Priznávam že s tým dátumom meškám, jednoducho som nemal čas, mrzí ma to, ale ATARI prežilo horšie veci ako to že som ja nestihol termín ...
Teda dnes má ešte o kúsok viac.
Termín vzniku je presne 27.06.1972 - a to je už poriadne ďaleko dozadu.
V tomto kratučkom článku sa budem venovať len začiatkom firmy, je to len pripomenutie toho výročia.
Nolan Bushnell je právom uznávaný ako zakladateľ, alebo ak chcete ako otec počítačovej zábavy. Narodil sa 05.02.1943 v Clearfielde v štáte Utah (USA), v mormónskej rodine.
Preskočím jeho detstvo - už vtedy zaujímala ho elektronika a tak sa postupne dával týmto smerom. V roku 1963 sa dostal na University of Utah a tam sa dostal k vtedajšiemu výkriku počítačovej techniky – DEC PDP-1. Tam si prvýkrát vyskúšal niečo ako počítačovú hru.
V roku 1967 Nolan práskol do toho – oženil sa. Jeho žena sa volala Paula (neskôr sa s ňou rozviedol), v tom čase nastúpil do spoločnosti AMPEX (starší si pamätajú obrovské AMPEXové pásky na záznam videa z tej doby a obrovité videomagnetofóny dosahujúce výšky skrine).
Spoločnosť založil ako som už spomínal na začiatku, dňa 27.06.1972. Nolan Bushnell spolu zo svojím spoločníkom a priateľom – bol ním menej známy Ted Dabney. Obidvaja do tejto firmy vložili základné imanie – 250 dolárov.
Meno spoločnosti bolo Atari, Inc.
Názov firmy pochádzal z japonskej hry GO a logo charakterizovalo japonskú sopku Fudži. Zo začiatku sa spoločnosť orientovala na televízne hry a hracie automaty. Nolan Bushnell nebol v oblasti počítačov nováčikom a to tiež rozhodlo o úspechu.
Trošku histórie:
Vo firme Ampex viedol vážne debaty zo spoluzamestnancom Tedom Dabneyom o svojich názoroch na počítačové hry a tiež o tom, ako prepracovať Russelovu hru Space War z veľkého počítača do podoby herného videoautomatu na mincu (Space War bola tá hra čo si skúsil na DEC PDP-1). Predstava bola jasná - hodili by ste do automatu mincu a mohli by ste sa istú dobu hrať. Tak to bolo bežné napríklad aj u pinballových stolov. Výhodou špecializovaného herného automatu by samozrejme bola jeho cena - nebolo by treba mať k dispozícii drahý a veľký počítač. Kolega Dabney bol touto myšlienkou nadšený, žiadny takýto videoautomat doposiaľ nikdo nevymyslel a aj jemu se to od začiatku pozdávalo ako dobrý nápad. Preto sa obaja v zápätí pekne krásne pustili do práce – bolo to v malej dielni priamo u Nolana doma - v izbe jeho druhej dcéry. Projekt sa utešene rozrastal a Nolanova dcera sa za krátku dobu musela sťahovať do inej miestnosti.
Veľmi rýchlo sa ale objavil problém – peniaze, potrebovali urýchlene investora.. Skúsili teda logicky svoju zamestnávateľskú firmu - Ampex. Ale ako to už býva ich zamestnávateľ záujem nemal a tak im nezostalo nič iné ako v marci roku 1971 firmu opustiť.
Svoj prvý videoautomat dokončili počas leta 1971. Videohra mala názov Computer Space (bola urobená pre spoločnosť Nutting Associates), hra ale predbehla svoju dobu a neuspela na trhu (vyrobilo sa asi len okolo 1500 kusov).
Computer Space:
Hra bola bohužiaľ príliš zložitá na ovládanie, bez naštudovania manuálu to nešlo ...
V jednom z neskorších rozhovorov Bushnell vysvetľoval, v čom videl hlavný problém svojej prvej počítačovej hry:
"Abyste mohli hrať, museli ste si prečítať návod - ale ľudia ho nechceli čítať. Aby som bol úspešný, musel som prísť s inou hrou - s takou, aby ľudia vedeli ako ju hrať. Niečo tak jednoduché, že by to mohol hrať trebárs aj opilec v nejakom bare ..."
Prvá hra se teda neujala, ale čas Bushnella mal predsa len prísť - s nástupom firmy Atari.
Nolan Bushnell a Pong:
Prvým produktom novej spoločnosti bola známa hra Pong, bola to prvá skutočne rozšírená videohra na svete. Práve Atari stálo u vzniku všetkých známych "požieračov mincí", ktoré dnes nájdete v každej herni. Hra Pong – jej vývoj stál necelých 1000 dolárov a hneď potom, čo bol jej prvý exemplár umiestnený v jednom bare v kalifornskom Sunnyvale bolo jasné, že sa začína nová éra zábavného priemyslu. Tá historka je tak známa že až rozmýšľam či ju mám ešte znova uviesť. Na druhý deň po nainštalovaní hracieho automatu volali že sa pokazil. Po príchode na miesto zistili že problém je niekde inde - kasa na mince bola úplne preplnená a automat nebral ďalšie mince a odmietal tým aj spustiť hru ... Pong zaznamenal obrovský úspech (len v roku v 1973 sa predalo skoro 10.000 kusov ...), na základe toho v roku 1974 vydala Atari jeho domácu verziu – bolo to herné zariadenie , ktoré umožňovalo hrať iba jednu hru - Pong.
Bola to jednoduchá hra a to bol aj základ jej úspechu:
Hra Pong:
automat (1972), domáca verzia(1974)
Málokto vie, že Nolanovi Bushnellovi, známejšiemu z dvojice zakladateľov (druhým je Ted Dabney), pomáhal v tej dobe ešte málo známy zamestnanec Steve Jobs vyriešiť otázku redukcie použitých čipov v automatoch Breakout. Jobs len zhrabol uznanie, ale „špinavú“ prácu zaňho urobil budúci kolega Steve Wozniak, ktorý sa poriadne naštval, keď sa dozvedel, že Jobs zlízol smotanu a ešte si nechal zaplatiť za prácu iných. Wozniak podstatne redukoval počet použitých čipov v konzoli – za to bola odmena, ale Jobs ju rozdelil diplomaticky to nazvem značne „nesymetricky“ vo svoj prospech.
V úvodných rokoch vládla vo firme punková atmosféra, vo výrobnej hale sa preháňali motorky, vo veľkom sa fajčila marihuana. Produkcia v takýchto podmienkach bola tucet automatov za deň.
Jedny z prvých Pongov, ktoré boli rozvezené nákladným autom po štáte Kalifornia, nemali nádobu na mince, ale štvrť doláre padali do fľaše od mlieka ... Atari sa napriek úvodným finančným problémom a právnickej ťahanici s tvorcom Magnavox Oddysey, že mu bol ukradnutý nápad na Pong, stala najrýchlejšie rastúcou firmou na území Spojených štátov. Ale bolo treba stále viac peňazí a to už bolo miesto pre giganta v oblasti zábavy a filmového priemyslu. Prvým majiteľom Atari sa stala spoločnosť Warner Bros., ktorá firmu od Bushnella kúpila za 28 miliónov dolárov, aby mohol vôbec dokončiť Atari 2600. Ešte pred podpísaním kontraktu bol pre Nolana poslaný súkromný tryskáč, na palube ktorého podával sendviče Clint Eastwood.
Zjavne vtedy existovali iné merítka úspechu.
Opustíme teda firmu ATARI v jej zlatých dobrých časoch a časom sa dostaneme aj k tomu ostatnému.
___________________________________________________________
13.07.2012
Blbnem, potrebujem voľno, ešte tu mám k tomuto článku jeden pekný obrázok, len som ho včera zabudol dať ... darmo dnes je piatok, trinásteho ... éra ATARI v kocke, pardon, v obdĺžniku !
___________________________________________________________
Vaše hodnotenie, Rate post: