Dve relé - reverzný chod motorčeku. Two relay - motor reverse.

By Administrator at novembra 14, 2014 05:18
Filed Under: Non-Atari

Dve relé - reverzný chod motorčeku. Two relay - motor reverse.

Dnes sa teda budem venovať jednoduchému zapojeniu výkonového motorčeku na 12V a jednoduchej obsluhe zmeny smeru chodu motoru.

Podmienkou bolo použitie 2 kusov relé na 12V, ale iba s jednoduchým prepínacím kontaktom.  Použité relé pri tomto konkrétnom zapojení (el.zdvihák, 2-tonový) by mali byť najmenej na prúd 10A (tu je to samozrejme dané aj prevodmi ktoré určujú nakoľko motor bude zaťažený. Výhodou je to, že stačia relé iba s jedným prepínacím kontaktom. Zapojenie je "blbyvzdorné", pretože pri súčasnom stlačení obidvoch tlačítok sa výstup prepne tak že je na ňom kladná polarita a teda nehrozí že by sa podarilo výstup spojiť nakrátko. Je to jednoduché, ale účinné a spoľahlivé. Použitý odpor spolu s LED zabezpečujú obsluhe informáciu o tom, že zariadenie je pripojené na zdroj 12V a teda že sa dá používať. Použité mikrospínače stačia na malý prúd, pretože nimi tečie iba napájací prúd relé. Prívodné vodiče vyznačené silnou linkou treba použiť hrubšie, tečie nimi veľký prúd ! (Ja to istím 10A poistkou a 6m dlhým prívodným káblom s ktorým to dosiahne naozaj všade.)

 

Pre tých čo radi skúšajú je možné zariadenie vybaviť aj koncovými dorazmi pre spodnú časť a hornú časť (varianta B). Sú tam zapojené mikrospínače, ktoré po dosiahnutí maximálnej hranice (či už spodnej, alebo hornej) sa rozopnú a tým zabránia ďalšej činnosti konkrétneho tlačítka a tak teda nehrozí zničenie zdviháku neodbornou obsluhou.


Pripojím ešte jednu vetu: Pretože motor je kľude zapojený "na krátko", tak v tomto zapojení to pôsobí ako elektromagnetická brzda, t.j. motor sa po odpadnutí relé okamžite zastavuje.

 

Samozrejme sa to dá použiť aj v iných aplikáciách, zase raz platí - čím menej súčiastok, tým spoľahlivejší chod (na mojom zdviháku toto neplatilo - výnimka potvrdzuje pravidlo -Laughing).

Je to príliš jednoduché aby som k tomu čokoľvek ďalšie písal. 

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

 

11_2014 Blog, Notes.

By Administrator at novembra 09, 2014 10:25
Filed Under: Blog

09.11.2014

Tak teda - ten čas neuveriteľne letí. S časom na písanie som na to zatiaľ stále rovnako, takže zázrak nečakám.

_______________

Čo ma pobavilo na politickej scéne - Zmajkovičová odstúpila, pretože nechce kauzu spolitizovať. Úžasné, až na tú drobnosť že v dozornej rade dotyčnej nemocnice bola ešte aj jej zástupkyňa ... kto už by v tom mohol vidieť politiku ...

Viem politiku sem nestrkám, ale keď toto je nádherná ukážka ako sa nás politici snažia zblbnúť, alebo teda presnejšie tí čo sa hrajú na politikov.

____________________

Dnes sem hodím pár riadkov na jednu tému o ktorej sa myslím veľmi nepíše, ale je to hodne aktuálne - práve pre tých čo si prerábajú svoje zariadenia.


Nakoľko máme právo zariadenie prerábať ?


Puristi vrčia pri najmenšom náznaku aj tej najmenšej odchýlky. Čo s tým ? Budem sa držať zlatej strednej cesty (a aj podľa toho mením, upravujem, opravujem a zároveň nezbúdam že v prvom rade je to moje zariadenie) - upravujte k obrazu svojmu tak aby ste s tým hlavne boli Vy spokojní. Ak zariadenie po prerábke robí to čo od neho očakávate tak je to preda výborné. Konkrétne Atari - veď inak by sa sme nesmeli používať ani QMEG (predsa nie je pôvodnou súčasťou). A o náhradách čoraz ťažšie zohnateľných diskových jednotiek (a to ešte treba zohnať aj floppy rozmeru 5.25") už ani nehovorím. Ďaľšou vecou sú možnosti prerábky, nie každý má potrebné vybavenie (nielen technické, ale aj mechanické - náhradné diely a i.) Ak aj napriek tomu zle spíte, poradím Vám, jeden kus si nechajte v pôvodnom stave a dobrý spánok bude takto zabezpečený.


A nebyť "vynálezcov", ktorí sa snažia kadečo vylepšiť by sme dnes nemali niektoré úžasné veci, ktoré nám pri robote s počítačom spríjemňujú život. Takže s tým purizmom opatrne.

 

A v prvom rade musí byť každá prerábka absolútne bezpečná. Prečo?


Čo ma vlastne k týmto riadkom nepriamo "vyprovokovalo"?


Hovoril som s jedným kolegom, ktorý sa zaoberá opravami elektrónkových rádií a práve puristi mu vytýkajú, že v rádiu nepoužil pôvodný autotransformátor (= možnosť zapojiť do zásuvky rádio tak, že bude "fáza" na kostre prijímača a teda hrozí priame ohrozenie života pri dotyku na kostru), ale volil cestu náhrady transformátorom s oddelenými vinutiami. Som na jeho strane, pretože tiež bezpečnosť považujem za prvoradú - netreba byť kandidátom na Darwinovu cenu ...

Nuž ale ak niekto zbiera ceny za cenu svojho života, jeho problém, ale je slušné ho na to aspoň upozorniť kam viac menej neodvratne smeruje.


Viem že počítače a elektrónkové zariadenia sú dosť odlišné veci, ale princíp čo a pokiaľ prerábať je rovnaký, rozhodne to stojí minimálne za zastavenie a porozmýšľanie nad tým ako ďalej.

__________________________________________________________

12.11.2014

Keď sa tak pozerám po Bratislave, tie voľby by mohli byť tuším každý mesiac - tak sa teraz maká na opravách ciest. Električky na stanicu nejazdili 3 roky - aha! a zrazu idú aj tam. Síce len na polroka, ale predsa. Robí a maká sa cez deň, v noci, nevídané. Občan sa nevyspí, ale veď sa to napokon všetko robí pre jeho dobro ... (a pre dobro kandidáta).  Každý hlas je dôležitý ... Alebo si len papaláši nechcú rozbiť autá ak pôjdu k voľbám? 

___________

Idem sa dokopať urobiť opravu jedného šikovného elektrického zdviháku na 12V (menil som kolesá na aute na zimu a vtedy sa to porúčalo, poteší to ...), má jednoduché ovládanie na obidva smery s dvomi relátkami s jedným prepínacím kontaktom. Priznám sa že som ani neštudoval pôvodný jednoduchý plošák, pretože toto sa asi inak zapojiť ani nedá. Urobím to nanovo a po svojom, schémičku nakreslím a uverejním. Nie je to nič svetoborné, ale je to funkčné.

_________________________________________________________

14.11.2014

Dnes len blbinka - ako ovládať jednosmerný motor na 12V pomocou 2 relé s jedným prepínacím kontaktom:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Dve-rele-reverzny-chod-motorceku-Two-relay-motor-reverse.aspx

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post: