Velleman K3504 - car burglar alarm.

By Administrator at augusta 28, 2021 11:15
Filed Under: Non-Atari

 

Táto stavebnica Velleman K3504 sa predáva už dlhé roky. Je vhodná na zabezpečenie automobilu ktoré nemá vlastné poplašné zariadenie. Je jednoduchá na používanie, tak isto to platí aj na vlastnú montáž v aute. Jediná vec ktorá mi tu vadila bola podľa mojej mienkyvysoká vlastná spotreba - je odhadovaná v kľudovom režime na cca 25mA. Tak toto by som známemu v takomto stave do jeho staršieho auta nedal ... pomoc je pritom veľmi jednoduchá, stačí zameniť niekoľko súčiastok a spotrebou v kľudovom stave sa dostávame na hodnotu pod cca 1.7mA čo je myslím si celkom slušný rozdiel - a teda takto v mierne upravenej verzii sa to už oplatí namontovať. Ak to porovnám - čo neupravené zapojenie "spapá" za 1 deň tak to stačí upravenému zapojeniu už na celých 14 dní.


Upozornenie:

Zásahy do zariadenia sú na vlastné riziko majiteľa zariadenia. Autor týchto stránok nenesie žiadnu

zodpovednosť za škody  spôsobené používaním zariadení postavených podľa tu uverejnených

schém alebo zobrazených úprav.


Stavebnica je ako vždy veľmi prehľadná, stavebný návod dtto - vlastne tak ako všetky stavebnice od Vellemana.

 

Zmeny potrebné na dosiahnutie zmenšeného odberu pri zachovaní funkčnosti celého zariadenia:


1 - zmena IC1, obvod UA741 je nahradený obvodom TL061 v keramickom púzdre (väčší povolený rozsah prevádzkových teplôt + omnoho menší vlastný odber čipu)

2 - zmena odporu R1 z hodnoty 1k na novú hodnotu 3k3 = nastavená väčšia citlivosť, táto úprava neznižuje vlastný odber zariadenia, hodnotu odporu je najlepšie vyskúšať s konkrétnym autom, pozor nezabudnúť mať strešné (stropné) svetlo prepnuté tak aby svietilo pri zopnutí dverných spínačov !

3 - zmena odporu R10 z hodnoty 680Ω na novú hodnotu 8k2

4 - zmena pôvodnej červenej LED 5mm (20mA) za novú supersvietivú 5mm LED (2mA)

 

Nebudem sa tu zaoberať všetkými aspektami, ale je to jednoduché na vlastnú stavbu, minimum zložitosti aj pri inštalácii, veľmi jednoduché používanie - a hlavne veľmi malá vlastná spotreba v kľudovom stave. Zariadenie reaguje na zmenu odberu v automobile, t.j. ak sa otvoria dvere na aute tak zopne dverný spínač a rozsvieti strešnú (stropnú) žiarovku, pritom dôjde k mžikovému poklesu napätia na akumulátore a tento stav je zaregistrovaný a prichádza k vyhláseniu  poplachu v nastavenom čase.

 

 

Z uvedeného vyplýva že je potrebné mať vždy zapnuté strešné (stropné) svetlo tak, aby sa rozsvietilo po otvorení dverí.


Uvedené poplašné zariadenie má tu veľkú výhodu že nereaguje na vlhkosť ani na námrazu na kontaktoch dverných spínačov, t.j. nespúšťa falošné poplachy.

 
Všetky čipy sú priamo pájkované do základnej dosky (čiže pätičky nie sú dobrá voľba) a následne po otestovaní je celá doska nastriekaná nevodivým lakom (dostať v GM, Plastik 70), nezabúdajte na to že celé to pracuje v automobile vo veľmi nepriaznivom prostredí. Celé je to umiestnené v plastovej krabičke kde sú urobené vývody pre pripojenie Kto si po otestovaní a nastavení potrebných časov vie nahradiť aj obidva trimre pevnými odpormi je určite najlepšie riešenie.

 

To že zariadenie pracuje bez najmenších problémov môžem potvrdiť 17 ročnou prevádzkou bez jediného problému v jednom automobile, potom ho majiteľ predal takže potom už info o ňom nemám k dispozícii. Nasadil som takto ešte 3 kusy tejto stavebnice pred hodne dlhým časom a nemal som na to jedinú reklamáciu. (Prvé som inštaloval už v roku 1993 ...)

(Zariadenie bol vždy umiestnené blízko akumulátoru a jeho napájanie tak malo čo najkratšie prívody, plus v ceste bola zaradená samostatná nožová poistka dimenzovaná na odber použitej sirény.) Až teraz po čase som upravoval ďalší "veterán" a pri tej príležitosti som si spomenul na toto šikovné zapojenie a predkladám možnú úpravu na značne menší odber ako originálne zapojenie. Uvedené úpravy neovplyvňujú vlastnú činnosť zariadenia, iba znižujú jeho samotný vlastný odber. Umiestnenie skrytého vypínača alarmu je na fantázii majiteľa vozidla, ale vždy by malo byť v dosahu jeho rúk po sadnutí si do vozidla. Výhodou je aj to, že tento alarm nie je možné odblokovať žiadnym diaľkovým ovládaním - pretože žiadne nemá.

 

V niektorých kusoch som robil aj úpravu pre LED - pomocou 1 odporu a dodatočného tranzistoru po zapnutí alarmu LED trvale svietila a až po prejdení alarmu do sledovacieho stavu sa LED rozblikala. Tak isto som dorobil aj s ďalším tranzistorom stav, keď po prejdení do stavu sledovania siréna kratúčko "štekla" a teda majiteľ po zapnutí alarmu aj po odchode od vozidla týmto kratučkým "šteknutím" dostal zvukovú informáciu o tom že je alarm aktívny ((nastavoval som čas 15 sekúnd (alebo viac podľa želania majteľa) na prejdenie do stavu alarm active)). Úprava sa dala urobiť tak že pridané veci sa nachádzali na pôvodnej doske zariadenia. Mimochodom, úpravy sa museli previesť ešte pred nalakovaním dosky ... Foot in mouth

Tieto dve pridané veci nezvyšovali vlastný odber zariadenia, len ďalej zvyšovali úžitkovú hodnotu zariadenia, pritom ich ďalší popis nie je cieľom tohoto článku. 


Akumulátor má síce vlastné samovybíjanie, ale ak ho zbytočne nezaťažujeme ďalším odberom - tak sa nám za to určite poďakuje dlhšou výdržou.


illustrated_assembly_manual_k3504.pdf (697,29 kb)

___________________________________________________________

Vaše hodnotenie, Rate post:

Comments

28. 8. 2021 12:17:56 #

trackback

07-08_2021 Blog, Notes.

07-08_2021 Blog, Notes.

Igi blog |

Info o autorovi

Volám sa Igor Gramblička, bydlisko: Bratislava, Slovakia. Môj nick: Igi. Blog je o mojich záujmoch, predtým som pracoval ako IT špecialista na počítačové siete a redakčné systémy pre viaceré denníky - až som pred rokmi nakoniec v jednom z nich zakotvil a kde som to potiahol až do konca mojej profesnej kariéry.

Rok, mesiac, počet článkov: