Atari - čriepky. Atari tidbits. 15.

By Administrator at March 13, 2021 12:40
Filed Under: Atari

15-pokračovanie o veciach týkajúcich sa Atari (sem - tam aj odrobinky z inej oblasti). Čo sa zadarilo, čo sa nepodarilo alebo čo iného som ešte našiel na webe.

 

____________________________________________________________

 

Neviem či ste zaregistrovali, ale objavujú sa fake čipy procesoru 65C02 dovezené z Číny. Veľmi často sa jedná o zbrúsený povrch čipu a potom nové, dodatočné vypálenie označenia laserom. Veľmi často sa jedná nie o CMOS verziu tohoto čipu, ale o staršiu NMOS verziu, teda reálne je to iba preznačená stará dobrá 6502. Lenže - má vyššiu spotrebu, fičí možno tak do 2MHz a neobsahuje inštrukčnú sadu 65C02. Takže pozor na to odkiaľ máte čipy !

 

Jedna rada čo sa objavila a je falošná, má označenie:


R65C02P4

11450-13
MEXICO
0815 S11468-4

 

Takéto procesory mám doma a na rozdiel od spomínaného:

 

táto séria sú zaručene pravé 65C02-ky.

 

Podobné "problémy" sú aj s 20MHz verziou procesoru Z80 - na počudovanie tak isto dovezených z Číny. Sú to tiež len "preznačkované" staré dobré 4MHz verzie tohoto procesoru, ktoré nemajú šancu splniť to čo by ste podľa ich názvu očakávali. Takže bacha, treba zháňať na overených zdrojoch !

____________________________________________________________

 

SIO2SD

Emulátor disketovej mechaniky na báze Arduino pre 8-bitové počítače Atari. Toto zariadenie založné na Arduine emuluje disketovú jednotku Atari 1050 a pripája sa k pôvodnému 8-bitovému počítaču Atari. Program je kompatibilný s väčšinou dosiek Arduino.


Obrázok prevzatý z odkazu.


Maximálny počet emulovaných diskiet je 100. Firmvér podporuje iba 90k a 130k obrazy diskov (atr). Je to malé, ľahko prenosné, len bude asi obtiažne sa preklikať tak na 50-tu voľbu ...

Všetky podrobnosti s obrázkami, foto doštičky a 3d krytom sú v odkaze.

Link:

https://github.com/c0pperdragon/SIO2SD

_____________________________________________________

 

Ak máte počítač Atari a v ňom máte pamäťové čipy DRAM výrobcu Micron Technology Inc. ktoré majú označenie MT4264-20 spozornite. Tieto DRAM sú považované za mimoriadne nespoľahlivé a kazové. Takže ak sa niečo také nachádza aj na Vašom počítači zháňajte si náhradu nech Vás porucha nezaskočí nepripravených. Nikto sa už nezmieňuje či je problém v technológii výroby čipu (vlastný substrát pre polovodič, alebo púzdrenie, menej kvalitný materiál) takže síce nevieme kde je pes zakopaný, ale výsledok je známy - veľká poruchovosť. Pritom čipy nie sú nejako rýchle, prístupová doba je 200ns. (Vyrábali sa s odstupňovaním až do rýchlosti prístupu 100ns.)

 

_____________________________________________________

 

V súvislosti zo stavbou SBC Micro UK101 mi napadla jedna vec a to s použitím červenej LED ako indikáciu napájania:

 

- nie je to práve farba ktorú by som dával ja ako indikáciu zapnutia zariadenia (aj som dal zelenú)

- lenže napríklad Atari všetky tzv. power LED iba červenej farby ...

- vysvetlenie je veľmi jednoduché, vtedy sa LED inej ako červenej farby ešte nevyrábali, alebo lepšie povedané iná farba LED nebola komerčne dostupná

____________________________________________________________

 

Aj takto môže vyzerať "kufrík" s Atari:

 

Obrázok prevzatý z odkazu.

Link na celý materiál:

https://hackaday.com/2020/12/30/alien-inspired-cyberdeck-packs-vintage-atari-800xl/

_____________________________________________________

 

Rozmiestnenie obsahu v pamäti Eprom typu 27256 pre počítač XEGS:

 

32KB ROM offsets:

$0000-$1FFF - 8 KB Missile Command

$2000-$3FFF - 8 KB BASIC

$4000-$7FFF - 16 KB Operating System

________________________________________________________________________________

 

Ako si priamo v jazyku Basic vypísať do súboru obsah EPROM vlastného OS:

 

10 OPEN #1,8,0,"D:OSIMG.ROM"
20 POKE 54017,125
30 A=12*4096:L=4095:GOSUB 500
40 A=5*4096:L=2047:GOSUB 500
50 A=13*4096+2048:L=8192+2047:GOSUB 500
60 CLOSE #1:POKE 54017,253:END
500 FOR D=A TO A+L:PUT #1,PEEK(D):NEXT D
510 RETURN

 

Ako si vypísať obsah ROM-BASIC:

 

 

Poznámka:

V riadku 30 treba zmeniť označenie disketovej jednotky z D2 buď na "D: atď.,  alebo na "D1: atď.

____________________________________________________________

 

6502 MPU:  
      MOS Technology MCS6502A or equivalent (most NTSC 400/800 machines)
      Atari SALLY (late NTSC 400/800, all PAL 400/800, and all XL/XE)

 

CPU CLOCK RATE:
      1.7897725MHz (NTSC machines)
      1.7734470MHz (PAL/SECAM machines)


FRAME REFRESH RATE:
      59.94Hz (NTSC machines)
      49.86Hz (PAL/SECAM machines)

MACHINE CYCLES per FRAME:
      29859 (NTSC machines) (1.7897725MHz / 59.94Hz)
      35568 (PAL/SECAM machines) (1.7734470MHz / 49.86Hz)

SCAN LINES per FRAME
      262 (NTSC machines)
      312 (PAL/SECAM machines)

MACHINE CYCLES per SCAN LINE
      114        (NTSC machines: 29859 cycles/frame / 262 lines/frame;
             PAL/SECAM machines: 35568 cycles/frame / 312 lines/frame)

____________________________________________________________


Atari 400/800 hardware designers:
Jay G. Miner - Project Chief Engineer, original concepts
Joseph C. Decuir - Original concepts, overall system design, ANTIC design
Larry Kaplan - Contributed to original concepts by Miner/Decuir
Steven T. Mayer - Overall system design
Ronald E. Milner - Overall system design
John Vurich - Atari (Consumer) Manager of Product Planning
Francois Michel - ANTIC logic design
George McLeod - CTIA and GTIA logic design
Douglas G. Neubauer - POKEY logic design (also wrote Star Raiders)
Scott Shiffman - System integration
Alan Miller - RAM selection, serial protocol, device communications
Howard Bornstein - System monitor/resident firmware
Michael Albaugh - Lobbied Miner/Decuir for upper/lower case character set
                               and display list interrupts; consulted on SIO issues
Mark Shieu - POKEY chip design
Steve Stone - POKEY layout design
Steve Smith - Technician for ANTIC and GTIA
Delwin Pearson - Technician for POKEY
Kevin P. McKinsey - 800 case lead designer
Hugh M. Lee - 800 case designer
Jeffery O. Nelson - 400 case lead designer
Douglas A. Hard - 400 case designer

Atari 1200XL hardware designers:
Mark Lutvak - Project leader (Director of Product Marketing)
Ajay Chopra - Product Specification lead author
Dave Sovey - Product Specification
Larry Plummer - Product Specification (Director of Engineering)
Regan Cheng - Case design

Atari 600XL/800XL hardware designers (Atari New York Laboratory):
Gregg Squires  - Project Manager (Manager of Hardware Engineering)
Robert (Bob) Card - Principal Engineer
Steven Ray - Critical Electronics Layout Designer
Joel Moskowitz - Mechanical Engineer
Philippe des Rioux - Project engineer
Glenn Boles - Project engineer
Risa Rosenberg - Secretary to Gregg Squires

Atari 800XL/65XE/130XE/XEgs/800XE hardware designers:
Richard C. Pasco - FREDDIE logic design
Jose A. Valdes - 800XL/65XE/130XE/XEgs/800XE development engineer
Ira Velinsky - 65XE/130XE/XEgs/800XE industrial design (case design)
____________________________________________________________

 

400/800 OS
   Rev.A
      David Crane         - OS design & programming
      Alan Miller         - OS design & programming
                            (also wrote: Basketball)
      Larry Kaplan        - OS design & programming
                            (also wrote: Video Easel, Super Breakout)
      R. Bob Whitehead    - OS programming
      Harry B. Stewart    - OS design (Neoteric consultant)
                            (also implemented: Atari PILOT)
      Gary Palmer         - Worked on the I/O portion
      Ian Shepard         - Developed the disk drive functions

   Rev.B
      Michael P. Mahar    - Fix several problems
      R. Scott Scheiman   - Fix several problems

XL OS
   Rev.A

      Harry B. Stewart    - External Reference Specification
                            (Neoteric consultant)
      Lane Winner         - ?
      R. Scott Scheiman   - Handler Loader
      Y. M. (Amy) Chen    - Relocating Loader; International Character Set
      Mike W. Colburn     - Self Test
      Richard K. Nordin   - ?

   Rev.B
      R. Scott Scheiman   - Fix several problems

   Rev.1
      R. Scott Scheiman   - Support for PBI and on-board BASIC
      Richard K. Nordin   - Support for PBI and on-board BASIC
      Y. M. (Amy) Chen    - Support for PBI and on-board BASIC

   Rev.2
      R. Scott Scheiman   - Fix several problems
      Richard K. Nordin   - Bring closer to Coding Standard (object unchanged)

   Rev.3

      ?                   - Self Test updated; Fix one problem

   Rev.4
      ?                   - Support for detachable keyboard and on-board game

   Rev.3B
      ?                   - Arabic character set and right-to-left text entry

_____________________________________________________________

 

Atari File formats for entire disks/tapes/cartridges:


.ATP - Atari Protected Disk Image Format.  An open disk format suitable for
          storing copy protected disks (similar to the APE .PRO format).

.ATR - Image format invented by Nick Kennedy, for his SIO2PC project.
          Very similar to .XFD but with an added 16 byte header.
          This is the most common image format, used with most 8-bit Atari
          emulators running on other computer platforms.

.ATX - Image format invented by Jorge Cwik, for VAPI project. Goal of Vapi is
          the preservation of Atari software in its original unmodified form,
          including custom format or copy protection.
     
.BIN - Same as .ROM

.CAR - Cartridge ROM image format invented for the Atari800 emulator. Format
          includes information about cartridge type.  Contains the 'CART'
          signature at the beginning of the file.

.CAS - Cassette image format invented by Ernest R. Schreurs, for his
          Digital Cassette Image system (includes CAS2SIO, WAV2CAS, and

          CAS2WAV MS-DOS utilities.
      
.DCM - Image format invented by Bob Puff for his Disk Communicator 3.2 utility.
          Intended for use on native Atari hardware.  A compressed data format.

.DD  -  Early filename extension used with double density disk images for use
          with the Xformer emulators.  Replaced by the .XFD extension.

.DI  -  Image format invented by Kolja Koischwitz & Christian Krueger for
          800XL DJ, their 1050/XF551 disk drive emulator for the Atari
          ST/TT/Falcon.

.IPF -  Interchangeable Preservation Format invented by the Software
          Preservation Society (SPS).  A platform agnostic format that is

          extremely low-level, representing the information as it would have

          been read by a drive head.  Images are created on a modern computer

          using the KryoFlux USB-based floppy controller.

.PRO -  Proprietary image format invented by Steven Tucker, for his
          APE ProSystem.

 

.ROM - ROM dump file, raw with no header information.  Typically a cartridge
          memory dump, but also used for an operating system memory dump.

.SCP -  Image format invented by ICD, for SpartaDOS.  Used with the external
          SpartaDOS command SCOPY, distributed with SpartaDOS 3.2.  Used when
          working with native Atari hardware.  A compressed data format.

.SD  -  Early filename extension used with single density disk images for use
          with the Xformer emulators. Replaced by the .XFD extension.

.XFD - "Xformer Floppy Disk" image format invented by Emulators, Inc. for the
          Xformer emulators (ST, PC).  Known earlier, before support for arbitrary

          disk sizes was added, as .SD or .DD depending on the density of the

          imaged disk.  The format consists simply of a raw sector dump of a disk. 

          Used with ST Xformer, PC Xformer, and  Xformer 2000 emulators.
____________________________________________________________


Hodne zaujímavé stránky s programovým vybavením pre malé Atari:

https://atari.fox-1.nl/

_______________________________________________________________________________

 

Matthew Ratcliff

A zase niečo od autora - by Matthew Rattcliff:

Quick directory

____________________________________________________________

 

Tak toto je ozajstný "masaker". Vedeli ste že v Poľsku prerábali Atari magnetofóny pre použitie na počítačoch Commodore ?


 

 

No a toto  je posledná vec v tomto dnešnom 15-tom pokračovaní.

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Comments

3/15/2021 9:38:53 AM #

trackback

03_2021 Blog, Notes.

03_2021 Blog, Notes.

Igi blog |

Comments are closed

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: