TOPP - software P188_46C_Vigi_MyDOS - SH. Part14.

By Administrator at September 22, 2025 12:00
Filed Under: Atari

software P188_46C_Vigi_MyDOS


No a je tu alternatívne programové vybavenie pre TOPP od Stana Havrana (aka SH). Síce pred časom mi avizoval že program asi nedokončí, ale našťastie zmenil názor. Je to iný prístup k veci, nie sú tu okienka - a mimochodom, SH celý život hodne programoval. Takže tu sa ide cez príkazový riadok, ale ako vidieť je to stále naprosto prehľadné a teda s programom sa dobre robí.  Na rozdiel od mojich verzií je tu na diskete viacero súborov s ktorými program pracuje, t.j. treba mať stále založenú systémovú disketu. Program bol napísaný v jazyku Turbo Basic a taktiež používa základnú ochranu proti vylistovaniu. Nie sú tu priamo k dispozícii v programe niektoré príkazy DOS-u. Program štartuje automaticky po zapnutí počítača.

Ako vidieť za základ bol zobratý MyDOS, teda máme k dispozícii 360kB i keď plné využitie voľného priestoru na diskete je tu naozaj sporné - iba 64 súborov na disketu jednoducho nepustí a nepustí. Program umožňuje súbory nahrať a tak isto aj uložiť priamo v hex formáte.

 

Programové menu je pekne prehľadné.

 

 

No poďme na komentár tohoto programu od samotného SH:

Tento program nepoužíva rozlíšenie medzi NTSC a PAL počítačmi, v norme NTSC PGM pulzy kratšie o 20 % a to je ešte stále v tolerancii. Ako sme sa presvedčili, ten čas pri tomto použití nie je kritický.

Samozrejme je možné tento program spustiť aj s iným DOSom. Niektoré som otestoval. Všade to bežalo OK.

Pokiaľ ide o príkazy DOSu v programmeri usúdil som, že sú zbytočné: Ak chcem totiž prečítať súbor z disku, mám k dispozícii implementované "Directory" - zistím aké súbory sa v adresári alebo podadresári nachádzajú - potom si príslušný súbor prečítam do buffera. Ak zapisujem - tak mi to je v podstate jedno, ak náhodou taký súbor už existuje, tak ho PGM prepíše. Iné riešiť netreba. Pôvodne som chcel urobiť tzv. DOSSHELL, ale to by bol vlastne DOS v Basicu. Takže som z toho upustil. Ono by sa to trochu komplikovalo pri rôznych DOSoch a hustotách, hlavne vo výpise chýb. Chybovníky nie sú celkom identické.

Narazil som na problém už pri výpise súborov "Directory". Pôvodne som mal výpis do dvoch stĺpcov, aby všetky súbory z daného adresára boli pokiaľ možno na jednej obrazovke. Ale niektoré DOSy vypíšu počet sektorov ako 3 miestne a niektoré ako štvormiestne a tak bol výpis rozbitý. Po úprave zase zložitý. Nakoniec som pristúpil k najjednoduchšiemu riešeniu: výpis do jedného stĺpca - a bolo po probléme.

(Pozn. IG: práve z týchto dôvodov keď som chcel implementovať niektoré veci z DOS-u -  nakoniec som použil DOS.2.5 ...)

Áno, máš pravdu, MyDOS skutočne môže mať celkom iba 64 súborov a to je jedno, či sú v hlavnom adresári, alebo podadresároch. To je veľké obmedzenie, ale je to daň za to, že je plne kompatibilný s DOS 2.5 a to pre SD aj MD a aj pre čítanie aj zápis.

Poznámka k rozpoznaniu dĺžky záznamu:

Je to dané priamo v hlavičke INTEL HEX súboru. Ja by som zisťoval veľkosť hexa súboru hneď na začiatku a podľa toho zvolil typ PROM, alebo oznámil chybu.

Napr.:

    Hlavička INTEL HEX

:AABBBBCCXXXXXXXXXXXXXZZ

AA - obsahuje počet byte v jednom riadku $10 = 16 byte (v našom prípade môže byť od 1 do 16)
BB - adresa umiestnenia programu - Teba nezaujíma
CC - typ záznamu - Pre Teba sú dôležité iba $00 = riadok obsahuje data, alebo $01 = riadok neobsahuje data - koniec súboru INTEL HEX
X - data
ZZ - kontrolný súčet - Ty ho neriešiš

CR/LF - koniec riadku - je irelevantný, lebo každý záznam začína dvojbodkou. To si vyžiadala univerzálnosť platformy: INTEL používa $0D a $0A, v LINUXE je to iba $0A, na Mac strojoch to nepoznám. Ako koniec riadku v ATARI sa používa $9B. Takže keď som tvoril HEX kód pri voľbe SAVE INTEL HEX, ponechal som tam kód ATARI. Samozrejme by som tam mohol vygenerovať aj kód INTEL alebo pre LINUX, ale potom by sa súbor nedal korektne zobraziť v DOSe ATARI. A pretože sa programmer je určený pre ATARI, považoval som toto riešenie za správne.

    Ide o veľmi zjednodušený pohľad na HEX formát, ale pre naše potreby, myslím si, že stačí.

    Takže stačí spočítať AA v riadkoch, kde CC=$00 a máš počet byte HEXA súboru (za predpokladu že dáta sú súvislé t.j. že adresy BBBB nasledujú za sebou - inak vznikne medzera a potom to nezodpovedá skutočnosti). V prevažnej väčšine prípadov to tak je. Samozrejme, dá sa ošetriť aj to, ale asi to nebude protrebné.

(Pozn. IG: - pre PROM pamäte TESLA sa skutočne počíta iba zo súvislými dátami.)

    Ak potom počet byte nesúhlasí so zvoleným typom PROM je možné ohlásiť chybu skôr, ako sa data začnú reálne sťahovať a spracovávať.

(Pozn. IG: U mňa sa vždy kontroluje celý komplet súboru - aj keď niečo nesedí hneď na začiatku, proste iná filozofia návrhu.)

Nuž - prajem príjemnú zábavu a prácu s týmto programom !

__________________________________________________________

! ! !

27.09.2025

Pozor, autor našiel v programe drobný bug a poslal mi novú verziu ktorá nahrádza verziu P188_46C_Vigi_MyDOS:

Programová verzia TOPP P188_46F_Vigi_MyDOS - MyDOS 4.53/4 (20.09.2025):

P188_46F_Vigi_MyDOS.atr (359,64 kb)

(Program beží priamo pod Pal aj NTSC počítačmi.)

Takže v tejto verzii DS/DD (360kB) je vhodný priamo pre Atari XF551 (alebo emulátory floppy jednotky), na Atari 1050 nepobeží, ale samozrejme je možné ho uložiť v nižšej hustote (napr. Medium 128kB) a potom bude fungovať aj na tejto jednotke.

Nakoniec teda máme aj druhé programové vybavenie pre TOPP, čo je pre Vás najvhodnejšie si vyberte podľa svojho uváženia.

Prajem príjemnú prácu s TOPP programátorom !

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu zodpovednosť za škody spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených schém alebo zobrazených úprav. Program nikdy nespúšťajte ak máte v joyporte č.2 pripojený joystick ! - mohlo by prísť k poškodeniu čipu 6520 ak by ste stlačili niektoré tlačítko na joysticku !

 

_____________________________________________________________________________

Prvá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Part1.

Druhá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Hardware. Part2.

Tretia časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.0. Part3.

Štvrtá časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Picture manual. Part4.

Piata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Own construction. Part5.

Šiesta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.1.1. Part6.

Siedma časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.0. Part7.

Časť číslo  osem:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.1. Part8.

Deviata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.2. Part9.

Desiata časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software update. Part10.

Jedenásta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.4. Part11.

Dvanásta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.5. Part12.

Trinásta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer for Atari 8bit. Software V.2.6. Part13.

Štrnásta časť:

Tú práve sledujete ...

Pätnásta časť:

TOPP - software P188_46F_Vigi_SpartaDOS - aka SH. Part15.

Šestnásta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer - Diagnostic disk HWT 2.0. Part16.

Sedemnásta časť:

TOPP - Tesla Old PROM Programmer - all program version. Part17.

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi.

Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: