Dnes nasleduje ďaľší výrobok firmy Velleman s označením K8012 - jedná sa o nabíjačku PB (známych aj ako Lead Acid Battery) kyselinových akumulátorov a aj uzatvorených gelových PB, máme možnosť nastaviť napätie pre 6V alebo 12V akumulátory a nabíjací prúd na hodnotu 0.3A pre akumulátory do kapacity 4Ah, pre akumulátory s kapacitou vyššou ako 4Ah je určený nabíjací prúd s hodnotou 1A.
Nabíjačka sa môže použiť aj na priame nabíjanie automobilových akumulátorov.
Obvodovo je to dotiahnuté naozaj až do "konca", jedná sa o výborného pomocníka, návrh nabíjačky je skutočne blbyvzdorný, prebieha šetrné nabíjanie a to sa predsa počíta, páni !

Nabíjačka Velleman K8012.
Celé zariadenie je koncipované tak, že je plne chránené aj pri pripojení opačne pólovaného akumulátoru, t.j. rozsvieti sa príslušná LED a my vieme že sme akumulátor pripojili opačne. Výhodou je že sa nič nestane, zapojíme ho teda tak ako by to malo byť a nabíjame - toto je obrovská pomoc a výhoda pre začiatočníkov. Nabíjanie pekne pokračuje, ku koncu sa zníži prúd a prepne sa automaticky na konzervačné nabíjanie, proste akumulátor v žiadnom prípade neprebijeme. A to som už spomínal, že bez akýchkoľvek úprav môžeme túto nabíjačku použiť aj pre gelové akumulátory - modelári sa určite potešia. Ďalšia šikovná vec - tiež sa nič nestane ak najprv pripojíme akumulátor a až potom zapneme nabíjačku - tiež to prežije bez úhony. O svojom stave zariadenie poskytuje informácie pomocou štvorice LED diód a tak teda vieme v akom stave nabíjanie momentálne je.
Aby bolo jasné - nie je problém zdvihnúť nabíjací prúd trebárs na 2A - zariadenie to ešte s rezervou znesie, aj jeho výstupný tranzistor, len treba potom aktívne chladiť ventilátorom jeho chladič - na toto nezabúdajte ! V prípade ak chceme ísť na väčšiu hodnotu nabíjacieho prúdu musíme príslušne dimenzovať aj napájací transformátor ! Odpor ktorý určuje prúd - základná hodnota 2.2Ω je pre prúd 0.3A, potom sa cez prepínač pridávajú dva paralelne zapojené odpory 1.5Ω a 1.8Ω, potom je už nabíjací prúd rovný hodnote 1A - nakoniec, pozrite si schému. Schéma je síce relatívne zložitá, ale zapojenie zase zvláda viacero funkcíí a to veľmi dobre. S originálnymi = pôvodnými prepínačmi môžeme pri prerábke ísť s hodnotou prúdu na maximálne 2.5A ! (ako som spomenul - treba pridať aktívny ventilátor ...)
Odporúčaný napájací transformátor by mal dávať na výstupe napätie cca 18V/AC/1.5A (t.j. na cca 25W záťaž), usmerňovač spolu s filtračným kondenzátorom je osadený priamo na základnej doske zariadenia. Pre daný účel sú ideálne transformátory 2x 9V/AC ktorým sa ich vinutia zapoja do série a máme k dispozícii potrebné požadované napätie (pozor na potrebný prúd ...).
Tak isto sa dá ako náhrada priamo na vstupné svorky pripojiť aj spínaný zdroj 24V/DC/1.5A, poslúži taktiež, v prípade väčšieho požadovaného výstupného prúdu volíme príslušne dimenzovaný spínaný zdroj - až do 3A - tu potom volíme hlavný filtračný kondenzátor C2 = 470uF/35V, pri spínanom zdroji jeho hodnota postačuje a tak isto je dobré pripojiť napájanie priamo na tento kondenzátor - obídeme tým Graetzov usmerňovač, ten vtedy už netreba.
Stavebnica nabíjačky je v peknej úhľadnej krabičke, ktorá ako vždy obsahuje všetko potrebné pre stavbu - dosku plošných spojov, súčiastky sú zoradené pekne zaradom tak ako postupuje inštrukčný manuál. V tomto smere sú stavebnice Velleman perfektné.

Kto to chce postaviť do konkrétnej krabičky má k dispozícii aj popisku na jej predný panel, pripojenie do siete 230V, konektor má priamo v sebe zabudovanú poistku, sieťový vypínač, robustný chladič na výkonový tranzistor, prepojovací káblik, konektory pre fastony atď.

Velleman veľmi dbá na to, aby ste mali poruke všetko čo treba k zostaveniu ich stavebnice a teda pre mňa v tomto smere nenasledovalo žiadne prekvapenie, je to perfektné ako vždy.

Tu už je čiastočne osadená doska súčiastkami, diódy v usmerňovači sú na 3A, t.j. spokojne môžeme zdvihnúť nabíjací prúd aj na vyššiu hodnotu, len treba dimenzovať chladenie na aktívnu verziu. Diódy som radšej umiestnil dosť vysoko nad plošný spoj (1cm), aby sa dobre chladili, miesta je tam dosť a dosť. Jediná vec čo nie je pribalená je silikónová pasta pod výkonový tranzistor - keďže to doma mám tak som to nemusel ďalej riešiť - ale ak to budete zostavovať na tú pastu pod výkonový tranzistor nezabudnite, pasta slúži pre lepší odvod tepla z výkonového tranzistora smerom na chladič.

A záver - skoro už kompletne osadená doska (chýbajú už len LED-ky), horný prepínač je na nastavenie nabíjacieho prúdu 0.3A/1A, pod ním je prepínač pre akumulátory na typy 6V/12V. Ak používate nabíjačku iba na 12V akumulátory môžete na jeho miesto "natvrdo" dať prepojku namiesto prepínača - ušetríte jeden prepínač. Jediná vec ktorú som zmenil - použil som pre obvod LM324 namiesto prloženej pätice jej precíznu verziu. Samozrejme integrovaný obvod sa do plošného spoja dá osadiť aj priamo, bez použitia pätičky.

Druhú zmenu v zapojení oproti originálu som urobil tú, že chladič u mňa "nesedí" pevne priamo na doske plošných spojov, ale je zdvihnutý do výšky 4mm nad základnou doskou, t.j. lepšie využívam vlastný chladič. Nie je to nič svetoborné, ak túto stavebnicu máte iste pochopíte čo som tým chcel povedať, ale aby to bolo názornejšie, dávam sem aj obrázok ... šróby dajte tým smerom kde je dosť miesta, obrázok je len názorný príklad a nie dogma ... chladič sa dá vyzdvihnúť aj vyššie.

Ja používam túto nabíjačku (mimo iného) napríklad pre kyselinové uzatvorené akumulátory PB 12V/10Ah (aj typ 12V/12Ah, tiež 12V/9Ah), nabíjam ich prúdom 1A, zatiaľ mi plne postačuje tá doba nabíjania. Akumulátor používam na rozdielne veci - elektrický zdvihák na auto (je teraz sezóna výmeny kolies), elektrický kompresor na dofúkanie pneumatík, napájam s ním astronomický ďalekohľad, teda jeho polohovanie (je tak isto na 12V), používam ho na svietenie LED-kami. Iné možnosti použitia sa samozrejme nevylučujú. Pri "skúškach" s týmto akumulátorom napríklad na jedno nabitie boli bez problému nazdvihnuté el. zdvihákom na jeden záťah postupne 3 autá - Hyundai ix35, Toyota Auris a Ford Mondeo (na nich prevedená výmena všetkých kolies a aj boli dofúkané ich pneumatiky) a kapacita PB akumulátoru na to v pohode stačila - bol použitý PB aku Shimastu NPG 10-12.

Zapojenie tejto nabíjačky, teda schéma + manuál+ oživenie zapojenia je napríklad k dispozícii na tomto linku:
Velleman K8012 lead acid battery charger kit
______________________________________________________

Jedna z možností ako to môže vyzerať zakrytované - skrinka je iná ako pôvodná, toto som postavil síce už pred pár rokmi, ale funguje to na jedničku dodnes. Na obrázku sa nabíja 6V akumulátor, v podstate je už nabitý, prúd do akumukátoru tečie už iba 68mA, dorobil som si tam ampérmeter, pekne vidieť koľko sa do akumulátora v skutočnosti "láduje". Výhodou tejto nabíjačky je to že akumulátor nie je možné "prebiť", automatika sa postará že je nabitý tak ako treba (platí pre 6V a 12V). Použitá krabička pre nabíjačku je kovová a má v sebe na zadnej stene ventilátor 40x40x20mm (pôvodná krabička obsahovala poškodenú DAT páskovú jednotku) - takže elektronika nabíjačky sa v žiadnom prípade neprehreje. Ventilátor v nabíjačke trvale beží na 9V (pri zapnutí pre zaručený rozbeh beží na pár sekúnd na plných 12V), jeho prevádzka je tichá a neruší. Predný panel som si urobil sám, preto som nepoužil dodávanú samolepku na predný panel - mám iné rozmery krabičky. Sieťový vypínač sa vďaka tomu nachádza na zadnom paneli. Použité trafo v nabíjačke mám 17V/AC/1.5A t.j. na hlavnej kapacite je DC napätie cca 23V, v pohode funguje, myslím si že bez problémov môže byť použité aj trafo 15V/AC/1.5A, pod túto hodnotu napätia by som už ale nešiel.
______________________________________________________
Vaše hodnotenie, Rate post: