SUPERMAX KIWI - ULTIMATEII, FD ATARI 1050. Part 2.

By Administrator at februára 14, 2018 20:33
Filed Under: Atari

Atari 1050 - na steroidoch, ktoré pochádzajú z Austrálie.

 

 

Ešte tak niečo vyše týždňa dozadu som ani len netušil že na túto tému - SUPERMAX Kiwi - budem mať ešte niekedy čo písať a že budem schopný poskytnúť aj nejaké ďalšie informácie - a tak isto aj ďalšie fotografie. Nakoniec - skúste si vyhľadať na webe informácie o tomto konkrétnom rozšírení pre disketovú jednotku Atari 1050 - je ich ako šafránu, ale aj tak si myslím že šafrán je nakoniec omnoho dostupnejší ... Cesty ataristu na tomto svete sú ale skutočne nevyzpytateľné a to je aj môj prípad, pred pár dňami som sa dostal som k tomuto rozšíreniu osobne a stal som sa jeho majiteľom. Toto rozšírenie sa len tak v našich končinách nevidí, úvodný obrázok podľa mňa možno vysvetľuje prečo je v názve Kiwi, mám pocit že to naozaj novozélandského vtáka pripomína a zároveň naznačuje že aj keď je pôvod z Austrálie tak práve vzhľad asi určil jeho konečný názov (výskumy ukazujú že vták Kiwi po predkoch predsa len pochádza priamo z Austrálie, je to zašmodrchané, ale už to nechám tak, toto nech dorieši niekto iný, idem sa radšej venovať technike Wink). Skombinoval som to preto do úvodného obrázku - tak je tam tá podoba, alebo nie ? Je to síce len moja domnienka ale na nejaké tie vlastné dohady mám právo, no nie ?


Po inštalácii rozšírenia Supermax Kiwi dovnútra disketovej jednotky Atari 1050 máte k dispozícii na disketách pôvodnú hustotu Single (90kByte), Medium (128kByte) ale pribudne aj Double hustota (180kByte). Tak isto sa zvyšuje dramaticky prenosová rýchlosť. K dispozícii je prepínač ktorý v prvej pozícii "simuluje" pôvodnú disketovú jednotku Atari 1050 a v druhej pozícii máme k dispozícii režim SUPERMAX Kiwi.

 

Nasleduje upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

V ďalšom pokračovaní sa k tomu ešte dostanem, ale je potrebné upozorniť ešte na jednu vec - o ktorej som doteraz nemal potuchy - na to sa dá prísť až vtedy ak máte zapojené Supermax Kiwi UtimateII priamo k dispozícii  v doske Atari 1050-ky a otočíte základnú dosku "hore nohami", teda musíte základnú dosku z jednotky vybrať.  To čo je popísané v prvej často platí bezo zbytku - ale aj tak by to ešte nefungovalo ! A o tom čo ešte treba urobiť je dnešný článok. Takže čítajte pekne postupne a dostanete sa ešte k jednej prepotrebnej informácii aby to naozaj "šlapalo".

 

Kto si chce prečítať základné údaje, ktoré som napísal pred skoro 2 rokmi , odskočte si sem, sám považujem za zaujímavé že som celkom slušne popísal niečo čo som vtedy osobne v rukách nemal  (aj keď sa teraz ukázalo že je tam ešte jedna vec o ktorej som nikde nenašiel zmienku ! sic ! a v tejto prvej časti zákonite ešte nie je popísaná, je to popísané až tu v tejto druhej časti). 

 

Link na prvú časť na túto tému, kde sú ostatné podrobnosti na tému Atari SUPERMAX Kiwi, je tam prvotná schéma a aj binárny súbor pre napálenie do Eprom pamäte 2764:

Atari Supermax Kiwi UltimateII - Part 1.

 

Poďme na teraz už podrobnejšiu schému (je aj v prvej časti, ale tam je to ešte bez doplňujúcich informácií doplnených priamo do schémy):


Trošku som schému upravil (ála Igi), pôvodný socket pre Eprom je označený farebne.

 

Takže základné informácie - zo základnej dosky Atari 1050 sa vyberie Eprom 2732 (alebo PROM ekvivalent) a pamäť 6810.

Veľmi dôležité je aby prepojky J1 až J4 boli nastavené pre použitie Eprom pamäte, teda jumpre J2 a J4 musia byť prepojené a J1 a J3 rozpojené.

Ak máte prepojené J1 a J3 a rozpojené J2 a J4 tak to máte nastavené na PROM - a to by nám to potom nefungovalo. Pre vysvetlenie - dávame to rozšírenie do pôvodnej Eprom pätičky a teda tam potrebujeme signály v poradí pre Eprom a nie pre PROM.

 

V strede nahor - pätička pôvodnej Eprom pamäte 2732, napravo do nej sú jumpre - tú sú nastavené jumpre pre použitie Eprom - JP2 a JP4. V strede obrázku voľná pätička (pod procesorom 6507) je miesto kde bol doteraz osadený čip 6810 (RAM 128 byte). Bude nasledovať ďalší obrázok kde to bude lepšie zaostrené na miesto kde sú  osadené spomínané jumpre.


Ešte jeden pohľad na to isté s ostrejším obrazom v mieste jumperov - a posúvam sa ďalej.


Vlastná doska rozšírenia SUPERMAX Kiwi sa zasúva do pôvodnej Eprom pätičky 2732.

 

Oranžový káblik ide z dosky SUPERMAX Kiwi na pin č.9 čipu U16 - 74LS04. Trojkáblik

v strede ide na prepínač - vyberá spodných 4kB Eprom, alebo horných 4kB Eprom 2764.


Pred rokmi sa utajenie toho čo je použité v takýchto zapojeniach riešilo nasledovne - proste sa vybrúsil popis čipu  - my dnes už ale vieme že 24 pinový široký čip je RAM 2kB 6116, menší 16 pinový čip je 74LS42.  Ani takéto utajovanie nakoniec nezabránilo tomu aby sa "nevyčmuchalo" skutočné obvodové zapojenie, akurát to dočasne zabránilo väčšiemu rozšíreniu. Možno aj to je dôvod prečo sa o tomto rozšírení už dnes veľmi nevie - v konečnom dôsledku je to ale naozaj veľká škoda. Pritom práve v jednoduchosti zapojenia je jeho sila.


Doska rozšírenia SUPERMAX rev.1.0 je urobená čisto, na prvý pohľad zaujme v ľavom hornom rohu jeden pin ktorý sa zasúva do pinu č.16 pôvodného čipu 6810 - cez neho ide signál R/W pre čip 6116 na rozšírení. Ja ho tu nazývam "zobáčikom" a zároveň je to to, čo pripomína vtáka Kiwi. (Akurát tých nožičiek je tu nejako priveľa ... Laughing)


No a tu sa dostávam k tomu čo mi doteraz zostávalo ukryté pred zrakom a o čom sa nikde nepíše (nikde som o tom doposiaľ nečítal a ani to nikto doteraz nekomentoval) - čip U16 (74LS04) na spodnej strane motherboardu má mechanicky prerušený plošný spoj z pinu č.9 na uvedenom mieste, čo považujem za naprosto zásadnú vec o ktorej sa doteraz nevedelo - bez tejto úpravy to proste nebude fungovať. Vedelo sa len to že že tu treba pripojiť vývod zo schémy, nikde nič o potrebnom prerušení na doske plošného spoja !


Tu som to ešte viac zväčšil aby to bolo dobre viditeľné.

Preškrabnutý vývod č.9 obvodu U16.


A znova pohľad na to isté- ak by sa niekto ešte stále nevedel na doske zorientovať.


Teraz ešte pár  fotografíí na SUPERMAX Kiwi.


"Zobáčik", ktorý ide na pin 16 pätica 6810. Na ďalšej fotografii je to miesto

pre lepšiu zrozumiteľnosť označené šipkou.

 

Pekne vidieť ako zapadá "zobáčik" Kiwi do pôvodnej pätičky (pin č.16) čipu 6810.

Práve pre "zobáčik" nie je možné osadiť doštičku naopak.

 

Osadené rozšírenie SUPERMAX Kiwi v základnej doske Atari 1050.

 

Práve preto ako je doska urobená nie je možné jej osadenie nesprávnym smerom, doska

SUPERMAX Kiwi ide úplne na tesno až ku x-talu. Oranžový káblik ide na pin č.9 čipu 74LS04  (U16).


Odrotujem to na foto o 90° - doštička má naozaj len malé rozmery 44x 60mm.


A odrotujem zase o ďalších 90°, pekne vidieť prepojené JP2 a JP4, ktoré definujú

nastavenie pätičky pre použitie Eprom pamäte.


A čo vlastné fungovanie tohoto rozšírenia ?

Funguje - a výborne. Najprv som mal určité pochybnosti o tom ako takéto riešenie bude "sedieť" na svojom mieste a hlavne ten "zobáčik" vo mne vzbudzoval obavy či to prepojenie do motherboardu bude dostatočne stabilné. Mýlil som sa, je to v naprosto v poriadku, sedí to tam ako prdélka na šerblíku, nič čo sa nemá sa v reále nehýbe, kontakty sedia tak ako majú. Prenosy dát v režime SUPERMAX Kiwi okamžite fičia rýchlosťou 57.600Bd, až sa človek diví čo všetko sa dá robiť s pôvodným procesorom disketovej jednotky Atari 1050, s tak trochu zaznávaným "malým" procesorom 6507. A ten procesor to zvláda ľavou zadnou, ani sa nezadychčí, fakt paráda. K dispozíii sú všetky tri hustoty Single, Medium a Double (ten samozrejme ide len v zapnutom režime SUPERMAX Kiwi). Vďaka konštrukcii a obvodovému riešeniu vlastnej jednotky Atari 1050 je správna hustota založenej diskety vždy správne rozpoznaná a nestretávame sa tak s problémom ktorý je všeobecne známy pri neprerábaných disketových jednotkách Atari XF551, kedy po zmene diskety na inú s inou použitou hustotou ju jednotka občas nesprávne rozozná a ak na ňu zapíšete - máte postarané o parádny problém - zmrvíte si svoje cenné údaje. Tu toto naozaj nehrozí. Prepínač ktorý je k dispozícii volí 2 možné režimy - prvý z nich emuluje pôvodnú disketovú jednotku Atari 1050 - vtedy rozpoznáva Single a Medium hustotu a aj dodržiava pôvodnú rýchlosť - 19.200Bd. Prepnutím prepínača do druhej polohy pustíte do žíl disketovejjednotky Atari 1050 steroidy spoločne s dávkou adrenalínu a odozva je okamžitá - zmení sa to na malého čerta. Sám sa divím čo sa z toho dá vytiahnuť. A my aj keď je to po dlhom čase - teraz už vieme že u protinožcov vedeli pre Atari postaviť rozšírenie disketovej jednotky ktoré im zaručene nerobilo a nerobí hanbu, ale práve naopak - fakt to vedeli urobiť a obvodové riešenie je pritom skutočne jednoduché.


Tak málo stačí na to aby sa z tejto disketovej jednotky touto úpravou stalo niečo naozaj rýchleho a pritom to zvládalo Single, Medium a Double hustotu. Keď sa na to pozriete vlastne pribudol len 1x switch, RAM čip 6810 sa zamenil za RAM 6116 a pribudol jeden dekodér 74LS42, plus sa zamenila pôvodná Eprom 2732 za typ s dvojnásobnou kapacitou s novým obsahom - Eprom 2764. Na tak málo zmien to rozšírenie vie neskutočne veľa. Lenže ako to už býva - Atari v tej dobe malo samo zo sebou existenčné problémy a následne nastúpil nový Big boss - Jack Tramiel (1984), ktorý 8bity považoval už vtedy za prežitok a z jeho strany podpora na túto vetvu bola naozaj nulová. Bohužiaľ potom takéto parádne projekty (a že ich v tej dobe bolo hodne) nemali najmenšiu šancu na úspech - sklady boli plné už vyrobených disketových jednotiek a vtedy naozaj nikto nemal chuť prerábať disketové jednotky na takéto "speedy" jednotky, ktoré by počítačoví nadšenci brali všetkými dvadsiatimi (nie neprerátal som sa ...), nnnnno, zase raz bol v reále zákazník ako vždy až na poslednom mieste. Porovnajte si rýchlosti - normálnych 19.200Bd štandartnej jednotky Atari 1050 napríklad s rýchlosťou disketovej jednotky pre Commodore 64 - 1541 ktorá dosahovala štandartnú prenosovú rýchlosť 1200Bd (teda 16x menej) a ak ste si tam dali SUPERMAX Kiwi tak ste frčali 48x rýchlejšie ako štandartná disketová jednotka pre Commodore ... pri všetkej úcte k majiteľom C64.

 

Som rád že som sa K SUPERMAX Kiwi dostal, pre pár dňami ma ani len vo sne nenapadlo že to niekedy vôbec budem mať vo svojich rukách - a že sa stanem aj vlastníkom tohoto kúsku techniky. Asi už nie je veľa majiteľov jednotky Atari 1050 čo si to niekedy postavia do svojho zariadenia, ale takéto kúsky techniky čo posúvali naše Atárko ďaleko dopredu si zaslúžia svoje miesto v hitórii a som rád že tak mizerne malý známy popis SUPERMAX Kiwi ako čerstvý majiteľ tohoto kúsku techniky môžem rozšíriť o ďalšie zásadné informácie -  a to ma teší najviac.

___________________________________________________________

Poznámka:

(nie je potrebné popísané veci použiť pri stavbe, sú to len návrhy možných zmien):

Ak si to niekedy budete chcieť postaviť je možná náhrada čipu 74LS42 čipom 74LS138 (samozrejme po príslušnej zmene obvodového zapojenia - to ale nie je nič zložité, kto sa v tom vyzná tejto mojej poznámke zaručene rozumie). Napadlo ma to, pretože 74LS42 je dekodér 1 z 10, pričom jeho D vstup je trvale uzemnený, teda používa sa reálne režim iba 1 z 8 a na to už stačí aj čip 74LS138 - a ten sa dá určite zohnať.

Ďalšia možná úprava je zavesiť na A12 odpor 4k7, potom stačí len jednoduchým spínačom ON/OFF tento vývod dávať do log.1, alebo log.0, potom už netreba viesť k prepínaču 3 vodiče.

Riešenie tohoto problému - je ako vždy už iba na Vás.

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Comments

2. 8. 2018 17:26:31 #

trackback

SUPERMAX KIWI - ULTIMATEII, FD ATARI 1050. Part 1.

SUPERMAX KIWI - ULTIMATEII, FD ATARI 1050. Part 1.

Igi blog |

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: