Atari cartridge - 05. 16kB cartridge (2x 2364 Eprom.)

By Administrator at októbra 26, 2015 07:00
Filed Under: Atari

 

Tento cartridge je zaujímavý tým, že namiesto štandartnej Eprom 2764 používa typ 2364, čo je 8kB ROM v púzdre s 24 pinmi. Tá ROM je vlastne v skutočnosti Eprom, ktorá nemá na púzdre vyvedené okienko na opätovné mazanie a teda je ju možné iba 1x "napáliť". To len na vysvetlenie prečo je nadpise uvedená Eprom a nie ROM. No a 2764-ka má tých pinov celých 28, tu ale stačí tých pinov iba 24. Zjavne platí čo je menšie je aj lepšie. ROM tohoto typu je lacnejšia, pretože nemá okienko ako Eprom (pri hromadnej výrobe dosť podstatná záležitosť). Pri tomto použití to samozrejme nie je na závadu. A to najdôležitejšie - práve toto zapojenie používa veľmi známy cartridge AtariArtist !

 

 

Do schémy som pridal kondenzátory M1, pretože neviem prečo sa to nezakresľuje do schém a potom sa všetci divia že im cartridge robia "psie kusy". Proste dajme tomu to čo tam patrí a budeme vo výsledku spokojní. Zapojenie je štandartné, len som pridal pod schému aj zapojenie vývodov ROM typu 2364 aby ste si to vedeli "poskladať."

 

 

Obsadený adresný priestor je nasledovný, cartridge je trvale pripojená:

RD4 - stav systému kedy MMU obsadí blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ 8000- $ 9FFF
RD5 - stav systému kedy MMU obsadí blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ A000- $ BFFF

Je to maximálna veľkosť obsadenia adresného priestoru vyhradeného pre cartridge.

____________________________________________________________

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 04. 8kB cartridge (1x 2764 Eprom.)

By Administrator at októbra 23, 2015 06:58
Filed Under: Atari

 

Pre tento typ sa používa Eprom 2764, teda je využitý kompletne celý adresný priestor pre cartridge. Tento typ pamätí je omnoho lepšie dostupný, dobre sa programuje atď. Nakoniec, aj z priložených súborov je vidieť  že sa 8kB verzie naozaj používali.

 


V tomto dieli sú uvedené celkom 3 možnosti ako sa dá zapojiť 8kB cartridge:

A - štandartné zapojenie cartridge, tak ako sa predával v USA
B - verzia, ktorá pripojí cartridge iba počas stlačenia tlačítka
C - verzia, ktorá umožňuje používať režim A, alebo B


Obsadený je už plný blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ A000- $ BFFF.

____________________________________________________

 

A - štandartné zapojenie cartridge, tak ako sa predával v USA

____________________________________________________

 

B - verzia, ktorá pripojí cartridge iba počas stlačenia tlačítka


____________________________________________________

 

C - verzia, ktorá umožňuje používať režim A, alebo B


Čo dodať, zase je táto verzia najuniverzálnejšia.

____________________________________________________________

Nasleduje zase pár obsahov Eprom pre tento 8kB cartridge. Všetky uvedené súbory sa používajú vo verzii C, alebo B, jediná hra je vo verzii A.


                     Stručný popis obsahov EPROM pamätí:

agicox.008     - UNILOADER,UNICOPY,RAMTURCOPY,SPECIAL LOADER
alfy2.008       - SPECIAL LOADER,PRESSCOPY,BASIC DOS{BT100}
cartmod.008   - TOS 4.1,UNIL,HI-L,UNICOPY,BASIC DOS
dmos.008       - TURBO DMOS,UNI-L,L-II,HI-L,UNICOPY
riverhra.008    - hra v cartridge

(jediný súbor, ktorý vyžaduje trvalé zapojenie napájania)
slanedit.008    - EDITOR KYAN PASCAL,GRAFICKY LOADER,COPY-COPY
ttdos.008       - DOS TTDOS v cartridgi - pracuje aj s TURBO
voles.008        - TOS 4.1{BT100},MR.COPY,LOADER T-2000

 

AGICOX.008 (8,00 kb)

ALFY2.008 (8,00 kb)

CARTMOD.008 (8,00 kb)

RIVERHRA.008 (8,00 kb)

SLANEDIT.008 (8,00 kb)

TTDOS.008 (8,00 kb)

VOLES.008 (8,00 kb)

_____________________________________________________

07.12.2015

Takže súbory do 8kB cartridge:

8kB.zip (372,54 kb)

_____________________________________________________

Ešte pár riadkov navyše pre "menej znalých":


- počítače Atari 400 a Atari 800 nemajú v sebe zabudovaný Basic, takže ak si postavíte tento cartridge tak budete mať u týchto počítačov k dispozícii aj Basic

- ak si urobíte verziu C, teda dostanete do cartridge túto verziu Basicu- tak nemusíte donekonečna vyberať a zasúvať cartridge = šetríte si mašinku ...

- pre tých ktorí majú doma radu počítačov XL alebo XE a majú staršiu verziu Basicu ako je jej "C" verzia je možne postavením cartridge s Basicom obísť zabudovaný Basic, ktorý má v sebe chyby (jedná sa o verziu Basic A a B) a nemusíte robiť žiaden zásah do počítača

____________________________________________________________

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 03. 4kB cartridge (1x 2732 Eprom.)

By Administrator at októbra 21, 2015 13:56
Filed Under: Atari

 

Ďalší cartridge má už dvojnásobnú veľkosť oproti 2kB a tu sa už vošla väčšia hra. Pri použití u nás pre Turbo 2000 vošiel sa do 2kB cartridge napríklad zavádzač (loader) a kopírovací program, to už bolo bezvadné, bohovsky to šetrilo čas a sem tam sa tam vošlo aj viac. A teraz je tu 2x toľko miesta. Pamäte 2732 sú tiež v dnešnej dobe dosť vzácne (ja ich mám pár kusov z tlačiarní a z Atari 1050). Preto tu zase neriešim zapojenie 2kusov ako 8kB cartridge, sú vzácne a preto ich nemá zmysel používať, pretože pamäte 2764 sú podstatne viac rozšírené a dostupné. Ani po dlhšom hľadaní som v mojom archíve nenašiel pre túto cartridge o veľkosti 4kB viac ako jeden dostupný súbor.

 

Obsadený je blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ A000- $ BFFF, pretože má 4kB tak sa uvedenom priestore zrkadlí 2x.


V tomto dieli sú uvedené celkom 3 možnosti ako sa dá zapojiť 4kB cartridge:

A - štandartné zapojenie cartridge, tak ako sa predával v USA
B - verzia, ktorá pripojí cartridge iba počas stlačenia tlačítka
C - verzia, ktorá umožňuje používať režim A, alebo B

_____________________________________________________

 

Cartridge o veľkosti 4kB.

Normálna klasická cartridge.

Verzia A.

 

____________________________________________________________

Nasleduje verzia B, ktorá má napájanie pripojené

iba počas stlačenia tlačítka.

 

 

___________________________________________________________

Verzia C, ktorá poskytuje výhody zapojenia A aj B.

 

 Zase odporúčam postaviť túto verziu - pretože je najuniverzálnejšia.

__________________________________________________________

Nasleduje obsah pre cartridge  4kB - ak používate Turbo 2000, použitý súbor je určený pre verziu B (alebo C):


                     Stručný popis obsahu EPROM pamäte:
                                                                                     
minicart.004 - UNILOADER,HI-LOADER,T-2000,UNICOPY,BASIC DOS

 

MINICART.004 (4,00 kb)

_____________________________________________________

17.11.2015

Nasledujú súbory do 4kB cartridge, je ich vyše 80 ... :

 

4kB.zip (239,19 kb)

____________________________________________________________

 

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 02. 2kB cartridge (1x 2716 Eprom.)

By Administrator at októbra 16, 2015 10:15
Filed Under: Atari

 

Najjednoduchšia a najmenšia zmysluplná cartridge pre Atari. V začiatkoch éry 8bitov boli Eprom pamäte dosť drahé a tak sa šetrilo - ako na programovom vybavení tak aj na veľkosti pamäte. Nakoniec - Atari 400 a Atari 600XL sú toho priamy dôkazom. Takáto veľkosť pamäte umožňovala uchovať jednoduchú hru, alebo ako sa v našich končinách objavili zavádzače pre Turbo 2000 tak prišlo k realizácii cartrigí s týmito zavádzačmi. Do roku 1987 v našich končinách štandartne boli Epromy Sdelano v CCCP a to boli 8708-ky o veľkosti 1kByte ale tie potrebovali 3 napájacie napätia -5V, +5V a +12V a to sa do Atárka fakt nehodilo ... Po roku 1989 sa už obajvili aj u nás vo väčšom množstve dostupné pamäte 2716 a teda sa začalo aj veselo experimentovať. A urobili sa zavádzače (loader) pre už spomínaný systém Turbo 2000 -tie ale používali na rozdiel od USA upravený cartridge, proste sa priplo napájanie iba po reštarte počítača a potom sa zase odpojil - aby nezaberal zbytočne trvale mmiesto v pamäti. Vzhľadom k tomu že pomocou RD5 a S5 sa vždy vyberá pamäťový priestor o veľkosti 8kB je v tomto priestore obsah Eprom pamäte zrkadlený 4x. Nie je to na závadu, dokonca niektorí programátori volajú cielene zrkadlený priestor, nuž je to na tom ktorom autorovi. Ale medzi nami - 2kB - tam naozaj nie je miesta nazbyt.

 

V tomto dieli sú uvedené celkom 3 možnosti ako sa dá zapojiť 2kB cartridge:

A - štandartné zapojenie cartridge, tak ako sa predával v USA
B - verzia, ktorá pripojí cartridge iba počas stlačenia tlačítka
   (netreba cartidge pri nepoužívaní vyberať zo šachty, tu už je to vec lokálna, asi to pochádza Česka)
C - verzia, ktorá umožňuje používať režim A, alebo B


Obsadený je blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ A000- $ BFFF.

_____________________________________________________


Klasický cartridge o veľkosti 2kB verzia A:


 

____________________________________________________________


Upravený cartridge, ktorý má napájanie iba

pri stlačenom tlačítku, verzia B:

(Vhodný pre spomínaný zavádač TURBO 2000)

 

 

Čo sa týka hardvéru - zmeny sú minimálne, akurát je potrebné iné programové vybavenie. Ja by som tento cartridge nazval "tieňovým", pretože je pripojený naozaj len po dobu stlačenia tlačítka.

Programové vybavenie je urobené tak, že pri stlačení tlačítka a reštarte počítača sa spustí obsah cartridge - jeho obsah sa prenesie do pamäte mimo cartridge, zobrazí sa menu. Pustením tlačítka sa obnoví RAM na pôvodnú veľkosť a zvolením pustenia súboru sa spustí software. Jednoduché a veľmi účinné.  Toto sa ale v originálnych cartridgiach nejako neobjavovalo. Bohvie prečo, buď boli leniví alebo až tu v našich končinách došlo na zlaté ručičky.

___________________________________________________________


Verzia  C - upravený cartridge, ktorý má napájanie buď

iba pri stlačenom tlačítku, alebo prepínačom zmeníme

nastavenie tak, že sa správa ako klasický cartridge:


 

Zase zmena je veľmi jednoduchá, stačí premostiť tlačítko spínačom, ak je zopnutý je to klasický cartridge, ak ho rozopneme je to tieňový cartridge.

Ja osobne preferujem túto verziu pretože je najuniverzálnejšia. V dnešnej dobe asi 2kB cartridge nikoho neohúri, ale kto si len chce ušetriť prácu s nahrávaním loadera TURBO 2000 tak tomu poslúži výborne.

___________________________________________________________


Teraz nasledujú obsahy pre 2kb cartridge:

(Obsahov som mal podstatne viac, ale ako mi odišiel notebook pred pár týždňami tak mi odišli aj obsahy cartridgí ... takže zálohujte, zálohujte aby sme neboli za blbca ako sa tro podarilo mne. Všetko ostané mám 3x odzálohované a cartridge tam neboli, no, obohatil som slovník nespisovných výrazov.)

Poznámka: Všetky 3 obsahy sú určené pre B verziu cartidge (alebo aj pre verziu C).


                     Stručný popis obsahov EPROM pamätí:
                                                                     
agico.002     - UNILOADER, UNICOPY
(pre Turbo 2000)

musikloa.002 - hudobny LOADER (pre Turbo 2000)

qros.002      - tlmacska 9600-ka OS


AGICO.002 (2,00 kb)

MUSIKLOA.002 (2,00 kb)

QROS.002 (2,00 kb)

____________

Je síce možné postaviť trebárs 8kB cartridge zo 4ks pamätí 2716, ale v dnešnej dobe tie 2716-ky majú väčšiu cenu samostatne, takže toto tu  nebudem riešiť a budem sa venovať cartridge urobených len z pamätí príslušnej veľkostí.

_____________________________________________________

08.11.2015

Pretože sa mi podarilo pred pár dňami nájsť obsahy cartridgí, tak tu je 50 súborov pre verziu 2kB cartridge, jedná sa o hry:


2kB_Cartridge.zip (77,16 kb)

____________________________________________________________

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 01. Úvodné informácie.

By Administrator at októbra 11, 2015 11:05
Filed Under: Atari

 

Tejto veci som ešte nevenoval pozornosť, takže nastal čas pre miniseriál. Dnes to bude o základných pojmoch, čo je čo na cartridgi.

 


Ešte jedno dôležité upozornenie:
Vývody z cartridge sú na počítačoch rady ATARI XL vyvedené v opačnom poradí ako na počítačoch rady Atari XE, pretože tam je to vyvedené na zadnej strane, a teda čítame to z inej pozície - to je info len pre tých ktorí sú budú cartridge sami stavať. Pokiaľ to postavíte, tak samozrejme vývody priamo sedia na obidva druhy, len pri tvorbe na konkrétnom počítači treba na to myslieť kde ktorý vývod na cartridgi je k dispozícii. A nič sa nepokazí ak si to ešte pre istotu sami premeriame, istota je istota.

 

Konektor cartridge, 30 pinová samička na strane počítača:

 


Pretože niekoho môže vyviesť z miery označenie vývodov OE a CE, ale keď sa pozriem do datasheetov tak tam je označenie takéto:


 

 

A preto som aj v schémach použil označenie ako v datasheete, dúfam že sa z toho "vysomárite" a bude to jasné aj tak.

 

Teraz si popíšeme riadiace signály aby sme vedeli s čím budeme pracovať.

1. Signály:

 

MMU - Memory Management Unit = riadiaca jednotka pamäte


RD4 - stav systému kedy MMU obsadí blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ 8000- $ 9FFF. Signál je ide z elektroniky cartridge.

Aktívny stav RD4=1
RD5 - stav systému kedy MMU obsadí blok 8KB pamäti v adresnom priestore $ A000- $ BFFF. Signál je ide z elektroniky cartridge.

Aktívny stav RD5=1


(V naprostej väčšine ma cartridge priamo pripojený signál RD4 alebo RD5 na +5V a tým určuje či zaberá 8kB, alebo 16kB priestoru. Bavím sa o tzv. klasických cartridge. Postupom si ukážeme že sa to samozrejme dá urobiť aj inak.)

 

CCTL - riadený adresový dekodér Atari signálu. V aktívnom stave =0 informuje že sa používa adresa v pamäťovom rozsahu $ D500- $ D5FF.


S4 -keď je signál RD4 =1 a S4=0 potom je cartridge na adrese zbernice je v pamäťovom rozsahu  $ 8000- $ 9FFF.

Signál je generovaný obvodom MMU, vlastne je to chip select danej pamäťovej oblasti.

S5 -keď je signál RD5 =1 a S5=0 potom je cartridge na adrese zbernice je v pamäťovom rozsahu $ A000- $ BFFF.

Signál je generovaný obvodom MMU, vlastne je to chip select danej pamäťovej oblasti
F/2 (niekedy sa označuje aj ako BO2, alebo Ø2, Fi2) - základný hodinový signál, odvodený z cyklu procesora a ďalších systémov Atari. Zostupná hrana je aktívna, hrany sú pre operácie čítanie / zápis dát na dátovej zbernici.  V niektorých neobvyklých aplikáciách môže byť v zapojení cartridge aj vzostupná hrana aktívna.


R/W - čítanie signálu (R =1), alebo (W =0) pre zápis dát. Pri ROM alebo EPROM samozrejme nemá zmysel zápis, ak tam dáme ale RAM pamäť je to potom už vec iná. Z predchádzajúcej vety vyplýva že v cartridgi môže byť zapojená nielen pamäť Eprom, ale aj pamäť RAM.

 

Gnd - zem

Vcc - + 5V.

D0-D7 - dátová zbernica


A0-A12 - adresová zbernica, týmto rozsahom je určené priame adresovanie 8kB

pojmy: LSB - nižší byte adresy, MSB - vyšší byte adresy


2. Cartridge v počítači:

Cartridge má v adresnom priestore pamäti svoje konkrétne miesto. Pamäťový rozsah cartridge sa skladá z dvoch blokov pričom každý je o maximánej veľkosti 8KB, teda spolu maximálne 16kB.

 

 

Prvý sa nachádza v adresnom priestore $ 8000- $ 9FFF (používa signály RD4 a S4), druhý v adresnom priestore $ A000- $ BFFF (ten zase používa signály RD5 a S5).
Riadenie cartridge a teda aj celého systému spravuje systém MMU na doske Atari. Dva riadiace signály sú aktivované v blokoch pamäte, potom už MMU podľa potreby aktivuje potrebné pamäťové rozsahy.

Cartridge v Atari v adresnom priestore možno aktivovať rôznymi spôsobmi:

    - ako blok pamäte o veľkosti   8kB v oblasti $ 8000- $ 9FFF
    - ako blok pamäte o veľkosti   8kB v oblasti $ A000- $ BFFF
    - ako blok pamäte o veľkosti 16kB v oblasti $ 8000- $ BFFF
   

Cartridge môže ležať zo svojou pamäťou aj v inom adresnom priestore. J

Môže fungovať na základe využívania hardvérových registrov nachádzajúcich sa na $ D5xx. Napríklad potom môžeme "narvať" do cartridge spokojne 8kB x 256 = 2048Kbyte. Pekné, ale už trošku samoúčelné. Jednak musíme k tomu napísať riadiaci program a za druhé už niečo podobné je na svete. Ale o tom zase niekedy neskoršie v ďaľších pokračovaniach. Proste ja považujem na našom "krpáňovi"  320kByte RAM za dostatočných, pritom existuje aj 16MByte verzia RAM. Kto tam bude ládovať údaje ? A na čo ? Proste ten cartridge má k tomu použitiu omnoho bližšie a je ten obsah okamžite k dispozícii, čo je pre podľa mňa nezanedbateľná výhoda. A mal by stačiť o veľkosti tak 128kByte. (Ale to neznamená že si nepozrieme aj väčšie ...)


3. Hlavička cartridge:

Operačný systém Atari umožňuje spustiť program uložený v pamäti cartridge ako zavádzací. To platí pre hry a ďalšie pomôcky. Táto informácia hlavičky pre systém hovorí o tom, ako spustiť program. Skladá sa zo šiestich bytov, ktoré musia byť umiestnené na adresy $ BFFA- $ BFFF. To znamená, že program uložený len v $ 8000- $ 9FFF sa nedá spustiť ako zavádzací. Na uvedenej adrese musí obsahovať nasledovné údaje:

    $ BFFA - LSB Program Počiatočná adresa
    $ BFFB - MSB spustenie programu adresa
    $ BFFC - byte, ktorý musí byť nula
    $ BFFD - voľba byte, jednotlivé bity sú nasledujúce:
        Bit 0 = 0 - nesmie riadiť BOOT
        Bit 0 = 1 - naštartovať diskové jednotky, t.j. trebárs povolí nahrať DOS
        Bit 2 = 0 - Iba inicializácia cartridge bez spustenia
        Bit 2 = 1 - Inicializácia a spustiť program z cartridge
        Bit 7 = 0 - normálny cartrdige
        Bit 7 = 1 - Jedná sa o diagnostický catridge
    $ BFFE - LSB inicializácia adresa
    $ BFFF - MSB inicializácia adresa


4. Ako môže vyzerať hlavička cartridge:

Cartridge - štandartný, t.j. nie diagnostický cartridge

Operačný systém Atari umožňuje spustiť program uložený v pamäti cartridge ako zavádzací. To platí pre hry a ďalšie pomôcky. Táto hlavička je pre systém informáciou o tom, ako spustiť program.
Skladá sa zo šiestich bytov, ktoré musia byť umiestnené na adresy $ BFFA- $ BFFF.

To znamená, že program uložený len v rozshau $ 8000- $ 9FFF nedá spustiť ako zavádzací.

Na uvedenej adrese musí obsahovať nasledovné údaje:
Kazeta nie je diagnostická, teda na adrese $ BFFD bit D7 = 0. Hlavný program začína na adrese $ A000, a postup inicializácie začína na adrese $ B000. Je povolené, aby bootoval z disku.

    $ BFFA - $ 00 ... Byte adresa začiatku hlavného programu
    $ BFFB - $ A0 ... Byte počiatočnú adresu programu ($ A000)
    $ BFFC - $ 00 ... Byte = 0, informačný systém
    $ BFFD - $ 05 ... bit 0 = 1, BOOT jazdiť, Bit 2 = 1, inicializovať a spustiť program z cartridge
    $ BFFE - $ 00 ... inicializácia byte adresa
    $ BFFF - $ B0 ... bajt inicializácia adresy ($ B000)


Od adresy $ A000 musí začínať s hlavným programom v pamäti kazety. Od adresy $ B000 musí začať inicializačnú postup, kompletné velenie RTS ($ 60). Pri zapnutí počítača, ak je vložená cartridge, MMU odpojí BASIC a na jeho mieste sa obráti na cartridge. Systém skontroluje, či je cartridge prítomný v slote na základe bajt čítaného z adresy $ BFFC. Potom  sa vykoná tento postup umiestnený do pamäte cartridge na adrese $ B000. Po jeho vykonaní začne hlavný program v pamäti cartrdige z adresy $ A000.
  
V prípade, že hlavička je navrhnutá tak, že v doplnkovom byte ($ BFFD) bit D7 = 1, systém rozpozná že je založený diagnostický cartridge. Program potom prevezme kontrolu celého systému a Atari je plne BOOT. Týmto spôsobom si môžete prevziať kontrolu nad celým systémom Atari alebo zdiagnostikovať ho. Téma bude ďalej konať ďalej v tomto dokumente.bit D7 = 0. Hlavný program začína na adrese $ A000, a postup inicializácie začína na adrese $ B000. Je povolené, aby bootoval z disku.

    $ BFFA - $ 00 ... Byte adresa začiatku hlavného programu
    $ BFFB - $ A0 ... Byte počiatočnú adresu programu ($ A000)
    $ BFFC - $ 00 ... Byte = 0, informačný systém, ktorý je kazeta v štrbine
    $ BFFD - $ 05 ... bit 0 = 1, BOOT jazdiť, Bit 2 = 1, inicializovať a spustiť program z kazety
    $ BFFE - $ 00 ... inicializácia byte adresa
    $ BFFF - $ B0 ... bajt inicializácia adresy ($ B000)

Od adresy $ A000 musíme začínať s hlavným programom v pamäti cartridge. Od adresy $ B000 musí začať inicializačnú postup. Pri zapnutí počítača, ak je vložený cartridge, MMU odpojí BASIC a na jeho mieste sa obráti na cartridge. Systém skontroluje, či je cartridge v slote na základe bajtu čítať z adresy $ BFFC. Potom začne cartridge vykonávať postup umiestnený do cartridge na adrese $ B000. Po jeho vykonaní začne hlavný program v pamäti kazety z adresy $ A000.

 

Myslím že na dnešok stačí.

____________________________________________________________

Návrat do hlavného menu popisu Atari cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Atari cartridge - 00. Obsah, Contents.

By Administrator at októbra 09, 2015 07:00
Filed Under: Atari

 

Pretože o cartridge pre malé Atari to bude taký miniseriál a aby som nemusel zase všade dávať linky, zase pekne krásne to tu bude na jednom mieste a odtiaľto viete skočiť potom do všetkých pokračovaní - ďakujem za porozumenie. Wink

 

Dostať program do počítača je možné viacerými cestami. Prvá možnosť je klasika, mať to nahraté na kazete. Príma, ale to si choďte pre istotu medzitým uvariť kávu ... alebo si konečne prerobte kazeťák na Turbo 2000, ale zase treba mať cartridge ktorý obsahuje zavádzač (alebo je zavádzač na páske a čas utešene narastá) atď. - a vlastne by sme mali už miesto pre cartridge obsadené - to by sme si veľmi nepomohli, že. A na druhú stranu už potom používame cartridge, o ktorom je tu toto celé pojednanie - a o tom to vlastne je ...


Ďalšou možnosťou je dostať do počítača programové vybavenie pomocou diskety, alebo jednotky, ktorá emuluje disketovú jednotku. Omnoho rýchlejšie, pohodlnejšie - samé naj naj, ale samozrejme to tiež nejakú dobu trvá.


Posledná cesta je použiť cartridge, kedy založíte cartridge do slotu počítača k tomu určeného, zapnete počítač a software je okamžite k dispozícii.

 

 

Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.

 


Nejaké väčšie pokecy nemá robiť zmysel, idea a cieľ je jasný.

Existuje viacero druhov cartridgí a budem sa im postupne venovať - step by step.
Na samom začiatku si ale povieme čo tá cartridge vlastne, čo obsahuje, v akom pamäťovom priestore sa objavuje, aké finesy sa dajú použiť. Tiež kde sú štartovacie adresy, rozloženie prívodov na konektore atď., následne budú uverejnené schémy rozličných cartridgí.

Proste vidím to na pekných pár pokračovaní. Takže trpezlivosť, rozbieham sa ...

 

01 - základné pojmy pre Atari cartridge, popis signálov a dôležité adresy cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-01-Uvodne-informacie.aspx

 

02 - druhé pokračovanie obsahuje 3 schémy zapojenia najjednoduchšieho cartridge pre Atari vo verzii 2kB Eprom + nejaké tie obsahy do cartridge:

(tu len pre zavádzače na Turbo 2000 a tlmačská 9600-ka)

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-02-2kB-cartridge-%281x-2716-Eprom%29.aspx

 

03 - tretie pokračovanie má zase v sebe 3 druhy schém pre 4kB typ cartridge + súbory na napálenie:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-03-4kB-cartridge-%281x-2732-Eprom%29.aspx

 

04 - štvrtá časť sa zaoberá jedným z najznámejších typov cartridge - o veľkosti plných 8kB, použitá Eprom typu 2764 + priložené súbory na napálenie:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-04-8kB-cartridge-%281x-2764-Eprom%29.aspx

 

05 - piata časť sa zaoberá mierne "neštandartným" cartridge, ktorý používa pamäte typu 2364, čo je ROM  veľkosti 8kB v púzdre 24 pin,tu sú použité 2 kusy a teda cartridge má veľkosť 16kB:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-05-16kB-cartridge-%282x-2364-Eprom%29.aspx

 

06 - šiesta časť používa pre cartridge štandartné Eprom 2764 = 8kB, vo výsledku teda 2x8kB = 16kB, proste totálna klasika:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-06-16kB-cartridge-%282x-2764-Eprom%29.aspx

 

07 - siedmy diel sa zaoberá použitím jednej pamäte typu 27128, ktorá obsahuje 2x 8kB program, čo dáva spolu priestor 16kByte pre programové vybavenie cartridge - spolu s nakresleným hardvérovým riešením:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-07-16kB-cartridge-%281x-27128-Eprom%29.aspx

 

08 - ôsmy diel sa venuje cartridge od firmy OSS - teda samostatné XL Basic cartridge a XE Basic cartridge:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-08-Atari-Basic-XL-Atari-Basic-XE.aspx


09 -deviata časť sa venuje tomu ako dostať do jednoho cartridge XL Basic a aj XE Basic a následne si prepínačom zvoliť korý z nich bude aktívny:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-09-Dual-cartridge-Basic-XLXE-All-in-One.aspx

 

10 - desiata časť je venovaná ešte stále firme OSS a ich dvom cartridge - jeden je jazyk ACTION! a druhý MAC/65:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-10-OSS-cartridge.aspx

 

11 - jedenásta časť je venovaná problematike testovania počítača a že to ide aj testom priamo na cartridgi:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-11-Special-cartridge-Testcart.aspx

 

12 - dvanásta časť sa zaoberá testovacím PBI cartridge, ktorý je určený pre radu počítačov XE a hlavne pre Atari 130XE:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-12-Special-cartridge-PBItest.aspx

 

13 - trinásty diel "pitvá" zapojenie 8kB cartridge ktorý používa SRAM pamäť, t.j. vieme si nahrať a vymeniť obsah v cartridge a pritom máme buď RAM, alebo ROM režim:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-13-Special-cartridge-8kB-SRAMcart.aspx

 

14 - štrnásta časť sa venuje Sparta DOSu a jeho zabudovaniu do cartridge, pritom pamäťová kapacita cartridge nám začína rapídne rásť:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-14-Sparta-DOS-X-64kB-Eprom.aspx

 

15 - pätnásta časť používa Eprom 27512, teda OSS 4x cartridge All in One:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-15-64kB-cartridge-(4x-OSS-software-All-in-One).aspx

____________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

10_2015 Blog, Notes.

By Administrator at októbra 06, 2015 08:39
Filed Under: Blog

Bŕŕŕ, zase prichádza obdobie kedy dňu budú kraľovať hmly. Premiér vysvetľuje v Bruseli, zatiaľ ho ešte počúvajú ...

A poďme inde.

____________________

Začnem IT "zárezmi":

Prístroj, ktorý je pod prúdom vypadá rovnako ako prístroj, ktorý pod prúdom nie je. Líšia sa len na dotyk ...____________________

Crŕŕŕŕŕŕŕ, crŕŕŕŕŕŕ´!"Dobrý deň, počúvam Vás !"

"Chcem Vás požiadať - ak zase bude výpadok Internetu aby ste ma 5 minút pred tým telefonicky informovali, aby som si vedela odložiť otvorené veci vo Firefoxe !"
...

___________________

"Vieš čo, volali že na x.poschodí vo firme "komusi" nejde Internet."

Takže poznám pomocníka Sato (urobí), Komusi (asi druhý pomocný japonec). Proste Sato Komusi - zdatný IT pomocník.

____________________

"Počítač mrzne, nedá sa na ňom pracovať !"

Počítač mal nastavené uspávanie po 1 hodine - stolné PC, takže po porade jednoduche spokojne spinkal a človek ktorý si to tak nastavil sa nestačil diviť:

"A to je celý problém ?"

Áno, presne tu bol v akcii známy pomocník SATO.

____________________

Piotr Kakiet:

Ako dávno už nemá pacient kontakt s počítačom ?

____________________________________________________________

09.10.2015

V časopise VTM je uvedené v jednom článku od Karla Javůrka:
Elektronika se v budoucnu ve jménu přírody sama zničí.
Citujem:

Elektronická zařízení se vyrábějí ve stále větším množství, ale rozklad zatěžuje přírodu a trvá příliš dlouho. V budoucnu se však zničí rychle a „zeleně“.

Na VTM.cz jsme měli již řadu článků z oblasti samoopravné elektroniky, která si dokáže poradit s menšími vadami. Díky použitému speciálnímu materiálu se například s přispěním tepla sama zacelí.
Tentokrát se ale vědci zaměřili na opačnou stranu problému – jak vyrábět elektroniku, která se po určitém období sama ekologicky zničí. A tím není myšlen současný stav, kdy zařízení odejdou do křemíkového nebe těsně po záruce, ale o kompletním rozkladu, který nebude tolik zatěžovat přírodu.

No čo s tým ?

Nemôžem si pomôcť - proste aj zabudované kurvítka majú príliš dlhú životnosť. To je tiež nepodarené kurvítko.


A to už ani nespomínam EÚ.

__________

A poďme na techniku, kde našťastie bolo tých kurvítok podstatne menej a viac menej náhodných ...

00

Začínam "malý" pokec  o Atari cartridgiach:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-00-Obsah-Contents.aspx

_____________________________________________________

11.10.2015


01

Prvý diel o tom čo je cartridge na Atari a aké signály potrebuje na prevádzku:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-01-Uvodne-informacie.aspx

__________

Piotr Kakiet:

Aký systém, také výsledky.

Provokácia ?

_____________________________________________________

13.10.2015

Dnes je pekný deň - aj napriek mizernému počasiu. Nejako som sa nevedel rozkývať aby som si zohnal mikroprocesor 65C02. Najprv som ho zháňal pre rokom cez best electronics v USA, neboli, poslali mi 14806-ky čo sú 6502C určené do Atari. Mám tak teraz 2 procesory navyše, má to nakoniec aj iný výsledok ako som čakal. Síce to mám zatiaľ len na papieri - nakreslenú schému, ale tie 14806-ky chcem využiť mimo Atari. No, to ale budem riešiť keď bude zima a neoplatí sa vyhodiť z domu ani seba samého ... takže jednu vec som tu teraz síce "nahryzol" ale ani bohovi viac neprezradím, aj tak sú Vianoce ešte ďaleko.
Ale vrátim sa k procesoru 65C02. V piatok som si povedal že nemám chuť obháňať to neviem kde a ako a zadal som do Googlu len tak na skúšku "predaj 65C02" a vykukla na mňa jedna firma z BB. A že ho majú vo výpredaji. Cena ? Za 1 kus s DPH rovných 5.00 Euro ! Bomba ! V piatok objednané, v utorok ráno mi prišli, 65C02-ky výroba Mexico, na frekvenciu 4MHz.
To je ono, to je ono !
Naozaj som nečakal že na strednom Slovensku bude niekto kto túto raritu ešte má. A že ju aj predáva. Výsledok ? - aj 13-teho októbra sa dejú zázraky.

Naháňam to na konci sveta a je to tu doma.

____________________________________________________________

16.10.2015

02

Druhé pokračovanie o Atari cartridge - dnes je to o 2kB verzii:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-02-2kB-cartridge-%281x-2716-Eprom%29.aspx

_____________________________________________________

17.10.2015

Do článku o magnetofónoch k Atari pridaný manuál k magnetofónu Atari XC11, pôvodný článok  s týmto manuálom sa nachádza tu:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Magnetofon-k-ATARI-Tape-recorder-for-ATARI.aspx

_________

 

Piotr Kakiet

Toto je ruská verzia systému ...

Pred alebo po perestrojke ?

_____________________________________________________

19.10.2015

Niektoré veci ma dosť pobavili. Plné hodnotenie dostal oznam o tom, že budem robiť popisy cartridgí pre Atárko. Fajn, tuším budem písať len tie oznamy ... Money mouth

__________

U nemenovaného poč. fandu som čítal, že jeden hodne známy blogger označuje Ataristov za "zkurvených". No, viem že ten blogger miluje Mac-y, ale ak si pozrie históriu tak zistí že autor milovaných Mac-ov (teda milovaný Steve) bol zamestnaný priamo v Atari ... ha, tá história vie pobaviť ... kam sa teraz zaradí sám je dosť predvídateľné.

____________________________________________________________

21.10.2015

03

Tretie pokračovanie o Atari cartridge - dnes je to o 4kB verzii, ktorá používa Eprom typu 2732:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-03-4kB-cartridge-%281x-2732-Eprom%29.aspx

_________

Do pôvodného článku o zariadení Atari SIO2BT som pridal odkaz na stiahnutie naozaj podrobného manuálu k SIO2BT, nachádza sa na konci článku:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-SIO2BT.aspx

____________________________________________________________

22.10.2015

Searle Grant zase vymyslel niečo nové,

jedna základná doska s
FPGA board

a emulujete:


Z80 CPU core - written by Daniel Wallner and is on the "opencores" website
6502 CPU core - written by Daniel Wallner and is on the "opencores" website, bugfixes by "Mike J" and "ehenciak"
6809 CPU core - written by John E. Kent and is on the "opencores" website
6800 CPU core (not used YET) - written by John E. Kent
SD card interface - my own adaptation from partial code originally published by Steven J Merrifield
BASIC interpreter for the Z80, 6502 and 6809 - Microsoft corporation (modifications and interface code all my own work)
CGA Font ROM - IBM

Takže ak chcete mať za pár šupov superrýchlu mašinku s ukladaním na SD kartu - čítajte podrobný článok tu:

http://searle.wales/

____________________________________________________________

23.10.2015

04

Nasleduje štvrté pokračovanie o Atari cartridge - dnes je to o plnej 8kB verzii, ktorá používa Eprom typu 2764:

(a pridané aj súbory na napálenie)

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-04-8kB-cartridge-%281x-2764-Eprom%29.aspx

_____________________________________________________

26.10.2015

05

Cartridge, ktorý má v sebe pamäte typu 2364, čo je 8kB ROM v púzdre 24 pin:

http://blog.3b2.sk/igi/post/Atari-cartridge-05-16kB-cartridge-%282x-2364-Eprom%29.aspx

__________________________________________________________

Vaše hodnotenie, rate post:

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: