Tipy a triky 015. S-video. ATARI XL, XE. Tips & tricks.

By Administrator at októbra 24, 2013 01:33
Filed Under: Atari

Dnes zase na tému S-video, síce som už k tomu vypotil článok, ale ako sa zdá, nikdy nie je článkov na túto tému dosť. Síce je to od kolegu spoza "veľkej mláky", ale inšpirácií nikdy nie je dosť.

Sú tu uverejnené úpravy pre radu XL - t..j pre počítače ATARI 600XL, ATARI 800XL a ATARI 1200XL. Nasledujú úpravy aj pre počítače rady XE - t.j. ATARI 65XE, ATARI 130XE (ATARI 800XE) a ATARI XEGS.

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.


Poďme na to:

ATARI 600XL:

600XL.doc (27,50 kb)

____________________

ATARI 800XL:

800XL.doc (28,50 kb)

____________________

ATARI 1200XL:

1200XL.doc (28,50 kb)

____________________

ATARI 65XE:

65XE.doc (28,50 kb)

____________________

ATARI 130XE (ATARI 800XE):

130XE.doc (28,50 kb)

____________________

ATARI XEGS:

 

XEGS.doc (26,50 kb)

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Tipy a triky 014. AutoFire pre joystick. Joystick AutoFire. Tips & tricks.

By Administrator at októbra 20, 2013 10:19
Filed Under: Atari


Maníci, ktorí si vedia upraviť svoje joysticky a nemajú zabudovaný autofire ponúkam zapojenie ako na to. Vlastne treba mať do joysticku privedené napájanie +5V a zem (tá je tam vždy určite zapojená). Použitý čip je typu NE555, tu vyhovie aj jeho CMOS verzia ICM7555 - proste je to klasický obvod 555 s podpornou bižutériou okolo seba. Odporovým trimrom 47k nastavujeme rýchlosť spínania režimu autofire. /Väčší odpor = pomalšie spínanie./ Autofire šetrí vlastný fire spínač, pretože nie je potrebné jeho "besné" a neustále mačkanie, práve toto za Vás teraz urobí autofire. Laughing


Výstup ide priamo na pin č.6 joystickového konektoru.


P.S.: tu by som sa rád ospravedlnil za to že tu bol doteraz uverejnený chybný obrázok kde namiesto 10uF kondenzátoru bola uvedená nesprávna hodnota 10nF, omylom tu bol zaradený "pracovný" ešte nie celkom "dotiahnutý" obrázok v ktorom som zabudol prepísať potrebný údaj, teraz je obrázok už v poriadku.


Stavba nie je zložitá, potrebných je naozaj len pár súčiastok, spokojne to beží aj na univerzálnej doštičke, vložíte to potom priamo do joysticku. Pri stavbe na univerzálke - nezabudnite potom urobiť prepojky medzi pinmi č.2 a č.6 a tak isto je treba urobiť prepojku medzi pinmi č.8 a č.4. Odporúčam použiť kondenzátor 10uF/10V v prevedení tantal, lepšie drží výslednú kapacitu a teda je nastavenie stabilnejšie ako pri obyčajnom elektrolytickom kondenzátore. Vlastné prevedenie prepínača a aj spôsob pripojenia je na Vás, každému vyhovuje niečo iné, tak to berte ako jeden z možných spôsobov pripojenia. Pri zobrazenom zapojení to funguje nasledovne - v polohe 1-2 beží autofire, t.j. pri stlačení tlačítka Fire posielame von trvale pulzy, proste ako keby sme s tým tlačítkom rýchlo "klikali". Po prepnutí do režimu manual - poloha 1-3 - pri jednom stlačení Fire ide von iba 1 pulz, t.j. musíme potom stále klikať aby sme dostali sériu pulzov.


A to je všetko, das war alles and that's all ...


Nuž zase raz mi iba zostáva popriať veľa šťastia pri stavbe tejto pomôcky a následnej radosti pri dobre urobenom výslednom diele.

 

Články k danej téme, teda ak si chcete upravovať joysticky:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Tipy-a-triky-003-ATARI-Joystick-Tips-tricks.aspx

http://blog.3b2.sk/igi/post/Mini-ATARI-Joystick.aspx

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

MULTIJOY8. Interface for 8x Joystick..

By Administrator at októbra 15, 2013 08:45
Filed Under: Atari

MULTIJOY8.


 

Dnes zase hardware lahôdka - stavba zariadenia, ktoré umožní cez svoje 2 joystickové porty pripojiť na malé Atari naraz 8 joystickov ... Proste cez pôvodné 2 joystickové porty sa skenujú jednotlivé joystickové ovládače, pricíp je myslím si jasný z animovaného obrázku na začiatku textu, zrozumiteľnejšie to už urobiť neviem ... len v reále to skenovanie fičí omnoho rýchlejšie (minimálne 1000x rýchlejšie), ak by som to v obrázku urýchlil aj ja, tak by bolo v animácii vidieť figu borovú ...

Autor zariadenia: Dnes už (bohužiaľ) nežijúci Radek Štěrba / RASTER & Atariklub Prostějov

MultiJoy (pochádza z roku 1998) je interface pre Atari XE/XL, ktorý sa pripojuje na obidva joystickové porty a umožňuje súčasné použitie až 8 pákových ovládačov.
Pôvodná verzia Multijoy zvládala pripojiť až 16 joystickov (!), ale to sa asi ťažko dá reálne využiť, princíp to ale dovoľuje, nakoniec sa to "ustálilo" na tejto verzii pre 8 joystickov, známej pod názvom MultiJoy8. Teda zdôrazňujem - naraz môže hrať až 8 hráčov, ale nemusí ich toľko byť, spokojne trebárs traja, štyria. Ak sú dvaja - zariadenie netreba - vtedy sa nepoužije hra upravená pre MultiJoy.

A poďme teda už priamo na schému, tá má v sebe prevedené zmeny a revíziu z roku 2007.

 

 

Stavba nie je až taká zložitá ako sa zdá, treba jeden IO typu 74LS138, potrebných je ešte  40ks diód, odporúčam Schottky typ BAT85 - pre malý úbytok napätia, ktorý je v podstate zhodný s Ge diódami, ktoré odporúčajú na originálnych stránkach. BAT85 zoženiete aj dnes, Ge diódy zohnať v dnešnej dobe v potrebnom počte už bude asi problém. Tak isto funguje určite aj s diódami BAT41, ale tie majú väčší úbytok napätia na sebe ako typ BAT 85, ale stále menej ako Si rada 1N4148.

Úbytky napätia na jednotlivých typoch diód:

 

BAT 85  - cca 0.25V /Schottky

BAT 41  - cca 0.39V /Schottky

1N4148 - cca 0.65V  /Si

 

 

A takto to vyzerá ak je to urobené krupkajom,

foto: fandal, uverejnené s jeho láskavým súhlasom

 

Hry určené k hraniu cez tento interface hľadajte na webe pomocou hesla MultiJoy. Pozrite sa napríklad sem:

MultiJoy games


Problém vidím skôr v tom kde dnes v Česku a na Slovensku zohnať 8 ataristov naraz ... (Tip: Forever a Atariáda).

 

Inak otestované na tohtoročnom Foreveri, že toto zapojenie MultiJoy8 beží aj s týmto mojím mini "joystickom":

http://blog.3b2.sk/igi/post/Mini-ATARI-Joystick.aspx

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Násobič, zdvojovač napätia. HIGH EFFICIENCY AC/DC CONVERTER VOLTAGE MULTIPLIER.

By Administrator at októbra 11, 2013 04:30
Filed Under: Non-Atari

Niekedy máme transformátor, ktorý je síce dobrý výkonom (a ešte má aj poriadnu rezervu), ale dodáva len polovičné potrebné výstupné napätie. A na výstupe je len jedno vinutie ... Existuje zapojenie s ktorým sa tento problém dá vyriešiť, len občas mám pocit že sa na neho neprávom zabúda. Použité zapojenie pochádza od Ing.Gispera, používa Graetz + Villard zapojenie. A toto je to, čo nám môže v tomto konkrétnom prípade vytrhnúť tŕň z päty.

Čo s tým?

1.- "vydlábnuť sa" na to a kúpime potrebný transformátor s požadovaným výstupným napätím (teda ak sa dá kúpiť), potom už nemusíte čítať ďalej, problém ste tým vyriešili, máme hotovo
 
2.- použijeme zdvojovač napätia a transformátor ktorý máme k dispozícii, síce je to pár súčiastok navyše ale občas to tak isto dobre poslúži, čítajte ďalej

V 2. prípade teda potrebujeme mať k dispozícii nejakú "bižutériu" s ktorou dané zapojenie zrealizujeme. Potrebujeme 6ks diód, ktoré musia byť dimenzované na minimálne dvojnásobný potrebný prúd aký budeme požadovať na výstupe (ak sem zoženieme Schottky diódy s dostatočným záverným napätím /dvojnásobok výstupného napätia/ tak to bude najlepšie riešenie = najmenší úbytok napätia na diódach), nezabudnite, napätie násobíme, t.j. prúd v zapojení bude minimálne 2x väčší na vstupe násobiča (platí pre 100% účinnosť). Ale pretože to nie je perpetuum mobile, musíme počítať s tým že účinnosť nebude zďaleka tak vysoká a teda pre istotu počítajme s prúdom najlepšie tak 2.5x väčším na vstupe ako budeme potrebovať na výstupe. Na toto sa nesmie zabúdať ! Tak isto použité kapacity by mali byť na napätie minimálne o 1/3 až 1/2 vyššie ako bude výsledné výstupné napätie. Zapojenie na schéme pracuje ako zdvojovač napätia v obidvoch polvlnách sieťového napätia - transformátor a jeho vinutie je tu zaťažený symetricky - je to výhodné z hľadiska namáhania transformátoru aj zaťaženia súčiastok - ale hlavne z hľadiska zvlnenia výstupného napätia.


Princíp:


Konkrétne zapojenie:

 

Osobne som to otestoval už dávnejšie pri výrobe jedného zdroja - takže uvedené hodnoty súčiastok sú konkrétne pre jedno zapojenie - mal som transformátor čo dával 12V/6A/AC, potreboval som z neho dostať napätie cca 30V/2A/DC. Pri použití 6A diód a kapacít 3x 6800uF/50V to dodnes v konkrétnom zapojení funguje. Áno, na diódach sú nejaké tie straty, ale fachčí to dodnes. Tak isto aj použité tri kondenzátory zaberajú miesto - ale je to tak že vždy je niečo za niečo, platí to aj v tomto prípade. Kapacity by mali mať na sebe paralelne zapojené aj tzv. vybíjacie odpory ktoré dokážu po vypnutí zariadenia vybiť kapacity na nulu - stačia tu aj 100k odpory (na každý kondenzátor). Síce sa to vybije pomaly, ale isto. Dôležité sú hlavne ak skúšame zdrojovú časť bez akejkoľvek záťaže. Tak isto ak chcem mať takýto zdroj lepšie odrušený - pridajte paralelne ku každej dióde kapacitu 10÷15nF a na kondenzátory (na každý) pridajte paralelne kapacitu 100nF, pribudne nám potom v zapojení ďalších 9 kondenzátorov. Tieto kapacity potom musia byť dimenzované na napätie 1.5x vyššie ako je výstupné DC napätie zdroja.


Prívodné vodiče (a aj transformátor) je najlepšie nadimenzovať na prúd cca 2.5x väčší ako bude treba na výstupe, t.j. ak máme malý transformátor to samozrejme netreba s hrúbkou použitých vodičov preháňať (teda ak teda nerátame s nejakým väčším odberom), ale pri väčších prúdoch už fakt bacha na vznikajúce úbytky na vodičoch, treba s nimi rátať ... Ohmov zákon stále platí !

________________________________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

História firmy ATARI.11.History of ATARI.

By Administrator at októbra 09, 2013 00:35
Filed Under: Atari

11.

Tajné a menej tajné projekty ATARI na prelome rokov 1983 a 1984 - zbrane, ktoré nikdy na protivníka nevystrelili.



Budem sa venovať niektorým projektom z týchto rokov, proste aby sa to v celej histórii firmy ATARI "neutopilo" v ostatných informáciách a patrí to do obdobia tých rokov a potom to už "prevalcovala" história.

Začneme nám už verejne známym počítačom ATARI 1200XL.


ATARI 1200XL

 

Jeho predchodcovia - ATARI 400 a 800 sa vyrábali od roku 1979 a tieto počítače boli vlastne založené na vtedy pokročilej obvodovej sade, ktorá bola určená pre nástupcu konzoly VCS 2600. Problém bol v tom, že VCS 2600 bolo veľmi úspešné (teda v tej dobe) a tak sa nikto nehrnul VCS 2600 nahradiť niečím výkonnejším. Nakoniec sa konzola vyrábala od roku 1976 do roku 1991, čo sami uznáte bola poriadne dlhá doba - to len tak na okraj.


ATARI sa rozhodlo nasadiť vyvinuté čipy ANTIC, CTIA a POKEY aj do domácich, 8-bitových počítačov. ATARI 400 - počítač s malou RAM, bol navrhnutý vyslovene ako herný stroj. ATARI 800 malo byť priamou konkurenciou pre vtedy nasadzovaný počítač APPLE II, môžeme ho teda spokojne nazvať modulárnym  poloprofesionálnym počítačom. Problém sa prejavoval v tom, že tieto počítače stále boli viac v pozícii domácich a herných počítačov, čo ich odkláňalo od pôvodného zamerania - proste poloprofesionálne stroje sa mohli predávať predsa len za výrazne vyššiu cenu ako herné mašinky ... a teda úmerné tomu potom boli aj zisky a naopak.

Počas roku 1982 vykročilo vedenie ATARI "rázne vpred", práve vtedy vzniklo množstvo zaujímavých koncepcií a aj celá rada zaujímavých strojov. Ak by ich aj naozaj pustilo do výroby, mohlo veľmi razantne v tej dobe zasiahnuť do sveta 8-bitov, ktoré v tej dobe mohli posunúť celú túto kategóriu o pekný kus dopredu. Nakoniec sa to ale nestalo. Prečo ? Aké teda boli dôvody ?

Počas roka 1983 sa teda firma ATARI pripravovala na skutočne veľkú ofenzívu. Jej počítače sa mali presadiť ako poloprofesionálne stroje, ktoré budú dostupné pre každého člena rodiny. Veci vyvinuté v tomto období sú dnes dostupné v podobe návrhov, projektov a niekedy aj hotových zariadení, ktoré dnes majú veľkú zberateľskú hodnotu - proste sú to raritné kúsky. A sú naozaj zaujímavé - aj dnes, po toľkých rokoch, kódové označenie celej série bolo "Sweet 8/16". Už toto označenie naznačuje kam celá séria mierila, bolo to na pomedzí 8 a 16 bitov, jednoducho to malo 8-bitový stroj využiť (alebo lepšie povedané vyťažiť) až na samú hornú hranicu jeho možností.

Atari 1000 (16kB RAM) a Atari 1000X (64kB RAM) boli prototypmi celej série "Sweet 8/16". Tieto počítače mali mať k dispozícii priamo 2 SIO porty (to by sa fakt bolo hodilo), mal byť použitý 15 pinový konektor - taký je použitý pre VGA karty.
Nakoniec u vyrábaných počítačov sa použilo neštandartné riešenie, ktoré strpčovalo život všetkým majiteľom ATARI - jednoducho nemáte klasický konektor, existuje potom 100% závislosť na výrobcovi. Blbé, ale ako sa to javilo zo začiatku výhodné pre výrobcu, tak sa nakoniec obrátilo to samé proti výrobcovi.
Jednoduché rozširovanie malo byť zabezpečené pomocou vyvedeného PBI - čo bol paralelný bus. Tu sa počítalo s tým, že sa pripoja také veci ako procesorové karty - cez bus mastering, t.j. koprocesor by prevzal riadenie zbernice od procesora na motherboarde - alebo slovensky na základnej doske, matičnej doske - vyberte si. Jediné rozhranie ktoré potom nakoniec existovalo a aj nakoniec bolo v predaji bola rozširujúca karta 64kB RAM pre ATARI 600XL. Z menovite uvedených prototypov existujú iba základné dosky, ale aj tak zanechali niečo po sebe - podľa nich sa nakoniec pomenovali periférie pre radu ATARI 600XL a 800XL.

Pozrite si názvy:

- magnetofón ATARI 1010
- disketová jednotka ATARI 1050
- ihličková tlačiareň ATARI 1029

Sami viete, že pritom neexistoval žiadny oficiálne predávaný počítač ATARI rady 1000. Aj napriek tomu že by sa tie 2 navrhnuté SIO porty perfektne hodili, tak nakoniec sa od toho upustilo (cena ?) a ATARI sa nikdy s 2 SIO portami nevyrábalo - čo je skutočne škoda.


A niektoré periférie z tej doby aj obrazom:



Ako som už písal na začiatku - poďme teda k ATARI 1200XL, mal to byť prvý počítač novej rady, všetko malo byť naj-naj, kvalitná klávesnica, veľká skrinka, všetko bolo na jednej základnej doske, aj zdroj. Vďaka veľkej skrinke bolo vovnútri dosť miesta na ďalšie úpravy. Všetko na jednej doske zároveň podstatne znižovalo výrobné náklady. Problém bol v inom - ATARI 1200XL nepredstavovalo žiaden kvalitatívny skok oproti modelu 800, skôr opak bol pravdou - niektoré uvedené zmeny bránili spätnej kompatibilite a tak mnoho programov z ATARI 800 na 1200XL nefungovalo - a to bol teda poriadny malér. Od začiatku predaja sa 1200XL-ka doma upravovala, aby bola kompatibilná s pôvodnou 800-kou, pekné, ale nectí to výrobcu. V histórii už popisujem, že sa masovo vypredávali 800-ky, pretože 1200-ka bola známa tým, že staré softy na nej často nefungujú. Výsledok ? Po 4 mesiacoch bola 1200-ka stiahnutá z predaja a už sa nikdy viac nepredávala. Pritom sa reálne predávala iba v USA, nikdy sa nedistribuovala na iný trh. Výrobca si až vtedy uvedomil, aká je dôležitá spätná kompatibilita. Neskoro, ale predsa. A zase to bola rana pre finančné výsledky firmy.

ATARI vtedy urobilo zásadné rozhodnutie - opustilo celú novú radu počítačov. Pritom nasledujúce modely stáli za hriech a určite by sa výborne predávali. Bol pripravený model na spustenie ďalšej výroby. Ale na porade 12/1983 prišlo to zásadné "nie!" celej rade. Pritom vzniknuté problémy boli riešiteľné, ale okolie a vývoj celého odvetvia nedával dobré vyhliadky do budúcnosti a tak sa urobilo to, čo síce môžeme ľutovať, ale história nepozná slovíčko "keby".

Dnes si teda môžeme pozrieť niektoré parametre vyvíjanej rady 1000:

ATARI 1400XL, pochádzal z modelu 1200XL, mal tiež 64kB RAM, pritom už používal nový systém riadenia pamäte, ktorý dovoľoval prístup cez čip FREDDIE. Bol tu zabudovaný systém pre syntézu hlasu, mal pomenovanie SC-01. Novinka a ešte k tomu programovateľná, proste mohli ste hlásiť veci aj hlasom. Vtedajšia záležitosť č.1 - zabudovaný 300 Bd modem. Vtedy špička, dnes sa nad tým usmejeme, ale zoberte na vedomie, že dovtedy bola distribúcia programov možná iba cez časopis v tlačenej forme, kazeta, alebo disketa (a na to ste museli mať k dispozícii drahú disketovú jednotku ...). A len pripomeniem, telefónne spojenie v USA bolo za babku.

 

ATARI 1400XL

 

A čo raz máte priamo k dispozícii sa dá aj okamžite používať, pretože to nemusíte dokupovať. Jednoduché, jasné ako facka. Dnes hovoríme, že sa ATARI 1400XL ponáša na 8-bitovú AMIGU - teda svojimi vlastnosťami.
Tak isto sa dnes vraví, že sa radšej malo začať priamo modelom ATARI 1400XL, síce by nevyriešil problémy s kompatibilitou, ale vďaka zaujímavému hardvéru by sa určite lepšie uplatnil a bol by aj sám o sebe dostatočne zaujímavý - aj pre vývojárov a aj pre spotrebiteľov, ale ani nedostal šancu.

Ďalej mať nasledovať model ATARI 1450XLD.
Už podľa mena mal vychádzať z pôvodnej konštrukcie ATARI 1400XL, tu ale bola použitá omnoho väčšia skrinka, pretože sa počítalo s priamym osadením jednej 5.25" floppy mechaniky. Miesto v skrinke dovoľovalo zabudovať aj druhú FD jednotku 5.25". Pre tento model firma ATARI vyvinula paralelný radič, ktorý bol podstatne rýchlejší ako komunikácia s FD cez SIO port, tu dosahoval rýchlosť prenosu až 100kByte za sekundu, t.j. program do 64kB RAM ste nahrali za čas podstatne kratší ako sekunda. Ale ako vždy tu bolo jedno ale, mechaniky 5.25" pracovali s 288 ot./s (ATARI 1050), potom s 300 ot./s, namiesto 360 ot./s ako u IBM/PC. Čo to v praxi  znamená ? - nie je možný priamy prenos dát pomocou diskiet medzi Atari a PC. Hodne, hodne nepríjemné. Tak isto sa spomína, že boli dosť veľké problémy pri vývoji radiča diskov. V každom prípade po doriešení "detských nemocí" sa mohlo jednať o počítač ktorý by bez problémov našiel svoje uplatnenie ako veľmi slušný domáci počítač. Možnosť pripojiť 2x 5.25" floppy jednotku bola vtedy jedinečná, bola to veľmi vhodná verzia na spracovanie textov a tabuliek - 1 disketa systém, 2 disketa - vlastné data.

 

ATARI 1450XLD


Nasleduje ATARI 1600XL, zaujímavá myšlienka, je tu veľmi veľa vzájomne si odporujúcich si informácií, pritom smerovanie bolo jednoznačne profesionálnym smerom. Mal mať oddelenú klávesnicu, v tele mal mať vlastné FD jednotky (existovala verzia s 2x 5.25" FD a aj verzia s 2x 3.5" FD jednotkami - tu sa špekuluje o označení ATARI 1650XLD). Poďme na hardware -  vraj niečo ako Commodore 128D (nie doslovne, len princíp), mali byť použité 2 procesory - 6502C a Intel 80186, potom by si to z PC mohlo rozumieť vcelku bez problémov.

Pripájam obrázok tejto verzie:

ATARI 1600XL

 

Inde sa hovorí že boli použité procesory 6502C a 65816, tu mi ten zmysel trošku uniká, pretože 65816 má v sebe množinu inštrukcií 6502C, nakoniec sa dnes aj vyskytujú prerobené počítače práve na tento procesor. Takže túto verziu berte radšej s poriadnou rezervou.

Nasleduje najväčšia "pecka" - rozširujúca jednotka ATARI 1090 XL Expansion System. Toto mohlo s ATARI naozaj poriadne "zamávať", teda v tom pozitívnom zmysle. Táto jednotka sa k počítačom rady XL mala pripojiť cez paralelný port zbernice PBI. Dovnútra ATARI 1090XL sa dalo zabudovať až 5 rozširujúcich kariet s možnosťou bus-masteringu.

 

ATARI 1090XL

 

Čo sa dalo pripojiť?

- ATARI 1090 Z80/CPM card, čiže dostupné C/M na ATARI
- ATARI 1090 80 column video board - výstup v rozlíšení 80 znakov na riadok
- ATARI 1090 64K board, rozšírenie RAM - dali sa zapojiť až 3 tieto karty zreťazené za sebou

A už spomínaná 65816-ka, tá mala z počítača urobiť 16 bitový stroj.

Nasledoval počítač ATARI 1850XL, jednalo sa fakticky o AMIGU, kódové označenie MICKEY. Celé toto označenie platilo do okamžiku, keď namiesto ATARI odkúpila AMIGU firma Commodore. Dodnes sa nevie ako vlastne zvnútra MICKEY vyzeral - či sa to klonilo vzhľadom k AMIGE, alebo skôr to vyzeralo ako počítač z rady ST. Asi to už zostane nevyriešenou záhadou.

Dnes nevieme presne prečo vlastne k tomuto "STOP" rozhodnutiu prišlo, možných dôvodov je veľa. Mne sa javí ako najpravdepodobnejší scenár to, že si niekto myslel že sa zopakuje situácia spred niekoľkých rokov kedy sa počkalo a nakoniec VCS 2600-ka zachránila firmu v ťažkých časoch, teraz to mali byť 8-bity - nestalo sa, pretože trh v tej dobe obsadila (počtom predaných kusov) firma Commodore.

Nakoniec jediné čo zostalo zo smelých plánov firmy ATARI a nebolo to zhodené zo stola bola 8-bitová rada počítačov - ATARI 130XE a nasledoval ešte hybrid počítača a hracej konzoly ATARI XEGS.

 

ATARI 130XE

 

ATARI XEGS


Po roku 1983 už 8-bity pomaly ale iste uvoľňovali miesto pre 16-bity a po nástupe Jacka Tramiela už pre ne fakticky nebolo vo firme žiadne miesto. Síce ich nakoniec v rade XE na určitú dobu Jack Tramiel "omilostnil", ale vždy 8-bity považoval za hračky pre deti, než prejdú postupne na jeho radu ST. A pretože zo strany ATARI o ďalší vývoj nebol záujem, tak aj postupne 8-bity skončili, na rozdiel od iných firiem ktoré to ešte dosť dlhú dobu s malými 8-bitmi skúšali.

Čo sa teda vlastne stalo v poslednom mesiaci roku 1983?
Prečo sa odstránila celá rada "Sweet 8/16"?

Mám na to niekoľko možných a pravdepodobných teórií, z každej bude asi časť pravdivá a tak teda potom kolieska začnú pekne rad zaradom do seba zapadať.

1.) - masívny odchod zamestnancov, z 10.000 máme vtedy už číslo iba 7.000, t.j. každý tretí zamestnanec odišiel, nie vždy je možné dieru v systéme ľahko zaplátať, management to síce vidí cez tabuľky vždy ružovejšie, ale aj vtedy niektorí ťahali viac ako viacerí a ak odišli ... koncom roka sa toto číslo ešte zväčšilo o ďalších 1000. Odchod 4.000 ľudí nutne zatrasie niektorými pozíciami, aj keď ako som už napísal, management nikdy situáciu nevidí tak zlú - pokiaľ sa to netýka priamo aj managementu. Nahradiť takýto výpadok sa nakoniec mohol ukázať byť podstatne väčším problémom ako si kto na začiatku prepúšťania myslel. A treba vziať do úvahy aj odchod špičkových programátorov a návrhárov ...

2.) - management sa zľakol možných negatívnych reakcií userov
ATARI 1200XL názorne ukázalo čo je to nekompatibilita, nikto nechcel riskovať rovnaký scénár. Celá rada bola postavená tak, že by boli potrebné úpravy, kto to ale chcel v tej dobe riskovať ? Rovnaký problém bol vtedy aj s konzolou ATARI 5200 - nebola spätná kompatibilita s VCS 2600. Trh videohier sa vtedy zosypal, tu už naozaj nešlo o vývoj, ale o púhe prežitie, kompatibilita bola najdôležitejšia pre prežitie. Dali sa stále predávať staré tituly, bola tu aj zaručená istota pre vývojárov. Vývoj mohol byť skutočne  obetovaný pre podporu výrobcom software. Veľmi pravdepodobné.

3.) - management (zase management) rátal s tým, že už nemá cenu investovať do rozvoja 8-bit hardvéru.
Rozhodli sa 8-bity vyťažiť, teda absolútne vybrakovať sklady - čo bolo k dispozícii (derie sa mi na jazyk jasná paralela s VCS 2600) a teda cenou konkurovať ostatným výrobcom a hracím konzoliam. Možno sa tu počítalo s tým že ak AMIGA skončí v ATARI, čo bolo vtedy veľmi pravdepodobné, tak príde ku "kvalitatívnemu" skoku a zase bude konkurencia na míle vzdialená (teda pre ATARI tým správnym smerom dozadu). Že to nakoniec nevyšlo je vec iná. Vtedy sa prezentovali novinky 32/16bit, siahalo sa na 64 bit, čo už s 8-bitmi ... kto sa nepripravoval na 32 bitové stroje akoby ani nebol a teda aj jeho šance na uplatnenie na trhu boli mizivé.

4.) - s celou radou na základe osobného názoru zatočil CEO James M.Morgan.


James M.Morgan

 

Manažér, ktorý väčšinu svojho času strávil u tabakového priemyslu. Potom ho pozvali do ATARI a tak si sem doslovne "odskočil" medzi 09/1983 a 07/1984. Jeho slová o tom, že ATARI sa má vrátiť späť k videohernému priemyslu kde sú jeho korene si dnes môžeme vykladať ako chceme, obávam sa, že tým slovám nikto mimo neho dodnes celkom nerozumie. Lenže ak tieto slová mal nižší management "pretaviť" do zmysluplnej podoby  tak to bola asi poriadna fuška. A pretože kolaps videoherného priemyslu bol jasný - nasledovala jediná možná odpoveď - niekto slová "najvyššieho" zle interpretoval - a vinník sa učite našiel ... na 100%.  Ak toto bolo základom rozhodnutia, tak to by bola naozaj hodne silná káva.
Tu by sme potom mohli skonštatovať že celá rada "SWeet 8/16" podľahla manažérovi, ktorý patril do rady vtedajších manažérov - ako príklad uvádzam  - možno včera predával tabak, potom ceruzky, víno, dnes možno to budú počítače, zbraňové systémy - všetko pozná, všetko videl, všetkému najlepšie rozumie a zajtra ak tu už nebude zase bude predávať kľudne celkom iné produkty - sladkosti, alebo lokomotívy, kombajny - podľa toho kde mu ponúknu dobré miesto. Toto poznáme aj dnes, títo  tzv. "potulní manažéri" vládnu po celom svete firmám a tie sa potom neprestávajú diviť kamže sa to pod takýmto "umelcom" po krátkom čase dopracovali. Najväčší problém je potom v tom, že si vo firme takéhoto "umelca" nevedia niekedy doceniť (a pritom si ho sami vybrali !) a tak odchádza nepochopený, pretože cesta čo vytýčil je síce absolútne jasná, len to okolie to  nie a nie to pochopiť - a prepustení ľudia to nevedia pochopiť tiež. Príchodom Jacka Tramiela do ATARI sa existencia Jamesa M.Morgana vo firme stala okamžite zbytočná, dostal "padáka". A vrátil sa naspäť odkiaľ prišiel a bolo mu tam dobre ...

"Masaker" v podobe prepustenia 80% zamestancov prebehol pod taktovkou tohoto človeka - tu asi treba hľadať jeho okrídlený "návrat ku koreňom". Je zaujímavé že toto stínanie hláv podľa fám pripadlo Jackovi Tramielovi (JT), ale ako vidieť bolo to celkom inak, tým samozrejme neznižujem tvrdosť a ráznosť rozhodnutí JT.

Poznámka:

Videl som to niečo podobné tiež v jednej firme, zobrali manažéra od ktorého si sľubovali hory-doly, potom ako sa mu dokonale podarilo za 3 mesiace rozvrátiť kľudne a zabehane fungujúcu firmu, mali čo potom robiť aby ho po roku vystrnadili, pritom mal samozrejme zabezpečený taký zlatý padák že určite pár rokov ani nemusel pracovať ... a zdatní znechutení ľudia z firmy medzitým odišli a naspäť by ich už nedostal ani pár volov ... proste zostali po ňom (teda akože po jeho práci) skutočne nedozierne škody.


5.) - pôvodne sa malo jednať len o časové odloženie projektov na neskoršiu dobu, ale príchodom Jacka Tramiela sa projekty definitívne zrušili. Zase vysoko pravdepodobné. Jack Tramiel si svoje názory presadzoval naprosto bezohľadne, 8-bity boli pre neho iba stratený čas. Iba ak ... sa výroba zoptimalizuje. Jeho svet predstavovali 16-bity, 8-bity zostali len preto, že sa ešte predávali, tak ako VCS 2600. Záujem na ďalšom vývoji bol u neho nulový.

___________________
V dnešnej dobe vieme, že niektoré koncepty z ATARI sa dodnes objavujú aj v dnešnej technike - firewire, vytvorenie USB bolo priamo inšpirované SIO.
Dnes sa na to pozeráme o čom to tu vlastne celé je ? - ale v roku 1983 boli tie koncepty skutočne novátorské a rada počítačov od iných firiem s podobnými nápadmi ani neprišla. Dokázateľná je jedna vec - máloktorá firma svojim konceptami dokázala tak vyťažiť 8-bity ako ATARI.
Že to nakoniec management ATARI predsa len zmietol zo stola je vec druhá ...

Drobná poznámka:

Tieto články sa zaoberajú len históriou 8-bitov, t.j. vyššie modely Atari a ich popis tu nenájdete.

___________________

Pokračovanie nabudúce ...

Odkaz na všetky pokračovania:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Historia-firmy-ATARI-History-of-ATARI.aspx

___________________________________________________

P.S: informácie o počítačoch tejto rady nájdete na mojej stránke priamo pomocou vyhľadávača, pretože už som o nich písal.

___________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Oprava - plotter Iwatsu SR-10 - repair.

By Administrator at októbra 02, 2013 23:05
Filed Under: Non-Atari

Dnes to bude na tému "plotter". Už som písal, že začiatkom minulého mesiaca som kúpil plotter, A3 rozmer, výrobca Iwatsu SR-10. Pekná vec, pri kúpe fungoval a kreslil. Po príchode domov tak po cca 2 dňoch ale bez zjavnej príčiny prestal fungovať elektromagnet pokladania pera. Začal som teda s opravou, pretože som to chcel opraviť a znova používať. Keby som bol tušil do čoho som sa zase zavŕtal ...

 

Ešte k elektronike:

Má to v sebe 2x CMOS verziu Z80-ky, x-tal beží na 12Mhz, t.j. procesory bežia na 6Mhz. Paralelný beh procesorov na 6Mhz, celkom pekný cvrkot ...

Čipy:
2x TMPZ84C00AP-6
1x TMPZ84C20P-6
2x D71051C
1x D71055C
1x MAX232
1x TAMURA RHP-2405 - hybridný IO, spínaný zdroj 24V/5V-0.4A
2x TA8435H
1x 2SD288 - tranzistor spínania cievky

1x 62256, RAM

1x 6264, RAM


nasleduje nejaké bižu v podobe rady 74HC. Eprom vyzerá na typ 27512, nechcel som strhávať samolepku ... a aby sa to nedalo len tak okopčiť je tam jeden zákaznícky šváb od firmy RICOH.


Ale poďme pekne bod za bodom.

A dávame dolu prvý spodný kryt:

 

prístup k elektronike


Pohľad na odkrytovanú mechaniku "skladu" pier 1 až 8

 

 

plotter "hore nohami"


prevod pohybu jednej osi sa robí jedným krokovým motorčekom

s dvomi ozubenými remienkami

 

detail pružnej spojky


Plotter kreslil a zrazu prestalo fungovať pokladanie pera, elektromagnet prestal priťahovať. Cievka v poriadku, akurát bola veľmi horúca, ale skutočne horúca. Niečo nesedelo. Nastalo rozoberanie plottera, pretože bolo potrebné nájsť príčinu.


Ani som sa nenazdal a pekne krásne som plotter musel kompletne rozobrať, pretože sa tie problémy pekne zaradom poskladali a nedalo sa inak ako to rozobrať pomaly do posledného šróbiku ...


Bočný pohľad na motorizáciu pohonu hlavy pera

 

dtto z iného uhla,

vľavo leží časť "vystrelenej" mechaniky

 

pohľad zvrchu

 

Pri tej príležitosti som najprv kompletne rozobral hlavu, pretože spustenie pera išlo dosť ztuha. Samozrejme pri rozoberaní sa hlava kompletne rozpadla, pretože klobúčik čo drží stred tyčky v elektromagnete bol síce originálne zalepený, ale teraz povedal dosť ! ... a poradie uloženia súčastí v hlave som nevedel, pretože pružina to vystrelila do "okolia" ... paráda. *Cievke som dal dolu ochrannú pásku, pretože som nevedel v akom stave je vinutie po tom "zapekacom" obrade ktorým prešla. Proste sa z nej začalo dymiť, ale našťastie som to stihol včas vypnúť a teda cievka to prežila, ani nemá medzizávitový skrat. Potom som prívodné vodidče na druhej strane fixoval čiernou izolačnou páskou a pár kvapkami Epoxy, čo je môj obľúbený pracovný materiál - síce nie je vhodný na všetko, ale tak na 99% vecí určite áno.

 

vlastná cievka, bola "kapotovaná",

ale to čo ju pokrývalo - páska

- tú som dal preč


poradie ako to poskladať

 

Najprv som teda vyzbieral zo zeme veci, pomodlil sa -teda že som všetko našiel a po pár pokusoch vyčistenú hlavu poskladal a pomocou zdroja 24V hľadal funkčnosť samotnej hlavy. Na 3 pokus som to konečne poskladal v správnom poradí (a vtedy som aj zistil že položka 3 musí byť prilepená na mechanizmus  na nasledujúcom obrázku) a hlava začala spínať a teda dokázala položiť pero na papier - teda po pripojení na ten pomocný zdroj.

 

pohľad na mechanizmus, vľavo na tŕň sa nasadzuje cievka


dtto, tu už je to prilepené, tŕň sa vkladá odspodu

a je na ňom už umiestnená pružina

 

sem patrí mechanizmus hlavy spolu s elektromagnetom


zase pohľad na rozobratú hlavu plottru


tu je vidieť kade ide do hlavy 4-žilový plochý páskový  vodič

 

hlava XXII ?

Vlastný mosadzný "tŕň", na ktorom sa pohybuje preklápanie pera išiel tak ztuha, že som mal fakt veľký problém tú osku vytiahnuť, jemne som teda ten otvor zväčšil a potom to už išlo ako po masle. Proti vypadnutiu je to poistené na každej strane "segerkami". Tiež to bola jedna z vecí, ktorá bránila hladkému chodu mechanizmu priklopenia pera.


zospodu ešte ide pružinka a má svoje pripevńovacie body

 

"nový" plochý 4-žilový plochý páskový vodič


kompletácia hlavy

 

ešte pripojiť plochý káblik ...


Priamo v plotteri to ale stále nechcelo fungovať a hlava sa síce zopla, ale tým to končilo a intenzívne sa veľmi rýchlo zahrievala. Nezostávalo nič iné ako sa vŕtať priamo v plotteri a to v páskovom  prívode a v elektronike. Hneď po otvorení a priamom prístupe k elektronike mi udrela do očí jedna vec - na chladiči sú cez nevodivú silikónovú podložku pritlačené cez svorky 2 integrované obvody TA8435A a jeden výkonový tranzistor. Všimnite si posunutie svorky na výkonom tranzistore ... je to úplne vľavo dole. Ako sa to mohlo stať nechápem, ale stalo sa.


 

A ten tranzistor mal tú prítlačnú svorku zošmyknutú tak, že vlastne skratoval kolektor tranzistoru priamo na zem - teda priamo na ten chladič, aby to bolo jasné radšej som to nakreslil - tu na obrázku je pekne videť ako prišlo k tomu skratu.


Vľavo správne nasadená svorka, vpravo nálezový stav.

 

Tým bola vyradená funkcia obmedzenia prúdu cievkou a prúd dosahoval parádnu hodnotu - malá cievočka a tieklo do nej 25W príkonu ... a toto samo sebou nezostalo bez následkov. Oprava tejto banálnej chyby bola jednoduchá, proste som svorku dal tak ako má byť. Lenže ako to už býva zle povyskočená svorka spôsobila nastávajúce zreťazenie ďalších problémov.


Čo ma miatlo najviac bolo to, že pripojenie elektromagnetu ide cez 4-páskový plochý vodič a pri meraní priamo v systéme som tam pekne videl tú cievku s jej vnútorným oodporom cca 25Ω, tak som si hovoril že to musí chodiť. Nechodilo, beštia. Zase raz neplatil Ohmov zákon v praxi, ono sa totiž tie vodiče po pripojení prúdu proste odpojili. Celý problém bol v tom, že sa vďaka tomu veľkému prúdu v plochom vodiči vytvorili neviditeľne vlasové trhlinky. Pri meraní ohmmetrom to proste ukazovalo obvod O.K., ale pri záťaži to vždy "luplo". Vypol som, premeral - všetko O.K., zapol a ... závada sa opakovala. Tiež to trvalo hodnú chvíľu než som na to prišiel, nebolo to na miestach kde sa pri pohybe plochý vodič ohýba, ale asi tak 10mm od konektoru ... Meral som to aj tak, že som bez napätia pohyboval hlavou a teda plochý vodič sa pohyboval po celej svoje dĺžke - hajzlík, vtedy sa chyba neprejavovala. Potvorská závada.


Že to bolo ono, som preveril pripojením náhradných vodičov mimo toho 4-páskového vodiča, plotter fungoval!


Výborne, povedal som si 3 zreťazené chyby nájdené - ale plotter stále nebol prevádzkyschopný, pretože tie náhradné vodiče k hlave proste boli len na testovanie. Kde ten "potentovaný" 56 cm dlhý, 6mm široký 4-žilový plochý páskový vodič zohnať ? A hlavne rýchlo ...


Začal som pozerať domáce zásoby plochých páskových vodičov zo starších tlačiarní EPSON.. A našiel som široký plochý vodič zo správnou roztečou vývodov, akurát som ho musel "orezať" na potrebný 4-vodičový rozmer. Najprv som sa toho obával, ale stačili kvalitné nožničky - a pevná ruka. Pásik je síce asi o 20cm dlhší ako pôvodný a musel som ho správne poskladať tak, aby v miestach ohybu nebol preložený, ale našťastie sa to dalo poskladať tak ako som potreboval.

 

"Kanibalizovaný" plochý páskový vodič z ihličkovej tlačiarne,

už je urobený zárez na 4 žily

 

chce to len pevnú a istú ruku


naozaj to nie je nič zložitého

 


Potvora, dal mi ten plotter skutočne zabrať, ale nakoniec po skoro 2 týždňoch bol z neho zase funkčný stroj.

 

Zaujímavo je riešené pripojenie cievky a ovládanie jej prúdu.


 

Používa sa 1/2 obvodu LM358, tranzistor 2SD288, odpor 4,7 Ohmu, 10k, 18k a 22k. Nebudem k tomu veľa písať, pozrite si obrázok, v jednoduchosti je sila. Pozrite si ako sa dá dvoma bitmi ovládať prúd do cievky.

 

A že ten plotter skutočne funguje po tých opravách si môžete pozrieť na tomto videu (použité "pero" je vlastnej výroby, použil som perá z plotteru Sharp MZ40 a ešte nejaký ľahko dostupný materiál, možno o tom zase raz tiež niečo napíšem).


Opravený plotter v akcii:

Plotter_in_action.mp4 (1,55 mb)

A to je zase na dnes všetko, na tému elektroniky zase až niekedy inokedy ...

P.S:

ešte dávam link na jeden český software, hodne šikovný ak si najprv chcete pozrieť čože je to za plt súbor, vykreslí ho najprv na obrazovku, určite sa pri práci s plotterom hodí:

http://web.quick.cz/prazska9/Software/rvview.htm

_____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: