu)
Porty:
4 porty na ovládače

SIO (sériový port)
 
TV výstup
Ukladacie zariadenia:
kazetový magnetofon

Externá disketová jednotka
Vstavaný software:
Notepad
Po zapnutí počíatača sa spustil jediný vstavaný program - bol ním Notepad. Ostatné programy, vrátane Basicu sa museli spúšťať z cartridge.

Aj keď sa dala k počítaču pripojiť externá disková mechanika ATARI 810, pre iba 16kB RAM to bolo v podstate zbytočné, preto ktomuto modelu sa používal hlavne pre ukladanie dát kazetový magnetofón ATARI 410.
Klávesnica bola membránová, nepísalo sa na nej dobre, pre občasné kliknutie to ale vyhovovalo.
   

Atari 800

Atari 800 (bol známy tiež ako Colleen), bola to v podstate rozšírená verzia ATARI 400, mierila hlavne na podnikovú sféru zodpovedá tomu  aj cena, 1.000.- USD) Tento stroj veľmi pripomínal písacístroj.   
Atari 800 bolo určené hlavne pre solventnejších zákazníkov.

Procesor:
MOS 6502 frekvencia 1,773 alebo 1,79 MHz (PAL/NTSC)
RAM:
8 KB, rozšíriteľná až na 48 KB, nakoniec sa štandartne dodával zo 48kB RAM
ROM:
8 KB
Zvuk:
mono, 5 kanálov, rozsah 4 oktávy (čip Pokey)
Grafické režimy:
160x192x2, 160x192x4, 160x96x2, 160x96x4, 320x192x2, 40x24x4, 80x192x16, 80x192x9, 80x48x2, 80x48x4
Textové režimy:
20x12x5, 20x24x5, 40x12x5, 40x19x2, 40x24x2, 40x24x5
Rozšíriteľnosť:
4 vnútorné rozširovacie sloty
 
2 sloty na kartridže
Porty:
4 porty na ovladače
SIO (sériový port.)
TV výstup
Ukladacie zariadenia:
kazetový magnetofon

Externá disketová jednotka

Klávesnica bola kvalitná, počítačová.

Vstavaný software:
Notepad

K počítaču existovalo skutočne veké množstvo príslušenstva - kazetové magnetofóny, tlačiarne, disketové jednotky, modemy, joysticky atď. Disketové jednotky používali vtedy normálny rozmer
5 a 1/4", kapacita diskety bola 90kB dát.
   
Tento model počítača sa (aj s ATARI 400) vyrábal až do roku 1982, potom bol nahradený výkonnejším modelmi rady XL.
 

Takto vyzeral rozložený počítač ATARI 800.

 

A ešte aby sme boli v obraze, cenník pre ATARI 800 z januára 1981 v časopise BYTE:

 

___________________

Pokračovanie nabudúce ...

Odkaz na všetky pokračovania:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Historia-firmy-ATARI-History-of-ATARI.aspx

___________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Comments

6. 10. 2018 15:51:37 #

trackback

Directory  Atari.

Directory  Atari.

Igi blog |

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: