"MEGA" complicated SIO2PC. Zbytočne zložité zapojenie ...

By Administrator at decembra 31, 2016 08:50
Filed Under: Atari

No, zase mi to nedalo, zase sa vynorilo jedno SIO2PC zapojenie - ale príliš to neodporúčam na stavbu, skôr je to na výstrahu ako sa dá vec robiť zbytočne zložito.

______________________
Asi sa patrí pripomenúť čo to vlastne SIO2PC vlastne je. Autorom nápadu a prvého zapojenia je Nick Kennedy, ktorý to zostrojil ešte v drevných dobách operačného systému DOS. Je to vlastne emulátor disketovej jednotky pre malé Atari na PC a rozhranie funguje cez sériový port. Medzitým sa postupne vyvinuli rôzne verzie, v dnešnej dobe kraľuje SIO2PC cez USB konekciu, pretože sériový port na dnešných notebookoch a ani na PC už veľmi nefiguruje. Je to rozhranie, ktoré pre tých čo nemajú šancu sa dostať k disketovej jednotke im aspoň takto umožňuje si zažiť ako to vyzeralo pri práci s disketovou jednotkou. A aj v dávnejších dobách takéto zapojenie vyhovovalo a nie každý zháňal disketovú jednotku za každú cenu.
______________________


Pri obvyklom hľadaní vecí na tému "Atari" som na webe narazil na jedno komplikované zapojenie SIO2PC, neodolal som a musím to zverejniť, iste uznáte že to stojí za to - meno som tomu zvolil sám - "MEGA" complicated SIO2PC. Je to nádherná ukážka ako sa dá postupom času z jednoduchej veci vyrobiť seriózne vyzerajúce a aj náležite zložité zapojenie ktoré robí to isté ako jeden jediný čip MAX233 (MAX232), alebo už pred časom spomínané trojtranzistorové  zapojenie SIO2PC. Takže pozerajte, rozmýšľajte a nesnažte sa postaviť vždy niečo čo síce na prvý pohľad funguje - ale vo výsledku je  tototálne zbytočne zložite zapojené. Možno autora viedla snaha len naozaj dôsledne oddeliť vstupy a výstupy (toto je tam určite dosiahnuté), ktohovie ... ale aby na to navyše potreboval ďalších 6 tranzistorov (5 ich obsahuje čip CA3086). Skôr mi to pripadá že si autor neveľmi veril a lepil vždy ďalšiu skladačku na už vytvorenú časť. Ja v zapojení vidím jednu vec  - kolektor tranzistoru 2N3904 by mal mať proti +5V zavesený ešte jeden odpor - cca 47k. (Ale to je len moja taká malá poznámka.)
Ale aj takto sa dá ...

 


Čože tam máme:

- 2x integrovaný obvod
- 1 tranzistor
- 8 odporov
- 2 kondenzátory
- 1 feritový krúžok (korálka)
- 1x switch
- 2 konektory - SIO (13 pin) + CANNON (9 pin)

Na druhú stranu ak si to postavíte, tak široko ďaleko nikto okolo Vás a možno ani v celej nič podobné postavené určite mať nebude, dokonalosť v zapojení je dosiahnutá feritovým krúžkom určeným na odrušenie, uznajte toto fakt má málokto, jednoducho čerešnička na torte ... je to krásna ukážka kam sa vývoj občas dostane ak sa autor včas nezastaví a nezačne nad svojím výtvorom rozmýšľať, ergo nemrkne sa do zrkadla. Jednoducho sa zobral nejaký základ a potom sa to postupne zjavne začalo nabaľovať ako snehová guľa.

 

Čiže ešte raz zdôraznim - toto nemá zmysel stavať -  iba ak neviete čo zo súčiastkami a čo s voľným časom.

Funguje to, ale je to skutočne zbytočne príliš zložité. 

 

P.S.: Ja sa len teším z toho že autor uvedeného zapojenia nemodifikoval aj niektoré rozšírenie RAM do Atari, pretože by som asi ešte stále mal o čom písať ... a asi by sme zháňali ďalšiu krabicu na to rozšírenie, pretože do počítača by sa to po podobnej modifikácii zaručene nevošlo.

Občas proste treba ukázať aj takéto zapojenia aby sme sa vedeli vystríhať zbytočne komplikovaným zariadeniam, ktoré neprinášajú zjavne nič naviac oproti tomu čo je už dávno k dispozícii.

Takto sa to dá postaviť predsa len jednoduchšie:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SIO2PC-rozhranie-SIO2PC-interface-Version2.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

64kB static RAM (SRAM) - Atari 600XL.

By Administrator at decembra 21, 2016 17:30
Filed Under: Atari

  ATARI 600XL 64KB SRAM


Dnes sa pozrieme na jednu peknú vec - ako prerobiť neupravované Atari 600XL ktoré má štandartne RAM=16kByte na veľkosť 64kByte (teda po prerábke budeme mať vlastne niečo ako Atari 800XL, sú tu síce drobné zmeny v hardvéri, ale funguje to rovnako na 100%) - ale s použitím SRAM, teda statickej pamäte.

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

Tak isto sa takto dá prerobiť už aj prerobené Atari 600XL na 64kB RAM, ktoré používalo čipy 2x 4464 DRAM (toto som už popísal v samostatnom  článku). Áno, dá sa prerobiť na už spomínané čipy 2x 4464 DRAM, síce sa ešte sem-tam dajú zohnať, ale takto sa to dá urobiť tiež a hlavne použité čipy sú dostupnejšie. (Sám mám doma tuším ešte pamäte 4x 4464 DRAM - pre strýčka "Príhodu" ...)

 

Máme v dnešnej dobe tú obrovskú výhodu, že sa dá poľahky zohnať statická RAM o veľkosti = 128kByte, konkrétne sa jedná o typ v 32 pinovom DIL púzdre s označením AS6C1008-55PCN. Síce budeme využívať len jednu polovicu tejto pamäte, ale výhody celého zapojenia prevyšujú ten fakt že polovica RAM bude tu v Atárku "natvrdo odstavená", teda mimo prevádzky. Ak použijete napríklad 32kByte SRAM moduly tak zase musíte mať v zapojení prídavnej dosky zase o jeden čip (2x 32kByte SRAM) a aj pekných pár prepojení navyše medzi týmito dvoma pamäťovými čipmi. Takže ideme cestou menšieho odporu ... Laughing

Poďme ako na to:

Atari 600XL má štandartne všetky čipy osadené v pätičkách, čo nám prácu pri prerábke skutočne mimoriadne uľahčí.
Uvediem príklad ako na takúto prerábku pri neprerobenej pôvodnej verzii s RAM 16kByte:
(Samozrejme sa dá takto prerobiť aj verzia, ktorá má už 64kByte DRAM.)

Čiže najprv sa zbavíme čipov na základnej doske, ktoré už nebudeme pri tejto prerábke viac potrebovať a ich cesta povedie do šuplíku zo zásobami na horšie chvíle:

- vyberieme z pätičky čip U5  = 74LS158
- vyberieme z pätičky čip U6  = 74LS158
- vyberieme z pätičky čip U11 = 4416
- vyberieme z pätičky čip U12 = 4416
- vyberieme z pätičky čip U18 = 74S32


Vyrobíme si napríklad na univerzálke (moja obľúbená technika na otestovanie a tak isto je to vhodné ak nevyrábame viacero kusov) malú doštičku kde pre naše 2 čipy osadíme precízne pätičky 32 pin a 14 pin, do ktorých potom prepojíme správne datové, adresné vodiče + napájanie a aj logiku pre správne čítanie a zápis pre SRAM kde k tomu potrebujeme 1/2 obvodu 74LS00. Ako vždy prepojenia najprv prepískame multimetrom a pokračujeme ďalej.
Čiže prepojíme riadiace signály - O2 (Phase 2 clock), R/W a aj prepojíme z čipu U16 (74LS51) pin 8 s pinom č.22 našej novej pamäte. Oproti zapojeniu ktoré bolo pôvodne uverejnené na atariage.com som pridal k napájaniu ešte navyše 2 blokovacie kondenzátory = M1. Blokujem týmito kondenzátormi napájanie SRAM a dtto sa to týka aj filtrácie napájania pre čip 74LS00. Skutočne nechápem prečo takéto zásadné drobnosti sa v nakreslených schémach opomínajú, pretože tie kondenzátory sú tam naozaj potrebné a ak to urobíte bez nich tak to celé môže robiť vo výsledku "psie kusy". Takže nešetrite a tie 2 kondenzátory tam určite dajte. Oproti pôvodnej schéme z atariage.com som tak isto popísal vývody tak, aby to bolo zrozumiteľnejšie, pretože v poslednej dobe sa v datasheetoch robí označenie "nejako modernejšie" a tak by mohlo prísť k omylom pri zapájaní. Nové značenie od výrobcu pamäte som v obrázku uviedol v zátvorkách, datové vodiče síce majú označenie DQ atď., ale tu nepredpokladám že by bol problém v zrozumiteľnosti. Na záver do našej doštičky osadíme čip SRAM a následne aj čip 74LS00.

 

Schéma použitia 64kB SRAM pre Atari 600XL:


Vo výsledku sme 5 čipov odobrali a 2 zase dali, spotreba nám vo výsledku celkom zaujímavo klesne - to je ale v poriadku a nikomu toto určite vadiť nebude. Mierne sa zlepší aj obrazový výstup, pretože nám tu už nebudú cvičiť RAS a CAS signály na DRAM pamätiach (obmedzia sa dynamické špičky odberu typické pre DRAM pamäte), no - čo viac si môžeme priať.

 

Jedná sa o zaujímavé riešenie, pritom súčiastkovo dobre dostupné.
____________________________________________________________
Poznámka:

Určené iba pre "vedátorov", tento odstavec nie je potrebné skúšať !:

Ešte sa vrátim k tomu že sa používa iba polovica dostupnej pamäte - a to horná, pretože A16=1 (pin 2 pamäte AS6C1008-55PCN je pripojený na +5V). Nie je problém v zapojení A16 uzemniť (A16=0), potom používame spodnú polovicu 128kByte, teda zase 64kByte. Samozrejme ak pin 2 uzemníme musíme zrušiť prepojenie na +5V ! Ak by sme to nepreviedli tak vyrobíme nádherný skrat. (Skrat nikdy ničomu nesvedčí, takže bacha.)

Takto by to vyzeralo ak by sme v zapojení

použili spodných 64kB SRAM.

____________________________________________________________

Takto sa to robilo predtým:

Odkaz na prerábku Atari 600XL z 16kB RAM na 64kB DRAM (použité namiesto 2x 4416 DRAM nové 2x 4464 DRAM) :

http://blog.3b2.sk/igi/post/ATARI-600XL-rozsirenie-RAM-na-64kB-Extended-RAM-64kB-for-ATARI-600XL.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Tipy a triky 017. MMU C025953. Tips & tricks.

By Administrator at decembra 15, 2016 06:03
Filed Under: Atari

http://blog.3b2.sk/igi/image.axd?picture=2010%2f8%2fMMUunit.JPG

 

CO25953 je jednotka MMU pre správu rozšírenej pamäte Atari - používa sa v počítači Atari 130XE pre prístup do druhých 64kB RAM, teda inak povedané vďaka tejto správe Atari 130XE má k dispozícii 128kByte RAM. Čip sa síce dá zakúpiť cez Best-electronics ale to je pre nás na dlhé lakte, takže popisy a obsah vhodný na napálenie je vec dobrá a určite si tu niekho nájdete kto Vám ten čip napáli. Tento čip budeme potrebovať ak máme napríklad Atari 800XE a budeme ho chcieť rozšíriť na 130-ku, alebo budeme chcieť 320kB RAM. Jeden taký spôsob som už popisoval (keď máme Atari 800XE s pamäťovými miestami na 16 čipov, ďalší mám nachystaný v rukáve - Atari 130XE zo 4 čipmi - teda ako ho jednoducho zmeniť na 320kB RAM ale na to ešte príde čas.)

 

Potrebné údaje na napálenie čipu:

co25953-gal.jed (2,91 kb)

co25953-pal16l8.rpt (6,94 kb)

co25953-pal16l8.vhd (7,91 kb)

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari SIO2PC - 3x transistor.

By Administrator at decembra 12, 2016 17:12
Filed Under: Atari

Ha, len pred pár dňami písal som že už sa téme SIO2PC nebudem viac venovať. Prešlo naozaj len pár dní a čo čert nechcel, zase raz pri hľadaní niečoho úplne iného som sa dostal na webové stránky do jazykovo odlišných končín kde sa ja príliš často neocitnem. Zase raz v praxi overené: "Nikdy nehovor nikdy ...", práve som naďabil v španielsky "klokotajúcich" vodách na zapojenie SIO2PC pre malé Atari ktoré používa 3 tranzistory a k tomu ešte nejakú tú drobnú bižutériu. Jednoducho nepoužíva sa tu žiaden čip 1489, ani MAX 232, ani MAX 233, iba 3 tranzistory, 1 dióda, kondenzátory a odpory.  Ak chcete sledovať aj nejaké stavy tak si to potom môžete doplniť indikáciou pomocou LED diód. Takže sa kochajte ...

 

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

Autorom je SpaceInvader z Chile, zapojenie bolo po prvýkrát uverejnené v septembri 2006.

 

Aby to bolo kompletné tak hneď na úvod prikladám pôvodný náčrt, kde je zapojenie trojtranzistorového SIO2PC "oholené" iba na najnutnejšie minimum, potom sa to rozrastie o pomocné indikačné obvody (zelená LED v tomto zapojení indikuje že je pripojené napájanie). Použitý prepínač slúži pre prepojenie riadicich signálov pre SIO2PC od Kennedyho a AspeQt (prepojený pin 9 smerom na PC), v druhej polohe je zariadenie funkčné pre software APE (prepojený pin 6 smerom na PC):

 


No a teraz už nasleduje verzia ktorá ma v sebe zabudovanú aj indikáciu prenosu - potom je tých súčiastok treba už ale o niečo viac:


Zelená LED = napájanie (Power)

Červená LED = výstup dát (Out)

Žltá LED = Command line


 

V obrázku som nechal aj pôvodný text, španielsky sa tu u mňa veľa textov nevyskytuje, tak si to užite ...


Obrázok doštičky zo súčiastkami z pôvodného zdroja je v podstate dosť niečo podobné niečomu ako ála "vrabčie hniezdo" takže to tu radšej ani neuverejňujem. Oproti pôvodnému obrázku ktorý som predsa len vo výsledku mierne upravil - tu v uverejnenej druhej schéme som použil nízkopríkonové super hell LED, ktoré zďaleka nepotrebujú tak veľké prúdy oproti pôvodne zapojeným LED aby dostatočne svietili (v pôvodnom zapojení zapojení mali odpory pre LED diódy hodnotu 470Ω a teda LED-ky boli určené na prúdy 15 až 20mA, čo je v dnešnej dobe naozaj zbytočne veľký príkon). Odpory pri super svietivých LED diódach môžete zväčšiť z hodnoty 2k2 spokojne na hodnotu 3k3 - stále budú svietiť viac ako dostatočne. Na pravej strane je zapojenie ďalšej LED ak chcete sledovať obojsmerne prenos dát, teda potom sledujete aj to čo sa deje na Command line. Horná linka je pripojená na +5V.

Záverom:
Nejedná sa o nič zložitého, sú použité iba normálne dostupné súčiastky. Všetko pred vlastným pripojením si naozaj dôkladne skontrolujte aby ste neurobili chybu a neodpálili si počítač ! Všetko radšej viackrát premerajte, zlikvidovaný obvod POKEY v počítači (ten je tu totiž prvý "na rane") naozaj nikomu na radosti nepridá. Pretože zapojenie používa iba napájacie napätie =5V nemusí toto SIO2PC pracovať na niektorých konkrétnych sériových portoch PC počítačov (štandartne sa tam používa napäťový rozsah ± 12V). Proste treba to skúsiť. Zase na druhú stranu je to zapojenie SIO2PC tak jednoduché že priam láka postaviť si ho a hneď ho aj otestovať.

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

12_2016 Blog, Notes.

By Administrator at decembra 05, 2016 06:43
Filed Under: Blog

05.12.2016
Bums! - zase tu máme posledný mesiac v roku, nejako to letí. Teploty padali nadol takže teraz priebežne "mierne v medziach zákona" mrzneme. No, čo už iného môžeme čakať v tomto ročnom období.
_________
V poslednej dobe som s voľným časom naozaj nejako na nože, ale s tým sa dá žiť. Teraz keď som si našiel chvíľu na písanie ma napadla jedna vec ktorú som pred istým časom riešil - často pripájame do auta všelijaké zariadenia ktoré "behajú" s 12V sústavou auta a stáva sa že nám vyrazia poistku. Napríklad sa takto správal kompresor v aute známeho. Proste zaplo sa to a poistka v pérdeli. Vyriešil som to jednoducho, predĺžil som prívodný káblik k tomuto zariadeniu. Namiesto 2m prívodného kábliku tam teraz ide cca 7m káblik (príslušne dimenzovaný - minimálne rovnaký prierez ako pôvodný káblik) a máte vystarané. Zapnete a ... všetko v poriadku, kompresor beží, poistka celá a - majiteľ spokojný. Popritom už nič nemusí prehadzovať - z jedného miesta dosiahne všade na aute kam treba.  Je jasné že predĺžením vodiča sa zväčší odpor (dlhší káblik, že) a teda nárazový štartovací prúde je vďaka tomu predsa len menší = poistka je O.K. (namiesto K.O.). Blbina, ale vyriešila celý spomínaný problém. Možno to niekedy pomôže aj Vám.

___________________________________________________________

09.12.2016
Niekoľko naozaj pekných hlášok čo som videl v poslednej dobe:

V Sovietskom zväze (v skutočnosti to bolo Rusko) urobil Lenin (v skutočnosti sa volal Uľjanov) zo svojím svojím kamarátom Stalinom (v skutočnosti to bol Džugašvili) októbrovú revolúciu (ktorá bola v skutočnosti v novembri).

A takto je to v tam zo všetkým ...
__________

Amatéri postavili Noemovu archu, profesionáli Titanic ...
__________
„Vyznenie vystúpenia xxxx je zavádzajúce, je to zmes poloprávd, dezinterpretácií a omylov prezentovaných v kontexte všeobecne známych faktov. Väčšina výrokov nemá oporu v relevantných faktoch, meraniach a ani v dátach. Pre svoje opakované hodnocenie miery nebezpečia, nemal a nemá dostatočne podrobné ani relevantné informácie. Z odborného pohľadu su tieto jednoznačné a kategorické vyjadrenia neprofesionálne."

Aplikujte podľa uváženia a potreby.

___________________________________________________________

12.12.2016

Bums ! - nedodržané slovo - našiel som ďalšiu verziu SIO2PC - kopmpletne iba tranzistorová verzia. A stačia púhe 3 tranzistory:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SIO2PC-3x-transistor.aspx

___________________________________________________________

15.12.2016

CO25953 - MMU - Memory Management Unit - je čip pre správu rozšírenej pamäte ATARI 130XE:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Tipy-a-triky-017-MMU-C025953-Tips-tricks.aspx

____________________________________________________

21.12.2016

Vianoce sa blížia, takže jedna drobná perlička sa hodí:

Prerábka Atari 600XL na statickú RAM o veľkosti 64kByte - SRAM (je jedno či má Atari 600XL pôvodných 16kB RAM, alebo už 64KB RAM, teda 2x 4464  DRAM):

http://blog.3b2.sk/igi/post/64kB-static-RAM-(SRAM)-Atari-600XL.aspx

____________________________________________________

24.12.2016

Tento rok bol naozaj ťažký, príjemných vecí bolo len pár - ale stáli za to. Nepríjemných bolo podstatne viac a tiež stáli za to.

Dobre, teraz na inú tému - všetkým návštevníkom mojich stránok prajem pekné, príjemné a ničím nerušené Vianoce a tak isto PF ŠNR 2017.

Uvidíme sa v roku 2017.

___________________________________________________________

31.12.2016

Na záver pridávam ešte jednu hardvérovú "blbinu", príliš komplikované zapojenie SIO2PC, je to mienené ako výstraha že občas hardvérové cesty vedú nie celkom dobrým smerom. Začínať budúci rok takýmto článkom nechcem a tak s ním radšej tento rok končím:

http://blog.3b2.sk/igi/post/MEGA-complicated-SIO2PC.aspx

Takže ešte raz - šťastný a veselý rok 2017 !

______________________________________________________________________________

Vaše hodnotenie, rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: