Meranie otáčok Atari 1050. Atari 1050 LED RPM stroboscope.

By Administrator at apríla 26, 2018 07:00
Filed Under: Atari

 

Už dlhšiu dobu som nosil v hlave riešenie ako si postaviť jednoduchý jednoúčelový stroboskop pre nastavenie správnych otáčiek pre disketovú mechaniku Atari 1050 - nemá to robiť nič viac a ani nič menej. Síce zo spodnej strany stredového tŕňa (presnejšie je to stredový spodný kužeľ, ktorý je opásaný remienkom od náhonu motora) je nalepený stroboskopický kotúč určený pre nastavovanie tak pre 50Hz ako aj pre 60Hz, akurát skúste to reálne použiť (potrebovali by ste si vyrobiť predlžovacie kábliky - bez tých to proste nepôjde ak chcete využiť pôvodné riešenie merania otáčok), preto som sa rozhodol hľadať také riešenie kedy netreba za každú cenu previesť veľké rozoberanie disketovej jednotky - tu stačí len z FD jednotky odložiť vrchný plastový kryt. Niekto vie, niekto nie - Atari 1050 používa rýchlosť otáčania diskety =288ot./min, používa sa k tomu jednosmerný motor, ktorý má na sebe tachogenerátor ktorý zabezpečuje cez elektroniku na doske priamu spätnú väzbu a následne tak udržiava konštatné otáčky. Vtip je v tom že každá takáto FD jednotka Atari 1050 má reálne iný vnútorný mechanický odpor a teda ak nastavíte jednu mechaniku na jednej jednotke tak Vám nemusia sedieť otáčky ak ju dáte dohromady s inou základnou dosku a platí to aj naopak - to sa ale dá prežiť, pretože sa to dá nastavovať. Lenže ako obyčajne - jednoducho to bohužiaľ vždy nejde. Ak otáčky približne sedia existuje software ktorým otáčky správne nastavíte. Lenže dosť často je mechanika otáčkami už mimo rozsahu kedy elektronika Atari 1050 ešte dokáže software z diskety načítať. A trebárs nejakým zázrakom zoženiete disketovú jednotku ktorá roky stála niekde v zapadnutej krabici a po zapnutí nie a nie správne nabootovať, hlavičku je síce počuť ako sa presunie na nultú stopu, ale nič ďalšieho sa už nedeje.

Potom môže nastať reálna situácia - nemáte software alebo nejde načítať disketa na ktorej je potrebný program, čo potom ? Aj na to existuje riešenie - čítajte ďalej.

 

Stroboskopický kotúč priamo v FD jednotke Atari 1050 - ale je zo spodnej strany ... takže jeho použitie na na nastavenie otáčiek nie je celkom jednoduché. Bližšie k stredu 20 (čierna)sektorov +20 (biela) sektorov pre 50Hz. Vonkajší má 24 (čierna) sektorov + 24 (biela) sektorov pre 60Hz. Tu je potrebné mať k dispozícii predlžovacie kábliky - proste potrebujeme mať jednotku vyklopenú "na bok" - toto riešenie merania otáčok som nepoužil. Celkom by ma zaujímalo ako to riešili kedysi v servise ...

 

Spomínal som stroboskopický kotúč nachádzajúci sa na spodnej strane FD mechaniky, ale to je na použitie nie celkom  jednoduché - museli by ste po otvorení vlastnej jednotky odklopiť FD mechaniku smerom na jednu stranu do boku - potom Vám zase nedosiahnu z prívody z druhej strany od nej do základnej dosky, museli by ste si doma sami vyrobiť "predlžováky na konektory" - no zase raz kurvítko v praxi ako vyšité - takže túto cestu som zavrhol hneď od začiatku, preto tu ani nespomínam ako by sa dal ten zabudovaný stroboskopický kotúč reálne použiť. (Komu sa chce ísť cestou využitia stroboskopického kotúča na spodnej strane - stačí trošku matematiky, je tam 20 čiernych sektorov prekladaných 20 bielymi sektormi pre 50Hz a 24 čiernych sektorov + 24 bielych sektorov pre 60Hz, princíp je stále rovnaký.) Na druhú stranu - ani sa mi nechcelo lepiť nejaký kotúčik zvrchu aby som vedel načítať potrebné impulzy, postupne ma to smerovalo k nejakému jednoduchému LED RPM stroboskopu - a teda tým aj  k použitiu vlastného stredovéhu tŕňu kde je 16 "zubov" medzi ktorými je malá medzera - a toto sa dá na meranie či máme správne otáčky výborne využiť - alebo inak povedané toto nám poslúži ako náhradný stroboskopický kotúč - a to veľmi dobre, nakoniec som k tomu dospel v rovnakom čase ako Roman Fulek, preto mu venujem nasledujúci odstavec.

 

Spomínaný Roman Fulek na to išiel cestou použitia jednoduchej procesorovej dosky kde sú už osadené aj LED diódy a riešil to programovo - pred pár dňami mi poslal ukážkové video ako to u neho pracuje.

____________________________________________________________

Budem citovať (Romana):


Zbastlil som si stroboskop na kontrolu otáčok Atari 1050, pozri video. Nemusel som nič nastavovať, lebo funguje. Ale keby bolo treba do budúcnosti tak mám poruke otestovaný nástroj. Nasleduje video ukážka:


Roman Fulek LED RPM Atari 1050 stroboscope

 

Stroboskop zo spodu Atari 1050 ale je neprístupný. Na hornej strane zase máme prítlačné koliečko. To má 16 zubov. Pre 288min-1 otáčok to je 4.8sec-1 a 4.8 x 16 je 76.8Hz. Zobral som lacnú dosku na 8051 z ebay, tá má 8 LEDiek. Tieto využívam na stroboskop. Výsledná frekvencia je pri kryštále 12MHz a konštantách (preddelička 217 a delička 60) v programe 76.804915Hz čo je dosť dobré, dúfam. Odchýlka až na piatej číslici. Konkrétne je 1,000064 krát rýchlejšie ako by malo byť.

No a moja mechanika sa omeškáva na jeden zub za cca 3 sekundy, číže menej ako 0,5% odchýlka, ak dobre počítam.

Strieda je 20%, pri vyššej striede nenastáva už dobre stroboskopický efekt, pri nižšej zase moc klesá jas, toto je také kompromisné, je to ešte dobre vidieť.

Koniec citátu.
____________________________________________________________

Nuž čo urobil Roman Fulek - je pekné a aj lacné riešenie, moje riešenie je síce v niečom celkom iné (nepoužívam v zapojení mikroprocesor) - ale výsledok je ten istý. Princíp merania už pekne - krásne popísal Roman, takže ho nehodlám dupľovať, bolo by to nosením dreva do lesa. Frekvencia mi sedí ako pribitá - používam k tomu x-talový oscilátor z ktorého sa postupným delením frekvencie 1.8432MHz/24000 získa potrebných 76.8Hz, nie je tu čo nastavovať, neriešim žiadne programové slučky. V článku popisujem ako som na išiel.

 

Tak isto využívam "horný" tŕň stredového dielu, teda tam kde je spomínaných 16 zubov a tak isto teda potrebujem na meranie mať k dispozícii frekvenciu 76.8Hz a použijem tak isto striedu signálu 20% pre svit LED. Použité sú 3 kusy červených 5mm LED sú to tzv. supersvietivé typy, teda svietia ako čert už pri prúde okolo 2÷3mA. Celé zapojenie používa tzv. klasické deličky typu 74LSxx a jeden oscilátor 1.8432MHz. Prečo takto ? Mám tie deličky doma už hodne, hodne dávno a asi ich na nič už nepoužijem takže som rád že sa pre ne nakoniec našlo rozumné využitie. A použitie x-talového oscilátoru zabezpečuje extrémne dobrú stabilitu výstupného kmitočtu. Nastavovanie otáčok pre Atari 1050 robím dosť často a teda mať doma takúto jednoúčelovku trvale k dispozícii sa mi mimoriadne hodí. Som si vedomý že dnes existujú tzv. združené čipy typu 74LS393 a 74LS390 (existujú aj v rade HC a HCT) ktoré obsahujú zdvojené čipy (rozumej v jednom púzdre sú integrované 2 deličky) a teda potom by stačilo na stavbu použiť iba 3 čipy namiesto 5 (reálne potom stačí 2.5 čipu - ale rezať na menšie to už nemienim Laughing), ale toto pre mňa teraz nehrá úlohu. Potom pre deličky na skrátenie cyklu by bolo treba v zapojení použiť diódy a odpor - ale to tu už nebudem pitvať dopodrobna - tu je to riešené inak. Tak isto ak máme doma samostatný x-tal 1.8432MHz tak vieme vyrobiť x-talový oscilátor pomocou čipu 74LS04. Kto sa tomu rozumie tak sa k výsledku vie dopracovať aj pri použití úplne odlišných súčiastok (napr. použitím deličiek typu 4027, 4020, 4040, 4017 a podobne spolu s nejakou bižu navyše aby to zase delilo vo výsledku 24000).

Ja tu ponúkam jedno konkrétne funkčné zapojenie (zvolil som priamo napájanie samostatným zdrojom 5V, čiže nijako nezasahujem do rozvodov Atari 1050, nie je použité ani žiadne galvanické prepojenie s touto jednotkou):

 

 

Presne takto ako je to nakreslené je to zapojené aj na univerzálke (obidva napájacie konektory tam ale zakreslené nie sú Laughing), jednoducho povedané - ak vydelíme kmitočet 1.8432MHz číslom 24000 tak na výstupe dostaneme potrebných 76.8Hz aj s potrebnou striedou v jednom pulze - teda bude 80% tma a 20% svetlo - toto zabezpečí práve posledná delička :10.

 

A poďme trošku počítať:

- najprv prvá delička delí :10

- druhá delička delí tiež :10, to je už na výstupe :100

- nasleduje tretia delička tá delí :3, čiže tu už na jej výstupe delíme :300

- štvrtá delička delí:8, teda tu už delíme na jej výstupe číslom 2400

- piata, posledná delička delí :10, čo je vo výsledku už nám potrebných :24000 na jej výstupe

 

Iste, nemusíme postupne v reťazi deličiek deliť :3 a :8 aby sme dostali :24, môžeme deliť trebárs najprv :4 a potom :6 a dopracujeme sa k tomu istému, alebo sa tiež dajú dve deličky zapojiť tak aby priamo delili :24 - tak toto už závisí od konkrétneho zapojenia, pretože sa dá k tomu dopracovať naozaj rozličnými cestami. To čo som nakreslil funguje výborne - jednoducho aj viacerými spôsobmi sa dá dospieť k rovnakému výsledku. Z čipmi s vyššou integráciou sa to dá samozrejme urobiť aj s menším počtom čipov, princíp je stále rovnaký.

 

Takto to vyzeralo na začiatku stavby, použitá univerzálna doštička plošných spojov má rozmery 50x 100mm, napravo je vstupný napájací konektor pre zdroj 5V (bohužiaľ ten konkrétny 5V zdroj s malým konektorom stál za prd, tak som tam pridal ešte jeden väčší konektor pre možnosť napájania aj z iného zdroja - ten sa mi na rozdiel od prvého zdroja plne osvedčil - ale aj tak som už ten malý konektor na doske nechal, miesta je tam dosť). Doštička je dostatočne veľká  pre osadenie potrebných súčiatok. Vstupný kondenzátor je dosť veľký (je na vyššie napätie, ale bol doma voľný, bol k dispozícii), tak som ho dal naležato, zase sú použité šuplíkové zásoby - proste ak to doma mám tak nebežím každú hovadinu kupovať okamžite novú - Vy si tam môžete dať menší typ na nižšie povolené napájacie napätie. Tu celková výška realizácie RPM stroboskopu nie je dôležitá, pretože pri meraní aj tak nemáme nasadený horný plastový kryt na nastavovanej floppy jednotke Atari 1050, čiže to ničomu nevadí. (Pri použití "viac integrovaných" deličov môže byť doska v reále úmerne o poznanie menšia, ale tu tá výsledná veľkosť naozaj nevadí a tak som ju ani ja nezmenšoval - aj keď by sa to tu skutočne dalo.) Pätička celkom vpravo bude osadená x-talovým oscilátorom 1.8432MHz, za ňou smerom doľava nasledujú dve deličky :10 - presne ako v schéme.

 

Táto doska presne zodpovedá nakreslenej schéme, všetko zapojené, len ešte nie sú osadené čipy a x-talový oscilátor. Nemá to v sebe žiadny zádrhel, staval som to priamo z hlavy (tí, čo kedysi robili digitálne hodiny si čipy rady 7490 hodne dobre pamätajú - tak ako ja), schéma nie je zložitá, najprv som to zapojil a až následne potom nakreslil. Pri takto jednoduchej veci to občas robím naopak ako sa to robí zvyčajne. Ak máte k dispozícii dobré čipy tak to beží napozaj hneď na prvé zapojenie. Ďalšou výhodou je to, že nám toto riešenie necháva voľné obidve ruky (netreba to ustavične držať), jednu ruku aj tak potrebujeme na nastavovanie otáčok (držíme v nej šróbovák). Môj spôsob - najprv osadený oscilátor, pripojená prvá delička - skontrolovaný výstup, teda či sedí delený kmitočet (mal by, ale môže byť na "trt" práve konkrétna delička, preto tá kontrola - pätičky to istia že sa ktorýkoľvek čip dá bezproblémovo vymeniť), ak je všetko O.K. - zapojím ďalšiu deličku a zase nasleduje kontrola. Je to síce o niečo pomalšie, ale ak by sa vyskytla akákoľvek chyba prídete na to okamžite a aj okamžite chybu odstránite. Síce to zvyčajne nepíšem, ale na tomto mieste sa dajú absolútne bezproblémovo použiť aj obyčajné pätičky, pretože prístup k nim na zatlačenie ak by čipy "vyliezli" je naozaj dobrý. Čipy "vyliezajú" v jednoduchých pätičkách pri teplotných cykloch - toto sa tak často nezapína. Ja som sa proste tu nespreneveril mojej životnej filizofii - čo staviam, tak je všetko v precíznych pätičkách.

 

Ani na univerzálke tých prepojok nie je až toľko ako by sa mohlo zdať že pri tomto zapojení ich bude. Tu je to už kompletne zapojené a funkčné. Pätičky zdatne pomáhajú pri vlastnom zapojovaní bez nebezpečia že niektorý čip sa pri pájkovaní prehreje (čipy sa osadia až po prepojení káblikov). Použitý plošný spoj nemá samostatné pájkovacie plošky, sú zoradené v trojiciach, ale aj napriek tomu nie je problém pri osadzovaní. Pekne vidieť že úspornejšom osadzovaní doska mohla byť o tie dve trojice bodov na výšku užšia, ale tu som nemusel pri stavbe nejako šetriť veľkosťou plošného spoja.


Tu je to už kompletne osadené, každý čip má v svojom napájaní priradený filtračný keramický kondenzátor 47nF (hodnotu M1 som práve doma momentálne nemal, stačí použiť na filtráciu aj túto polovičnú hodnotu - vždy je to lepšie ako keď tam nič nie je osadené). Na doske je už osadený aj druhý napájací konektor, ktorý má iný vstupný priemer. LED diódy by samozrejme mohli byť "integrované" priamo do dosky plošného spoja, fungovalo by to aj tak - ale nebolo by dobre vidieť na stredový tŕň - a ten chceme predsa dobre vidieť, takže som zvolil riešenie ktoré vidíte na obrázku. Tu už si to každý môže riešiť tak ako mu vyhovuje, nie je to zariadenie čo sa používa každý deň a tak tu netreba šetriť každým milimetrom na rozmere. Rýpnem si sám do seba - pri iných súčiastkach sa to dá postaviť na 1/3 veľkosti toho čo je zobrazené na fotografii (ešte menšie by bolo riešenie na SMD súčiastkach, ale tu pre to fakt nevidím zmysel, potom by sa to už stáčalo do strany vlastnou váhou napájacieho kábliku, teraz vlastná váha celej doštičky zabezpečuje že to položené na floppy jednotke "nebehá" samo od seba), robím zo starým zariadením, aj ho nastavujem pomocou starých čipov = všetko k sebe pasuje.

 

Pohľad na to ako sú u mňa umiestnené 3x LED diódy, tvoria pomyselný trojuholník, t.j. aby svietili priamo na výseče, teda ak doštičku dáme do jej pracovnej polohy na ploche FD jednotky Atari 1050. Ak LED dáte do jednej roviny - určite to bude fungovať tiež, len nemusí byť dosiahnutý stroboskopický efekt tak výrazný. Moje riešenie je takéto, ako sa to rozhodnete Vy zrealizovať - tak to je fakt naozaj už iba na Vašej predstavivosti, ani plošný spoje nemusí byť použitého tvaru, akurát si treba dobre pozrieť miesto ktoré je k dispozícii.


Takto vyzerá už odkrytovaná FD jednotka Atari 1050 - skutočne pre nastavovanie správnych otáčok FD jednotky stačí len odložiť horný plastový kryt (teda treba  odšróbovať z FD mechaniky 6 kusov šróbov - 4 kusy zospodu jednotky a ďalšie 2 šróby sú zospodu na prednom paneli), nič iné nie je treba k tomu aby sme stroboskop umiestnili na jeho pracovné miesto. RPM LED stroboskop sa vôbec ničím nepripája na žiadnu elektrickú časť FD jednotky Atari 1050, je iba voľne fyzicky položený na jej povrch. Pekne je na zábere vidieť jednotlivé "zuby" na stredovom tŕni, ktoré využijem na meranie nastavenia správnych otáčiek. Vlastným posunom doštičky plošného spoja zaujmem správnu polohu.

 

Stroboskop sa umiestni priamo nad stredový kužeľ, stačí ak je medzi LED a kužeľom voľná medzera tak cca 1÷2mm - výška je stanovená tak, aby proste LED diódy priamo nenarážali do stredového tŕňa, stačí tam minimálna medzera pri otvorených dvierkach. Tu to určujú 4 použité plastové nožičky pomocou ktorých je nastavená potrebná výška. Mnou použité nožičky dosku plošného spoja RPM LED stroboskopu zdvíhajú do potrebnej výšky cca 20mm nad plech FD jednotky. Ak by to bolo málo dajte pod nožičky navyše nejakú tú podložku a bude to O.K. Tu je dobre vidieť prečo sú LED takto usporiadané, pekne pokrývajú miesto priamo nad výsečami na stredovom tŕni - a z tohto uhla pohľadu je na ne pri nastavovaní výborne vidieť (ak by boli pod plošným spojom tak by na ne viditeľnosť bola podstatne horšia). Potom máme naľavo od FD jednotky na základnej doske dobre prístupný trimer VR2 ktorým otáčky nastavujeme.

 

Po zapnutí napájania stroboskopu LED svietia modulované kmitočtom

76.8Hz, strieda v jednej períóde = 80% tma, 20% svieti LED.


Jemne zavrznem trošku do teórie - 76.8Hz - u takejto frekvencie je perióda jedného pulzu = 13.02083ms, teda pri 20% plnení svieti LED iba počas doby =2.604ms. Mne osobne postačujú v uverejnenom zapojení stroboskopu pre LED použiť 1kΩ odpory (dôležité je v zapojení naozaj  použiť tzv. super svietivé LED), stroboskopický efekt je potom dostatočne výrazný (veď sa to nepoužíva na dvore na priamom slnečnom svetle), takže nepovažujem za potrebné odpory zmenšovať. Voľným okom sa nedá rozpoznať že LED svieta modulovane, kmitočet je pre rozpoznanie okom príliš vysoký, ale pri točiacom sa stredovom tŕni je to už dobre rozpoznateľné.

Ale koľko ľudí toľko chutí, svit LED (intenzitu) môžeme bezproblémovo zvýšiť:


Komu by sa nezdal svit LED pre meranie dostatočný, môže ku každému jednému pracovnému odporu LED (1kΩ) paralelne pridať ďalší odpor 1kΩ (svit sa podstatne zvýši, LED to prežijú, 7mA prúd cez ne ich nezlikviduje - a ešte je prúd pulzný, alebo si tam dajte priamo 470Ω odpory namiesto dvoch paralelne zapojených 1kΩ odporov a bude po vtákoch). Ale ako som písal, svit LED je dostatočný aj bez tejto úpravy.


Takto to vyzerá ak je už v FD jednotke založená disketa a stredový tŕň

(kužeľ) sa spustí do svojej pracovnej polohy kedy vystreďuje samotnú

5.25" disketu, teda sa od LED diód vzdiali.

 

A nasleduje vlastné nastavovanie:


Založíme disketu, zapneme FD jednotku a snažíme sa z nej nabootovať - potom zapneme počítač (disketa môže byť kľudne aj nenaformátovaná, síce na obrazovke nám potom počítač bude vypisovať v riadkoch postupne hlášku BOOT ERROR - ale motor stále pobeží a my môžeme do aleluja experimentovať s otáčkami).


Otáčky nastavujeme trimrom VR2 na základnej doske. Naším cieľom je dosiahnuť stav, kedy sa zdanlivo výseče na stredovom tŕni zastavia, vtedy máme nastavenú správnu rýchlosť otáčania = 288 ot./min. Pretože VR2 trimer je viacotáčkový nie je problém presne nastaviť pre nás potrebné otáčky FD jednotky.

 

Základná doska Atari 1050, VR2 = trimer ktorým sa nastavuje rýchlosť otáčania diskety. Trimer je dobre prístupný aj keď je nad ňou osadená FD jednotka. Táto konkrétna disketová jednotka Atari 1050 je "dovybavená" dodatočnými prídavnými  chladičmi na základnom chladiči pre účinnejšie chladenie celého zariadenia v prevádzke.


RPM LED stroboskop - jednoduché, jednoúčelové, ale plní svoju funkciu na ktorú je to určené priamo excelentne naozaj na celých 100%.

 

Výhody:

Netreba mať doma k dispozícii existujúci nastavujúci testovací software (za istých hraničných okolností ani ten neumožní správne nastavenie RPM - revolutions per minute), tu len stačí založiť disketu a čakať čo sa opticky na stredovom tŕni ukáže, tu je to maximálne pri meraní otáčok zjednodušené - s výsledkom som naozaj spokojný. Jednoúčelovka, ale fakt fajnová ! (A sú na to použité súčiastky čo by ďalej ležali skladom bez nejakého reálneho využitia, všetko bolo k dispozícii ani som nemusel vystrčiť nos z domu.)

 

Nevýhody:

Treba si to vlastnoručne postaviť ..., mne to zabralo jedno poobedie.


Na záver prikladám video ako si to správne nastaviť, otáčky sú na začiatku celkom slušne "rozhasené" a teda točím trimrom VR2 dovtedy pokiaľ sa výseče zdanlivo zastavia (ak točíte zlým smerom tak sa rýchlosť točenia výsečí začne zrýchľovať namiesto spomalenia) - das war alles, na konci videa je už priamo nastavená rýchlosť na správnych a potrebných 288 otáčiek diskety za minútu - tu už nie je čo ďalšieho riešiť a nie je čo ďalšie o tom napísať - akurát že tam už len potom vložte funkčnú disketu, následne môžete nabootovať a ak je ostatné na disketovej jednotke Atari 1050 v poriadku tak pracuje tak ako treba.

 

Video
RPM_setting.mp4 (10,17 mb)

(Video - v jednej ruke držím mobil a druhou rukou točím šróbovákom nastavenie trimru VR2 - ten vidieť  v zábere nie je.)

_____________________________________________________

 

Nasleduje upozornenie:


Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu zodpovednosť za škody spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených schém alebo zobrazených úprav. Toto upozornenie  je tu preto, lebo aj "rozbabraním si" otáčok je možné dostať FD jednotku do nefunkčného stavu a bohužiaľ poznám dosť jedincov čo dokážu hravo rozbabrať aj to čo doteraz chodilo ...


____________________________________________________________

Síce sa priznám že som si pred časom odskúšal aj spôsob kedy nastavujem aj nulovú stopu a aj otáčky bez akýchkoľvek prístrojov (bral som to ako osobnú výzvu či to dokážem) - dá sa to, ale kto tomu nie celkom rozumie pre neho by to bola cesta do pekla a tak sa radšej popisu ako to takto urobiť vyhnem. Viem že to tak nastaviť tiež ide a ide to nastaviť tak isto dobre na 100% (ale verte trvá to dlhšie ako keď máte k dispozícii pomôcky, trebárs napríklad stroboskop urobený extra na takýto účel), ale popritom naozaj treba porozumieť súvislostiam a ja fakt nepotrebujem aby mi potom chodili maily ako som to zle popísal a nech to teda dám do poriadku keď som tak "fajnovo" poradil. Ja som spokojný že som dokázal celkom slušne rozhasenú disketovú jednotku Atari 1050 (už spomínaná rozhodená nultá stopa a aj otáčky) nastaviť do bezpečne chodivého stavu bez akýchkoľvek prístrojov (teda ak nerátam multimeter kde som si najprv skontroloval či mám správne napájacie napätia +5V a +12V).

Takže - dá sa to aj takto, ale nie je to cesta pre normálneho neskúseného usera, preto sú dobré takéto pomôcky ako stroboskop ktorý skutočne nastavenie správnych otáčiek FD jednotky maximálne zjednodušuje.

Jediná vec ma štve - prečo som si niečo takéto nepostavil už dávno ...

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atariáda 2018 - krátky report z akcie.

By Administrator at apríla 22, 2018 08:00
Filed Under: Atari

 


Atariáda 2018 - Olomouc.

21.04.2018

Ranný odchod z domu z BA cca 7.00 (Marek sa dostavil na minútu presne), príchod na miesto činu Olomouc cca 9.20, cesta na miesto činu prebiehala naprosto bez problémov, spolu so mnou išiel Marek Chorvát. Atariáda nájdená bez problémov a rýchlo, dokonca na parkovisku pred budovou som chytil posledné voľné miesto - neviem na čo by som sa mohol sťažovať. Stretol som tu hneď kopu známych, miesto je dobré, vovnútri akcie je miesta tiež dosť (mal som pre istotu aj rezervovaný stôl - tak je mi teraz hej), o raňajky a obed postarané (teda kto si zaplatí samozrejme). Budova poskytuje na akciu predsa len viacej miesta ako na doterajšom mieste, čo je pohodové zistenie. Ak som dobre počítal sú k dispozícii 2 miestnosti  určené ako sleeping room.

 

Okolo 10.45 ma fakt vydesila prevzatá vec z Foreveru - mimoriadne hlasitá hudba. Táák, toto nemusím, ak mi ide do ucha hudba kde mám už 15 minút pocit že mi vŕtajú krížom koleno, no toto ma rozhodne nepotešilo, ale zdá sa že vývoj stretávok ide týmto smerom - zjavne bude dobré ak v budúcnosti budem ovládať znakovú reč ... len som asi na to už dosť starý. Pomaličky sa to tu zapĺňa - niekto asi telepatiou vycítil že je lepšie hudbu "poněkud stáhnout" aby sme nemuseli po sebe hádzať plastovými fľašami pre získanie pozornosti. Je tu celkom slušná komunita majiteľov C64, ale tým sa tu zjavne páči a nie je dôvod aby tu neboli - je fajn že aj táto komunita sa tu cíti dobre. Ale našťastie to trvalo fakt iba tých 15 minút, síce do kostola nechodím, ale vďakabohu za to ! Potom sa už jav neopakoval a všetci sme sa mohli rozprávať bez prekrikovania, ja nesmierne na Atariáde kvitujem že ani po celom dni nestretávam totálne zachrípnutých jedncov ako na inej teraz už nemenovanej akcii. (Písané bezprostredne po uvedenom zážitku.)


Laughing


Rozbiehajú sa akcie, Honza Křupkaj organizuje dátový súťažný prenos dát, Wotnau robí speakera súťaže (aj celého dňa) a ako vždy to zvláda s obrovským nadhľadom. Tu sa pozastavím - súťaž spočívala v "ručnom a nožnom prenose dát". Proste na jednej strane pódia načítate údaje z displeja, prebehnete cez prekážkovú dráhu (krížom položené lavičky) a ručne nadlapete zapamätané údaje do počítača č.2, následne sa vyhodnotí chybovosť takto pracne prenesených dát. Vyhral pg (0 chýb v prenose). No nebolo to ľahké, pretože do toho to nahlas komentuje moderátor, konkurencia podhadzuje čísla ... no fuška byť súčasťou tejto hry. Najprv som si myslel  s miernym dešpektom čože je toto za nápad, ale vykľula sa z toho skutočne výborná zábava, Honzo neviem ako ťa to napadlo - ale bol to naozaj výborný nápad !, bavilo sa na tom naozaj dosť účastníkov (a aj súťažiacich). Ak vidíte súťažiaceho ktorý si odbehol prečítať data na monitore na druhej strane, tam si ich zapamätal v svojej hlave, absolvoval naspäť prekážkovú dráhu na druhú stranu kde zase data mal naťukať do počítača a ... zrazu okno ako Amerika a fičal naspäť,  to sa síce pekne popisuje ale ak to vidíte naživo ... Práve v tejto súťaži som bol pri skutočne zásadnej veci - Wotnau šmyk jedného účastníka pri výbere zákruty v bludisku prekážok komentoval ako prvý historický šmyk pri prenose dát. Môžem to potvrdiť, bol som očitým svedkom tejto historickej udalosti. 

 

Laughing


Aby som len nehanil (teda myslím tých doobedňajších 15 minút) - je tu k dispozícii aj  WiFi, to sa fakt hodí ..., Bohdan Milar ako hlavný aktér sa snaží myslieť na všetko. Dnes mám mať prednášku na tému "Disketové jednotky Atari 1050 a XF551", tak si ešte chystám nejaké tie podklady aby som bol pripravený ak na mňa príde čas. Čo je obdivuhodné je to, že je tu v sále množstvo detí, to sa len tak nevidí, tu si te deti zjavne užívajú staré hry.

cca 12.00 - odišli sme na obed, vykľula sa ztoho celkom slušná pešia vychádzka cca kilometer, vonku je teplo ... až veľmi. Po príchode k reštaurácii sa z nás vydesili že nás nemajú kde usadiť, my vytrvalejší sme predsa len na mieste zapustili korene - a za pár minút sa miesto pre nás našlo, obed fajn, nabrali sme silu (teda dúfam). Tam som si dobre pokecali (poison + 5), nakoniec kde brať inšpiráciu ak nie na takýchto stretnutiach ? Práve tu ma (sorry oprava - zámena nicku -23.04, 17:40) Goldy upozornil že mám v článku o internom zapojení zvuku v počítači iba verziu ktorá vydáva tzv. click zvuk, teda ozve sa kliknutie pri stlačení klávesy - hmmm, toto musím čím skôr opraviť a uviesť to do poriadku. (Už je to v článku opravené a doplnené.) Takže toto posedenie ma upozornilo že som niečo neurobil dobre ... ale aj tak vďaka za upozornenie, mňa na druhú stranu potešilo že sa nájde niekto kto to pozorne čítal.


15.00 spoločná fotografia, ledva nás pódium udržalo, ak by nevydržalo tak by bola pekná skupinová fotografia s rukami nad hlavou, no, tentoraz to v tomto móde zdvihnutých rúk nevyšlo, pódium napodiv záťaž ataristických (a commodoráckych a ešte aj iných) mozgov predsa len vydržalo. Pri spoločnom fotení namiesto "sýr !" sillicon kričal "Commodore !". Urobil to minimálne 2x. Aj tak to prežil. Buď sme boli všetci príliš zmorení teplom, alebo z nejakých dôvodov ktoré sú mi neznáme ho Atari komunita z Olomouca na niečo ešte potrebuje - živého.

15.15 - Sála sa naozaj pekne zaplnila aj napriek nádhernému dňu čo práve prebieha vonku mimo tejto sály. No, ak to pritiahlo aj tak taký veľký počet ľudí - zase poklona organizátorom ... medzitým začali prednášky, do toho nebudem kecať, pretože predpokladám že na webe sa objavia plné záznamy toho o čom sa hovorilo.

Moja nasledujúca hodina patrila posedeniu s reverzom, zase hodina ktorá bola strávená hodne príjemne. Na začiatku som mal problém sústrediť sa, pretože hneď vedľa reverza bol na stole 17" JVC profesionálny CRT monitor, obraz z XE stroja cez S-video bol boží, to bolo treba vidieť naživo. Tak som bol z toho paf, že ma to nenapadlo nafotiť ... ale zase koniec koncov Honza to určite celé nafotil a fotky zavesí na web, takže aj toto mi bude odpustené, teda dúfam.
Tesne pred prednáškou ma zastihol dex, ktorý mi priniesol floppy jednotku 5.25" TEAC FD-55BR, paráda mám pre ňu okamžite použitie - vďaka dex ! (Jedna pokazená Atari XF551, je na nej zlá FD jednotka, motherboard je v nej v poriadku - takto zase bude jedna jednotka uvedená do chodu.)
(Najprv som ho nespoznal keď tak zrazu stál nado mňou, asi som už bol príliš sústredený na moju prezentáciu ktorá mala začať každý okamžik ...)


16.30 - 17.30 Moja prednáška, prvých 10 minút brrrr, predsa len som už dávno takto verejne nevystupoval, potom som sa už nejako pozviechal a dúfam že sa to dalo aspoň trochu počúvať. Vďaka všetkým za moju osobu ktorí u toho boli za ich trpezlivosť. Tu som mimo iného po prvýkrát prezentoval moju verziu stroboskopu pre nastavovanie otáčiek jednotky Atari 1050 na názornom videu, urobil somto iba pred pár dňami - článok spolu zo schémou u seba určite uverejním.


Ešte som následne potom stihol prehodiť pár slov aj s Bob!kom, naposledy sme si na seba našli čas tak 3 roky dozadu, zase príjemný rozhovor. Potom už len krátky oddych, káva v ruke a prekvápko - Pavol Tišnovský na Atariáde - som rád že som sa s ním zoznámil osobne, tie články od neho sa čítajú na jeden záťah, prsty v mojom zoznámení s ním má Bohdan za čo mu ďakujem - fakt príjemné prekvapenie na záver môjho pobytu na tohtoročnej Atariáde.

Na akcii mal byť aj Ctibor, ale z nejakých mne neznámych dôvodov tu nebol, škoda, mal som prevziať niečo pre Romana Fuleka. No, nie vždy to vyjde ako človek plánuje.


18.15 - Štart smer BA, príchod domov 20.15, pohodová cesta, zase no problem.


Poznámka:

Celý článok si ani prinajmenšom nenárokuje na to aby pokryl všetko to čo sa dialo na tohtoročnej Atariáde, je len pohľadom očami jedného účastníka v jednom okamžiku na jednom mieste tejto akcie.

__________________________________________________________

23.04.2018

Honza mi poslal mail:

Trosku te poopravim, hru "prenos dat" napsal uz mnoho let zpatky Radek "Raster" Sterba. Hrali jsme ji uz v roce 2010 na prvni Atariade v Olomouci a letos jsme ji oprasili a myslim, ze se to opravdu povedlo. Pro zajimavost jeste napisu, ze hra bezi na 2 Atarkach, ktere jsou propojene Multilinkem.

S tema fotkama te asi zklamu, letos jsem toho moc nenafotil, ale treba to nekdo na fotce bude mit. Ale tyhle monitory Honza uz mel na akcich vickrat a budou urcite na starsich fotkach. Obraz maji fakt paradni.


Poznámka:

Mám blogovací systém, ktorý neberie ak je komentár napísaný v Linuxe, alebo MACu. Proste zobrazí napísaný komentár, ale nakoniec to po chvíli vyrazí, potvrdené na Atariáde Goldym a Poisonom. Takže nie je to tým, že by som bol hňup ktorého nezaujíma názor druhých, ale vďaka takejto veci sa často stane že vôbec neviem že mi niekto písal.

Ak sa Vám už niečo takéto stalo, prosím píšte mi priamo - fakt ma zaujíma názor každého kto mi napíše !

Ďakujem !

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

SIO konektor v počítači. SIO connector on your computer.

By Administrator at apríla 18, 2018 20:10
Filed Under: Atari

3D tlačiarne a 3D tlač z nich začína kraľovať pri náhrade originálnych (a hlavne nedostupných) prvkov vo Vašom Atari počítači. Jeden hodne nedostupný konektor je SIO konektor ktorý sa nachádza priamo na základnej doske počítača (alebo preložené do slovenčiny jedná sa o samčí konektor).


Takto vyzerá komplet 3 dielov z ktorých sa skladá vlastný SIO konektor.

 

Uchytenie už priamo na základnej doske.


Tu sa dostávam k tomu aké špičky (piny) použiť do takto vyrobeného konektoru. Zahnuté piny tak ako je v origináli asi ťažko zoženetie, leda tak iba zase z originálu (kruh sa uzaviera, hlava XXII ...), preto asi najschodnejšia cesta je použiť priame špičky a a na ich vývody pripájkovať krátke drôtiky (viď obrázok). 


Táááák, konečne máme kompletný SIO konektor - aj samček aj samička - vyrobené 3D tlačou a jeden veľký problém konečne veľkým problémom prestáva byť. Uff, teda to je veta ... a vypotil som ju sám. Laughing

 

A teraz už len vlastný súbor pre 3D tlač:

SIO-Buchse.zip (37,75 kb)

Zdroj fotografií a vlastného súboru: www.abbuc.de

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

720kB floppy drive 5.25" Atari. Toms 720.

By Administrator at apríla 12, 2018 18:30
Filed Under: Atari

Na fóre oldcomp.cz prebieha debata ako "presvedčiť" jednotku TEAC FD-55BR (360kB mechanika 5.25") aby zapisovala vo vyššej hustote ako je 360kB. Ja osobne neviem či to je vôbec možné, ale existuje trochu iná cesta, treba použiť hodne známu HD mechaniku 5.25" TEAC-55GFR a tú už z 1.2Mb na 720kB presvedčiť ide. Táto úprava sa robí pre disketovú jednotku Atari TOMS 720.


Link na spomínanú debatu:
5.25" FD TEAC FD-55BR

 

Pretože sa jedná o zásah priamo do floppy jednotky aby fungovala v pre nás potrebnom režime zase raz platí::

 

Nasleduje upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

 

Obrázky ako na to sú prevzaté z fóra http://www.atari.org.pl


Prerábka je použitá pre stanicu TOMS 720.

 

 

Zaujímavé je to, ako blízko samotnej FD mechaniky 5.25" je sieťový transformátor, teda že jeho sieťové pole neovlyvňuje uložené údaje na diskete. Zjavne rušenie nemôže byť veľké, pretože podobný systém uloženia transformátoru používa napríklad brnenská 5.25" floppy jednotka pre Atari VDF-40. Vlastná váha FD jednotky utešene narastá, ale to pri oldcompoch zase nie je až taký výrazný problém. Je tu jasne vidieť že v danej dobe riešenie spínaných napájacích zdrojov bolo nad finančné možnosti kohokoľvek, preto takúto koncepciu bolo vidieť kde sa človek pozrel.

 

No, prerábka zjavne nie je zložitá, akurát "natvrdo" jednotke nanútime otáčky 300/min namiesto štandartných 360/min pre HD mechaniku. Všimnite si že tak isto je nastavená identifikácia jednotky na DS0 - na rozdiel od PC kde je mechaniky vždy nastavená na DS1. (Takto "upravenú mechaniku už bude možné použiť aj pre náhradu do jednotky Atari XF551, ale treba stále počítať s tým že uložená stopa a teda dáta budú uložené v užšej štrbina ako pri 360kB mechanike a teda môže sa stať že v origo mechanike 360kB nemusia ísť za každých okolností znova prečítať - zase raz niečo za niečo.)

 

Uvedený princíp platí aj pre použitie tejto jednotky aj v iných zariadeniach.

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari repro interne. Atari internal speaker.

By Administrator at apríla 10, 2018 14:52
Filed Under: Atari

animated-audio-image-0016

 

Mnoho ataristov má nerado zásahy priamo do počítača - aj keď je to občas nevyhnutné. Tu popisovaný zásah nevyhnutne potrebný nie je - ale zase na druhú stranu už nemusíme riešiť ako dostaneme potrebný zvukový výstup do reproduktoru. Ale tak isto je mnoho ataristov ktorí majú radi riešenia typu All In One - práve tí si tu môžu prísť na svoje hlavne ak nemajú problém zobrať do rúk pájkovačku a zapojiť medzi sebou nejaké tie súčiastky.

 

Upozornenie:

Zásahy a stavba  zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

Nebudem ďalej zdržovať, poďme na to:

__________________________________________________________

23.04.2018

Goldy ma teraz na Atariáde upozornil, že mnou uverejnené zapojenie iba generuje tzv. click zvuk, teda ozve sa kliknutie. Mno, nejako som to nekontroloval, pretože som si hovoril že na takom jednoduchom zapojení nebude chyba - chyba lávky ... Takže teraz som tie obrázky celkom zásadne "prekopal" a uverejnil som všetky zapojenia, takže si naozaj môžete vybrať čo chcete a čo sa Vám hodí. Máte tu zapojenia typu "click" a typu "sound". Ak budete robiť stereoverziu musíte použiť pripojenie na výstupe doštičky STEREOPOKEY - je to tam označené kde sú z nej vyvedené audiovýstupy.

__________________________________________________________

 

Popíšeme si viaceré možnosti interného pripojenia reproduktoru, prvý spôsob používa ako zosilňovač iba jeden darlingtonov tranzistor, pripojenie na +5V je dobré brať priamo za vypínačom napájania zo základnej dosky - jednoducho preto aby neprichádzalo k ovplyvňovaniu od ruchov na 5V "šíne". Pre lepšiu filtráciu odporúčam ešte pripojiť kondenzátor 220uF/10V na napájacie svorky. V prípade ak bude prenikať "elektronický cvrkot" do výstupu zaraďte do cesty od napájania tlmivku 33uH/0.5A, toto by malo účinne pomôcť pri odrušení. Pri použití 8Ω reproduktoru vo vetve napájanie treba použiť odpor minimálne 47Ω. Máme tu 2 možnosti - prvá popisuje "click" verziu ktorá iba vydá krátky zvuk po stlačení klávesy, druhá možnosť ("sound") už poskytuje plnohodnotný zvukový výstup.

 

Toto zapojenie vydáva iba tzv. "click" zvuk pri stlačení klávesy.

 

Zapojenie, ktoré vydáva skutočný zvuk audiovýstupu.


Kondenzátor zapojený medzi bázu a emitor tranzistoru pôsobí ako "zjemňovač" ostrých hrán signálu zo vstupu a teda vďaka nemu je výsledný výstupný signál z reproduktoru pre ucho príjemnejší. Ak je možné - rozhodne je najlepšie ak sa podarí zohnať reproduktorček o priemere cca 50mm a impedancii = 50Ω (občas sa dajú zohnať), potom sa nemusí použiť pôvodný predradný odpor 10 až 150Ω, hlasitosť je podľa mňa aj tak dostatočná. Uvedené zapojenie neumožňuje regulovať hlasitosť čo je dosť závažný nedostatok, dá sa to vyriešiť tým že namiesto odporu nad reproduktorom zapojíme potenciometer 470Ω. Je to jednoduché riešenie premennej hlasitosti - akurát musíme počítať s tým, že regulácia hlasitosti nefunguje od nuly, t.j. zvuk je počuť aj pri najmenšej hlasitosti = daň za jednoduchosť riešenia (ak zoženiete potenciometer s vypínačom tak sa dá dosiahnuť pri jeho vypnutí aj nulová hlasitosť). A potom nás čaká ešte vyvŕtať do krytu otvor pre hriadeľku potenciometra ... teda pomimo toho že musíme uchytiť vovnútri aj reproduktor a vyriešiť aj otvory pre zvuk.

__________________________________________________________

Druhé zapojenie používa populárny integrovaný zosilňovač LM386 (alebo jeho ekvivalent). Zase je naprv "click" verzia a potom nasleduje skutočná "sound" verzia. Tu v tomto zapojení je už priamo vyriešená regulácia hlasitosti a to už od nuly po maximálnu hodnotu. Čiže tu sa už s vŕtaním otvoru pre hriadeľku priamo počíta. Reproduktor v tomto zapojení by som použil = 16Ω, výsledná hlasitosť je podľa mňa aj tak dostačujúca. Pretože sa jedná o klasické zapojenie nevidím najmenší dôvod niečo ďalšieho na tomto zapojení komentovať.


Toto zapojenie vydáva iba tzv. "click" zvuk pri stlačení klávesy.

 

Zapojenie, ktoré vydáva skutočný zvuk audiovýstupu.

__________________________________________________________

Uvedené zapojenia v ich jednotlivých "mutáciách" sú jednoduché, pracujú z nízkym napätím - z toho vyplýva aj celkove nízky maximálny dosiahnuteľný výkon (maximálne stovky mW), čo tu ale nemusí vadiť. V poslednej dobe je dosť dostupných malých LCD monitorov, pričom veľa z nich vôbec nemá v sebe zabudovaný audio diel, teda tu sa takéto riešenie skutočne uplatní a vyplní takto vzniknutú medzeru. A kto sa tomu venuje asi má poväčšine jednu mašinu upravenú všetkými možnými a aj nemožnými spôsobmi - tak si v takomto stroji môžete urobiť ešte aj toto ...

Na záver:

Ak neviete čo zo sebou, môžete si to postaviť aj v stereo verzii, ak teda už máte v počítači zapojenie stereo POKEY. Potom stačí použiť v zapojení stereo potenciometer, na jeho druhú časť pripojiť výstup z POKEY č.2, zdvojiť zosilňovače a následne už iba hľadáte miesto v krabici počítača pre 2 reproduktory ... čo už môže byť naozaj problém. Laughing Pozor - tu to pripájate na miesto ktoré je popísané v odseku tučným skloneným písmom na začiatku článku.

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Núdzová náhrada čipov 4164. First aid - replacement DRAM 4164.

By Administrator at apríla 05, 2018 21:11
Filed Under: Atari

V poslednej dobe začína byť celkom slušný nedostatok čipov 4164 čo je 64k x 1bit DRAM. A ako to už býva - na potvoru práve sa nám z počítača Atari stane "mŕtvolka" - práve vtedy keď sa to najmenej hodí. Nemusí to byť veľký problém ak máte doma čipy DRAM 41256 - tie sa totiž dajú zohnať podstatne ľahšie a aj sú k dispozícii trebárs zo starých PC motherboardov (aj keď dnes už zase aj tieto staré PC motherboardy začínajú mať svoju cenu).


Pretože sa jedná o núdzovú náhradu musíme zobrať do úvahy fakt že v tomto zapojení využijeme iba 1/4 kapacity pamäťového čipu 41256 - čiže budeme mať našich potrebných 64kB RAM - ale ani o kúštik viac. Po celú dobu nezabúdajte na to že sa jedná o núdzové, pritom naprosto bezproblémové - ale funkčné riešenie.

 

 

Samozrejme sa najprv presvedčíme či za problémy s pamäťami ktoré máme nenesie vinu náš napájací zdroj (najhoršie je ak máme doma klasický tzv. "ingot" zdroj, viď iný článok). Najlepšie je ak zdroj ak ho meriame pod umelou záťažou tak 1A a ak vtedy dáva na výstupe hodnoty medzi 5V až 5.1V a má malé zvlnenie - tak až potom pokračujeme tu uvedenou úpravou.

 

Nasleduje upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 

Uvedená úprava sa hodí pre počítače rady Atari 800XL (8 čipov DRAM), Atari 800XE (8 čipov DRAM, ďalších 8 čipov neosadených), Atari 800XE (osadených všetkých 16 čipov), Atari 130XE (16 čipov DRAM) , nepotrebujeme k tomu príliš veľa vecí, stačí:

- 8x DRAM 41256 (rýchlosť 100 až 150ns)

- 8x 16 pin pätička (uprednostňujem použiť precízny typ)

- 1x odpor 3k3 ÷ 3k9 (vyhovujú obidve hodnoty)

- cca 20cm tenkého vodiča s izoláciou

 

A teraz už len nasleduje návod ako na to:


- otvoríme počítač, vyberieme pôvodné čipy 4164 (8 kusov, je to prplavá robota ...)

  (ak je počítač prerobený - má 16 čipov - rada ATARI 800XE, tak sa jedná o prvých 8 čipov)

- osadíme na ich miesto pätičky

- všetky piny č.1 všetkých pôvodných pamätí vzájomne prepojíme tenkým vodičom

  (dávame pozor aby sme nevyrobili skraty voči základnej doske)

- tento vodič potom cez odpor (3k3 ÷ 3k9) pripojíme na +5V

- skontrolujeme na všetkých pinoch č.1 DRAM pripojenie či proti +5V vidíme odpor 3k3 ÷ 3k9

- potom už len osadíme 8ks DRAM pamätí 41256, potom pripojíme klávesnicu

 

Následne môžeme zapnúť počítač a pracovať akoby sa nič nestalo, zase máme k dispozícii potrebných štandartných 64kB RAM.

 

 

Ukážka je urobená pre dosku Atari 800XE, pripomínam - u neprerobeného Atari 800XL je na motherboarde miesto na iba 8 pamäťových čipov, ale zapojenie sa dá použiť tak isto ! Treba urobiť tie isté kroky ako sú uvedené v článku.

 

Tu asi stojí za to pripomenúť že do takto upraveného počítača už môžeme tiež spokojne spolu kombinovať pamäte DRAM 4164 a tak isto aj 41256. Ako je to možné ? Jednoducho, pretože DRAM 4164 majú pin č.1 nepoužitý (nc), teda nijako to nemôže jeho funkciu ovplyvniť (preto aj základná doska tento pin vôbec nepoužíva a je "v lufte", pre túto úpravu tie piny musíme vzájomne prepojiť a a nanútiť tam log.1, pre "vrtákov" - ešte je možné to pripojiť na +5V, ale tak isto napríklad aj voči zemi kedy tam nanútime úroveň log.0, tak isto tiež to bude fungovať, ale nehodlám to tu vznešene opisovať prečo to bude tiež fungovať, naozaj to nie je predmetom tohoto článku). 


"Tvrďasi" môžu osadiť nové pamäťové čipy do dosky natvrdo, t.j. čipy idú potom do základnej dosky bez pätičiek (viď úvodný obrázok), ale nepovažujem to za výhodné, dnes cena pätičiek nie je vysoká, ja sa určite prikláňam k osadeniu dosky pätičkami. Ak ale idete cestou úvodného obrázku tak potomsa dočasné riešenie stane riešeným trvalým. Wink

 

Tak isto sa vyskytujú DRAM pamäte 4264 ktoré tu môžu poslúžiť ako náhrada čipu 4164.

DRAM typu 4264 toho vie viac, ale v režime 4164 v Atari fungujú na 100%.

 

Niekedy teda môžete vidieť počítač - napríklad Atari 800XE (130XE) ktorý má v 16-tich pätičkách osadené samé čipy 41256, no a nie je tam predpokladaných 512kB RAM, ale skutočne sa využíva iba 320kB RAM. Ak to niekedy uvidíte aj naživo tak sa už nebudete čudovať, aj takto sa dá riešiť núdzovka. Skôr sa môžete pokúsiť s takýmto majiteľom urobiť výmenný obchod - Vy mu dodáte čipy 4164 a on Vám možno dá svoje 41256-ky, teda z prvej osmičky svojich pamätí - ale ak by ste od neho chceli pamäte aj z druhej osmičkovej rady tak Vás zaručene vyhodí ...


LaughingLaughingLaughing

 

A takto to potom môže vyzerať naživo ...

 

Takéto riešenie núdzového stavu má tú výhodu že môžete po dočasnej nedostupnosti obvodov DRAM 4164 ich zase v počítači nanovo osadiť, úprava nebráni ich použitiu (prečo je už popísané), takže použitie pätičiek sa javí ako hodne dobrá investícia. A pätička tu nie je na zahodenie ak potrebuje otestovať či je DRAM čip v poriadku. Neexistuje lepší tester DRAM ako je zapojiť priamo pamäťový čip v počítači. Keď sa to tak celé zoberie dokola, vlastne takúto možnosť získavame skoro zadarmo, pretože ak sú pôvodné pamäťové čipy v háji aj tak tam musíme niečo na ich miesto dať ako náhradu, pár centimetrov vodiča a jeden odpor nie je zase až taký veľký výdaj - pätičky a nové DRAM použijeme aj tak.

 

Poznámka:

Niekde som v poslednej dobe videl osadenie Atari počítača pamäťovými čipmi s rýchlosťou 200ns. Tie by ešte mali fungovať, pretože celý jeden pamäťový cyklus má okolo 260ns, ale tieto DRAM asi už nezoženiete, naozaj sú vzácne. Ja by som ich aj tak do počítača nedával, radšej používam rýchlejšie pamäťové čipy - a tie sú dostupné bez najmenších problémov.

Používajte radšej pamäte DRAM s prístupovou dobou 150ns, 120ns, alebo 100ns - v počítači ktorákoľvek z týchto troch uvedených hodnôt vyhovuje bez najmenších problémov a nemusíme riešiť druhotné problémy vyplývajúce z použitia príliš pomalých pamätí - proste dajme tomu to čo tam patrí a budete mať zaručene o problém na riešenie menej. (120ns a 100ns  DRAM sú už celkom zbytočným luxusom, ale kto sa rád nepochváli že tam má svižnejšiu RAM-ku ?)

 

Nakoniec, princíp sa dá použiť aj u iných starých počítačov ktoré používajú  DRAM typu 4164, takže niekedy inšpirácia od Atari zachráni aj iný typ počítača. (A to je dobre.)

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Grafická jednotka (plotter) XY4160.

By Administrator at apríla 05, 2018 16:50
Filed Under: Non-Atari

Relevantných údajov o tejto jednotke XY4160 je ako šafránu, výroba - Labporatorní přístroje Praha. Ako jediná grafická jednotka z rady XYxx mala zabudovaný HPGL interpreter (procesor Z80, 1kB RAM- 2x čipy 2114, 8251, 8255) s obmedzenou HPGL inštrukčnou sadou ktorá ale zvládala základné príkazy na kreslenie. Komunikácia beží cez sériový port.

 

Snažil som sa už nejaký čas získať nejaké tie podklady ale je to setsakra ťažké, niekto to na webe má, ale podrobnejšie údaje fakt nie sú, basta, s tým nič nenarobím. Takže som rád aj za toto:

xy-4160_man.pdf (4,20 mb)

Keby sa niekde našiel aj obsah Eprom ...


link na podrobnejšie údaje spolu s fotografiami a popisom zapojenia konektoru:

https://cygnus.speccy.cz/popis_printer-xy4160.php

link na prehľad o vyrábaných zariadeniach rady XYxx:

https://www.root.cz/clanky/tiskarny-a-plottery-vyrabene-v-ceskoslovensku/

_____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

04_2018 Blog, Notes.

By Administrator at apríla 04, 2018 09:58
Filed Under: Blog

04.04.2018

Ozval sa mi Roman Fulek, našiel ďalšiu verziu zdroja typu IV pre napájanie Atari, ešte na tom musím zapracovať a strčiť to do pôvodného článku. Roman, vďaka !

_______________

Dnes uverejňujem niečo pre tých čo stále majú chuť niečo stavať:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Amaterske-zapisovace-plottre.aspx

 

___________________________________________________________

05.04.2018

Grafická jednotka (plotter) XY4160, konečne mám manuál spolu zo schémou, akurát sa neviem dostať k obsahu Eprom. Ak niekto má dajte vedieť!

http://blog.3b2.sk/igi/post/Graficka-jednotka-(plotter)-XY4160.aspx

___________________________________________________________

08.04.2018

Ak nám odíde DRAM pamäťv počítači Atari - ako to opraviť ak nemáme k dispozícii čipy 4164 ? Dá, sa, je to zaujímavé núdzové riešenie ktoré reálne využije iba 1/4 kapacity vloženej novej DRAM - ale funguje to !

http://blog.3b2.sk/igi/post/Nudzova-nahrada-cipov-4164-First-aid-replacement-DRAM-4164.aspx

 

_____________________________________________________

10.04.2018

Ako si zabudovať do svojho počítača Atari interný reproduktor ? Niekedy je to dobrá vec, hlavne ak máme malý LCD monitor ktorý nemá zabudované reproduktory. Ako na to:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-repro-interne-Atari-internal-speaker.aspx

(Dodatok 23.04.2018:

Goldy ma upozornil že mám uverejnenú iba tzv. "click" verziu, tak som článok upravil a už je tam priložená aj plnohodnotná "sound" verzia. Ďakujem za upozornenie !)

 

___________________________________________________________

11.04.2018

Tak som na základe podkladov od Romana Fuleka prepísal 5.pokračovanie o zdrojoch pre Atari (jedná sa o typ IV) podľa najnovších poznatkov čo teraz mám:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Napajacie-zdroje-Atari-600XL-800XL-130XE-800XE-65XE-XEGS-Power-supply-Atari-typeIV-part-5.aspx

_____________________________________________________

12.04.2018

Fórum oldcompu rieši ako prerobiť mechaniku 5.25 " FD jednotky TEAC FD-55BR na vyššiu hustotu, neviem, asi to nepôjde, ale dá sa použiť iná cesta - presvedčiť HD mechaniku TEAC FD-55GFR aby pracovala namiesto 360.ot/min iba na 300ot./min a vedela zapisovať maximálne 720kB:

http://blog.3b2.sk/igi/post/720kB-floppy-drive-Atari.aspx

 

 

_____________________________________________________

13.04.2018

Piatok, trinásteho, bŕŕŕŕŕ. Ale že to nie je až také zlé uvidíte ak zistíte že Atari žije, teda aspoň na lietadlovej lodi USA (nakoniec čítajte sami):

https://cdr.cz/clanek/jako-ve-videohre-dalkove-ovladana-fa-18-uspesne-pristala-na-letadlove-lodi

_____________________________________________________

18.04.2018

Včera som mal dobrý deň, zohnal som "nezohnateľný" transformátor 9V/AC/3A pre napájanie floppy jednotiek Atari, cena viac ako dobrá 5.- €. Škoda že tento zdroj nadobro vyschol, zobral som posledný kus ...

__________

SIO konektor pre Atari, teda jeho stranu (samičku) na 3D tlačiarni vieme vyrobiť, ešte by bola dobrá možnosť vyrobiť aj protikus. Je to tu, aj protikus je na svete:

http://blog.3b2.sk/igi/post/SIO-konektor-v-pocitaci-SIO-connector-on-your-computer.aspx

 

_____________________________________________________

20.04.2018

To to letí ... dnes začína Atariáda.

Síce som to pôvodne (teda ešte na Foreveri som o tom bol presvedčený) nemal tento rok v pláne, ale zajtra ráno idem na jednodňový výlet na Atariádu v Olomouci. A nejdem sám, ide aj Marek Chorvát, takže cesta by mala ubiehať o poznanie príjemnejšie ako keby som išiel sám. Chystám si nejaké drobnosti, keď sa vrátim tak budem zhovorčivejší.  Takže idem chystať ...

____________________________________________________________

22.04.2018

Jeden deň na Atariáde 2018 -21.04.2018 - krátky report:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atariada-2018-kratky-report-z-akcie.aspx

____________________________________________________________

25.04.2018

Ozval sa mi Honza Křupkaj, jemu vyhadzuje príspevky už aj pod Win7, tak som prestavil príjem komentárov na ručné spracovanie - teda pridaný komentár sa zapíše a objaví sa znova až po mojom ručnom schválení. Dúfam že už pri ručnom schvaľovaní príspevky nebudú miznúť. Doteraz automatika rozhodovala sama čo je spam a o čo nie.

Všetkým "postihnutým"  prispievateľom sa ospravedlňujem, snažím sa nájsť kde je ten problém zakopaný.

No, kurvítko ako vyšité ...

______________________________________________________

26.04.2018

Jednoduchý jednoúčelový stroboskop pre správne nastavenie otáčiek floppy jednotky Atari 1050. Premiéru to malo teraz na Atariáde 2018, už to len bol treba hodiť do článku, čo som urobil a je to teda už k dispozícii:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Meranie-otacok-Atari-1050-Atari-1050-RPM-stroboscope.aspx

_____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Amatérske zapisovače - plottre.

By Administrator at apríla 04, 2018 09:40
Filed Under: Non-Atari


Zapisovač (plotter) ALFI, XYxx rada a podobne - všetko stále rieši problém ako používať a občas aj ako si zostaviť podobné zariadenie. Dnes budem hodne stručný - riešenie od p.Dovala /autora ALFIiho/, takže kto chce amatérsku stavbu niečoho podobného dotiahnuť do konca tak by to mala byť povinná literatúra (Laughing):

 

amaterske_zapisovace.pdf (15,35 mb)

____________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post: