SBC6502 - 15 - software - OSI memory test in Basic - MICRO - The 6502 Journal.

By Administrator at decembra 26, 2017 10:22
Filed Under: SBC6502

Kompletná základná doska SBC 6502 verzia "Erika0"  - len  nie sú osadené čipy.


Nejaké tie testy RAM pamäte na SBC6502 odo mňa som už uverejnil. Teraz nasleduje test RAM pamäte z roku 1979 z časopisu MICRO - The 6502 Journal. Testovanie prebieha po stránkach, testované sú všetky kombinácie obsahu pamäťovej bunky od 0d ÷ 255d. Čiže zase sa jedná o riešenie toho istého - ale od iného autora - a je aj z inej doby. Celkom dobré porovnanie ako sa dá riešiť jeden rovnaký problém ale inými cestičkami. Tu už potrebujete vedieť odkiaľ pokiaľ testovať - aby ste nevybočili z povoleného rozsahu. Tu si treba uvedomiť že vtedy ten počítač mal tak 4kByte RAM, pretože RAM v tej dobe bola príšerne drahá a teda sa aj s ňou šetrilo. Pretože úprogram je tak isto napísaný v Basicu - neočakávajte nejakú hviezdnu rýchlosť jeho behu, len s tým proste počítajte. Program je dostatočne krátky na to aby sa dal bez problému "naďatlovať" priamo do SBC6502.

OSI memory test in Basic.pdf (201,03 kb)

____________________________________________________________

Návrat do všetkých pokračovaní o SBC6502:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SBC6502-0-UvodIntroduction.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

The Sinclair Story - Clive Sinclair.

By Administrator at decembra 24, 2017 11:38
Filed Under: Non-Atari

 

Meno sir Clive Sinclair je dostatočne známe, jeho životný príbeh asi už menej. Tak tu dnes mám niečo na danú tému. A tu si trúfam povedať že sa jedná o vizionára - na rozdiel od niektorých ktorí si toto označenie podľa mňa celkom nezaslúžia. Rozhodne je to zaujímavé a poučné čítanie. Jeho záber činností je rozhodne širší ako len iba v počítačovej oblasti. Takže si sadnite a nasajte atmósferu tej doby ... kniha bola napísaná v roku 1985.

The-Sinclair-Story-Clive-Sinclair.pdf (4,42 mb)

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Vianočné "čriepky" o procesore 6502.

By Administrator at decembra 21, 2017 15:15
Filed Under: Non-Atari

Blížia sa Vianoce a tak je dobré si prečítať pár riadkov o procesore 6502 a jeho rozličnom využití o ktorom sa štandartne až tak veľa nehovorí. Vyložte si nohy a prečítajte si pár riadkov ktoré ak nepomôžu tak aspoň pobavia.

Určite poznáte procesor 65C816 čo je rýchlejšia, 16-bitová verzia procesoru 6502, ale touto verziou sa tu dnes nebudem zaoberať. Procesor 6502 z konca sedemdesiatych rokov je stále živý - Mouser Electronics pridal 8-bitovú klasiku ako modernizáciu WDC (Western Design Center) k svojmu základnému  sortimentu, takže je dostupný vo Veľkej Británii za cenu 4,90£.

W65C02S6TPG-14 - to je jeho súčasný názov - je pinovo a softvérovo kompatibilný so svojim starším predchodcom, procesorom 6502 ktorého dizajn z roku 1975 pochádzal od 2 osôb - Bill Mensch + Chuck Peddle, procesor bol neskôr použitý v prvých počítačoch Apple a Commodore, rovnako ako aj v BBC Micro (upravená verzia 6502C ktorá ma zabudovaný signál HALT je použitá v Atari). Tak ako ostatní členovia rodiny 6502, W65C02S6TPG-14 ponúka rozšírenú sadu inštrukcií a rýchlosť hodín =14 MHz (namiesto pôvodnej hodnoty =1 MHz). Mimochodom, WDC tiež ponúka "virtuálnu" verziu 65C02 : IP jadro určené pre field-programovateľné brány (FPGA).

Zdroj: uk.mouser.com
(Voľný preklad)
___________________________________________________________
No - takže ak niekto túži hnať nejaký svoj výrobok založený na 6502-ke do nebeských výšin tak tu má dokonalý nástroj na zdvihnutie výkonu. Ja sa "patlám" momentálne s procesorom 65C02 na 2.45MHz, takže mám čo doháňať ... a keď som už u tých nebeských výšin pokračujem v tomto kurze naďalej, p
ozrime sa dnes na jednu tému, ktorú som tu ešte nepreberal.

___________________________________________________________
Bol niekedy procesor 6502 aj vo vesmíre ?


 

Z mnohých dôvodov sa prvé verzie procesoru 6502 nehodili pre použitie vo vesmíre, hlavne preto že obsahovali v sebe chybu ktorá spôsobovala "zaseknutie" sa procesoru čo bolo vo vesmírnych podmienkach neprijateľné, tak isto stack neumožňuje nejaké príliš hlboké vnorenie inštrukcií, neexistuje príznak jeho pretečenia. Ďalšie verzie tohoto super populárneho procesoru už mali odstránené drobné bugy čipu a teda aj ich možnosti sa patrične rozšírili. Nakoniec prišlo aj na to že sa samotný procesor predsa len dostal aj do vesmíru.
Satelity obiehajúce na zemi slúžia mnohým účelom, niektoré sú na geostacionárnej dráhe, ale niektoré sú v iných dráhach, ktoré neustále menia svoju relatívnu polohu na miesto na zemi.  Ak chcete nájsť satelit na oblohe, potrebujete vedieť, kde je to v danom okamihu, t.j. treba vedieť  jeho orbitálne parametre a tak isto aj pozíciu pozorovateľa na zemi.  Z toho potom môžete následne vypočítať, na ktorom mieste v danom čase sa pozriete na tento satelit. Na výpočet týchto informácií boli napísané počítačové programy - a niektoré z nich pre program 6502: Programy sledovania satelitov "QuickTrak" a "PREDICT" [1] boli vyvinuté pre model C64.  QuickTrak bol napísaný v BASICu, PREDICT bol napísaný v C a bol zostavený do kódu stroja 6502.

No ale na začiatku je trošku iný nápis, takže pokračujem ...

Práca procesoru vo vesmíre sa zvyčajne líši od práce ich náprotivkov na zemi.  Je to spôsobené špecifickými a neuveriteľne drsnými požiadavkami na ich fungovanie vo vesmíre. Mikrogravitácia nie je hlavným rozdielom oproti Zemi, hlavným problémom je potrebná radiačná tolerancia vo vesmírnom prostredí.  Mnoho radiačných častíc je na Zemi "odtienených atmosférou", ale inak veľmi tvrdo zasahujú do akéhokoľvek zariadenia, ktoré sa nachádza vo vesmíre. Vesmírne počítače používajú špecificky zodolnené procesory a iné komponenty. Do toho patrí mimo iného napríklad špecifické tienenie, ale pri ich výrobe sa používajú aj iné výrobné procesy. (Nižšia frekvencia hodín, výroba masky zo širšími cestičkami, iné podložie čipu a i.)

Ale poďme späť k procesoru 6502. Existujú povesti, že 6502 bol aj v raketopláne, ale zatiaľ sa to nepotvrdilo. Tak isto sa nedá overiť ani to že 6502 bol použitý v družici OSCAR (orbitálny satelit nesúci amatérske rádio).

Zariadenie OPAL - Orbital Picosatellite Automatic Launcher - satelit je študentský dizajn SSDL (Space Systems Development Laboratory) na Stanfordskej univerzite, Stanford, CA.  Nesie šesť rôznych pikosatelitov, z ktorých dva sú odrody "PICOSAT" a - tie skutočne mali v sebe procesor 6502. Tieto pikosaty demonštrovali "základné funkčné prvky nízkoenergetického roja LEO (nízkoobjemová orbita)" satelitov a rádiovej komunikácie medzi nimi.  Procesor bol 6502 od fy Rockwell Science Center a nie sú známe žiadne informácie o špecifickej úprave procesora na toto konkrétne použitie.

Takže nakoniec procesor 6502 predsa len letel do vesmíru!  Dá by sa predpokladať, že samotná veľkosť štruktúry 6502 spôsobuje, že je vo výsledku menej náchylný na vesmírne žiarenie, síce je to len teória (ale vysoko pravdepodobná).

___________________________________________________________

A viete čím je inšpirovaný ARM ? Asi tušíte že BBC predtým na začiatku používala procesor 6502 a teda aj Vy už viete kde sa ARM poznatkami rozbiehal. Celkom zaujímavá a potešujúca informácia.

___________________________________________________________

Linux exploit ktorý používa op kód 6502, link na článok:

A Linux Exploit That Uses 6502 Code | Hackaday

a keď už sme pri Linuxe:

https://elinux.org/images/a/ac/What%27s_Old_Is_New-_A_6502-based_Remote_Processor.pdf

___________________________________________________________

Chcete si postaviť vlastný procesor 6502 a to iba na základných TTL obvodoch ? Ste tu správne:

http://www.baltissen.org/newhtm/ttl6502.htm

Nič zložitého - treba len voľnú 10x Eurokartu (100 x 160mm) každú plnú TTL čipov, no, celkom slušná zábava postaviť si to a vyzerá to na stavbu na dlhšiu dobu ... kto sa nudí môže začať zbierať súčiastky. A pätičky na čipy. Dobré na dlhé zimné večery.

A na týchto stránkach je tam toho podstatne viac ... fakt dobré čítanie.

____________________________________________________

A teraz niečo z iného súdka:


 

V tomto prvom filme Terminator divák vidí svet z pohľadu T-800 niekoľkokrát. Dobre sa pozrite na obrázok - určite ho poznáte - pochádza z filmu Terminator a čože za inštrukcie sa to tam zobrazujú ?

 

 

V dvoch prípadoch je na T-800 HUD je na displeji op kód nejakého procesoru a niektoré webové stránky si dali tú prácu a podarilo sa im analyzovať obsah: Je to kód z Apple-II, a čože je v ňom za použitý procesor? Predsa ide o opcode 6502 !  Prekvapuje ? Ani nie. Terminator riadený 6502 ? Žeby pretaktovaný ??? Wink

_____________________________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari 8-Bit FAQ - A4.pdf

By Administrator at decembra 14, 2017 15:15
Filed Under: Atari

Ak sa venujete Atari tak by ste mali poznať aj meno Michael Current. Maník ktorý pre atarácku komunitu urobil obrovské penzum práce, mimo iného zozbieral všetky možne otázky na tému Atari a urobil z z toho jednu prehľadnú knižku - Atari 8-Bit FAQ. Vianoce sú už pomaličky pred nami -tak nech máte čo čítať, manželka nech si dá pohov, toto má prednosť ... mne nezostáva nič iné ako sa mu extra poďakovať za túto mega prácu a za nádherné spracovanie celého diela.


Michael Current

Atari 8-Bit FAQ (A4).pdf (2,65 mb)


Nakoniec viac ako odporúčam ísť na jeho stránky, ak chcete vedieť o Atari (napríklad o histórii) čo najviac - tu ste naozaj na správnej adrese:

Michael Current

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

4x OS computer Atari 600XL, 800XL, 800XE, 130XE, 65XE.

By Administrator at decembra 11, 2017 15:40
Filed Under: Atari

Po dlhokánskej dobe sa vraciam k tomu ako si urobiť 4-násobný prepínač do počítača - vďaka tomu potom môžeme prepínať medzi 4x OS, čo sa občas naozaj môže hodiť. Ak máte tých počítačov doma viacero tak jeden z nich si takto prerobiť je naozaj dobrá vec - predsa jednu mašinu používame najčastejšie a teda ak má v sebe všetky vychytávky sa maximálne hodí. Prednedávnom som písal že mám doma viacero počítačov - ale ani v jednom momentálne nemám QMEG, takže určite je načase to napraviť a dať veci do želaného stavu. Na začiatku si musíme dopredu pripraviť štyri operačné systémy podľa svojho výberu a následne ich napálime do pamäte Eprom 27512 (64kByte). Táto Eprom je totiž 4x väčšia ako pôvodná pamäť pre OS ktorá bola doteraz v počítači (Eprom 27128 = 16kByte). Čiže vyberieme z pätičky pôvodný OS a budeme tam potom zasúvať Eprom 27512. Ešte predtým než ju tam zasunieme musíme na tejto Eprom vyhnúť do vodorovnej polohy piny č.1 a pin č.27 - síce zmrzačíme túto Eprom ale zase na tie 2 vývody potrebujeme pripojiť kábliky určené na prepínanie 4 operačných systémov.

A ako riešiť ovládanie takejto novej Eprom (veď tam predsa máme 4 OS naraz !) ?

Ukážem niekoľko riešení toho istého vždy tochu inak - nech sa nenudíme, niečo si z toho možno vyberiete.

 

Nasleduje upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.


Výhoda je tá že na základnej doske Atari počítača nerobím vôbec žiadny mechanický zásah - a to sa u niektorých jedincov zvlášť ráta (inak by sme museli preškrabávať plošný spoj okolo pinu č.1 a pinu č.27 aby tieto neboli vodivo spojené zo svojím okolím). Pozdáva sa to aj mne, Epromy typu 27512 mám viac ako dostatočne na sklade takže ak nejakú z nich na toto obetujem nie je veľmi o čom rozmýšľať. Pretože sa nepoužíva ani žiaden medzikus tak sa nezvyšuje konštrukčná výška takto založenej Eprom - to je tiež slušná výhoda.


Názorný obrázok ako na to.

Na naprogramovanej Eprom sa vyhnú smerom nahor piny č.1 a č.27.


Prvé zapojenie ukazuje ako som to riešila kreslil kedysi v roku 2011. Fuj, ten čas naozaj nejako letí  ... Tu je možné použiť na prepínanie miniatúrne páčkové prepínače, tie majú tú výhodu že aj keď sú umiestnené na zadnom paneli tak aj po hmate vieme ako sú nastavené a teda tým pádom aj vieme ktorý OS je zapnutý, nepotrebujeme potom žiaden indikátor na prednom paneli ktorý OS je práve zapnutý. (Dosť často používané, akurát občas pre svoje okolie "nezmyselne" treba siahať na zadnú stenu aby ste boli v obraze čo máte zapnuté.)


To isté zapojenie ako na predchádzajúcom obrázku - ale kreslené už v roku 2017. Eprom 27512 je už nakreslená priamo tak ako sa založí na miesto pôvodného 16kB OS. Nie je tu vyvedená žiadna indikácia ktorý OS práve je zapnutý, preto je tu dobré ak je DIP switch vyvedený na prednom paneli počítača - priamo vidíme čo je zapnuté, potom zase už netreba nič ďalšie riešiť.


Dĺžka prívodných vodičov od prepínača smerom k Eprom nie je rozhodujúca ani v jednom z nakreslených zapojení (myslím tým ak dĺžka vodičov k A14 a A15 nepresiahne rozmer základnej dosky), pretože tieto adresné vodiče sa používajú iba v statickom režime pri prepínaní adries v Eprom, teda tú ktorú 16kByte banku z nej práve používame. 


Dtto zapojenie, ale pretože vlastním rotačné prepínače 2x 4 polohy je možné zapojenie upraviť aj na toto použitie. Ak je oska vyvedená na horný panel zase je možné označiť si na prepínači všetky 4 pozície a zase jednoznačne vieme čo je práve zapojené. (Ten prepínač 2x 4 polohy totiž nie je príliš dlhý a tak sa dá do počítača dobre umiestniť).

 

A zase rotačný prepínač 2x 4 polohy, ale už aj s indikáciou ktorý OS je práve zapnutý. Použitie rôznofarebných LED nie je podmienkou, kľudne a veľmi dobre použiteľné sú povedzme 4x zelené LED, hlavne ak ich dáte pekne vedľa seba - potom sa určite nestratíte v tom čo je zapnuté. Ako vidíte možnosti sú rôzne a nie sú naozaj zložité. Odpor 3k3 pre LED pravdepodobne bude treba ešte zväčšiť aby LED svietili iba mierne, jednoducho zvoľte odpor tak veľký aby Vám LED "nesvietili do ksichtu na plné pecky", môžete skúsiť odpor napríklad 5k6 alebo 6k8. Zase tu stačí použiť pre LED iba jediný odpor, pretože v jednom okamžiku vždy svieti iba jedna jediná LED. Tu je te prepínač umiestnený na zadnom paneli bez ďalšieho značenia polohy - na to čo je práve zapnuté nás upozorňuje LED indikácia.


Indikačná časť s čipom 74LS138 (oranžovo ohraničené na poslednom obrázku) sa dá bezo zmeny použiť aj v predchádzajúcich schémach v tomto článku, len ju stačí pripojiť na tie správne vodiče - A14 a 15.


Niečo "pre vrtákov":

Ak máte k dispozícii rotačný prepínač 3x 4 polohy a viete ho "napratať do počítača" - ušetríte kompletne čip 74LS138 a tretiu polohu prepínača potom využijete na indikáciu pomocou LED ktorý OS práve beží. Je to triviálne zapojenie (ani ho nekreslím) - akurát je už prepínač príliš dlhý a teda oska asi bude musieť byť vyvedená iba na zadnú stranu počítača, čo by nevadilo, indikácia LED-kami tu predsa je !


Pomôcka:

Pod Win si nachystáme jednotlivé OS ktoré majú vždy veľkosť 16kByte pod označením napríklad OS1.bin, OS2.bin, OS3.bin a OS4.bin

Následne skočíte na command line a napíšete príkaz

copy OS1.bin/bin + OS2.bin/bin + OS3.bin/bin + OS4.bin/bin 4xOS.bin

tento príkaz zlúči tieto 4 operačné systémy do jedného 64kByte súboru s novým názvom 4xOS.bin ktorý potom použijete na napálenie do Eprom.

Potom vyhnete spomínané nožičky na napálenej Eprom, založíte ju na jej miesto (nahradíte pôvodný OS), pripojíte vodiče k prepínaču a zapnete počítač. Následne volíte jeden zo štyroch OS ktoré ste si práve namontovali do Vášho počítača.

No a to je vlastne všetko.

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

SBC6502 - 14 - software. Basic programs: World War III, STARWARS 1. STARTREK.

By Administrator at decembra 09, 2017 13:25
Filed Under: SBC6502

 

 

Píše sa rok 1977, Vy máte k dispozícii počítač, 8bitový - síce nemá k dispozícii veľkú RAM, nemá k dispozícii ani grafické rozhranie ale Vy chcete hrať hru. Lenže to je problém. Dosť veľký problém. Máte síce špičkový počítač tej doby ale jeho obmedzenia sú poriadne veľké - ale ani to Vás nezastaví. (Nezabúdajte že stále chýbajú celé 4 roky do toho ako sa na trhu objaví počítač ZX-81 ... ktorý má v základe 1kB RAM.) Vyhrabal som dve hry z toho obdobia a teraz som ich upravil tak, aby tieto programy bežali na reálnom BASICu na doske SBC6502. Pôvodný BASIC v ktorom boli tieto programy napísané používal iné príkazy na INPUT a pár iných drobných vecí ale - podarilo sa mi to preložiť a oživiť.

Kto sa v tom vŕta tak vždy na niečo príde - akurát treba nastaviť pri štarte SBC6502  hodnotu TERMINAL WIDHT? na 80 znakov v riadku - obidva programy to potrebujú pre správne zobrazenie v Hyperterminálovom okne. 

My máme k dispozícii na doske SBC6502 celých 32.255 FREE BYTES RAM, teda v pohode to stačí na všetko čo sa objaví (vtedy poväčšine na takýchto počítačoch bolo maximum dostupnej RAM = 4Kbyte, maximálne 8kByte RAM - RAM bola vtedy mimoriadne drahá a tak sa s ňou vtedy šetrilo kde sa dalo a tvorili ju desiatky čipov (ešte odpočítajte RAM potrebnú na prevádzku systému a dostaneme sa niekde na 3.25kByte free RAM (platí pre 4kB RAM) - preto je jasné prečo sa grafika nejako v tej dobe nechytala, takže teraz sme vo výhode = jasní frajeri). Na SBC6502 na grafiku môžeme zabudnúť a tak sa tieto programy čo nevyužívajú grafiku na tohoto "prcka" náramne hodia.

Obidva programy svojím rozsahom už vybočujú zo spomínanej rady (prvý potrebuje cez 4kByte RAM a druhý potrebuje viac ako 12kByte RAM). Pôvodný program STARWARS bral dokonca cez 13.25kByte RAM, mne sa ho podarilo o 1kByte skrátiť - bezo zmeny funkcie. Dalo by sa tam dosiahnuť aj ďalšie významné skrátenie programu, ale zase nechcem nad tým sedieť do Vianoc, som rád že sa to vôbec na SBC6502 podarilo sprevádzkovať - a stále máte ešte cca 20kByte RAM voľnej, čiže rozhodne program v dnešnej dobe nebeží na doraz. Program STARWARS už nejakú pseudografiku používa. Ak si urobíte listing programu tak je vidieť že je celkom rozsiahly a aj tak neobsadí ani polovicu teraz dostupnej pamäte. Mňa to len utvrdzuje v tom že tých 32kByte RAM pre SBC počítače naozaj bohate stačí a nie je dôvod na to aby sa to nejako významne zväčšovalo. Predtým som si hovoril že je dôležité tú RAM zväčšiť čo najviac, teraz po istom časovom odstupe hovorím že 32kByte RAM stačí na všetko - teda na takýchto SBC mašinách. Ak si to postavíte pochopíte, inak je asi zbytočné na túto tému viac vysvetľovať.

Nakoniec som pridal v tomto dieli ešte väčšiu (dľžkou) hru STARTREK. Takže sem-tam nejaká ascii grafika, zázraky rozhodne nečakajte ...


Ale dosť bolo rečí - poďme na to!


Takže prižmúrte oči a hups! o viac ako 40 rokov dozadu ... sci-fi v reále. Príjemnú zábavu !

 

Obidva programy sú urobené tak že komunikujú cez Win Hyperterminál, nahrávajú sa pomocou záložky Transfer a v nej cez Send Text File ... :

Jednoduchý trik ako dosiahnuť rozlíšenie 80 znakov riadku (ak máme nastavených trebárs 72 znakov v riadku) - bez potreby reštartu SBC6502 stačí zadať príkaz POKE 15,80

 

 

 

Pretože sa jedná o čisté textové súbory tak sa to len jednoducho natiahne do Win Hyperterminálu a následne sa program spustí pomocou príkazu RUN. Ja Hyperterminál používam na WIN7 64bit (HT som si skopíroval z WinXP, pretože 7-ky už HT v sebe nemajú). Ale aj tak funguje bez problémov a na jednotku.

 

WORLD_WARIII_bas.txt (4,81 kb)

 

 

___________________________________________________________________________________________

 

Starwars1_bas.txt (12,32 kb)

 

____________________________________________________________

09.10.2018

 

 

Teraz už môže nasledovať ďalšia hra STARTREK, upravil som ju tak isto pre SBC6502 a dodal aj nejakú tú grafiku (program sa už celkom slušne natiahol svojou dĺžkou), hra bola pôvodne napísaná pre počítač UNIVAC:

STARTREK_bas.txt (17,97 kb)

 

Nasleduje návod do hry STARTREK - pre tých čo nevedia o čo ide:


..STRINFO...from MERITSS : GAME  12-15-77
THIS PROGRAM LISTS THE RULES FOR RUNNING BASIC PROGRAM STARTRK"
  
          T H E   S T A R S H I P   E N T E R P R I S E"
          =====   ===============   ==================="
  
      =///////////////////)                / \"
        `-----------   ---        ////////     \\\\\\\\"
                    [ ]           \\\\\\\\     ////////"
                    [ ]            /   /  ++++>"
                    [ ]          /   /"
                 //++++++++++++/   /+'"
                  (        . .. .   >(-"
                    +++...        +"
                           ++++//"
  
          THE GENERAL BACKGROUND AND SITUATION  "
          === ======= ========== === ========= "
  1. OUR BASIC ARMAMENT CONSISTS OF PHOTON TORPEDOES & PHASERS"
      A.PHOTON TORPEDOES"
        TORPEDOES ARE EFFECTIVE AT RANGES BETWEEN 200,000 AND 600,000"
        KM.THEY CAN BE FIRED ONLY DIRECTLY FORWARD OR DIRECTLY AFT."
        HOWEVER, WHEN SO FIRED THEY CAN HOME IN ON TARGETS AS MUCH AS"
        5 DEGREES OFF THE SHIP'S BEARING DUE TO AN AUTOMATIC GUIDANCE"
        SYSTEM.  HOWEVER, THE PROBABILITY OF THE AUTOMATIC GUIDANCE"
        TO DESTROY A KLINGON HEAVY CRUISER."
     B. PHASORS"
        BE FIRED FORWARD OR AFT IN ANY DIRECTION UP TO 45 DEGREES OFF"
        IS TO THE SHIP'S BEARING.  ON THE AVERAGE 8 PHASOR HITS ARE"
        REQUIRED TO DESTROY A KLINGON HEAVY CRUISER."
     2. KLINGON WEAPON CAPABILITES ARE ESSENTIALLY THE SAME AS OURS"
        EXCEPT THAT THEY POSSESS NEW-TYPE FIRE DIRECTION CAPABILITES"
        WHICH ALLOW THEIR PHASORS TO SCORE ALMOST CERTAIN HITS UPON"
        DIRECTION FROM THE BEARING LINE OF THE KLINGON CRUISER."
     3. THE COORDINATE AND AZIMUTH SYSTEM"
        AZIMUTHS AND BEARINGS ARE MEASURED IN A NAVIGATIONAL"
        COORDINATE SYSTEM, WITH 0 DEGREES ALONG THE POSITIVE"
        Y-AXIS, AND MEASURED IN A CLOCKWISE DIRECTION, I.E."
        90 DEGREES IS ALONG THE POSITIVE X-AXIS, 180 DEGREES"
        ALONG THE NEGATIVE Y-AXIS, AND 270 DEGREES ALONG THE"
        NEGATIVE X-AXIS."
        AZIMUTH IS A CLOCKWISE ANGLE FROM A LINE PASSING THROUGH"
        THE ENTERPRISE, PARALLEL TO THE POSITIVE Y-AXIS (0 DEGREES)"
        TO A LINE PASSING FROM THE ENTERPRISE TO THE KLINGON."
        ENTERPRISE AND KLINGON BEARINGS ARE THEIR COURSE ANGLES"
        MEASURED FROM A LINE PASSING THROUGH THE SHIP THAT IS"
        PARALLEL TO THE Y-AXIS."
        THE BEARING OF A SHIP IS THE DIRECTION THAT SHIP IS HEADING."
        AZIMUTH IS THE DIRECTION FROM THE ENTERPRISE TO THE KLINGON."
     4. WE ARE CAPABLE OF 4 BASIC TACTICAL MANEUVERS"
        ORDER TYPE 1 - WARP MANEUVER"
        CHANGE COURSE TO ANY DIRECTION, AND MOVE IN THAT DIRECTION AT"
        THE VIOLENCE OF HIS MANEUVER OR RISK DAMGE TO HIS SHIP.  SOME"
        MANEUVER WARP SPEEDS TIMES THE NUMBER OF DEGREES CHANGE OF"
        BEARING EXCEEDS 1000.  IF YOU GIVE SUCH A COMMAND, MR.SCOTT"
        WILL WARN YOU OF THE DAMAGE POTENTIAL.  YOU MAY OVERRIDE HIS"
        WARNING IF YOU DESIRE."
        ORDER TYPE 2 - EVASIVE ACTION"
        CHANGE COURSE TO ANY DIRECTION AND MOVE IN THAT DIRECTION "
        AT WARP 1 OR WARP 2 SPEED.  WHEN YOU HAVE MOVED TO THE NEW"
        POSITION TURN IN ANY DIRECTION AND FIRE ANY DESIRED WEAPON."
        NATURALLY AT THE TIME OF FIRING THE ENEMY WILL NOT BE AT HIS"
        PRESENT POSITION BUT AT THAT FOR THE NEXT CYCLE OF THE GAME."
        ORDER TYPE 3 - WEAPONS EXPLOITATION"
        CONTINUE ON PRESENT HEADING, FIRING TWICE.  FIRST SHOT WILL"
        BE FIRED FROM PRESENT POSITION AND WILL TAKE EFFECT WHEN "
        ENEMY IS HALFWAY BETWEEN PRESENT POSITION AND POSITION ON"
        NEXT GAME CYCLE.  SECOND SHOT WILL BE FIRED FROM OUR POSITION"
        AT END OF GAME CYCLE.  IT WILL TAKE EFFECT WHEN ENEMY IS AT"
        THE END OF HIS GAME CYCLE."
        ORDER TYPE 4 - FIRING MANEUVER"
        EXECUTE A MAXIMUM DECELERATION STOP, TURN IN ANY DIRECTION"
        AND FIRE AT ENEMY.  YOUR FIRING POSITION IS ASSUMED TO BE"
        YOUR PRESENT POSITION.  ENEMY IS HALFWAY BETWEEN PRESENT"
        POSITION AND NEW POSITION AT TIME SHOT TAKES EFFECT."
        NOTE - THIS MANEUVER IS DANGEROUS!  IT MAKES THE ENTERPRISE"
        A STATIONARY TARGET - A SITTING DUCK FOR KLINGON GUNNERS!"
     5. YOUR SHIP'S OFFICERS CAN PROVIDE 6 TYPES OF REPORTS IN"
        RESPONSE TO YOUR ORDERS IN A TACTICAL SITUATION.  GETTING"
        A REPORT DOES NOT COST YOU A CYCLE OF PLAY."
        ORDER TYPE 5 - BATTLE SUMMARY REPORT"
        FOR EACH CYCLE OF THE GAME, THE DAMAGE, BEARING, WARP AND"
        X AND Y POSITIONS OF THE ENTERPRISE & KLINGON ARE REPORTED"
        BY MR.SPOCK."
        ORDER TYPE 6 - WEAPONS DEPLOYMENT EFFECTIVENESS REPORT"
        MR.SPOCK REQUESTS YOUR ESTIMATE OF OWN AND ENEMY LOCATIONS"
        AT SOME TIME IN THE FUTURE, WHETHER KLINGON OR"
        ENTERPRISE IS FIRING AND BEARING OF SHIP DOING FIRING.  HE"
        GIVES A HIT PROBABILITY FOR EACH POSSIBLE TYPE OF"
        WEAPONS FIRE."
        ORDER TYPE 7 - FUTURE POSITION COMPUTATION REPORT"
        MR.SPOCK ASKS WHETHER YOU WANT A FUTURE POSITION COMPUTATION"
        FOR ENTERPRISE OR KLINGON, THEN REQUESTS BEARING AND WARP OF"
        IF THIS BEARING AND WARP ARE USED."
      ORDER TYPE 8 - COURSE & SPEED COMPUTATION"
        MR.SPOCK COMPUTES COURSE AND SPEED REQUIRED TO REACH A"
        DESIGNATED X AND Y COORDINATE POSITION."
      ORDER TYPE 9 - STRATEGIC SITUATION SUMMARY"
        MR. SPOCK GIVES THE CURRENT SITUATION."
      ORDER TYPE 10 - INTELLIGENCE PREDICTION OF NEXT KLINGON MOVE"
 
 
        SAVE THE FOLLOWING SUMMARY OF MANEUVER & REPORT TYPES"

     **********************************************************"
 
            TACTICAL MANEUVER ORDER TYPES"
        1 = WARP MANEUVER (ANY DIRECTION, ANY SPEED, NO FIRING)"
        4 = FIRING MANEUVER (STOP DEAD, FIRE ANY DIRECTION)"
            SHIP'S OFFICERS REPORTS (DO NOT COST A GAME TURN)"
        5 = BATTLE SUMMARY REPORT (VERY LONG IF GAME IS OLD)"
        6 = WEAPONS DEPLOYMENT & EFFECTIVENESS EVALUATION"
        7 = ANTICIPATED FUTURE POSITION COMPUTATION"
        8 = REQUIRED COURSE AND SPEED COMPUTATION"
        9 = STRATEGIC SIUATION SUMMARY"
       10 = INTELLIGENCE PREDICTION OF NEXT KLINGON MOVE"
 
     ********************************************************"
 
     NOW RUN PROGRAM  'GAME,STARTREK'  ! ! ! ! "
     P.S."
     IT IS RUMORED THAT NO ONE HAS BEEN ABLE TO WIN"
     3 CONSECUTIVE GAMES OF STARTRK AT THE GRANDMASTER LEVEL."
     GOOD LUCK."

___________________

Takže kto chce si to môže vyskúšať, je to naozaj iné ako keď v počítači máte priamo zabudovanú grafiku ...

Teraz môžete priamo nasať atmosféru tej doby - a o tom to je.

____________________________________________________________

Návrat do všetkých pokračovaní o SBC6502:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SBC6502-0-UvodIntroduction.aspx

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

4x OS (firmware) Atari XF551.

By Administrator at decembra 04, 2017 18:40
Filed Under: Atari

 

3x OS v Atari XF551 tu už bolo, popísal som to prednedávnom, teraz nasleduje úprava disketovej jednotky Atari XF551 na 4 operačné systémy - (nemyslel som si že sa toho dožijem ...). Popísal som pred pár dňami ďalší OS pre XF-ku a preto teraz už vieme Eprom 27128 naplno zaplniť - nielen na ¾ ako bolo doteraz. Raz darmo 100% je viac ako 75%. Pripomeniem - vlastné systémy - každý zaberá vždy veľkosť iba 4kByte, teda t.j. tu máme obsadených 4x 4kByte a preto potrebujeme celkove 16kByte Eprom pamäť a tak použijeme Eprom typu 27128. Výhodou je to že stačí túto novú naprogramovanú Eprom založiť do pôvodnej pätičky a pridať prepínač - das war alles. Použitý dvojitý DIP switch umožňuje prepnúť nastavenia na 4 možnosti = 4x rôzny firmware pre disketovú jednotku Atari XF551.

 

Nasleduje upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

Rozoberieme disketovú jednotku - zase nehodlám popisovať koľko šróbov a kde treba uvoľniť, predpokladám že to tu čítajú inteligentní jedinci a teda že aj vedia čo robia. Vyberieme z pätičky pôvodnú Eprom 2764 (označíme ju, následne ju dobre odložíme - ak pre nič iného tak pre strýčka Príhodu, ak píšem dobre myslím tým to že ju aj po čase skutočne zase vieme nájsť - ak by ju náhodou bolo treba), napálime nový binárny súbor do pamäte Eprom 27128, následne po skontrolovaní obsahu Eprom verifikáciou na nej opatrne vyhneme piny č.2 a č.26 tak, aby sa už neboli v kontakte s pätičkou a pridáme k tomu ešte celé 2 odpory + dvojitý DIP switch - takto potom dokážeme prepínať jednotlivé 4 firmware vzájomne medzi sebou podľa našich potrieb.


Pozor potom pri následnom zakladaní Eprom 27128 do pätičky po pôvodnej Eprom 2764, dodržte kľúč označenia pamäte pri jej založení do základnej dosky Atari XF551.

 

Takto vyhneme pin č.2:

Dtto potom  ešte treba urobiť aj s pinom 26

 

Uvedený spôsob prerábky vyžaduje upraviť iba túto Eprom 27128 a nie je už potrebný žiadny ďalší zásah do základnej dosky disketovej jednotky, teda ak potrebujeme vieme odloženú pôvodnú Eprom 2764 kedykoľvek zase vrátiť na pôvodné miesto (a disketová jednotka potom pracuje štandartne tak ako pred úpravou). Dvojitý DIP switch vyvedieme buď na predný panel, alebo na zadnú stenu (tam je ale potom k nemu o poznanie horší prístup). K DIP switchu nám potom stačí priviesť iba 3 vodiče aby sme vedeli prepínať na Eprom pamäti 27128 pre nás štyri potrebné binárne stavy (prepíname tu adresné vodiče pamäte Eprom A13 a A12), pomocou ktorých prepíname medzi 4x 4kByte blokmi čo sú už samotné jednotlivé OS. vodiče od prepínača smerom k Eprom pamäti môžu byť dlhé, pretože sa jedná iba o statickú prevádzku (na A12 a A13 nie je dynamická prevádzka, takže prívody v žiadnom prípade nezhoršia vlastnosti Eprom pamäte).


Pozrime sa na poradie jednotlivých 4x OS in one Eprom (firmware) v pamäti Eprom 27128 a aké pamäťové pozície jednotlivé operačné systémy v nej zaberajú:


0000 - 0FFFh - OS original XF551 /ver 7.7/+ patch B.Wooley

1000 - 1FFFh - OS Turbo XF551

2000 - 2FFFh - OS Hyper-XF

3000 - 3FFFh - OS original XF551 /ver 7.7/

 

Najlepšie to celé ozrejmím na jednoduchej schéme celého zapojenia:


 

Nasleduje vlastný binárny súbor kde sú už spomínané OS zo schémy pripravené na napálenie do Eprom 27128:

4xOS_XF551.BIN (16,00 kb)


Iným možným riešením je použiť namiesto DIP prepínača dva miniatúrne páčkové prepínače zapojené na rovnaký spôsob(tak isto k nim stačí priviesť iba 3 vodiče na prepínanie 4 stavov) - zase raz použijte iba to čo sa Vám lepšie hodí (páčkové prepínače sú rozhodne šikovnejšie a dajú sa rýchlejšie prepínať - tak isto stačí hmat na to aby ste poznali čo je práve zapnuté - teda ak je to na zadnej stene, DIP switch je zase o poznanie menší a teda zaberie podstatne menej miesta), obidve riešenia sú si vo výsledku funkčne rovnocenné a preto sa s tým ďalej už nebudem zaoberať. Svojím spôsobom to môže byť občas celkom na nervy ak máte toľko možností na výber, ale ako vždy si človek časom vyberie čo sa mu práve hodí a poväčšine potom stačí používať jednu, alebo maximálne dve pozície na tomto prepínači k plnej spokojnosti. Nuž vždy je lepšie keď sú k dispozícii nejaké ďalšie možnosti na výber ako kedysi keď bol len jeden OS a kedy sa s ním vliekli aj jeho niektoré problémy - buďme radi že sa to teraz po tých rokoch dá zmeniť k lepšiemu (ak chceme). Atari XF551 je naozaj celkom slušná disketová jednotka.

(Poznám maníka, ktorý má cca 1000 diskiet 5.25" a dodnes stále používa neprerobenú jednotku Atari XF551 a je s ňou totálne spokojný - takže toto je zase ďalší extrém z druhej strany. Kam sa zaradiť je vždy na majiteľovi disketovky.)

Ja zase dám na čas disketovkám pokoj (dúfam ... za to nič nedám), i keď ako sa mi čoraz častejšie ukazuje že mi vstupujú do cesty neznáme premenné ktoré neviem vo výsledku príliš ovplyvniť, takže ak napíšem že na túto tému už nič nemám nového tak sa skoro okamžite objavia ďalšie nové informácie o ktorých som v danom okamžiku zápisu na blog nemal vedomosť. No, asi to tak má byť.

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

12_2017 Blog, Notes.

By Administrator at decembra 02, 2017 11:38
Filed Under: Blog

02.12.2017

Začnem netradične - máme tu Vianoce - síce už sú tu tuším tretí mesiac (súdiac podľa reklamy), ale čo už. Nakoniec, sú už Vianoce aj v lete (napríklad Alza s tým je zeleným nepodareným skrčkom s vykastrovaným hlasom). No, fakt máme čas na to aby sme si to užili. A ešte pár týždňov a naozaj tu aj budú. Potom si zase na chvíľu vydýchneme. Potom to začne znova. A blbých reklám pribúda.

Tých idiotských reklám v TV je hodne, napríklad:

"Menopauza nie je pauza ..."

"Požičajte si koľko chcete na čokoľvek ..."

Plus som si hovoril že tam kde spievajú v Bille je tak blbá reklama že sa nedá prekonať. Dá. Teraz je tu vrieskajúca reklama - Zľavomat. Zjavne sa dajú prekonať aj takéto míľniky. Stačí chcieť.

Fakt si občas hovorím na aké cieľové skupiny sú niektoré reklamy zamerané - a mám problém nájsť komu to má byť určené. Buď som ja neštandartný, alebo okolie.

_______________

Skočím na inú tému:

- smerujeme k svetlejším zajtrajškom (zaujímavé je to že aby bolo svetlejšie tak treba makať v noci), premiér pracoval (žeby prvýkrát v živote ?) v noci, vďaka nemu dnes všetci poznáme slovíčko zvarky

- konečne niečo prínosného

- len aby zajtra neznamenalo včera

_____________

Ja som zase pred pár dňami robil s disketovými jednotkami pre Atari a pri tej príležitosti som si spomenul že cca pred rokom som založil jednu mechaniku (čiste to bola len kompletná mechanika TANDON 5.25" k jednotke Atari 1050), lenže kde je ? ..., hľadal som ju dlho, prezrel som všetko a aby reč nestála pre istotu niekoľkokrát. Sakra, takto dokonale zašitú vec som jednoducho ešte v mojich zásobách nemal. Mohol by som to definovať tak že som sa otočil okolo svojej osi a skonštatoval som že tu niekde by malo byť ... blbá definícia, ale potvrdila sa v plnom rozsahu. Prešla hodina, dve, hľadal som ostošesť, v duchu som sa už zmieroval s tým že som ju asi počas roka v divnom rozmare vyhodil (kde som to vtedy založil, lenže teraz "okno" rozmerov ako Tichý oceán) - a tu zrazu jedna papierová krabica a v nej bola tá jednotka zašitá - potvora jedna, nepamätal som si že by som ju tam niekedy vložil. Takže tu máme občas sa vyskytujúci stav - buďto to tam do tej krabice zašil pred časom niekto iný, alebo si musím priznať že mám deravú hlavu. Prikláňam sa k prvej variante ... je to jasné, nie ? Laughing

Mňa vo výsledku teší že je tá floppy jednotka na svete, uff už som ani nedúfal. Alebo definujem to s odstupom niekoľkých dní takto - príliš veľa rozbehnutých projektov - a málo dokončených = veľa vecí na rôznych miestach = dvojhodinové hľadanie. Poučenie ?

Redukujem ... tiež som to počul v jednej reklame. Akurát si pritom netľapkám na brucho.

__________

Keď už dnes tak ďatlujem:

Pre časom som riešil jeden interface pre prepojenie vstupného vrátnika s tel.ústredňou (pričom sa nesmelo zasahovať nijako do el.vrátnika) a pritom to musí byť schopné na vstupné zazvonenie v zvolenom časovom intervale automaticky otvárať dvere na vchode. Priznám sa že som to dlho riešil, pretože som mal nejaké zdravotné problémy, na druhú stranu som ale zase mal čas si to dokonale premyslieť ako na to. Postavil som to (je to urobené inak ako som si najprv navrhol a podstatne jednoduchšie ako sa zdalo na prvý pohľad), robí to čo treba na druhý pokus (fungovalo to síce už na prvý pokus, ale po otestovaní ešte boli vznesené ďalšie dve požiadavky, tak som to postupne doplnil), takže som s tým vo výsledku spokojný. Veľa času na premýšľanie síce neznamená vždy urobiť dobré riešenie, ale tentoraz sa mi to fakt podarilo. 

Čo ma prekvapilo - nikto mimo mňa nemal chuť sa do toho pustiť, považovalo sa to za nesplniteľné.

__________

Ešte jedna spomienka:

Pred dávnejším časom som riešil ešte jeden problém - priemyselné veľkoobjemové pračky a úpravy ich programového vybavenia. Tu urobím krátke odbočenie - spisovne by malo byť napísané práčky, ale u nás sa kedysi pralo a nie prálo ..., koniec odbočky. Asi sa divíte čože s tým, ale predstavte si toto, pračky existujú, výrobca už nie, pračky fungujú a majú software ktorým sa dá definovať aké data sa použijú a tým je aj povedané čo má pračka u zákazníka reálne robiť. Vtip je v tom, že pračka používa v sebe jednu 32kB EPROM a v nej je nahraté programové vybavenie spolu s definovanými pracími nastaveniami. Lenže - software na túto úpravu dátovej časti existuje (našiel som ho na webe, hi !, firma ktorá tie pračky vlastní ho pritom nenašlaWink, mali ste vidieť tú radosť keď som im soft našiel), ale tak isto má vedieť spojiť vlastný program s upravenými dátami. Data sa vygenerujú - ale vlastný program do pračky samostatne neexistuje, nezoženiete ho (ani na webe). Tak som to vyriešil tak že som vyňúral kde má ležať vlastný program a kam sa majú uložiť nadefinované úpravy pracích programov. Strávil som nad tým pár hodín, podarilo sa ! Nebolo to také jednoduché ako sa na prvý pohľad môže zdať. Výrobné tajomstvo ako na to si  ponechám, prišiel som na to sám a teda je to moje know-how. Jednoducho mi v hlave zapálili v potrebný okamžik všetky žiadané súvislosti. Pár pokusov a prišiel som na to. Napálil som Epromky (program + data) na viacero typov priemyselných veľkoobjemových pračiek - a fičí to na jednotku. Som rád že som to síce robil tak že na začiatku som na to išiel akoby som sa chytal pravou rukou za ľavé ucho a naopak - ale fakt to funguje a ide to - no problem. Stačilo mi k tomu mať v ruke len jednu origo Eprom priamo z jednej pračky, ostatné som si z toho postupne poskladal. Tie úpravy sa týkali 4 druhov veľkobjemových pračiek.  Aj s týmto som spokojný. A tak isto sú spokojní aj majitelia tých pračiek.

__________

Popis niektorých sektorových kopírovacích programov pre disketovú jednotku Atari XF551 určených pre kopírovanie Quad hustoty (pritom sú tu aj 2 sektorové kopíráky pre Atari 1050 - aby som si spomenul aj na inú a veľmi používanú jednotku):

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-XF551-Sector-copy-programs-Single-Medium-Double-Quad-density.aspx

_____________________________________________________

04.12.2017

Keď sa už konečne nazbierali celé 4 operačné systémy pre disketovú jednotku Atari XF551 tak sa patrí mať k tomu aj zapojenie ktoré to vie využiť a je tu aj binárka na napálenie do novej Eprom 27128 namiesto pôvodnej 2764:

http://blog.3b2.sk/igi/post/4x-OS-(firmware)-Atari-XF551.aspx

_____________________________________________________

09.12.2017

Upravil som dva Basic-ové programy tak aby bežali ja na SBC6502, nech je k tomu aj nejaké programové vybavenie, konkrétne hry:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SBC6502-12-software-Basic-programs-World-War-III-STARWARS-1.aspx

_____________________________________________________

11.12.2017

Pekne nakreslené a vysvetlené ako si urobiť do počítača Atari 4x operačný systém:

http://blog.3b2.sk/igi/post/4x-OS-computer-Atari-600XL-800XL-800XE-130XE-65XE.aspx

____________________________________________________________

14.12.2017

Kniha s množstvom otázok a odpovedí na tému Atari - Vianočný prídel ... :

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-8-Bit-FAQ-A4pdf.aspx

_____________________________________________________

21.12.2017

Pár riadkov na zábavnejšiu tému: procesor 6502 - proste Vianočné riadky ako vyšité:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Vianocne-criepky-o-procesore-6502.aspx

_________

Máme tu výročie - 70 rokov tranzistoru.

Ten prvý bol síce germániový a tieto germániové tranzistory sa udržali vo výrobe celkom dlho, ale tie by sa nám do výpočtovej techniky veľmi nehodili či už kvôli stabilite a odberu, ale nejako sa predsa začať muselo. A zo začiatku v 50-tych a 60-tych rokoch (u nás ešte aj začiatkom 70-tych rokov) tranzistory celkom bez problémov koexistovali zároveň zo svetom elektróniek. Celkom zábavné boli prenosné rádioprijímače (polovica 50-tych rokov) ktoré mali na vstupe subminiatúrnu elektrónku s anódovým napätím 40V (napájal ju malý tranzistorový menič) a ďalšie stupne v nf už potom boli čiste tranzistorové - jednoducho vtedy ešte nevedeli urobiť vf tranzistor s požadovanými vlastnosťami. Parádny hybrid. A ešte jedna perlička, tie naozaj prvé celotranzistorové rádioprijímače pracovali s dnes už naozaj neobvyklým napájacím napätím - 22.5V. Elektrónky už vtedy dokázali fungovať s anódovým napätím =12V ... Takže tých paradoxov na tú dobu celkom slušne, nie ?

_____________________________________________________

24.12.2017

Posledný príspevok sa venuje jednej osobe - sir Clive Sinclair:

http://blog.3b2.sk/igi/post/The-Sinclair-Story-Clive-Sinclair.aspx

_____________________________________________________

26.12.2017

Dnes som si tak prezeral hodnotenie od čitateľov - a vidím jednu zaujímavú vec - nízke hodnotenie vždy ak treba niečo postaviť vlastnými rukami. Takže tu mám týpka ktorý hodnotí to na čo sám nemá. No, ak na to nemám tak nehodnotím, ale zase pozrime sa na to - web je predsa plný "tiežodborníkov". Tak si pozriem IP, nech viem komuže to tak ležím v žalúdku. Ale poďme ďalej, máme sviatky a nenechám sa znechutiť.


Zmena, nikdy nehovor nikdy - až teraz bude posledný tohtoročný príspevok:

V časopise MICRO - The 6502 Journal bol popis Basicu pre testovanie RAM pamäte, bezvadne sa tak isto hodí na SBC6502:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SBC6502-15-software-OSI-memory-test-in-Basic-MICRO-The-6502-Journal.aspx

Konečne zase niečo pre SBC6502 ...

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari XF551 - Sector copy programs - Single, Medium, Double, Quad density.

By Administrator at decembra 02, 2017 10:50
Filed Under: Atari

 

Nadišiel čas sa pozrieť na programy na kopírovanie celých diskiet - teda na sektorové kopírovacie programy a hlavne pre disketovú jednotku Atari XF551. Majitelia tejto disketovej jednotky mávajú problém ak potrebujú kopírovať Quad hustotu (360kB), teda obojstranne použitú disketu, ak ju nepotrebujú vystačia s programami napríklad US Sector Copier 4  alebo SECTORCOPY 1.5 - len bohužiaľ s nimi kompletnú 360kB obojstrannú disketu nakopírovať nezvládneme. Tu spomenuté sektorové kopírky sú jedny z najznámejších, existujú samozrejme aj iné riešenia toho istého, ale tieto sú naozaj najrozšírenejšie a najpoužívanejšie. 

 

Ja len ešte pripomeniem aké hustoty sa dajú použiť pre disketovú jednotku Atari XF551, tučným písmom je vyznačené zaužívané slangové označenie hustoty diskety (pri Medium je v zahraničí asi viacej používaný výraz Enhanced ako u nás, ale budem sa držať u nás rokmi zavedenej praxe).

 

Atari XF551 používané hustoty (density):


- Single side/Single density (90kB)

- Single side/Medium (Enhanced) density (128kB)

- Single Side/Double density (180kB)

- Double side/Double density (Quad) (360kB)


Tu ešte pripomeniem jednu vec - na ktorú sa často zabúda:


Disketová jednotka Atari XF551 má v sebe použitú 5.25" DS/DD mechaniku, teda použitá FD mechanika zvláda naformátovať disketu na 360kB (Quad density) a dokáže na 360kB hustotu naformátovať aj pôvodne 1.2MByte disketu (HD). Síce takúto HD disketu vždy v XF-ke naformátuje na maximálne 360Kb - a samozrejme ju aj vždy následne dokáže bez problémov prečítať - ale zase iba v jednotke Atari XF551 ! Problém nastáva ak takúto disketu chceme prečítať (alebo na ňu zapísať, formátovať) na jednotke Atari 1050, tá si už s HD disketou zaručene neporadí a obsah neprečítame (nezapíšeme). Takže bacha na to s akými disketami pre XF551 pracujete ! Takže aj následné "občasné" problémy čítania diskiet s inými jednotkami sa dajú rozumne objasniť a vyriešiť.

Počítač použitý na fotografie má 320kB RAM (jedná sa o upravený pôvodný Atari 800XE), preto v COMPY SHOP režime vykazuje o 128kB RAM menej - čo nie je na závadu, je to proste žiadaná vlastnosť, Steve - nemám pravdu ? Jediný program ktorý je spokojný s RAMBO RAM rozšírením je COPYMATE a aj ukazuje plnú veľkosť RAM.

 

Uvedené sektorové kopírky sa dajú priamo požívať aj s pôvodnou disketovou jednotkou Atari 1050 kde priamo pracujeme zo Single a Medium hustotou, ak je jednotka prerobená (napríklad US DOUBLER, HAPPY, SPEEDY 1050 a pod.) tak potom spolupracuje výborne aj s jednostrannou Double hustotou. Quad hustota u jednotky 1050 nijakým pádom neexistuje a teda nás tam vonkoncom ani netrápi ako na to. Jednotka Atari 1050 používa mikrospínač aby sa rozpoznalo založenie novej diskety a teda je potom aj automaticky vždy správne rozpoznaná hustota založenej diskety. Toto Atari XF551 v štandartnej výbave nemá a preto tu existuje jav, ktorý spôsobuje veľké vrásky majiteľom tejto jednotky po zmene diskety nie je vždy správne rozpoznaná hustota diskety a prichádza k problémom ak sa začne zapisovať na disketu - zhovadia sa uložené údaje. Riešením problému je používať Hyper-XF ROM spolu s dodatočným hardvérovým vybavením (mikrospínačom), kde je potom tak isto automaticky vždy pri založení diskety rozpoznaná správna hustota diskety. Toto som už ale popísal a tak sa tu tým už nebudem ďalej zaoberať - iba by som sa opakoval.

 

Trošku tu odbočím a len pripomeniem:

Skočím na disketovú jednotku Atari 1050 - ak máte rozšírenie HAPPY existuje pre ňu disketa kde je zabudovaný sektorový kopírák, ktorý dokáže kopírovať chránené diskety.

Dtto sa týka zase jednotky Atari 1050 ak v nej máte zabudovanú Speedy 1050. Pretože je článok hlavne o Atari XF551 tak to tu už nebudem pitvať.

 

Ak nechcete ktorúkoľvek jednotku Atari XF551 prerábať, tak len pripomeniem ako správne v nej bezproblémovo kopírovať diskety - napríklad pri použití sektorového kopíráku SECTORCOPY 1.5:

- nahrajte sektorový kopírák

- založte disketu určenú na kopírovanie

- stlačte START na spustenie kopírovania

- akonáhle sa začnú načítať údaje tak po chvíľke stlačte RESET

- nanovo stlačte START

- teraz je už správne rozpoznaná hustota založenej diskety a bez problémov ju vieme skopírovať

- necháme zbehnúť celú disketu na jeden "záber" (ide to ak máme zabudovanú dostatočne veľkú RAM - najlepšie minimálne 320kB)

- založíme inú disketu a spustíme proces ukladania dát na jej povrch


Viem, vyzerá to síce ako hovadina čo som tu práve popisoval, ale divili by ste sa koľko ľudí vďaka tomu že nepozná tento postup považuje Atari XF551 za strašne problematickú jednotku - čo nie je pravda. Drobná finta - a zrazu veci fičia tak ako majú. Vyskúšajte si to.


No, možno to vyzerá na prvý pohľad trochu "krkolomne" (možno aj na druhý) - ale zato je to zaručene funkčné.


Poďme už na vlastné programy, najprv pripomeniem dve sektorové kopírky ktoré boli vyvinuté pre disketovú jednotku Atari 1050, behajú ale na jednotku tiež s XF551 pre kopírovanie vecí z 1050-ky - akurát nevedia Quad režim. Ak robíte veci smerom z 1050 na XF tak no problem.

 

Veľmi známy program US Sector Copier 4 - (napríklad super si s ním rozumie rozšírenie Happy určené pre disketové jednotky Atari 1050).  Pozná Single, Medium a Double hustotu, na Quad pri XF551 zabudnite - je to určené pôvodne pre disketovú jednotku Atari 1050 ktorá túto hustotu jednoducho nemá. Program samozrejme funguje aj pre neupravenú jednotku Atari 1050 - ale len pre Single a Medium hustotu. Atari XF551 - môžete kopírovať Single, Medium a Double (jednostranne). Bez problémov je možné kopírovanie z disketovej jednotky na program AspeQt v PC a smerom naopak cez SIO2PC. Výborne vie využiť - ak je k dispozícii RAM rozšírenie.

 

Nasleduje super často používaný a aj asi bezkonkurenčne najrozšírenejší program SECTORCOPY 1.5 - zaujímavé je že si s ním nerozumie zabudované rozšírenie Happy určené pre disketové jednotkyAtari 1050 (používajte namiesto neho predchádzajúci Sector Copier 4 a budete spokojní). Pozná Single, Medium a Double hustotu, na Quad kopírovanie ale tak isto znova treba zabudnúť - je to program určený pre disketovú jednotku Atari 1050. SECTORCOPY1.5 samozrejme funguje aj pre neupravenú jednotku Atari 1050 - ale len pre Single a Medium hustotu, s disketovkou Atari XF551 môžete kopírovať Single, Medium a Double (jednostranných 180kB). Výborne funguje s programom AspeQt - je možné bezproblémové kopírovanie oboma smermi. Tak isto výborne využíva - ak je k dispozícii RAM rozšírenie (zvládne potom na jeden záťah nakopírovať do RAM celú Double disketu, toto sa hodí ak máte k dispozícii iba jednu disketovú jednotku a nemusíte potom robiť kolotoč s prehadzovaním diskiet - týka sa to aj predchádzajúceho programu).

 

Program HI SPEED COPY - zvláda všetky hustoty, t.j. Single, Medium, Double, Quad. Nie je práve užívateľsky prívetivý - všetky vstupné data mu musíte zadať Vy, preto je vhodný pre tých čo sa skutočne vyznajú. Preto skutočne bacha na chyby pri zadávaní ... nech si nepokazíte deň.

 

Hodne známy sektorový kopírovací program COPY 2000 V.2.41D, táto verzia zvláda Single, Medium a Double. Quad robí len jednu stranu. Nasledovná verzia 2.51 síce načíta Quad hustotu, ale zapisuje na druhú stranu diskety v opačnom poradí - teda je to nepoužiteľné, takže pozor ! Je možné prepínať medzi diskovými jednotkami, preto aj bez problémov spolupracuje s AspeQt. Staršie verzie (teda s menším číslom ako 2.41) majú v sebe rozličné chyby (bugy) takže ich  vo vlastnom záujme nepoužívajte - ušetríte si čas a aj svoje nervy !

 

No a tu sa dostávame k sektorovým kopírákom ktoré zvládajú bez zložitých nastavovačiek kopírovať Quad hustotu, teda hodia sa pre priamu prácu s disketovou jednotkou Atari XF551 (môžete ich použiť aj pre Atari 1050 - teda ak používate iba Single, Medium a Double hustotu).


Sektorový kopírovací program DISKCOPY je súčasťou systémovej diskety TURBODOS.  Zvláda všetky hustoty (ak máte Atari XF551, čo je naozaj fajn. Spolupracuje aj s programovým vybavením AspeQt. Celkom slušné možnosti všelijakých nastavovačiek. Skúšal som iba vlastný program bez TURBODOS-u - vtedy nedokáže na jeden záťah urobiť kópiu Quad disku (možno aj iné hustoty). Proste načíta časť, zapíše a potom ešte raz. Chodí pekne.

 

Tak isto hodne známy sektorový kopírák COPYMATE V 3.7 pre všetky hustoty. Tu je tých informácií dosť priamo na displeji.

 

COPYMATE V 3.7


Nasleduje COPYMATE V4.4

 

Sektorový kopírák XF-COPY je súčasťou XF TOOLS diskety. Zvláda všetky hustoty, t.j. Single, Medium, Double a Quad hustotu - samozrejme len pri použití disketovej jednotky Atari XF551. Má minimalistický design - poskytuje na displeji skutočne len minimum informácií, zato na druhú stranu bezchybne pracuje.

Tu chcem upozorniť na jednu vec:

Program funguje iba s pôvodným operačným systémom v počítači Atari - nefunguje ak máte v XF551 prepnuté na OS Hyper-XF. Overené je že tak isto funguje aj s firmware verzie 7.7. kde bol uplatnený patch od B.Woolleyho (uverejnený v predchádzajúcom článku).

Ak si viete prestaviť obidve uvedené veci do pôvodného stavu (t.j. pôvodný OS v počítači a pôvodný OS v XF551 - čiže je dobré mať zabudované prepínače) tak je to bezproblémový kopírák. Nespolupracuje s AspeQT, čo je dosť veľká škoda. Bohužiaľ momentálne QMEG nemám v žiadnom dostupnom stroji takže či to chodí-nechodí s QMEGom sa teraz neviem vyjadriť. (Aj to sa u mňa stáva - doma 6 počítačov a v žiadnom momentálne nemám zabudovaný QMEG - sic!.)

 

S pomocou týchto sektorových kopírovacích programov by ste mali vedieť bez problémov skopírovať 99.9% dostupných diskiet a urobiť si z nich bezpečnostné kópie, alebo si s  pomocou AspeQT viete urobiť záložný atr súbor. Mne sa na tieto veci veľmi osvedčila kombinácia Atari XF551 ako D1: a AspeQT ako D2:, pripojenie AspeQt je potom cez SIO2PC.

Pre tých čo to doma majú je výborné mať ďalšiu Atari XF551 nastavenú ako D3: (alebo D2:), vtedy sa už dajú zvládnuť aj krkolomné kopírovačky a tak isto aj vytváranie atr súborov. Ak druhú XF jednotku nemáte k dispozícii (čo je celkom časté) - dá sa to zvládnuť tak isto, len to chce o trošinku viacej rozmýšľania a roboty - ale nie je to nič nezvládnuteľného. Tu sa potom môžete dostať do situácie že občas bude nevyhnutné aby XF551 nebola v systéme ako D1: ale ako D2:, ale to naozaj len výnimočne.
Tak isto sa dá na kopírovanie diskov ako sektorová kopírka použiť MyDOS (konkrétne stlačenie J), ale to je už mimo rozsah tohoto článku, pretože tam zase musíme vedieť čo ideme robiť a koľko sektorov treba odkiaľ kam kopírovať. Nakoniec tých možností ako na to je celkom dosť, dnes som spomenul len niekoľko rozšírených a používaných možností. SpartaDOSSCOPY program atď. Všetky požadované veci sa dajú nájsť na webe. Existujú aj sektorové kopírovacie programy od firmy TOMS, tie sú ale jednoznačne urobené tak, že využívajú rutiny ich OS v disketovej jednotke a teda pokiaľ nemáte mašinu zo zabudovaným OS TOMS tak si z ich sektorovým kopírákom ani neškrtnete. Pritom ich sektorový kopírák zvláda aj 720kB ... no, iný kraj, iný mrav, hlavne vlastný piesoček -ale aj takto sa dá zabrániť rozšíreniu dobrých programov. Škoda a ešte raz škoda.


Nasleduje praktická časť:

___________________________________________________________

Disketa DOS 2.5, ktorá obsahuje:

US Sector Copier 4, Sectorcopy 1.5, HI SPEED COPY, COPY 2000, XF-COPY, DISKCOPY

SECTOR_COPY.ATR (130,02 kb)

_____________________________________________________

Disketa  TURBODOS, ktorá obsahuje DISKCOPY:

Turbo DOS XE (v2).atr (130,02 kb)

_____________________________________________________

Disketa COPYMATE 3.7:

Copymate XE 3.7.atr (64,02 kb)

_____________________________________________________

Disketa COPYMATE 4.4:

Copymate 4.4.atr (90,02 kb)

_____________________________________________________

17.04.2020

Voľné pokračovanie:

http://blog.3b2.sk/igi/post/QUAD-SECTOR-COPY-360kB.aspx

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: