História firmy ATARI.07.History of ATARI.

By Administrator at September 11, 2013 01:26
Filed Under: Atari

 

07.

Hra E.T – The Extra-Terrestial, ktorá skoro položila firmu ATARI na lopatky.


Sami si môžete prečítať že to aj napriek titulku v reále bolo trošku inak.


 

Titulok by sa kľudne dal tiež nazvať:

 

Video Game Crash of 1983.

 

Hra E.T. mimozemšťan z 12/1982 bola pre ATARI prvou skúsenosťou s licenčnou hrou, ale bolo to nakoniec sprevádzané takými problémami, recept na jej výrobu bol tak zpackaný + náklady na výrobu a všetkým tým okolo seba spôsobili skoro zánik firmy. Za všetkým ale hlavne stáli zlé rozhodnutia vedenia firmy. A to sa tiež hneď len tak nevidí, dnes by sa to asi ani nemohlo stať. Už som to spomínal, prvotné náklady boli celých 25 mil. USD za práva na hru od Universal Pictures - samotný film tuším stál v tej dobe - teda náklady na jeho výrobu boli cca 10.mil. USD ... už vtedy experti nad týmto rozhodnutím len krútili hlavou.


Prosím dočítajte pozorne na koniec, je tam uvedená celková suma nákladov na túto hru.


Hra bola zverená, teda jej tvorba do rúk programátora Howarda Scotta Warshawa. Keby bol chudák vedel čo ho čaká, už termín kedy mala byť hra urobená a daná do výroby bol tak šibeničný, že práve tých povolených 5 týždňov na tvorbu hry zároveň neuveriteľne okresalo budúce možnosti hry. Sám Howard vtedy vyrábal hry pre ATARI (každá hra ktorú dovtedy urobil sa predala v počte nad 1 milión kópií - čiže bol to skúsený programátor), ale bol zvyknutý na to, že pre tvorbu bolo čas v rozpätí niekoľkých mesiacov, sám uvádza minimálne 6 mesiacov a to je už poriadny rozdiel.


A tu do hry zasahuje ešte niekto iný - sám Spielberg. preto ten šibeničný termín 5 týždňov - hru chcel mať pripravenú za každú cenu na Vianočný trh. Nebolo to šťastné rozhodnutie, neskoré rozhodnutie, potom rýchly kvalt - a tak sa všetko urýchľovalo a urýchľovalo, až nakoniec obsah samotnej hry nejako prestal byť dôležitý, proste sa to v danom termíne dalo len odfláknuť, to že potom tá hra bola nanič je zase vec iná.

 

Howard Scott Warshaw

v tom období.

 

Warshaw túto "mega ultra extra super urýchlenú" zakázku prijal, bolo to lákavé - na ruku 200.000.- USD + dovolenka na Havaji - kto by odolal ...


 

Lenže v tom šibeničnom termíne hra zvládala iba toto - E.T. sa pohyboval po dvojdimenzionálnej mape (pôvodne mala mať 3 dimenzie, ako toto malo fungovať na 2600-ke ...) a hľadal 3 kúsky intergalaktického komunikátora - aby si vedel zavolať domov. Kúsky vesmírneho telefónu sa nachádzali v zelených jamách, kde E.T. musel spadnúť - tým prišiel o časť svojich životov. Sem tam niečo našiel, nejakú tú potrebnú súčiastku, ale zvyčajne nič nenašiel a stálo ho to ďalšie životy až sa z jamy vyhrabal. A aby to bolo úplne dokonalé, občas sa zjavil vládny agent a mimozemšťanovi kúsky komunikátora zobral ... pekné, že.

 

 

Bola to nuda a ešte raz nuda, grafika bola naozaj slabá, (ruku na srdce - interaktívna hra kde je k dispozícii na všetko celých 128byte RAM, hmmm ...) nakoniec stačí si pozrieť obrázky z tejto hry. Proste z kozoly Atari 2600 sa viac vytrieskať nedalo a to nebola rozhodne chyba programátora. Na interaktívnu prácu bolo treba niečo lepšie - bolo to už k dispozícii, malo to 64kB RAM a volalo sa to Atari 800XL ...

 

Keď to nakoniec Spielberg videl (nakoniec to sám odobril), tak položil zásadnú otázku či by to nemalo zmysel prerobiť na niečo podobné hre ála Pacman, lenže toto autor odmietol, ktohovie, možno bol zo svojím  výtvorom spokojný, alebo ho strašila predstava že hra skončí ako ďalšia hra s názvom Pacman, neskončila, predbehla ju - v zápornom význame. V dnešnej dobe by sa asi niečo podobné zverilo do rúk minimálne dvoch teamov a potom by sa vybrala lepšia verzia ... taký veľký projekt a nechali to na jednom programátorovi, ktosi to fakt podcenil. A nebudem ďaleko od pravdy ak poviem, že to musel byť niekto hodne vysoko kto takto rozhodol.


Dnes si môžeme položiť zásadnú otázku či vôbec konzola mala na to, aby dokázala v jej obmedzenom priestore dať priestor na prerozprávanie niečoho zložitejšieho - myslím si že nie, bolo to nad jej sily, lenže vtedy si to nikto nechcel priznať. A šéfovia tlačili a tlačili ... že na konci odmietali niesť zodpovednosť je úplne príznačné. A bolo treba nájsť obetného baránka. A rýchlo ...

 

Teraz po rokoch sa ukazuje že titul najhoršia hra mu bol udelený nie na základe skutočných vlastností hry, ale len na základe niektorých vtedy tvrdených informácií. Nuž vtedy sa vinník našiel, šéfstvo spokojné, život išiel ďalej. Ale nie tak ako si všetci mysleli.

Dnes už vieme že bolo veľa hier - a podstatne horších ako E.T. ale ako to už býva, legenda si žije ďalej svojím vlastným životom.


Nolan Bushnell to presne a trefne pomenoval:

"Bola snaha za každú cenu predať ďalších 10 až 12 miliónov kusov Atari 2600."

A toto nevyšlo, Atari 2600 už vtedy nebolo na programe dňa.

 

A ktože bol vtedy tým "veľkým, priamo najväčším šéfom" ? Nikto iný ako šéf Warner Communications - predseda Steve Ross.

Steve Ross


Ako to dopadlo vieme, ale Warshaw sa potom na niekoľko rokov stiahol do úzadia, pretože táto hra mu vo výsledku naozaj dobré renomé nepriniesla.A my už vieme že to maslo na hlavu mu dávali tí, čo sami spôsobili túto katastrofu.


Howard Scott Warshaw v dnešnej dobe.


Ale rozhodne by bolo nespravodlivé, keby sa to celé hodilo iba na plecia Howarda Scotta Warshawa. Ale tak to už v živote býva, ukáže sa na vinníka a pritom skutoční vyššie  postavení vinníci sa tvária - ja nič ja muzikant ... Howard ešte mal možnosť dokázať že vie robiť hry a dobré hry, ale to je už zase iná kapitola života. V dnešnej dobe sa živí ako vyštudovaný psychológ a rozhodne pôsobí dojmom vyrovnaného človeka.

Náklady na hru boli obrovské, obrovské ale boli aj problémy pri jej výrobe.


Treba si uvedomiť že kvalita hier v roku 1982 upadala, kopírovalo sa čo sa dalo a tak na jednu tému vzniklo niekoľko desiatok hier s kolísavou úrovňou a výsledok herného biznisu nikoho nenechával na pochybách - ľudia zisťovali, že kvalita hier je čoraz mizernejšia a začínali byť podstatne opatrnejší pri novom nákupe hier. Legendy sa rýchlo šíria a to ešte ani nebola doba Internetu ...


Dnes hovoríme, že E.T. bola priemerná hra, ale ako potom vyzeral balast ktorý sa v tej dobe vo veľkom predával, tak to potom musela byť naozaj sila ...


Kto by si bol pomyslel, že dotyk mimozemšťana

naozaj skoro "zabil" firmu Atari ...

 

Ale poďme späť k nákladom na hru, keď sa spočítala zakúpená licencia + reklamná kampaň spolu cez 125.mil USD, tak zostáva rozum stáť prečo to naozaj nerobilo viacero tímov, jednoducho si niekto hore vo vedení veril, že zase raz všetko prejde - marketing zabezpečí že to bude bomba na trhu ! Bola to bomba, ale bola to bomba voči firme. Pripočítajme ďalšie výrobné náklady na 5 miliónov cartridgí, dnes už vieme že sa ich predalo nakoniec 1-1.5 milóna kusov. A čo zbytok ? Cena vtedy bola 49.- USD, takže by boli ziskoví, (ale ak viem celkové náklady ani toto by nebolo stačilo) ale postupne cena klesala, až skončila na cene  pod 1.- USD a aj tak nebol záujem, pretože o "kvalitách" hry už medzitým kolovali legendy. Ale stále to ešte nie je celková cena nákladov na túto hru.


Na to aby boli v skutočne v minimálnom zisku, by museli predať všetky cartridge, teda 5 mil.kusov a to v cene aspoň 74.- USD ... cena asi bola stanovená na tých 49.- USD preto, lebo sa rátalo s tým, že nakoniec sa cartridgí predá podstatne viac - no nevyšlo to. Komu sa nechce tá suma prepočítať - nech počká na koniec článku.


A tak sa zase vyvážali do púšte v Novom Mexiku milióny kusov cartridgí a zakopávali sa - tak isto ako v prípade hry PacMan - tých sa vyrobilo 12 milónov kusov, 5 miliónov  z nich išlo tiež na trvalý "výlet" do Nového Mexika.

 


Ľudia videli, že hry sú naozaj len slabým odvarom automatových verzií a po týchto prešľapoch prestal byť herný priemysel dôveryhodný - a nič horšieho sa už stať v tomto období nemohlo.

Jediná vec ktorá sa dokázala pri tejto hre - nafúknuté výrobné náklady dokážu potopiť niekedy nielen štúdio, ale občas aj firmu. Ani očakávané príjmy nemusia byť automaticky zaručené - aj keď sa zaplatí programátorovi čo si jeho hrdlo ráči.


Dnes sa už asi nestane že by jedna hra položila celý herný trh s konzolami, ale na druhej strane zase hrať zlú hru je trestom samo osebe - a ešte si to zaplatíte z vlastného vrecka ... teraz po rokoch sa ukazuje že zase tá hra taká zlá nebola - ale zabili ju premrštené náklady.


 

Vieme, že tie milióny kópií hry E.T. boli pochované v Alamogorde v Novom Mexiku. Asi by tam už odpočívali navždy, ale objavil sa filmársky tím z Ontária, získal povolenie od vlády aby sa mohli vypraviť do púšte a pokúsiť sa nejaký ten nepodarok po tých rokoch vykopať. Zároveň by o tom mal vzniknúť aj točený dokument. Nečakané zavŕšenie tejto veci, zjavne je to už aj historicky zaujímavé.

___________________


Pri pozornom "sledovaní" Internetu som našiel aj túto maličkosť - po 30 rokoch sa jeden maník v USA rozhodol vyrobiť spomienkový plagát - veľkosť 24" x 36" na toto programové "veľdielo". Ak si pozriete podrobne čo je na obrázku, je vidieť že E.T. má z z toho celého hlavybôľ, staré nákladné auto vyváža na Mesiac nepodarené cartridge, vľavo dolu je možné sledovať ako padajú akcie firmy atď., proste každý si tam nájde to svoje. Proste po tak dlhej dobe sa dá na to pozerať aj takto s humorným nadhľadom. Maník zbiera na to peniaze - už nazbieral dosť financií aby sa to skutočne mohlo dať vytlačiť ... len tak na okraj, jeho meno je  Bradley Metrock.


Ešte upozorním na jednu maličkosť - hore je binárne číslo, ktoré vyzerá ako obrys vesmírnej materskej lode, v skutočnosti je to číslo vyjadrujúce 365 mil. USD, toľko bola v skutočnosti naozajstná strata na tejto hre ... Steven Spielberg by za tie peniaze natočil film E.T. 36 x ... ... ... a je jasné, že takáto suma povážlivo zakývala aj s takým herným gigantom ako bola vtedy firma Atari.

 

____________________________________________________________

13.01.2013

Nolan Bushnell v akcii pri hľadaní starých zakopaných hier v púšti - foto

z pripravovaného dokumentárneho filmu ...

__________________________________________

Rok 2014:

(Vykopávky priamo na mieste "uskladnenie" potvrdili)

 

(Nálezy na odlrytom pohrebisku cartridgí, zaujímavé je zistenie že tam

zďaleka nebolo toľko E.T. súprav ako iných hier ...)

___________________________________________________

Pokračovanie nabudúce ...

Odkaz na všetky pokračovania:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Historia-firmy-ATARI-History-of-ATARI.aspx

___________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Comments

10/6/2018 3:51:36 PM #

trackback

Directory  Atari.

Directory  Atari.

Igi blog |

Comments are closed

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: