Doplnkové informácie o disketovej jednotke Atari 1050 o ktorých ste možno vedeli, možno nevedeli. Ak Vám chýbajú niektoré informácie - trebárs ich nájdete v tomto článku. Niektoré informácie sú síce známe, ale oplatí sa ich znova pripomenúť.
Viete že:
- elektronika disku, aj mechanizmus diskovej jednotky bol urobený firmou Tandon, návrh skrinky urobil Tom Palecki, ktorý bol členom skupiny Atari Industrial Design, jednotka bola uvedená do predaja v júni 1983.
- pre firmware je použitá Eprom 2732 má 4kB (alebo je tu použitá PROM rovnakej veľkosti), pre použitie konkrétneho typu je na doske potrebné správne nastavenie prepojok s označením JP1 až JP7, nastavenie pre Eprom alebo PROM pamäť je uvedené na nasledujúcom obrázku:
- najčastejšie sú dostupné verzie firmware známe ako verzie "J", "K" a "L" a "WST". Verzie J a K sú určené pre radič WD2793, L-ková verzia dokáže spolupracovať aj s radičom WD2797 (ten ale pri nasadení musí mať odpojený pin č.25 - rieši sa to buď priamo jeho ustrihnutím (jedná sa vcelku o drastické riešenie, pritom v A1050 je to používané priamo výrobcom jednotky), alebo aj o poznanie šetrnejším spôsobom a to miernym vyhnutím spomenutého vývodu tak aby sa nachádzal mimo pätičky, t.j. pin "visí" vo vzduchu). Verzie J, K a L sú určené len pre mechaniku Tandon, WST firmware je zase určený iba pre WST mechaniku ktorá používa rýchlejšie krokovanie hlavičky.
- pri prevádzke v režimoch na čítanie alebo zápis na disky z Atari 810 alebo Atari 1050 systém prenášal dáta pôvodnou štandardnou rýchlosťou 19.2kbit/s (=19.200Bd). Rýchlosť pritom bola oveľa nižšia než bola možná prenosová rýchlosť SIO - záhada bola vyriešená - bola zvolená jednoducho preto, že to bol limit logického analyzátora, ktorý mali inžinieri navrhujúci pôvodné Atari 810 k dispozíci ... (to sú mi veci).
- aká je potrebná prístupová rýchlosť Eprom aby sa dala použiť v jednotke A1050 ?. Tu postačuje použiť v zapojení aj najpomalšiu dostupnú verziu Eprom 2732 s prístupovou dobou 450ns, alebo inak povedané vyhovie tu na použitie z hľadiska rýchlosti prístupu akákoľvek Eprom 2732-ka ktorú zoženiete, budú fungovať všetky (pomalšie typy 2732 sa na Západe nevyrábali, možno vo vtedajšom CCCP). (Je to dané nízkym, iba 1MHz clockom hodín procesoru 6507, získava sa z oscilátoru 4.0MHz za ktorým je použitá delička :4.)
- na rozdiel od jednotky Atari XF551 (kde to trvalo hodne dlho než sa to doriešilo) fungujú jednotky Atari 1050 bez najmenších problémov priamo na NTSC a aj PAL počítačoch (dôkaz že to ide hneď a priamo - teda ak sa chce), nie ako u XF551 kde staršie verzie mali extra firmware pre NTSC a extra pre PAL, až verzia 7.7 fungovala na obidvoch systémoch bezo zmeny firmware.
- ak začneme počítať celkový počet vydaných verzií tak by mal byť firmware Atari 1050 verzia č.10(J), verzia č.11(K), verzia č.12(L) a verzia č.13 ? (WST).
- jednotky Atari 1050 vyrobené na jeseň roku 1985 používali radič WD2797.
- použitá RAM v A1050 má dohromady veľkosť 256 byte (128 byte má v sebe čip 6810 a ďalších 128 byte sa nachádza v čipe 6532). Pri hw a sw úprave USdoubler máme potom dokopy 384 byte RAM (pridaných ďalších 128 byte RAM v ďalšom čipe 6810).
- pracovníci Atari sa v roku 1983 obrátili priamo na výrobcu FD mechaniky 5.25" Tandon s konkrétnymi požiadavkami na jej vylepšenie, ktoré by boli naoza hodne zaujímavé a privítali by ich všetci vlastníci tejto jednotky. Je s podivom že jednotka stále nedokázala formátovať na 180kB SS/DD, pritom po stránke hw bola na to pripravená, stačilo osadiť väčšiu RAM ... Ale ako to už býva - Tandon vtedy vôbec na tieto požiadavky nereagoval a do Atari práve dorazil nový majiteľ - Jack Tramiel ...
Tu asi bolo rozhodujúce rozhodnutie niekoho z vedenia že 90kB /tobôž 128kB/ miesta na diskete pre počítač s 64kB RAM by malo stačiť každému - a ak by bola k dispozícii vylepšená Atari 1050 tak by sa dovtedy vyrobené a naskladnené jednotky stali fakticky nepredajné. Toto nakoniec vyriešili až firmy tretích strán vkladaním svojich hw a sw úprav priamo do disketovej jednotky.
- jednotka Atari 1050 bola vyrobená pre Atari v Singapure spoločnosťou Atari-PCI Enterprises Pte. Ltd. v období 04/1983 až 12/1984 (najviac rozšírená verzia), následne v Hongkongu spoločnosťou Atari-Wong Co. 11/1984 do 02/1985 (málo rozšírené) a znova v Singapure Atari-PCI Enterprises Pte. Ltd. od 10/1985 do 12/1985 (pomerne zriedkavá).
- pohony 5.25" FD jednotiek vyrobených v Singapure používajú mechanizmus Tandon, pohony jednotiek 1050 vyrobené v Hong Kongu používajú mechanizmus World Storage Technology (WST), teda používajú sa 2 druhy 5.25" FD mechaník, každá z nich používa plochý remienok na prenos otáčiek na stredový tŕň, ale pozor, majú rozdielnu dĺžku, t.j. musíte si zohnať správnu remeničku pre konkrétny typ, navzájom sú medzi sebou nezameniteľné. Výmena remeničky je potrebná ak silne kolíšu otáčky a remenička má tendenciu skĺznuť nadol zo svojho uloženia (hlavne u WST mechaniky). (Čo je horšie, ako druhá vec v poradí môže byť problém s pohonným motorčekom, čo je už ale mimo rozsah článku - tu už poväčšine pomôže len jeho výmena za nový kus.) Ale poďme naspäť k popisu - náhon remienkom ide od motorčeku na stredový tŕň, rýchlosť otáčiek sa kontroluje tachogenerátorom, ktorý je súčasťou samotného motorčeku a teda pomocou tejto spätnej väzby sa vo výsledku držia konštantné otáčky samotného floppy disku. Tento princíp pohonu FD jednotiek sa postupne prestal vyrábať - prešlo sa na disketové jednotky ktoré už mali pomalobežný motor s priamym náhonom stredového tŕňa - t.j. remienok z nich zmizol a bolo o jednu starosť menej ...
- Tandon mechy sú skoršie, spoľahlivejšie mechaniky, Atari nasadilo mechaniky WST na konci životného cyklu 1050. Hlavným problémom je to že WST mechaniky nemajú držiak hnacieho remeňa, takže ako starnú, remenička začne z opásania padať.
Ak Vám remienok začne preklzovať a padať zo svojho opásania tak existujú 2 riešenia uvedeného problému:
1. - zohnať náhradný remienok a vymeniť ho, realizoivateľné aj v dnešnej dobe
2. - pomocou samodomo riešenia vyriešiť napínanie unaveného remienku a teda dať mu ďalšiu šancu
Pre inšpiráciu: Jedno možné homemade riešenie napnutia
"vyťahanej" remeničky pridaním napínáku.
Rozhodne tu treba použiť miniatúrne ložisko.
- v uvedenom období bolo vydaných niekoľko rôznych verzií 1050 ROM. Predané jednotky v roku 1983 sa dodávali s verziou firmware rev J, v roku 1984 jednotky zo Singapuru sa dodávali s rev K, v rokoch 1984-1985 jednotky z Hong Kongu boli dodávané s alternatívnou verziou rev K a dodávané singapurské jednotky z roku 1985 boli s rev L.
- v roku 1983 vyrobené jednotky Atari 1050 boli dodávané s DOS 2.0S a to iba v Severnej Amerike, jednotky vyrobené koncom roku 1984 až do zimy 1985 boli celosvetovo dodávané s DOS 3 (málo rozšírený, je nekompatibilný s DOS 2.5), jednotky vyrobené na jeseň 1985 boli dodávané s DOS 2.5.
....................................
- ak začne zlyhávať disketová jednotka je dobré presvedčiť sa či nie je zanesená hlavička disketovej jednotky, jedným z najúčinnejších čistiacich prostriedkov hlavičky disketovej mechaniky je obyčajný technický lieh, poprípade izopropylalkohol. Ani jedna z uvedených kvapalín nijako nenaleptáva materiál hlavičky z ktorého je vyrobená. A možno budete prekvapení ako takáto "drobnosť" pomôže spoľahlivosti prevádzky Vašej disketovej jednotky.
Použitie technické benzínu na čistenie - pozor, jeho použitie tu neprichádza do úvahy - naleptáva materiál hlavičky !
Ani acetón na toto použitie nepovažujem za dobrý nápad.
Obidve jednotky (TANDON a aj WST) sú jednostranné, t.j. zapisujú iba na spodnú stranu floppy disku. Priamo na FD jednotke sa nenachádza vlastná elektronika, tá je celá sústredená na základnej doske, tá je obojstranná (a kvalitná), je tzv. klasická škola zo začiatku 80-tych rokov.
Ako zistiť akú mechaniku máme v Atari 1050 bez jej otvorenia ?
Ak zatrasiete 1050-kou a rachotí, pravdepodobne je tam mechanika Tandon. Tandon má 2 plastové spony držiace základnú dosku dole, mechanika WST má 4 spony a tri skrutky, t.j. nehýbe sa. Dištančné podložky a gumené podložky na plastoch sa medzi týmito dvoma jednotkami tiež líšia a WST sa vďaka nim takmer netrasie. Opak je ale pravdou pri zapnutí, keď mechanika WST počas vyhľadávania POST vydáva zvuk kovového rachotu. Tandon mechaniky sú o niečo tichšie. Jasnejšia identifikácia nastane ak sa pozriete do slotu pre disketu a ak uvidíte na spodnej strane kruhové koliesko, je to Tandon. WST majú štítok, ktorý blokuje tento pohľad. Pri zatváraní dverí na WST dôjde k tzv. rozhodnému cvaknutiu /klepnutiu/ vďaka západke, keď sa konečne zatvoria. Tandon vyvinie tlak úplne nadol ale „necítiť to“ (pozn. Igi - je to tzv. mäkké zatvorenie) že je tam blokovaná poloha ako pri mechanike WST.
(Informácie poskytnuté v tomto odstavci sú prevzaté od usera kheller2, osobne WST mechaniku nevlastním, všetky čo mám sú Tandon.)
Jednotka s WST mechanikou používa odlišný firmware - nie je možné použiť firmware pre jednotku Tandon ! - dtto platí aj pre nasadenie rozšírenia USDoubler.
viď článok:
http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-1050-WST-drive-unit.aspx
Atari 1050.
Vľavo použitá 5.25"mechanika WST, vpravo 5.25" mechanika Tandon.
Náhonová časť je v podstate zhodná u oboch verzií - ale s inou použitou
dĺžkou remienku vďaka mierne odlišne umiestnenému motorčeku.
(foto prevzaté z atariage.com)
- ako náhradný motor pohonu diskety sa dá použiť motor z pohonu disketovej jednotky Commodore 1541, samozrejme po výmene bude potrebné nanovo nastaviť správne otáčky pohonu na 288 otáčok/min. /Takže ak zoženiete vrak 1541-ky môžete A1050 udržať v prevádzkyschopnom stave./
Motor pohonu diskety A1050.
- traduje sa že oproti disketovej jednotke Atari 810 ktorá bola na výrobu hodne pracná tak že za jej výrobné náklady sa dali postaviť 2 jednotky Atari 1050. (Koľko boli výrobné náklady na disketovú jednotku Atari XF551 si vzhľadom k uvedenej informácii neviem predstaviť a ani si netrúfam odhadnúť (len viem že určite boli nižšie.)
Mechanika TANDON Atari 1050, spodná strana.
- jednotka Atari 1050 nepoužíva indexový otvor na synchronizáciu ukladania dát pri formátovaní, je to tu nahradené pulzami ktoré priamo "lezú" z IO 6532. Výhodou je potom to že ak odblokujeme režim Write protect (je potrebná iba drobná hardvérová úprava) dokážeme bez najmenších problémov po otočení diskety na jej druhú stranu ju naformátovať - a teda ju tiež používať. Dostupná kapacita sa potom zvýši na dvojnásobok. (Už popísané v samostatnom článku.)
- pretože celá elektronika je na jednej základnej doske a používa 5.25" FD mechaniku ktorá je odlišná od neskoršie používaných typov (nie je tu štandartizovaný konektor tak ako pri XF551) teda nie je tu možné nejakým jednoduchým spôsobom zmeniť floppy mechaniku na rozmer 3.5", preto ani takúto úpravu nikde nevidíte (omnoho jednoduchšie sa to dá previesť pri Atari XF551).
- Atari 1050 vďaka použitiu mikrospínača v FD jednotke a programovému vybaveniu vždy správne rozpozná hustotu (kapacitu) práve založenej disketyo sa nám zdá ako samozrejmosť bohužiaľ u novšej verzie jednotky (XF551) dlho nebolo celkom samozrejmé, našťastie na to už existuje sw riešenie (aj bez riešenia S.Dorndorfa ktorým je nasadenie OS Hyper XF).
- občas sa oplatí nastriekať do kontaktov prepínača čísla jednotky D1÷D4 čistiaci sprej kontaktov, ak to neurobíte tak sa môže jednotka "odvďačiť" problematickou funkciou - prestane prepínať čísla jednotiek, oxidácia prepínacích plôch je naozaj vec škaredá.. Ak sprej (ak ho máte tak to urobte po nastriekaní tiež) nemáte, tak minimálne niekoľkokrát presuňte prepínače z jednej pozície na druhú, zväčšíte tým šancu na prečistenie kontaktu. Pri použití čistiaceho spreja je úspech viac-menej 100%-ný.
- pri jednotke Atari 1050 môžete prepínať číslo nastavenia jednotky za chodu, sama to zistí bez najmenšieho problému. Na druhú stranu - kto má taký stôl aby sa vedel za "jazdy" dostať na zadnú stranu jednotky ... fakt to nie je dobre prístupné.
- skontrolujte či máte priskrutkované SIO konektory na základnej doske - urobte to čím skôr, pretože bez riadneho prichytenia konektorov hrozí prerušenie prívodov na plošnom spoji - ale priznám sa je to málo pravdepodobné na A1050.
- ak sa stretnete s javom že po zapnutí jednotky Atari 1050 prichádza k tomu že sa motor jednotky zapne na cca 2 sekundy a potom vypne a tento jav sa neustále dokola opakuje tak je s najväčšou pravdepodobnosťou (skoro hraničiacou s istotou) poškodený čip 6532, alebo a to už menej pravdepodobne jeden z dvoch obvodov CA3086.
- rýchlosť otáčiek diskety je 288 ot./min., t.j. 4.8 ot./sec. Dnes nikto nevie povedať prečo bola zvolená práve takáto rýchlosť otáčania, či to bolo tým že sa obchádzali nejaké patentové veci alebo v tom bolo niečo iné - možné je jedno a aj druhé. Pretože v nasledujúcej verzii disketovej jednotky Atari XF551 sa používa PC mechanika 5.25" s otáčkami 300 ot./min, t.j. 5 ot./sec. sa prikláňam k názoru že sa jedná o prvú možnú verziu. Zaujímavé je to že sa asi patentové spory podarilo urovnať, inak by sme jej nasledovníka - Atari XF551 asi nemali. Pretože rozdiel medzi otáčkami jednotiek A1050 (288 ot./m) a XF551 (300 ot./m) činí 4% tak jednotka XF551 má hodiny procesoru práve o tie 4% rýchlejšie ako by bolo ak by jednotka točila 288 ot./min., tým sa rozdiely v rýchlosti otáčania stierajú. Napriek tomu existuje niekoľko titulov hier, ktoré si kontrolujú rýchlosť otáčania - tie na jednotke A1050 fungujú, ale už nie na XF551, pretože tam sa disketa točí rýchlejšie. Jedná sa len o zopár titulov takže uvedený problém nie je až taký veľký, takto chránené tituly sa poväčšine dajú spočítať na prstoch jednej ruky. A možno dôvod rýchlosti 288 ot./min. je úplne prozaický - pri použitých hodinách procesoru =1MHz by to proste správne zapisovať pri 300 otáčkach nezvládalo pri prvých existujúcich verziach firmware, nezabudnime na to že masovo sa začal používať až firmware verzií J, K a L takže tých menej podarených verzií firmware bolo na začiatku celkom dosť.
- ešte dodatok k tým otáčkam, jednotka by mala správne pracovať ak sú otáčky v tolerancii 288 RPM ±3%, čo je už hodne vedľa požadovanej hodnoty, otáčky sa ale dajú nastaviť omnoho presnejšie, všeobecne platí že najlepšie nastavenie rýchlosti otáčok je na hodnotu = 278.5 RPM, rozhodne je lepšie ak sú otáčky o niečo nižšie ako keď je to naopak t.j. ak by boli nad hodnotou 288 RPM.
Ako na to ?
Trebárs takto (tu netreba použiť žiaden software na strane Atari):
Strobeduino - stroboscope Atari 1050 + PC drive, 278.5RPM, 288RPM, 300RPM, 360 RPM
Ale samozrejme existujú aj sw riešenia, napríklad test otáčok je súčasťou SpartaDOS-u.
- ak je vonku teplo a máme jednotku bez úprav v oblasti napájania tak po krátkom čase príde k prehriatiu jednotky a teda k jej nesprávnej funkcii, preto sú úpravy v zdrojovej ak jednotku často používame vlastne nevyhnutné.
- v podstate nikde nie je zmieňovaná zvýšená citlivosť hlavičky disketovej jednotky Atari 1050 na okolité nežiadúce šumy a rušenie, preto ak sa Vám FD jednotka pri televízore s CRT obrazovkou alebo monitorom s CRT obrazovkou začne správať neštandartne - posuňte ju ďalej od zdroja rušenia a môže byť že už bude po po probléme. Hlavička v tejto jednotke nemá na svojom povrchu žiadnu ochranu proti elektromagnetickému rušeniu, je si ju ale možné doma dorobiť. (Pocínovaný plech na vnútornú stranu horného plastového krytu - prichytené trebárs obojstrannou samolepkou a galvanicky to následne spojiť zo zemou.) Ako som sa zmienil táto mechanika 5.25" nemá odtienenú kombinovanú čítaciu a zapisovaciu hlavičku, preto je náchylná na elektromagnetické rušenie. Rozhodne nie je dobrý nápad mať jednotku Atari 1050 postavenú priamo pod farebným CRT monitorom (kde je mimo iného aj obvod demagnetizácie obrazovky). Tak isto je dobré jednotku mať umiestnenú čo najviac od boku CRT monitoru, cca 30÷40 cm by malo postačiť. Kto vie o čom je reč si dodatočné tienenie hlavičky dokáže samodomo vyrobiť, ale ak dodržíme uvedené tak problémy nenastanú. (Jednotka Atari XF551 má hlavičku odtienenú, tej sa takéto "obmedzenia" netýkajú.)
(Veľmi účinným riešením je tak isto medzi monitor a disketové jednotky vložiť tenký železný plech, potom už ani pri tesnom priblížení jednotiek k monitoru problém s ovplyvňovaním činnosti nehrozí.)
Mať takto umiestnené disketové jednotky pri farebnom monitore určite nie je celkom dobrý nápad (teda bez spomenutého tieniaceho plechu) - i keď na prvý pohľad to na foto naozaj nevyzerá zle). Je tu od neho veľké rušenie + pri demagnetizácii farebnej obrazovky pri jej zapnutí dostávajú priamo na "frak" aj diskety ktoré sú v disketových jednotkách ... hlavne sa to týka A1050, jednotka XF551 má ochranný kovový tieniaci obal priamo na svojej FD jednotke a teda je v tomto smere proti vyžarovanému magnetizmu podstatne odolnejšia.
Tak to berte prosím do úvahy - ak sa dočkáte nepríjemného prekvapenia, skúste aj toto ! Čo je na tom úsmevné - keď sa Atari 1050 vyrábala platili veľmi prísne pravidlá o vyžarovaní pre všetky zariadenia (týkalo sa to samozrejme všetkých výrobcov počítačov v tom období), preto aj A1050 má na motherboarde tieniacu "krabičku" v ktorej je odtienená hlavná digitálna technika, paradoxom je to, že možné rušenie smerom dovnútra, t.j. cez univerzálnu hlavičku FD jednotky zďaleka tak dokonale chránené nie je. Problém síce nie je nejako extra veľký, ale je dobré o ňom vedieť, dosť často sa na to zabúda.
- štandartne je pre A1050 k dispozícii kapacita 90kB (Single) a 128kB (Medium). Tieto kapacity označujeme aj ako hustotu. Pri použití dodatočných hardvérových doplnkov od tretích strán (napríklad Speedy 1050, Happy 1050, Kiwi 1050, USDoubler a množstvo iných) pribúda aj kapacita 180kB (Double), tak isto sa vďaka tomu aj zvyšovala prenosová rýchlosť. Len dodám - stále sa jedná o záznam iba na jednu stranu diskety - A1050 má totiž len jednu hlavičku. Štandartne potom dosahovala približne 3 násobok pôvodnej rýchlosti, u niektorých úprav to ale bol až 4 násobok, pri kopírovaní to išlo až na 4.5 násobok. (Konkrétne - Speedy 1050.)
ICD US doubler, vyberá sa Eprom (Prom) a zakladá sa sem nová s obsahom USdoubleru, vyberá
sa pôvodná RAM 6810 a na jej miesto sa založí doštička ktorá už má na sebe 2x čip 6810.
- pri používaní USdoubleru v jednotke A1050 nefunguje skutočne len zopár chránených titulov, asi sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Komu by to vadilo stačí do jednotky vložiť cez prípravok väčšiu 8kB Eprom 2764 a nahrať si do nej 2x OS - a to pôvodný OS A1050 a taktiež aj OS pre USdoubler. Potom cez prepínač pripojiť najvyšší adresný bit Eprom pamäte tak aby v jednej polohe bola na tejto adrese log.0 a v druhej polohe log.1. Ak prepneme na pôvodný OS A1050 tak sa nijako neprejaví zväčšená RAM (firmware ho "nerospozná") a teda máme dokonale pôvodnú jednotku. V druhej polohe budeme mať k dispozícii OS USdoubler (tu sa už zväčšená RAM testuje - bez správneho prejdenia testom sa USdoubler nespustí). Výhody jednoduchej inštalácie rozšírenia USdoubler výrazne prevyšujú možné problémy pri prevádzke - osobne som sa pritom ešte zo žiadnym problémom pri jeho nasadení nestretol (mám ho nasadený v 2x A1050 jednotkách).
Najjednoduchšie riešenie uvedeného - mať doma dve jednotky A1050 - jednu len s pôvodným OS a druhú len s OS USdoubler - ale je to riešenie vo výsledku výrazne drahšie ...
- Memory map of original 1050 disk drive:
0000 - 007F RAM (6810)
0080 - 00FF RIOT RAM
0100 - 017F RAM (6810) mirror
0180 - 01FF RIOT RAM mirror
0280 - 02FF RIOT REGS
0380 - 03FF RIOT REGS mirror
0400 - 07FF 2793 regs
0800 - 087F RAM (6810) mirror
0880 - 08FF RIOT RAM mirror
0900 - 097F RAM (6810) mirror
0980 - 09FF RIOT RAM mirror
0A80 - 0AFF RIOT REGS mirror
0B80 - 0BFF RIOT REGS mirror
0C00 - 0FFF 2793 regs mirror
1000 - 1FFF 2332 os rom
2000 - 3FFF mirror of whole address space
4000 - 5FFF
6000 - 7FFF
8000 - 9FFF
A000 - BFFF
C000 - DFFF
E000 - FFFF
____________________________________________________________
Doplňujúca poznámka:
Občas bývajú problémy ako pochopiť zapojenie (a hlavne nastavenie) dvojitého prepínača pre voľbu nastavenia čísla disketovej jednotky Atari 1050, jednotku nie je potrebné vypnúť, prepínanie je možné previesť priamo "za chodu". Tak sa na to pozrime, dúfam že teraz už je to naozaj prehľadné a jasné (pohľad je zo zadnej strany jednotky A1050):
Voľba - Atari 1050 - drive 1
___________________________________________________________
Voľba - Atari 1050 - drive 2
___________________________________________________________
Voľba - Atari 1050 - drive 3
___________________________________________________________
Voľba - Atari 1050 - drive 4
___________________________________________________________
Doplnok:
Síce u tejto jednotky to nie je také vypuklé ako u XF551, ale je dobré vždy konektor napájania do FD jednotky zasúvať iba pri vypnutom zdroji - aby neprišlo k tomu že sa nám ho podarí skratovať - s možnými nežiadúcimi účinkami na funkciu zdroja, Atari 1050 má našťastie tvarovaný vstup tak že je to síce málo pravdepodobné, ale občas sa aj napriek tomu môže zadariť ...
Ukazuje sa že skutočne veľkým problémom pri tejto jednotke môže byť ak sa ju snažíme pripojiť v jej zapnutom stave - a k zapnutému počítaču. Zvyčajne to potom "odnesie" svojím totálnym zlyhaním obvod CA3086.
Vždy pripájajte a odpájajte disketové jednotky pri vypnutom napájaní
disketovej jednotky a zároveň je pritom vypnutý aj počítač !
Síce neviem prečo sú na toto naozaj hodne chúlostivé čipy CA3086 na základnej doske A1050, vovnútri vlastného IO je pritom len 5 tranzistorov, ale berte tie možnosti odídenia čipu ako holý fakt - a je skutočne overený.
Takže bacha na to !!!
Dôležité upozornenie:
Nikdy neskúšajte napájať dve disketové jednotky z jedného spoločného AC zdroja - pre prevádzku dvoch jednotiek potrebujete dva od seba galvanicky oddelené napájacie zdroje !!!
Táto poznámka (s jednou výnimkou) platí rovnako pre Atari 1050 ako aj pre Atari XF551:
Použitý napájací zdroj je 9V/AC/3A, jednoduchým usmernením je vyrobených cca 14V/DC. Lineárny stabilizátor z týcho 14V pomocou 7805 vyrába potrebných 5V, teda zbytok voltáže (tým pádom aj prúdový odber) sa vyžiari ako zbytočné teplo na chladiči.
Nasleduje ešte násobič napätia (x2) ktorý z 9V/AC vyrobí jednosmerných cca 26V a pomocou lineárneho stabilizátoru 7812 sa vyrobí potrebných 12V, tu je teda tiež veľká a zbytočná výkonová strata. Táto strata sa ešte viac zvýši ak je jednotka v prevádzke = beží čítanie alebo zápis.
U jednotky Atari 1050 (táto časť neplatí pre XF551) ešte ku vzniku tepla prispieva regulačný tranzistor pre motorček ktorý riadi otáčky diskety, jedná sa o lineárnu stabilizáciu, takže aj pri použití DC/DC meničov sa celkom slušne zohrieva pôvodný chladič.
Ak to zhrniem, celkove sa na chladiči (v kľude) musí vyžiariť veľmi veľa tepla ktoré zahrieva nielen samotný chladič ale aj celú disketovú jednotku čo sa pri dlhšej prevádzke môže prejaviť jej postupným zlyhaním - t.j. prestane fungovať (zareagujú tepelné ochrany v 7805 alebo v 7812, pri 150ºC sa obmedzí výstupné napätie). Je to síce nepríjemné, ale zariadenie to prežije, po ochladení je zase prevádzkyschopná.
Ako si pomôcť:
- môžeme jednotku po nahratí potrebného sw do počítača vypnúť a tým zamedzíme jej prehriatiu
- nainštalujeme na pôvodný chladič dodatočné chladiče a tým príde k lepšiemu vyžiareniu tepla z chladiča, jednotka síce stále vcelku z dosť vysokou teplotou pri prevádzke už bude bezchybne pracovať (vyžaduje si to zásah do jednotky)
- namiesto 7805 a 7812 nasadíme na ich miesta DC/DC meniče, teplota klesne tak rapídne nadol že jednotka môže zostať trvale zapnutá a už nehrozí, ani teoreticky jej prehriatie (vyžaduje zásah do jednotky)
_____________________________________________________
Vaše hodnotenie, Rate post: