Double LED - Atari XF551.

By Administrator at marca 27, 2017 13:13
Filed Under: Atari

Niektoré disketové jednotky - Atari XF551 nemajú priamo v sebe zabudovanú indikáciu kedy sa pracuje s disketou. Proste svieti nám trvale zelená LED a basta, neviete či práve beží čítanie, alebo zápis alebo či jednotka práve nič nerobí, pohľadom na čelný panel to jednoducho nezistíte. U iných Atari XF551 to platí dvojnásobne, pretože nemajú žiadnu indikáciu že je zapnutá - blbé, ale je to tak. To je niekedy dosť mizerný stav, pretože ak vtedy vyberiete disketu (zápis) tak sme si vyrobili posr...nú disketu. Čo sa s tým dá robiť ? Najjednoduchšie riešenie nám ponúkol náš starý dobrý známy - Jerzy Sobola, ktorý pred časom vymyslel toto zapojenie, kde pomocou jednej duálnej LED (rozumej pod tým dvojfarebnú LED) dokážeme zobraziť zmeny stavov - v kľude svieti zelená časť tejto LED, ak sa točí disketa (prebieha čítanie alebo zápis) tak svieti červená časť LED. Zmeny zobrazenia nám zabezpečuje signál motor ON. Pretože tranzistory zabezpečujú že vždy svieti len jedna z uvedených farieb je farba vždy sýta a nehrozí stav kedy máme namiesto zelenej a červenej farby farbu oranžovú. Uvedeným zapojením sa oranžová farba vylučuje. Zapojenie samozrejme nerieši stav ak aj napriek červenému svetlu otvoríme dvierka mechaniky - tu už značí nejaký problém medzi stoličkou a počítačom ...

 

 

Zapojenie je pomerne jednoduché, vyžaduje minimum súčiastok, potrebujeme na to:

- dvojfarebnú (duálnu) LED, najlepšie v obdĺžnikovom puzdre (dá sa použiť aj duálka v guľatom púzdre,akurát sa nabrúsite než bude mať potrebný tvar ...)
- dva NPN tranzistory (BC547 alebo 2N3904, BC337, a pod.)

- 2x odpor 1k5, 1x odpor 4k7, 1x odpor 2k2

 

Pre prevedenie tejto práce musíme demontovať mechaniku disketovej jednotky Atari XF551, následne potom z disketovej mechaniky odstránime pôvodnú "hranatú" LED. Potom sa pokúsime jemným pilníkom upraviť našu novú LED do tvaru ako mala pôvodná LED. Najhoršie čo sa môže stať je to, že LED príliš zbrúsime a teda zničíme ju (jednoducho toto sa stane ak sa dostaneme až do vnútornej štruktúry LED). Trošku zručnosti to vyžaduje, výsledok nám stojí za to. Tu už začína byť jasné prečo sa na túto úpravu neveľmi hodí použiť guľatú LED ... (je to potom ako keď chceme z gule na obrážačke vyrábať kocku). Veľmi dobré je priebežne kontrolovať si pripojením napätia cez odpor či obidva systémy LED sú stále funkčné. Ideálne použiť odpor na test tak 1k a k tomu plochú baterku 4,5V. Uznajte že by bolo blbé ak to namontujete a potom zistíte že jeden z jej systémov je K.O. Undecided


Potom vo výsledku to môže napríklad vyzerať takto (takto to rieši Jerzy Sobola):

 

zdroj foto: deretari.republika.pl

(na tejto fotografii je vidieť odkiaľ sa berie signál MOTOR ON - hnedý odpor pravá strana)


Osobne by som toto zapojenie indikácie stavov robil na mini univerzálke, je to všetko na jednom mieste a ľahko sa s tým manipuluje a asi je s tým menej roboty ako prácne vymýšľať kde súčiastky zapojiť priamo na pôvodnom plošnom spoji. Nakoniec - rozhodnite sa sami  - ak sa zle rozhodnete viete potom úplne presne komu za to treba vynadať ...

 

No a pretože je to zase hrabanie sa vo vnútornostiach zariadenia zase tu platí nasledovné:

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari 1088XEL - alternative motherboard project.

By Administrator at marca 23, 2017 08:07
Filed Under: Atari

Dnes je tu popis niečoho čo tu zatiaľ nebolo a ako sa zdá ani tak ľahko zase nebude - je to síce neuveriteľné, ale našiel sa maník, ktorý prekreslil celé zapojenie malého Atari na nový motherboard, nacpal tam mimo iného celú kopu fičúriek a celé je to postavené na doske rozmeru mini ITX - teda aj sa to zmestí do takej skrinky. Blíži sa apríl a ja to uverejňujem ešte predtýmto dátumom aby ma niekto nepodozrieval že si z neho strieľam - naozaj to nie je apríl. Pripojenie myšky a klávesnice z PC je samozrejmosťou, sú tam niektoré naozaj hodne zaujímavé časti - ako napríklad zapojenie 64kB statickej RAM (zase inak zapojené ako som už kreslil), zosilnenie signálu phi2 a pod. Tu teraz uverejňujem základné prvé zapojenie - teda vlastne jeho náhľad, medzitým sa to totiž vyvíjalo ďalej a dnes už existuje aj skutočný návrh základnej dosky. Už sám názov napovedá že je tam možné mimo iného pripojiť Lotharekove rozširujúce zapojenie RAM 1024kB, preto je aj názov 1024 + 64 = 1088kB RAM. Pretože do toho zapojenia kafralo naozaj veľa ľudí a autor zapojenia vyslyšal veľa zmien tak je to vo výsledku naozaj hodne, hodne zaujímavé. Ani radšej nebudem vymenovávať čo všetko tam je (jednu vec predsa len spomeniem - zapojenie stereo POKEY) - proste si to sami pozorne naštudujte, vyhraďte si na to čas je tam toho naozaj dosť a dosť. Na konci článku je aj posledné nové zapojenie spolu zo základnou doskou. Takže tu už nemám čo dodať, poďme si pozrieť tento nový projekt (teda jeho prvé zapojenie):

 

Atari 1088XEL - alternative motherboard project.

 

source: atariage.com

 

Nasledovala postupná zmena (teda jedna z mnohých):

1088XEL_V1_X_2-2-2017_schema.pdf (289,07 kb)


Momentálne posledné dostupné zapojenie (k dnešnému dňu):

1088XEL_V1_X_3-20-2017_schema.pdf (759,72 kb)


Pre tých ktorí majú záujem o tomto projekte vedieť čo najviac, pozrite si nasledovný link, momentálne je tam 12 strán informácií:

Project Atari 1088xle

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari 1050 - vrelé diódy CR15 a CR16. Hot diodes CR15 and CR16.

By Administrator at marca 18, 2017 14:00
Filed Under: Atari

 

V posledných dňoch som mal v rukách jednu disketovú jednotku Atari 1050 a pri tej príležitosti som si uvedomil jednu vec - napäťový násobič ktorý vyrába cca 26V z ktorých potom stabilizátor 7812 vyrobí 12V používa v násobiči dve "prťavé" diódy s označením - CR15 a CR16 - a tie sú neviem prečo celkom poddimenzované, mali by byť na prúd minimálne 2A, no - ale nie sú ...  Ak máte disketovku otvorenú, zapnutú a teda v prevádzke (najlepšie je ak sa práve číta, alebo zapisuje) tak si skúste na tie diódy naozaj opatrne siahnuť - asi sa popálite. Bohužiaľ, je to normálny prevádzkový stav.  No a ako sa hovorí čo je poriadne horúce - väčšinou dlho nebude fungovať. Dokonca väčšina jednotiek má diódy zapojené tak že sú "vystrčené" čo najviac nad povrch aby sa dobre chladili. Áno - pomáha to, ale aj tak sú vrelé. Niečo by sa s tým malo urobiť.

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

O tom ako kúri chladič (ak neurobíme nejaké tie prerábky) som sa už zmienil v predchádzajúcich článkoch aj ako na to, dnes si preberieme čo sa dá robiť s týmto jedným konkrétnym problémom, pritom existuje vcelku jednoduché a lacné riešenie.

 

Poďme na schémy zdrojov pre disketovú jednotku Atari 1050 aby sme so ozrejmili kde tie zapeklité diódy sú zapojené, uvediem 2 najznámejšie schémy:

 

V prvom zapojení sa používajú iba tie najobyčajnejšie diódy 1N4001, pre ne je to ale naozajstný "záhul", tie prúdy čo cez tečú ich parádne potrápia. Úbytok pri 1A = 1.1V ...  Nakoniec tie prúdy krát úbytok na nich vytvára viac ako 1W tepla - a to púzdro je naozaj mrňavé. Ak to nejde poriadne vyžiariť cez púzdro tak lezie zákonite nahor pracovná teplota. A polovodiče vysokú teplotu "prekvapujúco" akosi skutočne nemusia.

 

Poďme na druhé zapojenie: 

 

 

Tu sú použité diódy 1N5392, no, stačí pozrieť do datasheetu kde pri prúde 1A majú úbytok 1.4V a je jasné že pečú ešte viac ako diódy 1N4001. Je jasné, že ani tieto diódy nie sú žiadna výhra v zapojení. Prečo to takto robili - keď diódy v Graetzovom usmerňovači (CR17, CR18, CR19 a CR20) sú poriadne masívne,cjedná sa o 3A typy, toto je proste naozaj poddimenzované.
Čiže zase som našiel ďalšie kurvítko par excellence v moje obľúbenej disketovke.

 

Poznámka:

Ak sa lepšie pozriete na túto druhú schému zapojenia zdroja sú tam meracie body. Ak merák pripojíme jedným vodičom (-) na zem (T15, alebo TP12) a druhým vodičom (+) na TP13 musíme namerať 5V, potom môžeme (+) presunúť na TP14 a musíme namerať 12V. Hodnoty sú v poriadku aj ak sa líšia o nejakú tú desatinu Voltu. (To pre tých menej znalých.)

 

Čo s tým ?:

 

Najjednoduchšie riešenie je použiť na mieste pôvodných diód CR15 a CR16 Schottky diódy, niekde od 60V a vyššie. Napríklad Schottky SB5100 (100V/5A), alebo Schottky SB260 (60V/2A). Sú podstatne masívnejšie, majú lepší odvod tepla a tak isto aj majú menší úbytok napätia na sebe = menší vývin tepla na nich. Akiste v schémach registrujete uvedené rozličné hodnoty kondenzátorov v zdrojovej časti - raz je tam písaných 6800uF, inokedy 4700uF. Na 100% odskúšané že kapacita 4700uF vždy postačuje (teda ak tam náhodou nemáte už vyschnutý kondenzátor Smile, moje osobné skúsenosti sú také, že všetky kondenzátory v zdrojovej časti boli vždy v poriadku a mali kapacitu vždy o niečo vyššiu ako je uvedené na obale (cca o 20% viac) - a to aj po tých rokoch, zjavne vyrábali kondenzátory inou technológiou).


Nasleduje schéma úpravy:

 

 

Sami vidíte že sa nejedná o žiadnu svetobornú úpravu, akurát to chce dodržať niektoré pravidlá pri odpájkovaní - ale to tí čo s takýmito vecami robia vedia a ostatní by sa do toho nemali radšej púšťať.

 

 

Umiestnenie diód CR15 a CR16 na základnej doske Atari 1050.

 

 

Dtto. Pretože do tejto jednotky pôjde úprava Speedy 1050 tak pôvodné "fľaše" (3 veľké kondenzátory) by už zavadzali. Konkrétne sa ale hlavne jedná o ten najbližší smerom k prednej strane základnej dosky, keďže už to bolo vonku tak som ich vymenil priamo všetky tri za nové, ktoré majú o poznanie menšie rozmery (viď úvodný obrázok článku). Tak isto ešte bude nasledovať výmena stabilizátorov 7805 a 7812 za spínané DC/DC meniče. Potom bude vovnútri podstatne menej tepla ako doteraz.

 

Je jasné že treba jednotku otvoriť a vybrať základnú dosku, ale zase vecami ktoré považujem za samozrejmosť sa tu už nechcem nejako podrobnejšie zaoberať. Dovolím si zase raz predpokladať že do tohoto asi nejde totálny začiatočník. Po prerábke je zase o jeden možný budúci problém menej - a o to práve touto úpravou ide. Je lepšie problémom predchádzať ako čakať kedy to sa to pokazí.

 

Poznámka:

Potvrdené, jedna disketovka Atari 1050 čo som pre časom doniesol Romanovi Fulekovi (archeocomp) mala práve tento problém, jedna z uvedených diód sa prerazila. Našťastie Roman si vedel sám poradiť a problém 100%-ne vyriešil.

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari SIO2LPT.

By Administrator at marca 14, 2017 16:30
Filed Under: Atari

foto: retrogames.cl


Názov trošku zavádza (máme SIO2SD) - nie je to čisto komunikácia cez LPT port smerom do Atari - ale skôr naopak. Jedná sa o ďalšie riešenie pripojenia ihličkovej tlačiarne na malé Atari. "Vyčmuchal" som to na na čílskych Atari stránkach. Ono vôbec tam majú celkom zaujímavé veci. Vzhľadom k tomu že sa už ťažko zháňa pamäť 2732 čo by bohato v tomto zapojení stačila, autori použili Eprom 2764 (27C64 = má menší odber) kde je ten obsah do nej nahratý 2x za sebou. Nemusí to tak byť, pretože najvyšší bit Epromky je uzemnený a teda využívame iba spodných 4kByte jej priestoru. Oproti originálu som opravil niektoré zjavné kiksy v nákrese (ako tranzistor môžeme použiť aj BC547, v zapojení som nechal elektrolyty tak ako boli kreslené v origináli, čiže je to trošku nezvyčajné v našich končinách) a tu už predkladám opravenú schému:


 

K zapojeniu už len dodávam, že sa objavuje stará bolesť - žiadne keramické kondenzátory v zapojení filtrácie napájacieho napätia. Takže si zarezervujte 3 kusy 100nF kondenzátorov a a dajte ich ku každému čipu. Je obdivuhodné ako sa tieto prehrešky donekonečna v zapojeniach objavujú -  a spôsobujú potom problémy.

 

Teraz nasleduje binárka do Eprom typu 2764:

sio2lpt.rom (8,00 kb)

_______________________________________________________________________________

Už som zverejnil v predchádzajúcich článkoch 3 pripojenia (spolu aj zo schémami a potrebným programovým vybavením) tlačiarne k Atárku, takže ak si ich chcete pozrieť a porovnať s týmto zapojením - tu máte linky, je tam aj podrobnejšie rozobratá problematika pripojenia tlačiarne cez konektor Centronics:


http://blog.3b2.sk/igi/post/ATARI-Centronics-Interface-ACI-1_3.aspx

 

http://blog.3b2.sk/igi/post/ATARI-Centronics-Interface-ACI-2_3.aspx

 

http://blog.3b2.sk/igi/post/ATARI-Centronics-Interface-ACI-3_3.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 15. 64kB cartridge (4x OSS software, All in One.)

By Administrator at marca 07, 2017 14:41
Filed Under: Atari

 

Firma OSS bol známa svojimi perfektnými produktami - najznámejšie sú asi BASIC XL, BASIC XE, MAC 65 a ACTION !. Každý z týchto programov je sám o sebe uložený v jednej 16kB cartridge (táto cartridge v reále používa interné prepínanie bánk - jedna časť 4kb priestoru je pripojená trvale a druhá časť 4kb priestoru je prepínaná medzi 3 bankami o  veľkosti 4kb - výsledkom je že cartridge zaberá fyzicky iba priestor 8kB a pritom reálne pracujeme s obsahom o veľkosti 16kB, hodne šikovné využitie pamäťového priestoru) a teda ak ich máme musíme pekne rad-zaradom vymieňať cartridge a ak ich nepoužívame tak cartridge musíme aj fyzicky z počítača vybrať. No, dá sa to aj tak, ale že by to neustále vyberanie a vkladanie cartridge zariadeniu prospievalo je vec naozaj diskutabilná. Tak som si postavil jeden cartridge v ktorom sú všetky tieto softy naraz a prepína sa DIP switchom jednoduchým výberom 1 zo 4 (akurát sa už ale nepoužíva Eprom 27128 ale treba použiť kapacitne väčší typ 27512), plus je cartridge možné totálne aj vypnúť a teda síce potom je v slote ale bez napájania, vo výsledku sa tvári = no cartridge. A pridané tlačítko Reset (vyznačené čiarkovaním) nám má pomôcť pri tom aby sme nemuseli neustále počítač zapínať a vypínať pri pripojovaní cartridge. 


No a keď som sa v tom už takto vŕtal - zvolil som 3 možné kombinácie uloženého software - proste aj pre hračičkárov, takže je na Vás ktoré kombinácie si do cartridge nahráte:


file1 - staršie verzie Basicu, Action ! a MAC

 

file2 - najnovšie verzie Basicu, Action ! a MAC

 

file3 - všetky verzie Basicu

 

Len pripomínam že Basic verzie firmy OSS sú minimálne 3 až 6x rýchlejšie ako pôvodný zabudovaný Basic, nakoniec podrobnejšie aj s manuálmi je to popísané v predchádzajúcich dieloch o cartridge, takže nebudem nosiť drevo do lesa. Basic XE dokáže využiť na Atari 130XE celých 64kB RAM (celý Basic program je potom v rozšírenej RAM) pre Basic program a 32kB RAM pre data (tie sú zase v pôvodnej základnej RAM) čo je už naozaj hodne zaujímavý údaj. Potrebné programové vybavenie je tak isto dostupné v minulých dieloch.

___________________________________________________________


Dip switch:
 1     2
                             cartridge file 1:              cartridge file 2:           cartridge file 3:
A15   A14        (4xCART_FILE1.bin)   (4xCART_FILE2.bin)   (4xCART_FILE3.bin)

 0     0                   Basic XL 1.02                  Basic XL 1.03              Basic XL 1.02
 0     1                   BASIC XE 4.1                   Basic XE 7.2                Basic XL 1.03
 1     0                   ACTION !                          ACTION!                       Basic XE 4.1
 1     1                   MAC/65 1.0                     MAC/65 1.0                 Basic XE 7.2


___________________________________________________________


ACTION! (c)1983 Action Computer Services (ACS)  November 4, 1983

MAC/65 Version 1.0 (c) 1984 Stephen D. Lawrow, OSS, Inc®

BASIC XL Version 1.02 Copyright (C) 1983 OSS, Inc.

BASIC XL version 1.03 (c) 1983, OSO (C) 1983 OSS, Inc.

BASIC XE version 4.1 (C)1985 OSS

BASIC XE version 7.2 (c) 7/1985

 

___________________________________________________________

Binárne súbory pre Eprom typu 27512:

4xCART_FILE1.bin (64,00 kb)

4xCART_FILE2.bin (64,00 kb)

4xCART_FILE3.bin (64,00 kb)


Vlastné zapojenie 64kB cartridge (teda presnejšie je to 4x 16kB):

____________________________________________________________

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

03_2017 Blog, Notes.

By Administrator at marca 02, 2017 10:15
Filed Under: Blog

02.03.2017

Marec - mesiac Foreveru. Mám toho teraz pomimo nejak viac ale pokúsim sa aj sem prispievať.


______________________________

Už bolo načase zverejniť nejaké univerzálne zapojenie pre počítače Atari, ktoré nahradí pôvodnú DRAM statickou RAM. Takže sem s ním !

http://blog.3b2.sk/igi/post/64kB-static-RAM-Atari-600XL-Atari-800XL-Atari-65XE-Atari-800XE-Atari-130XE.aspx

_____________________________________________________

07.03.2017

Komprimovanie v praxi.

__________________

Napadlo ma "natlačiť" do jednoho cartridge pre malé Atari celkovo 4 kusy pôvodne rozličných cartridgí od firmy OSS, šetrí to miesto, netreba ho vyberať, proste šetrí to mašinu, nakoniec pozrite si to ako na to:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-15-64kB-cartridge-(4x-OSS-software-All-in-One).aspx

_____________________________________________________

14.03.2017

______________

Viete čo je SIO2LPT v súvislosti s malým Atari?

Evokuje to všeličo, ak nechcete hádať ale zaujíma Vás čože to môže byť:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-SIO2LPT.aspx

(zase raz niečo "vyštrachané" v Chile)

____________________________________________________________

15.03.2017

 

Radosti a starosti ajŤáka ... :

(alebo keď sú chvíle kedy sa treba najprv zhlboka nadýchnuť ...)

____________________

Výpadok elektriny v celej budovy - asi tak na 1/2 hodiny. Okamžite nahlásený problém s dodatočným monitorom k notebooku, monitor vypadol - nefunguje, hláška eskalovala, išla po celej firme.

Jasné, nie je elektrina - vypol sa prídavný monitor, teda aspoň niekomu je to jasné.

Ten kto za tým sedel sa pozrel, vystrel sa a položil nanajvýš zákernú otázku, ktorá mala dostať ajŤáka do kolien:

"A ako vysvetlíte že nebola elektrina a notebook mi aj tak stále fungoval ?"

Aaaaaaaaaaargh !

(Niektorí jedinci sú fakt neskutoční ...)

___________________

 Cŕŕŕŕŕŕŕŕ ! Cŕŕŕŕŕŕŕŕ !

"Áno prosím !"

"Nechodia maily do domény xxxx.xxx"

"O.K, ale tu my nemáme na starosti, je to cudzia firma, od nás to k nim odchádza, overené !"

"To ma nezaujíma, už som hovorila s riaditeľom, máte to zariadiť !"

__________________

Na žiadosť vytvorená nová mailová adresa.

Ako vždy: názov@firma.xxx

O 10 minút neskôr.
Crŕŕŕŕŕŕ´! Crŕŕŕŕŕ´!
"Áno, počúvam ..."
"Ako ste tú mailovú adresu vytvorili, teraz posielam mail na Everyone a prišlo to aj na ten nový mail !"
...
____________________
"Dobrý deň, mám problém zo zvukovou kartou !"
"A ako sa to prejavuje ?"
"Ako by mi tie mp3-ky išli v jaskyni !"
(prehrával nahrávky materiálov s klientom)
Po príchode na miesto - skutočne, zvukovka nastavená tak, aby vydávala zvuk ako v jaskyni (dozvuk paráda, ale prakticky nepoužiteľné na prepis, pretože reč bola naozajnezrozumiteľná), vtip - nastavil si to sám user priamo v ovládačoch pre zvukovku.
"Nie, ja som s tým nič nerobil !"
Po prehlásení sa na iného usera zvukovka naprosto v poriadku, aj nastavenie.
Po týždni sa to zopakovalo ...
Potom user zistil - až po upozornení - že existuje aj ikonka Reset zvukovky ...
____________________
"Mám problém s mailom !"
"A aký ?"
"Pošlem mail a nezobrazí sa mi že bol odoslaný."
"Máte preplnenú  poštu, preto Vám neodosiela."
"Ale mne to predtým išlo aj keď bola plná schránka !"
...
Vyčistené, večer prebehla normálna mailová komunikácia.
"Vidíte, funguje !"
"No áno, ale mne sa predtým zobrazovala hneď odoslaná pošta (Outlook) a nie ako teraz, keď sa mi zobrazí odoslaná pošta až keď kliknem na odoslanú poštu !"
Vŕŕŕŕŕŕŕŕŕŕ ....
____________________
"Nemám všetku poštu, menili ste mi notebook a proste nemám všetku poštu čo som mal pred výmenou !"
"Preniesol som kompletne všetko, takže  máte tam naozaj všetko čo tam má byť."
"Nie, nemám !"
Po kontrole - na ľavej strane v Outlooku všetko privreté, stačilo kliknúť na ikonu aby sa položky rozbalili.
"Aha ! - už je tu všetko !"

...

_______________________________________________________________________________

Tento víkend (vlastne už pozajtra) prebieha Forever 2017, po minuloročných skúsenostiach a mojom rozhodnutí sa ho už nezúčastním. Tým ktorí na Forever 2017 pôjdu želám príjemné chvíle a hlavne dobré (a dostupné) ubytovanie.

_____________________________________________________

18.03.2017

Ešte som našiel jedno horúce miesto v disketovej jednotke Atari 1050 ktoré môže byť tiež zdrojom slušných problémov, v podstate sa ale jedná o celkom jednoduchú zámenu 2 diód za také, ktoré vo výsledku menej "kúria" a nejako stále platí (pokiaľ viem tu sa vo fyzike nič nemenilo) že chladnejšie súčiastky = dlhšia prevádzka a dlhšia životnosť:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-1050-vrele-diody-CR15-a-CR16-Hot-diodes-CR15-and-CR16.aspx

_____________________________________________________

23.03.2017
Dnes je tu popis niečoho čo tu zatiaľ nebolo a ako sa zdá ani tak ľahko zase nebude - project Atari 1088XLE - je to síce neuveriteľné, ale našiel sa maník, ktorý prekreslil celé zapojenie malého Atari na nový motherboard, nacpal tam mimo iného celú kopu fičúriek a celé je to postavené na doske rozmeru mini ITX - teda aj sa to zmestí do takej skrinky. Blíži sa apríl a ja to uverejňujem ešte predtýmto dátumom aby ma niekto nepodozrieval že si z neho strieľam - naozaj to nie je apríl. Pripojenie myšky a klávesnice z PC je samozrejmosťou, sú tam niektoré naozaj hodne zaujímavé časti - ako napríklad zapojenie 64kB statickej RAM (zase inak zapojené ako som už kreslil), zosilnenie signálu phi2 a pod. Ideme na to:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-1088XEL-alternative-motherboard-project.aspx

_____________________________________________________

27.03.2017

 

____________________

Disketová jednotka Atari XF551 - niektoré verzie majú totálne zjednodušenú indikáciu - trvale svieti zelená LED a Vy neviete či sa disketa točí a teda či ju môžete vybrať.  Blbé, občas to nesmierne komplikuje život. Čo s tým ? Jerzy Sobola na to išiel jednoducho a ponúkol toto riešenie:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Double-LED-Atari-XF551.aspx

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

64kB static RAM - Atari 600XL, Atari 800XL, Atari 65XE, Atari 800XE, Atari 130XE.

By Administrator at marca 02, 2017 09:42
Filed Under: Atari

Univerzálne zapojenie pre pripojenie SRAM 64kB namiesto pôvodných 64kB DRAM pamäte použiteľné pre celú radu 8bit Atari počítačov. Niektorí ataristi si radi vyskúšajú zapojiť v svojej mašine aj statickú RAM, nakoniec vo výsledku aj poklesne odber a aj nepríjemné moaré v obraze sa zmenší (paseku robia signály RAS a CAS, kde sa jedná o dosť slušné prúdové nárazy, ktoré sa práve zapojením statickej RAM poriadne zmenšia). V prvom rade treba vybrať z počítača pôvodné DRAM pamäte, vo väčšine prípadov ich treba ale najprv opatrne vypájkovať. Blbá, nepríjemná robota ale pre nasadenie SRAM vo Vašom počítači vec nanajvýš potrebná. Nezabudnite skontrolovať či po vypájkovaní pamätí zostanú kovové priechodky vodivé - to by inak mohol byť malér.

 

SRAM = StaticRAM

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 


Atari 600XL:
Pri nasadení v počítači Atari 600XL je práca uľahčená - pretože DRAM sú v pätičkách a teda námaha s výmenou je omnoho menšia.

Atari 800XL, 65XE, 800XE, 130XE:
Aj tu občas nájdeme niektoré kusy že majú v sebe na mieste DRAM pätičky (sám mám takú 800XL ktorá je celá osadená v pätičkách čo považuem za takú malú raritu - ešte som sa s tým nestretol - dostal som k nej výmenou za iný stroj od Kubíka). Je to ideálne mašina ak potrebujem testovať niektoré čipy.  
Možno by ešte malo zmysel vypájkovať multiplexery určené pre adresné vodiče (zase ak chcete ďalej rozširovať RAM tak tie multiplexery budete potrebovať - ak teda použijete na rozšírenie nad 64kB nejaké DRAM pamäte), ale je s tým robota, do toho pôjde len fajnšmeker, takže to tu pitvať už nebudem.

Z celej novej 128kByte SRAM sa používa iba 1/2 pamäte (pri dnešných cenách SRAM to ale nie je vec čo by mala nejako vadiť), z čipu 74LS00 používame 3/4 obvodu. Odber celého počítača pôjde pekne smerom nadol - niet z našej strany dôvodu na nespokojnosť. A k celej tejto "srande" nám stačia uvedené 2 čipy, zapojené napríklad na malej univerzálnej doštičke. Prívody k doštičke sa najlepšie berú z miesta pri procesore, pretože tam máme pokope všetky potrebné signály.

 

Dôležité upozornenie:

Toto prvé zapojenie nemá možnosť pripojenia externej RAM - nie je schopné sa v prípade

potreby vypnúť, toto rieši až upravené zapojenie č.2, kde je táto možnosť už realizovaná.


 tOri ma upozornil na funkčnú adresu (mirror) - tak som ju prepísal aj v obrázku.


 
Ako tento nedostatok prvého zapojenia obísť ?

Týmto zapojením:

 

Tu je už možné pripojiť aj externú RAM a  "vnútorná" RAM sa dokáže vypnúť.

 

Toto zapojenie vzniklo vďaka konzultáciám s rEVERz -om, ktorý túto úpravu navrhol. Zmena je síce malá, ale významná, tu sa už táto vnútorná pamäť RAM dá vypnúť. Potrebujeme k tomu len jedno hradlo 74LS00 - ktoré je tu ako na zavolanie akurát voľné a teda je k tomuto použitiu k dispozícii.


Vrátim sa ešte k RAM pamäti, v zapojení sa používa horných 64kB RAM, je to dané tým že adresný vodič A16=1. Ak A16 prepojíme na zem (A16=0), budeme využívať spodných 64kB RAM. Ako sami uznáte v tomto zapojení je to jedno ktorú časť pamäte budete používať, čiže to nebudem ďalej komplikovať a budeme sa držať schémy a teda my máme trvale A16=1.

 

Zapojenie vývodov 128kB static RAM.

 

Zapojenie je vhodné realizovať niekde čo najbližšie k procesoru 6502C, pretože tam máme k dispozícii všetky potrebné adresové, datové a riadiace signály (síce som to už spomínal - ale opakovanie = matka múdrosti ...), ďalšou možnosťou je vybratie procesoru a vsadenie procesoru a RAM na pomocnú doštičku - čo je asi najschodnejšia cesta.

 

Signál CAS Inhibit sa odoberá z MMU C061618 pin č.16, teda pozor pri Atari 130XE kde sú 2 jednotky (teda neberie sa z EMMU CO25953, na to dajte pozor!)


Prívodov ktoré treba prepojiť na SRAM je potrebných celkom dosť:

- 16x adresné vodiče
-  8x datové vodiče
-  2x vývody (zem a napájanie)
-  3x riadiace signály

Teda suma sumárum - spolu treba 29 vodičov. No a teraz sa pozrime čo všetko potrebné pre nás je na pinoch procesoru 6502C:
______________
+5V - pin 8
Gnd - pin 1,21
A15 - pin 25
A14 - pin 24
A13 - pin 23
A12 - pin 22
A11 - pin 20
A10 - pin 19
A9  - pin 18
A8  - pin 17
A7  - pin 16
A6  - pin 15
A5  - pin 14
A4  - pin 13
A3  - pin 12
A2  - pin 11
A1  - pin 10
A0  - pin  9
D7  - pin 26
D6  - pin 27
D5  - pin 28
D4  - pin 29
D3  - pin 30
D2  - pin 31
D1  - pin 32
D0  - pin 33
O2  - pin 39
M/W - pin 34

Je jasné že je tam všetko čo potrebujeme na prestavbu.

Pôvodné zapojenie na prvom obrázku pochádza zo stránky atari.neostrada.pl, ako na potvoru cca pred vyše 4 mesiacmi táto stránka z ničoho nič zkolabovala a zatiaľ je stále nefunkčná, nuž som sa rozhodol že to nakreslím, pretože schéma za uverejnenie rozhodne stojí. Inak na pôvodnej stránke schéma takto dopodrobna rozkreslená nebola. Takto je to určite zrozumiteľnejšie ako pôvodný náčrt.

___________________________________________________________

07.06.2017

Dnes som dostal mail z Poľska - tOri -ktorý ma upozornil že jeho stránky sú na (mirror):

raven1.magix.net

Vrelo odporúčam návštevu týchto stránok !!! Je príma že sú tam zase dostupné informácie - je tam toho naozaj hodne. Autor je hodne aktívny v oblasti hardware, takže je to stránka ako vyšitá pre ataristov (a nielen pre nich, sú tam aj iné počítače).

Vďaka tOri za upozornenie ! Fakt by bola veľká škoda ak by tieto stránky boli nedostupné. Toto je dobrá správa na dnešný deň.

___________________________________________________________

Obrázok zapojenia z pôvodnej stránky prikladám:


source (mirror): raven1.magix.net

_________________________________________________________________________________

A tu už len prikladám jednu staršiu perličku ako sa robila SRAM pred dávnymi dobami:

Keď sa pozrieme na tento obrázok, tak môžeme byť radi že predsa len vieme ukladať do väčších SRAM, tu sú použité jednotlivé 4kBit SRAM (8ks=4kByte), teda na 16kByte SRAM treba celých 32 kúskov - odber ale nebude v mA  a rozmery sú tak isto o niečo väčšie ...


 

___________________________________________________________ 

Vaše hodnotenie, Rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: